اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

۱۷ مطلب در تیر ۱۴۰۱ ثبت شده است

«پسر دلفینی» نامی است که این روزها زیاد شنیده می‌شود، انیمیشنی که سال ۱۳۹۹ به کارگردانی و نویسندگی محمد خیراندیش و تهیه‌کنندگی محمدامین همدانی تولید شد و به تازگی اولین اکران خود را در روسیه و آسیای میانه تجربه کرد؛ تجربه‌‌ای موفق برای فیلمی که طی 2 هفته سقف فروش یک و هفت دهم میلیون دلار را کسب کرده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۰۱ ، ۱۳:۳۷

وقتی در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، اولیور استون، فیلمساز معروف آمریکایی در سینما ‌فلسطین تهران از سینماگران ایرانی پرسید: «چرا سینما را برای روایت انقلاب‌تان به کار نگرفته ‏اید؟» یک واقعیت بزرگ در مقابل مخاطبان سینمای ایران قرار گرفت که در این سینما، انقلاب اسلامی به عنوان یکی از محوری‌ترین واقعیات تاریخ این مرز و بوم را به‌طور کامل سانسور کرده است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۰۱ ، ۱۳:۲۷

سید شهاب حسینی گفت: روزی که بانی تاسیس یک دانشگاه کاملا تخصصی فقط در رشته سینما باشم، آن روز بیش از کارهای بازیگری‌ام به آن یک کار افتخار می‌کنم.

بعد از ظهر روز دوشنبه ۲۷ تیرماه اولین اختتامیه جشن اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر به دبیری شهاب حسینی برگزار شد و برگزیدگان خود را شناخت. پس از برگزاری اختتامیه، حسینی در نشستی رسانه‌ای با حضور تعداد محدودی از خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌های آنها درباره این جشنواره پاسخ گفت.

حسینی در ابتدای این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار هنرآنلاین درباره اینکه آیا شرایط اکران فیلم‌ها در سینمای ایران سبب شده به حوزه فیلم‌های مستند و کوتاه روی بیاورد، گفت: اکران فیلم‌ها مسائل مختلفی دارد. یکی از مسائل آن تاثیر کروناست. برای مثال همین فیلم «طلاخون» که در آن بازی کردم و اکنون اکران شده، مربوط به چند سال قبل بوده و الان به نمایش عمومی رسیده است. هدف من از برگزاری این جشنواره، بیشتر کمک به آثاری بود که جامعه از آنها بی‌خبر است. البته بسیار علاقمندم سال‌های آینده این کار را برای فیلم‌های مستقل بلند نیز ادامه بدهم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۰۱ ، ۰۸:۳۲

 ۹ کتابی که رازهای سیاه هالیوود را فاش می‌کنند +عکس

هالیوود، به عنوان قلب صنعت سرگرمی دنیا، از بدو تاسیس خود در هاله‌ای از زرق و برق، تجمل، رویا و فانتزی قرار گرفته است و از این رو، «شهر زرق و برق/جلافت» (Tinseltown) لقب دارد. اما امروز دیگر عیان شده که پشت لایه درخشان و نور اغراق‌آمیزی که کارخانه‌ی رویاسازی و رویافروشی را احاطه کرده، ابعاد و وجوه تاریک و بعضا هولناکی نهفته است. کتاب‌هایی که در ادامه به مروز اجمالی آن می پردازیم، نمونه‌هایی از صدها جلد کتاب هستند که پرتوهایی بر همین حقایق و واقعیات تلخ و سیاه تابانده‌اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۰۱ ، ۰۸:۲۹

هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر در بخش‌های مسابقه پویانمایی، سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی، سینمای ایران، محله و اقلام تبلیغات سینمای ایران و آفرینش‌های هنری شهری، مستند و فیلم‌های داستانی کوتاه و نیمه بلند برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از ستاد خبری هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، سعید مستغاثی، سیدمحمدرضا خوشرو و عباس رافعی انتخاب آثار سینمایی این جشنواره را بر عهده دارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۰۱ ، ۰۸:۳۸

نتفلیکس برای نجات از شرایطی که مدتی است دچارش شده، سراغ سریال‌های موفق قدیمی می رود. در جدیدترین اعلام، این پلتفرم از تولید یک نمایشنامه و یک سریال جدید، بر اساس درام فانتزی و ترسناک «اتفاقات عجیب» خبر داده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۰۱ ، ۰۸:۳۲

