اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

۲۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

هنر دورۀ صفوی (۱۱۰۱ - ۸۸۰ خورشیدی) از دوران درخشان هنر ایران است. هنر ایران در این دوره در زمینه‌ های معماری، نگارگری، خوشنویسی، قالی ‌بافی، فلزکاری، سفالگری، پارچه ‌آرایی و ... نمایانگر می ‌شود. 
از هنرمندان دورة صفوی، کمال ‌الدین بهزاد، رضا عباسی، میرعماد، آقامیرک و حسین بنا اصفهانی قابل ذکر هستند. 
در این دوره در همۀ رشته‌ های هنری، آثار ارزشمندی پدید آمد که جدا از نگارگری ‌ها و خوشنویسی ‌های زیبای بسیار، بناهای معماری مانند مسجد شیخ لطف ‌اللّه، مسجد شاه اصفهان و مدرسه چهارباغ، شهرت جهانی دارند. 
 قالی اردبیل هم که اکنون در موزه بریتانیا نگهداری می ‌شود، یکی از آثار درخشان این دوره است. شهرهای مهم هنرپرور در عصر صفویان، اصفهان، تبریز، هرات و قزوین بوده‌ اند. 
معمولاً در ایران، خاندان پادشاهی و افراد طبقه ‌های بالای اجتماعی متقاضی آثار هنری بوده ‌اند و به شکوفایی آن کمک می ‌کردند. پادشاهان صفوی نیز دوستدار هنر بوده ‌اند و برخی‌ شان مانند شاه تهماسب یکم و سام میرزا خود هنرمندان قابلی بوده‌ و به هنر ارج بسیاری می ‌نهادند. 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۶ ، ۱۵:۴۶
مراسم اکران خصوصی فیلم « ساعت ۵ عصر » به کارگردانی مهران مدیری شامگاه دوشنبه با حضور هنرمندان برگزار شد. محمدباقر نوبخت از مهمانان ویژه این مراسم بود. در این مراسم، بهمن فرمان آرا، عادل فردوسی پور، محمد باقر نوبخت، حسین علیزاده و همایون شجریان از جمله چهره های سرشناسی بودند که حضور داشتند. داستان این فیلم از 7 صبح تا 5 بعدازظهر یک فرد را در تهران روایت می‌کند که آن روز آخرین فرصت آن فرد است که باید کاری را انجام دهد. سیامک انصاری، امیر جعفری، آزاده صمدی، رسول نجفیان، نگین معتضدی و مهران مدیری بازیگران فیلم سینمایی «ساعت 5 عصر» هستند.
 
 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۶ ، ۱۵:۳۰

سفر به دنیای قهرمانان فیلم از جمله جیمز باند و لوک اسکای‌واکر رویایی است اما تحقق آن برای فیلم‌دوستان ناممکن نیست. برخی از مکان‌های فیلم‌برداری آثار مشهور سینمایی امروزه به جاذبه‌های گردشگری بدل شده‌اند.

به گزارش دویچه وله،برای مثال این عکس شهر ساحلی دوبروونیک در کرواسی است که از مکان‌های محبوب برای تهیه فیلم‌ها و سریال‌های تخیلی است. بخش قدیمی این شهر برای تهیه سریال “بازی تاج و تخت” نیز مورد استفاده قرار گرفت تا “پایتخت هفت اقلیم” در این فیلم ساخته شود. قلعه لوریه‌ناتس که در نزدیکی دوبروونیک واقع است نیز به عنوان کاخ پادشاه استفاده شد.

در فصل تابستان گردشگران بی‌شماری برای دیدن دنیای تخیلی “بازی تاج و تخت” به این مکان هجوم می‌آورند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۶ ، ۱۱:۳۸

مستند «داستان تقریب» که ساخت آن دوسال به طول انجامیده به موضوع ناسازگاریها و تفرقه‌ها میان جوامع اسلامی می‌پردازد.

عباس صالح مدرسه‌ای که به ساخت مستندهایی از این دست شهرت دارد، در خصوص جدیدترین مستند خود گفت:در پی ناسازگاری­ها و تفرقه‌ها میان جوامع اسلامی بود که طرحی متفکرانه پدید آمد. تقریب مذاهب در جهان اسلام. با هدف شناخت بهتر و بیشتر از یکدیگر و دستیابی به آرمان برادری دینی بر اساس اصول و مشترکات اسلامی،بنیاگزار چنین طرحی علامه محمدتقی قمی بود.

وی افزود:این طرح که مصادف شده بود با دوران طلایی مرجعیت حضرت آیت الله العظمی بروجردی با حمایت و اهتمام ایشان به ثمر نشست و نقطه عطفی در تاریخ معاصر شد.
بنابراین گزارش علامه قمی در خلال اقامتش در مصر، با متفکران و اندیشمندان مختلف در دانشگاه الازهر ارتباط برقرار کرد. با آغاز جنگ جهانی دوم، علامه قمی به ایران بازگشت. در این هنگام یعنی حدود سال ۱۳۲۴ خورشیدی، (۱۹۴۵ میلادی) حضرت آیت الله العظمی سید حسین بروجردی به عنوان مرجع عالیقدر شیعه در شهر قم مستقر بودند، شیخ محمدتقی با وی ملاقات کرد و شرح تفصیلی سفرش و اجمالی از فعالیتش را در موضوع تقریب ارائه کرد. آیت الله بروجردی با تأیید فعالیت­های او، مقرر کردند از این حرکت پشتیبانی شود. بدین سبب، طرح تقریب مورد تأکید بزرگترین مراجع دینی اهل سنت و شیعه قرار گرفت، چیزی که می توان آن را یکی از ارکان اساسی پیروزی و موفقیت چنین طرحی برشمرد.
کارگردان این اثر سعی داشته با نگاه مستند محض و بی طرفانه نقش تقریب مذاهب را به تصویر بکشد و از کلیشه های رایج فاصله گیرد.
«داستان تقریب» به تهیه کنندگی مهدی مطهر و محصول خانه مستند انقلاب اسلامی است .

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۶ ، ۱۱:۳۳

 

خاطرات سرتیپ قیس صبیح الزیدی از افسران نظامی عراقی پناهنده شده به ایران در قالب کتابی منتشر شد.
به گزارش خبرنگار مهر؛ نشر آرما کتاب «سنگ‌ریزه‌هایی که شمارش نشدند» شامل خاطرات سرتیپ قیس صبیح الزیدی از افسران نظامی ارتش بعث که در ایام دفاع مقدس به ایران پناهنده شد را به کووش فاطیما فاطری منتشر کرد.

به روایت نویسنده کتاب «قیس صبیح الزیدی»  از قربانیان عراقی جنگ هشت ساله عراق و ایران است. کسی که نخواست و نتوانست رودرروی مردمی بایستاد که پدرش به آنها ایمان داشت، دوستشان داشت و به تازگی نیز رهبری با نام خمینی داشتند. 

وی در این زمینه در مقدمه کتاب خود می‌نویسد: وقتی ارتش عراق می‌خواست دو برادر قیس را که در آن زمان دانشجو و دانش‌آموز بودند به اجبار به میدان جنگ بفرستد، پدر سفارش کرد به ایران فرار کنند. او فراق پسرهایش را که بعدا قیس هم به آنها پیوست، ترجیح داد . پدر از کودکی به پسرانش گفته بود باید در مقابل زور ایستاد و تسلیم نشد. حالا ظلم سر بلند کرده بود و پسرها باید درس پس می‌دادند. برادرها به ایران پناهنده شدند و هر کدام بهایی پرداختند؛ اما قیس بهایی سنگین‌تر پرداخت. اگر پای حرف دلش بنشینی می‌گوید: از اینکه پناهنده شدم پشیمان نیستم چون به حق بودم از حق حمایت کردم و تا آخر هم حامی حق خواهم بود.