ترکیه قصد دارد با راه اندازی یک پلتفرم پخش فیلم و سریال بین‌المللی با نتفلیکس رقابت کند.
به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، «تی آر تی»، شبکه رادیویی و تلویزیونی ترکیه تصمیم دارد در سال ۲۰۲۳ یک پایگاه پخش فیلم و سریال ترکی در رقابت با شبکه بزرگ نتفلیکس، راه اندازی کند. این شبکه قصد دارد با این کار جایگاه بین‌المللی خود را تقویت کرده و نیز بر روی محبوبیت سریال‌های ترکی در سال‌های اخیر سرمایه گذاری کند.
در مدت اخیر اختلاف نتفلیکس و آنکارا به سبب تمایل دولت ترکیه به اعمال سانسور بر تولیدات نتفلیکس افزایش یافته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۰۱ ، ۱۳:۴۸

علاقه‌‌ استیون اسپیلبرگ به فیلم‌‌های علمی تخیلی‌‌ای که با دنیای کودکان تناسب دارند، بر مخاطبین سینما پوشیده نیست. فیلم هوش مصنوعی - A.I. Artificial Intelligence یکی از همین آثار او است که در سال ۲۰۰۱ با بازی هالی جوئل آزمنت و جود لا منتشر شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ تیر ۰۱ ، ۱۲:۴۲

اولین نشانه‌ها از حضور فناوری هوش مصنوعی حدود صد سال پیش در فیلم‌های سینمایی ظاهر شد و از آن زمان شرایطی ایجاد شده تا این فناوری به شیوه‌های مختلفی در دنیا تاثیر بگذارد. در فیلم‌ها شاهد هستیم که ربات‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. گروهی که قصد دارند به انسان‌ها کمک کنند و گروهی که کمر به نابودی انسان‌ها بسته اند. می‌توان گفت این فیلم‌ها در واقع بازتابی از افکار، امید‌ها و ترس‌های ما نسبت به فناوری هوش مصنوعی است.

اگرچه که پیش بینی پیشرفت و تکامل هوش مصنوعی کار سختی است؛ اما می‌توانیم نگاهی نزدیکتر به حضور هوش مصنوعی در تاریخ سینما بیندازیم تا ببینیم دیدگاه ما نسبت به این فناوری شگفت انگیز در طی سال‌ها و دهه‌های اخیر به چه اندازه تغییر کرده و تکامل یافته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ تیر ۰۱ ، ۱۲:۳۷

وقتی صحبت از هنر هفتم، سینما و مشتقات آن می‌شود، قطعا به یاد چندین و چند فیلم می‌افتید و با خاطره‌سازی آنها و لحظات خوبی که برای‌تان ساختند، احساس رضایت می‌کنید ولی آیا این حس رضایت یا استقبال از آثار سینمایی، فقط و فقط به ذات و ماهیت اصلیِ سینما مربوط می‌گردد؟ جواب خیر است، چرا؟ تاثیر سینما در ساخت بستری مناسب و اعطای قدرتی برای جولان دادن و خودی نشان دادن‌ها، غیر قابل انکار است ولی آن چیزی که سینما را معنا می‌دهد، موضوعاتی می‌باشد که با عنوان «ژانر»، سالیان سال در کنار هر فیلمی می‌درخشیدند و ما را به عنوان بیننده، ترغیب یا منع می‌کنند. این ژانرها هستند که با وجود خود به مانند یک هدف، به سینما ماهیت و سرشت می‌بخشند و در مجموع یک اثر سینمایی را تقدیم می‌کنند. برای تفهیم بهتر می‌توانیم به اصطلاح اگزیستنسیالیسم بپیوندیم و زندگی را همانند سینما و هدف را به عنوان ژانرهای مختلف که معنا دهنده زندگی هستند به حساب آوریم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ تیر ۰۱ ، ۱۲:۳۱

یک سیستم هوش مصنوعی جدید می‌تواند تعداد مخاطبان فیلم را تنها با دیدن تریلر آن، پیش‌بینی کند. به گزارش ایسنا، تریلر فیلم‌های جدید مانند تصاویر پس‌زمینه رسانه‌های اجتماعی در آغاز بسیاری از کلیپ‌ها، هم‌اکنون واقعا در جلب توجه و جذب مخاطب خیره‌کننده عمل می‌کنند و احتمالا در آینده حساب‌شده‌تر می‌شوند. محققان در کمپانی فیلمسازی «قرن 20 فاکس» یک سیستم یادگیری عمیق ابداع کرده‌اند که می‌تواند پیش‌بینی کند چه کسانی براساس تریلر فیلم، متمایل به دیدن آن فیلم خواهند بود. به لطف تغذیه این سیستم از صدها تریلر فیلم و سوابق حضور و استقبال مردم از این فیلم‌ها، این سیستم می‌تواند ارتباط بین عناصر بصری در تریلر مانند رنگ‌ها، چهره‌ها، منظره‌ها، نورپردازی و عملکرد فیلم را با جمعیت استقبال‌کننده از فیلم ایجاد کند. به‌عنوان مثال، یک تریلر با تعداد زیادی دیالوگ و رنگ‌های گرم گروه متفاوتی از مردم را نسبت به یک تریلر با رنگ‌های تند و صحنه‌های خیره‌کننده به سینما می‌کشاند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ تیر ۰۱ ، ۱۲:۰۵