کتاب با خاطرات حضور و استخدام الزیدی در گروه چترباز ارتش عراق شروع و در ادامه به ماجرای جضور وی در جنگ با ایران می پردازد و پس از آن جنگ کویت ادامه پیدا کرده و در ادامه روایت فرار وی از عراق به ایران را روایت می‌کند. پس از آن کتاب شرحی از زندگی و فعالیت این عراقی در دوران زندگی در ایران و پس از آن بازگشتش به عراق را روایت می‌کند.

فاطیما فاطری در مقام نویسنده این کتاب پیش از این آثاری چون من یک مقتولم، مای ما را منتشر و دو اثر داستانی او کمی بهتر از یک قاتل بود و شیطان روی صندلی داغ را نیز در دست انتشار دارد.

نشر آرما کتاب«سنگ ریزه‌هایی که شمارش نشدند» را در ۱۹۸ صفحه با قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر کرده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۹۶ ، ۱۶:۲۲

آنچه می‌خوانید  مبانی قانونی است که این روزها و سال‌ها به سختی می‌توان آمریکایی بودن آن را باور کرد. این مطلب، متن قانونی است که حدود ۹۰ سال پیش هالیوود آن را در چارچوب «اتحادیه تهیه و توزیع‌کنندگان فیلم آمریکا» نوشته و ابلاغ نموده است. در ابتدای این متن آمده است: «قانون تهیه و تولید فیلم، که نظامی برای اِعمال نظارت و قانونمندی درون سازمانی۲ در صنعت فیلم و سینماست، از ابتدای سال ۱۹۳۴ قاطعانه و باجدیت به مرحلۀ اجرا درخواهد آمد، و تا پایان دهه ۱۹۵۰ بر تمام تولیدات هالیوود نافذ خواهد بود.»

یقیناً  ساختار حاکم بر این روزهای هالیوود،  بسیار متفاوت با آن دوران می باشد. اما آنچه در ادامه خواهید خواند نمونه‌ای از یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده برای حذف اثرات ضد اخلاقی در سینماست که هم از این حیث که روزی در آمریکای ینگه دنیا چنین دغدغه‌هایی تبدیل به منشور تولید فیلم شده است، جالب است و هم از این جهت که می‌تواند خلا چنین متن دقیقی را در میانه هیاهوهای فرهنگی علیه ممیزی در ایران، نشان دهد.

بخش نخست: اصول کلی

فیلم‌های تماشاخانه‌ای۳

به آن دسته از فیلم‌هایی اطلاق می‌شود که برای اکران در سالن‌های نمایش۴ تهیه می‌گردند و با فیلم‌هایی که برای پخش در کلیساها، مدارس، سالن‌های سخنرانی، جنبش‌های آموزشی و تربیتی، جنبش‌های اصلاح‌طلبانۀ اجتماعی و مواردی از این دست ساخته شده‌اند، اساساً متفاوت هستند. از این رو در ذیل تعریف «سرگرمی» ۵ می‌نشینند. اهمیت سرگرمی و ارزش آن در تجدید قوای روحی و جسمی انسان‌ها از دیرباز برای بشر امر معلوم و مقبولی بوده است؛ اما جنبه‌های زیان‌آور آن نیز برای نژاد بشر از نظر آنها پنهان نمانده و از این رو سرگرمی را مشخصاً بر دو نوع تقسیم کرده‌اند