از تماشای فیلم‌های ابرقهرمانی هالیوودی درباره کسی که یک‌تنه دنیا را نجات می‌دهد و زنی را شیفته خود می‌کند خسته شده‌اید؟ دنبال آثار فاخری از کشورها و فرهنگ‌های دیگر هستید که به قدرت تخیلتان مجال گسترش بدهند و با تماشای آنها بتوانید دنیا را از دریچه‌ای جدید بنگرید؟ اگر جوابتان به این سؤال‌ها مثبت است، این مقاله مخصوص شماست. در ادامه می‌خواهیم چند عنوان از بهترین فیلم های روسی را معرفی کنیم. ملاک انتخاب و رتبه‌بندی فیلم‌ها امتیاز دریافتی آنها از کاربران وب‌سایت IMDb بوده است و البته تأثیری که بر سینمای جهان گذاشته‌اند.

10. لِوایاتان (Leviathan)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۰۱ ، ۰۸:۰۴

پیکسار، کمپانی شناخته شده‌ای که سهم زیادی در بزرگترین انیمیشن‌های ساخته شده دارد و دلیل آن مشخص است. تمام کارکنان استودیو نزدیک پنج سال تا اخرین لحظه برای این اثار زحمت می‌کشند. در بین این اثار، تنها تعداد انگشت شماری هستند که استانداردهای مطابق با پیکسار را حفظ نکردند، ناگفته نماند که همان فیلم‌های انگشت شمار نیز بسیار ارزشمند هستند.بسیاری از این فیلم‌ها دنیاهای پنهانی پر‌ از موجودات عجیب وغریب دارند که مانند انسان‌های مدرن رفتار می‌کنند. از خصوصیات بارز آن‌ها می‌‌‌‌‌‌توان به سقوط پروتاگونیست و ‌به‌دنبال آن جست وجو برای رستگاری اشاره کرد. همچنین موضوع مرگ و از دست‌ دادن، در اغلب این اثار به چشم می‌خورد .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ تیر ۰۱ ، ۱۴:۱۶

«RRR» یک درام موفق هندی در برافروختن آتش استعمارستیزی
استعمارگرانی را می بینیم که از شکنجه‌ی یک انقلابی استقلال‌طلب لذت سادیستیک-اروتیک می برند. برخلاف ظاهر ساده و غلط‌انداز سینمای بالیوود، هندی‌ها استاد رساندن احساسات هیجانی مخاطب به نقطه‌ی جوش هستند.

یکی از تازه‌ترین محصولات سینمایی کشور هند که از ۲۵ مارس سال جاری اکران آن آغاز شده و توانسته به فروش خوبی در گیشه‌های بین‌المللی دست پیدا کند، درام اکشن-حماسی «RRR» (خیزش، غرّش، انقلاب) ساخته‌ی اس اس راجامولی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ تیر ۰۱ ، ۱۴:۳۷

خانم مارول نماینده رویکرد جدید هالیوود نسبت به اسلام است که آن را به‌رسمیت می‌شناسد و برایش احترام قائل است اما قدرت برتر را در نیروی جادویی و اسلام را صرفاً یک مذهب برای اعمال فردی معرفی می‌کند، علاوه بر آن عشق و هدف زندگی دختر چیزی جز مارول نیست.

به گزارش تسنیم هالیوود و به‌طور ویژه در این گزارش کمپانی مارول، در سال‌های اخیر مرزهای فرهنگی و تمدنی را به‌سوی اقشار گوناگون از داخل و خارج کشور ایالات متحده آمریکا برداشته است. دنیای کنونی برای تبدیل شدن به آنچه در سال‌های ابتدایی قرن بیستم دهکده جهانی خوانده می‌شد باید قواعد نظم نوین جهانی را می‌پذیرفت.

می‌توان گفت که روزگاری غرب از طریق رسانه‌های خود بیشتر دنبال حذف رقبای فرهنگی و ایدئولوژیک در اقصی نقاط جهان بود. فیلم‌ها خصوصاً با نمایش تصویری بربرگونه و بدون تمدن از اسلام و مسلمین و یا عربی‌سازی از مردمان سرزمین پارس، این رویه را طی کردند. فیلم‌های سیاسی و امنیتی فراوان ساختند و البته هنوز هم می‌سازند که نماینده این تفکر است، اما گویا با قدرت گرفتن بیشتر اسلام در جهان و خصوصاً با گسترش موج اسلام‌گرایی در جهان، شاهدیم که رویه ارتجاعی و رادیکالی که بنگاه‌های رسانه‌ای غرب با هدف تخریب چهره اسلام طی می‌کردند دیگر جواب نمی‌دهد، به‌نظر می‌رسد که عجز آنها از تخریب باعث شده است اسلام و مردمانش را جزئی از بدنه تمدن جدید و دهکده کوچک جهانی بدانند اما با رویکردی دیگر.

این‌گونه در سال‌های اخیر تلاش شد زاویه‌های دید نسبت به اسلام تغییر کند. در یک رویکرد با جدا کردن مردم مسلمان از حاکمیتشان، قدرت سیاسی را تهدید معرفی می‌کند، سریال "میهن" شاید یکی از همین نمونه‌های اخیر بود که بعد سیاسی و امنیتی حاکمیت اسلام و تفکر سیاسی آن را تهدید بزرگی برای امنیت جهانی به حساب می‌آورد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ تیر ۰۱ ، ۱۴:۱۳

فیلمنامه اپیزودیک پسران دریا راوی ماجرای دو پسربچه است؛ یکی جنوبی و یکی شمالی. این دو اپیزود در سه مورد به یکدیگر شباهت دارند؛ قرینه‌سازی جغرافیایی، والدین غایب و پسران نوجوان از خانه رانده‌شده. رویکرد نویسندگان هم برای کنار هم قرار دادن این دو داستان، مضمونی است و بر تحول شخصیت استوار است. ما نیز در این یادداشت قصد داریم مسیر تحول و دو قهرمان و کاستی‌ها و احیاناً نقاط قوتش را بررسی کنیم.

در اپیزود لوچو، پسر شمالی، با قهرمانی سروکار داریم که بنا به جبر پدر ناتنی از خانه آواره می‌شود، اما آوارگی او مسئله دراماتیک درام نیست. زیرا در انتها نیز به خانه بازنمی‌گردد و قصدی هم برای این کار ندارد. بلکه بنا بر تحول اوست؛ نوعی سیر درونی از مجرای سفری بیرونی. لوچو باید در انتها بیاموزد که در جهان بی‌رحم بیرون احقاق حق کند. طرحی که نویسنده برای رسیدن به این تحول بنا نهاده، قرار است از طریق کاتالیزوری به نام اسکندر محقق شود؛ به این ترتیب که او بتواند خودش هم سرآخر از درآمد حاصل از زحماتش بهره‌ای ببرد و وضعیت را از برنده- بازنده به برنده- برنده تغییر دهد. درنتیجه چیزی را که نویسنده باید در زندگی عادی قهرمان- و پیش از نقطه عزیمت- بکارد، ناتوانی او در این پیکار است. اما طراحان پیرنگ از این تضاد معرفتی بین ابتدا و انتها تا حدی غافل‌اند. زیرا لوچو اتفاقاً نوجوانی بسیار زرنگ و باهوش معرفی می‌شود؛ تا جایی که می‌تواند به‌راحتی اسکندر را از هچل‌هایی که افتاده، برهاند. از این‌روست که بازه حرکت او به لحاظ تحول در طیفی کم‌دامنه جابه‌جا می‌شود. هرچند که می‌توان این طیف محدود را از نگاهی دیگر واشکافی کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ تیر ۰۱ ، ۱۴:۰۵

نمایش انیمیشن جدید «لایتیر» محصول کمپانی پیکسار به دلیل ارجاعات همجنسگرایانه در عربستان و امارات ممنوع اعلام شد.

به گزارش «سینماشبکه» به نقل از هالیوود ریپورتر، انیمیشن «لایتیر» جدیدترین فیلم از استودیو پیکسار کمپانی دیزنی است که در کشورهای مختلف خاورمیانه از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی توقیف شده است.

دفتر مقررات رسانه‌ای امارات متحده عربی نیز اعلام کرد که این انیمیشن که قرار بود از ۱۶ ژوئن اکران شود، به دلیل نقض استانداردهای محتوای رسانه ای کشور، مجوز نمایش عمومی دریافت نکرده است.

پیش از این نیز فیلم‌هایی چون «دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی»، «داستان وست ساید» و فیلم ابرقهرمانی «جاودانگان» به دلایلی مشابه، مجوز اکران در این کشورها را دریافت نکرده بودند.

انیمیشن کامپیوتری «لایتیر» در ژانر اکشن ماجراجویی علمی-تخیلی و محصول مشترک استودیوهای پویانمایی پیکسار و والت دیزنی پیکچرز است. این فیلم دنباله‌ای مستقل از سری انیمیشن‌های «داستان اسباب‌بازی» است و داستان پیدایش محیط‌بان فضایی انسانی به‌نام باز «لایتیر» را روایت می‌کند. «آنگوس مک‌لین» این انیمیشن را کارگردانی کرده و «کریس ایوانز» صداپیشگی شخصیت اصلی را بر عهده دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ تیر ۰۱ ، ۰۷:۱۵