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۹۶ ، ۱۲:۵۴

«دونکرک»: کریستوفر نولان چه‌طور محرمانه عمل کرد
پروژه‌های انگشت‌شماری در تاریخ سینما پیدا می‌شوند که به اندازه‌ی دونکرکِ کریستوفر  نولان خیلی محرمانه و با تدابیر خاص جلوی دوربین رفته باشند. در حالی که فیلم‌سازان، اغلب کارهای قابل توجهی برای حفاظت از فیلم‌نامه‌ها و جلوگیری از افشای آن‌ها برای عموم می‌کنند، نولان به‌قدری مراقب فیلم‌نامه‌ی اثر جدیدش بود که تعداد کمی از اعضای گروه تولید فیلم آن را خوانده بودند. در واقع از میان ششصد نفری که در تولید دونکرک مشارکت  داشته‌اند، فقط حدود بیست نفر از سازندگان این درام جنگی اجازه‌ی خواندن فیلم‌نامه را به دست آوردند که شامل مدیر فیلم‌ّبرداری، طراح صحنه، دستیار اول کارگردان و متصدی وسایل صحنه می‌شدند.
استفن کرِسِند کارگردان هنری دونکرک که شش هفته پس از آغاز فیلم‌برداری، یک بار فرصت  خواندنش را به دست آورد، در این باره می‌گوید: «خیلی با حدس و گمان کار می‌کردیم و این فیلم واقعاً با تمام پروژه‌های دیگری تفاوت داشت که در آن‌ها کار کرده بودم؛ چون همیشه اول فیلم‌نامه را به شما می‌دهند.» او که فیلم‌هایی مثل مسابقه‌های هانگر، هوگوی مارتین اسکورسیزی و تریلر حالا مرا می‌بینی را در کارنامه دارد، در ادامه افزود که کار کردن بدون فیلم‌نامه باعث نشد دونکرک چالش‌انگیزتر از دیگر پروژه‌هایش شود: «کارمان سخت‌تر نبود، فقط  شیوه‌ی متفاوتی داشت. باید به شیوه‌ی جدیدی از دیدن و ترسیم فیلم خو می‌گرفتیم.» اما این سؤال مطرح می‌شود که کرسند چه‌طور متوجه شد نولان چه شکل‌وشمایلی را برای فیلمش در نظر داشته است؟ «شما واقعاً باید به کسانی اعتماد کنید که با آن‌ها کار می‌کنید، از جمله ناظر کارگردان هنری و طراح صحنه. از این رو وقتی فرصت خواندن فیلم‌نامه را به دست می‌آورید، می‌دانید که واقعاً خوش‌شانس هستید و حالا باید بدون این‌که چیزی را فراموش کنید، همه چیز را به گروه‌تان توضیح بدهید.»
البته گرایش نولان به رازداری در زمان تولید دونکرک از فیلم‌نامه فراتر رفت. سر صحنه تقریباً هیچ‌کس تصویری از آن‌چه گرفته می‌شد نمی‌دید چون کارگردان صفحه‌ی نمایشگری نداشت بجز یک دستگاه بی‌سیم کوچک آتن‌دار، که آن را هم برای خودش نگه داشته بود! آکتِیویو تَپیا، مسئول اصلی لباس‌ها در سر صحنه، می‌گوید: «این دستگاه مثل رادیویی از دهه‌ی ۱۹۸۰۰ بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۶ ، ۱۶:۴۶
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۶ ، ۱۷:۰۷

کمپین (پویش) ملی « من کتاب می خوانم » به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی از رادیو ایران آغاز شده وتا 25 آذر ادامه دارد.

بر اساس این گزارش شنوندگان و مخاطبان رادیو ایران می توانند یک صفحه از کتاب مورد علاقه خود را بخوانند و فایل صوتی خود را به نشانی سایت رادیو ایران و کانال تلگرام: @radioiranir ارسال کنند.

فایل‌های صوتی هر شب در برنامه «کافه هنر» پخش می‌شود و شنوندگان می‌توانند صدای خود را بشنوند، «کافه هنر» کاری از گروه اندیشه و فرهنگ رادیو ایران از شنبه تا چهارشنبه ساعت 20 شب از آنتن رادیو ایران پخش می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۶ ، ۱۵:۳۴

هالیوودی ها از حالا برای تابستان سال آینده خیز برداشته اند. استودیوها تند و تیز دارند دنباله فیلم های عامه پسند پُرمشتری سال های گذشته را آماده می کنند. هر چند تابستان ۲۰۱۷ از لحاظ فروش با تابستان قبل حدود ۳۵۵ درصد کاهش پیدا کرده بود اما سازندگان باهوش تجارت هالیوود گفته اند تابستان ۲۰۱۸ تلافی خواهند کرد!
ببینیم چه دنباله هایی در دست ساخت است:

«انتقامجویان: جنگ بی پایان» 
Avengers: Infinity War
ابرقهرمانان دو سری قبل «مارول» این بار هم وارد حوادثی غیر قابل تصور می شوند… بازیگران به ترتیب کریس پرات (استاد لُرد)، رابرت و آنی جونیور (آیرن من ـ مرد آهنی)، کریس همزورث (ثور)، بندکیت کامبربچ (دکتر استرنج)، جرمی رنر (هاکی)، کریس ایونز (کاپیتان آمریکا)، اسکارلت جوهانسن (بیوه سیاه)، تام هالند (اسپایدرمن) و جاش برولین (تانوس) می خواهند کماکان زمین را از شر دشمنان نجات دهند.
فیلم اول «انتقامجویان» در سال ۲۰۱۲ به نمایش در آمد و دومین آن با عنوان «انتقامجویان:‌ عصر اولتران» که در سال ۲۰۱۵ رکورد فروش به دست آورد. «انتقامجویان: جنگ بی پایان» را برادران روسو (آنتونی و جو) کارگردانی می کنند (تاریخ نمایش: ۴ مه).

«جنگ ستارگان: فیلم هان سولو» 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۶ ، ۱۱:۱۷

 

پویش ملی #شادباشیم با هدف شاد زیستن و شاد کردن دل دیگران با مشارکت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، خانواده هنری تبلیغی عقیق و سازمان اوقاف و امور خیریه و با هدف کمال بخشیدن به جشنواره مردمی دهه کرامت راه اندازی شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مرداد ۹۶ ، ۱۷:۳۷

به گزارش اسطوره سازان ایران تنها کشورغرب آسیا است که سینمای شناخته شده ای دارد و برخی رتبه سینمای ایران را بین 5 تا 7 دنیا می دانند. برخلاف کشورهای عربی که تا چندی پیش بدلیل ریشه های تفکر وهابی سینما را حرام می دانند. سینمای ایران سینمای هنری، پیشگام و پر افتخاراست. اخیرا برخی کشورهای عربی گرایش به سینما پیدا کرده اند. این گفت و گو به ظهور پدیده ای جدید در سینمای قطر می پردازد.

سن دیئگو هر سال در فصل تابستان به‌واسطه‌ی رویداد بزرگ و مشهور «کامیک‌کان» میزبان فیلم‌ها و هنرمندان هالیوودی است. مشتاقان سینما خود را به این مکان می‌رسانند تا در جریان تازه‌ترین تولیدهای روز قرار بگیرند، با هنرمندان سرشناس و محبوب‌شان دیدار کنند و برای اولین بار صحنه‌هایی از فیلم‌ها و مجموعه‌های آماده‌ی نمایش را ببینند.

احمد البکر هم اگرچه از دوستداران بافی قاتل خون‌آشام‌ها است، اما برای دریافت اطلاعات  جدید پیرامون آن، راهی سن دیئگو نشد. او یک برنامه‌ساز قطری است که در «کامیک‌کان» مجموعه‌ی تازه عربی‌اش با عنوان مدینه/ شهر را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داد. در این  درام علمی‌خیالی در کنار ایاد هورانی و دیگر بازیگران مطرح عرب، از وجود بازیگرانی چون اریک رابرتز و ناتاشا هنستریج هم استفاده شده است. داستان در آینده‌ای نزدیک در قطر اتفاق می‌افتد و درباره مأموریتی است با هدف متوقف کردن گرمایش تدریجی زمین. اما مأموریت شکست می‌خورد و شخصیت‌ها را درگیر مبارزه‌ای نفس‌گیر با هیولاها و شیاطین برای ادامه‌ی حیات می‌کند. البکر فصل اول این مجموعه را در فاصله‌ی ژانویه تا ژوئن در انگلستان و چند کشور عربی فیلم‌برداری کرده و حالا مشغول مراحل پایانی تولید است.

البکر اولین هنرمندی است که از خاورمیانه راهی «کامیک‌کان» شد. نمایش قسمت اول مجموعه‌ی او در این رویداد با واکنش‌های متفاوتی همراه شد. اولین فیلم سینمایی البکر هم با ناممحموله: جلد اول اثری علمی‌خیالی است. در این‌جا گفت‌وگوی او با «اسکرین اینترنشنال» را می‌خوانید:
چرا «مدینه» را در «کامیک‌کان» عرضه کردید؟
کمپانی‌های تولیدی خاورمیانه یا سفارش می‌گیرند یا خودشان دست به تولید مجموعه‌های مورد نظرشان می‌زنند و سپس آن‌ها را می‌فروشند. من به این‌جا آمدم تا قبل از هر چیز واکنش تماشاگران را ببینم و متوجه شوم محصولم را باید برای چه کسانی به نمایش بگذارم. این طور می‌شود راه‌های بهتر و مطمئن‌تری را برای توزیع در آمریکا، اروپا و حتی خاورمیانه پیدا کرد. نمایش در این رویداد به معنی صحبت مستقیم با مخاطب است. در جاهای دیگر، شما نمی‌توانید کاملاً به نیاز و خواسته‌ی تماشاچی پی ببرید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مرداد ۹۶ ، ۱۱:۲۱
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۶ ، ۱۲:۱۵

رضا کیانیان با حضور در جمع هنرمندان پویش #از_خودمان_شروع_کنیم که با هدف ارتقا فرهنگ ترافیک نمایش های خیابانی برگزار می شود، به این پویش پیوست
به گزارش رسیده،کیانیان با بیان اینکه به کارگیری هنر همیشه یک چیز جدید و تازه است، در رابطه با نحوه عملکرد پویش #از_خودمان_شروع_کنیم و استفاده از ابزار هنر برای اصلاح رفتارهای ترافیکی شهروندان گفت: به نظرم باید از روز اول این کار را می کردیم.
هنر مفتوح القلوب است و می تواند به راحتی دروازه دل مردم را باز کند و وارد دلشان شود و این شعارها را به دل مردم بنشاند و مردم هم با جان و دل آنها را بپدیرند.
وی افزود: ما عادت کرده ایم دستور بدهیم که رعایت کنید اما وقتی با این شعار می آییم که ازخودمان شروع کنیم، در واقع می گوییم دولت و کسانی که تا به حال دستور می دادند، آنها باید در جبهه ما بیایند و با ما شروع کنند؛ یعنی همه با هم شروع کنیم و این در واقع نکته مثبت پویش از خودمان شروع کنیم است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۹۶ ، ۱۲:۰۲

پنجمین جلسه از مجموعه درس‌گفتارهای تدوین با حضور دکتر احمد ضابطی‌جهرمی و با موضوع تدوین گرافیکی، روز گذشته در سالن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در این کارگاه آموزشی ضابطی‌جهرمی با تاکید بر جایگاه ارزشمند سینمای مستند گفت:
حقیقت سینما را در سینمای مستند می‌توان یافت؛ بدون فیلمنامه، بازیگر، صحنه‌پردازی و تنها با یک دوربین می‌توان مخاطب را میخکوب کرد. من مدافع سینمای راستین هستم و از دید من سینما هیچ‌گاه از آثار این‌چنینی خالی نخواهد شد. فیلم مستند حتی در تقویت ایمان ما موثر است و فرم ملی سینما محسوب می‌شود. بسیاری از هنرهای ملی ایرانی‌ها پیش از آشنایی ما با سینما، هنر مستند بوده است. بداهه‌سازی و خلق هنر در لحظه همواره در شعر، ادبیات و موسیقی ما حضور داشته است و تمامی این آثار، مستند محسوب می‌شوند.
این استاد و مستندساز پیرامون تدوین و تعاریف آن اظهار کرد: هنر تدوین آن است که تصاویری را که دوربین گرفته است، با رابطه‌ای معنادار و به زیبایی به هم متصل کنیم. تدوین یکی از مهم‌ترین ابزارهای خلق شکل در فیلم است. اورسن ولز که آثارش الهام‌بخش فیلمسازان بسیاری بوده است، می‌گوید: تنها ابزاری که مولف و کارگردان فیلم می‌تواند فرم اثرش را کنترل کرده و در اختیار بگیرد، تدوین است.
وی ادامه داد: تصاویر گرفته شده باید به نوعی در کنار هم قرار گیرند که دارای معنا، ایده، احساس و عاطفه بوده و تخیلی را برانگیزند. در نتیجه تدوین باید هنر ایجاد رابطه میان نماهای منفصل از هم باشد که در مکان‌ها و زمان‌های گوناگون ضبط شده‌اند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۶ ، ۱۲:۲۲

 بازی هایی در تاریخ سینما هستند که تکرار نشدنی به نظر می رسند. البته شرایط و مقطع  اجتماعی که فیلم در آن ساخته می شود هم در جریان ماندگاری نقش بازیگران تأثیر بسیاری می گذارد. کمتر کسی می تواند بازی جمشید مشایخی را فیلم «کمال الملک» یا بازی علی نصیریان را در «آقای هالو» و «پستچی» و داریوش ارجمند در فیلم «ناخدا خورشید» فراموش کند. همچنین در سطح سینمای جهان بازی اورسن ولز در فیلم «همشهری کین» مثال زدنی است. پدیده شدن یک بازیگر متأثر از فیلمنامه، نوع هدایت کارگردان، قریحه و استعداد و… است، اما به جز مواردی که توانستند به موفقیت های جهانی برسند، در این سال ها کمتر شاهد پدیده ای در زمینه بازیگری بودیم که بتوانند در ذهن مخاطبان ماندگار شوند. در گزارش شماره گذشته با جمعی از بازیگران و منتقدان صحبت کردیم که هر کدام از زاویه ای به این مسأله نگاه کردند. هانیه توسلی در این خصوص به بانی فیلم گفت: به نظرم در ۱۵ سال گذشته کل سینمای ایران پیشرفت کرده است؛ چون فیلم های ما صاحب اسکار شد و خود اصغر فرهادی پدیده است. در زمینه بازیگری هم شهاب حسینی جایزه ویژه بازیگری جشنواره کن را دریافت کرد و این در سینمای ما سابقه نداشت. حمیدرضا آذرنگ نیز در این رابطه گفت: متأسفانه در جامعه ما نه تنها در عرصه هنر بلکه در عرصه های سیاسی و اقتصادی هم نشان دادیم که مردم شورطلبی هستیم و کمتر اجازه می دهیم که این شور به شعور تبدیل شود. به همین دلیل، برای بسیاری از گزینه های هنری که درخشش فوق العاده ای دارند- با وجود اینکه دریافت واقعی از طرف مخاطب نسبت به آن ها صورت نمی گیرد- از وحشت متهم شدن به بی سوادی، ایستاده دست می زنند، اما در چشم های آن ها می شود ندانستن را فهمید. بهزاد عشقی نیز در این رابطه به بانی فیلم گفت: به نظرم سینمای ما شخصیت پردازی عمیق دهه های پیشین را ندارد؛ یعنی بازیگران بدون عقبه و مسائل لازم نمی تواند بازی درخشانی ارائه دهند. برای بازی درخشان باید نقش و شخصیتی وجود داشته باشد. در حال حاضر سینمای ما ضد شخصیت، روایت و هدفمندی است و در متن چنین سینمایی قطعا شخصیت ماندگار و بازیگران پدیده کم هستند. دوران ما یکبار مصرف است و دیگر ستاره های تراز اول وجود ندارند و دوران متوسط هاست.

ستاره اسکندری:
پدیده بودن یک قریحه ذاتی است

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۶ ، ۱۲:۰۸

امسال طرح نشاط معنوی امسال در 1511 بقعه وامام زاده و با همکاری  1500 مبلغ که 505 نفر ازمبلغین روحانی در عتبات مقدسه کشور اجرا شد، ای کاش این طرح پیوست رسانه ای هم داشت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۶ ، ۱۱:۴۵

نجات سرباز رایان به خاطر صحنه‌های به یاد ماندنی و بسیار واقعی‌اش مشهور است. در این فیلم نجات جان یک نفر به تلاش هشت نفر گره خورده است. در اینجا واقعیت هایی درباره مراحل ساخت فیلم نجات سرباز رایان که نامزد ۱۱ جایزه اسکار و برنده ۵ جایزه اسکار بود آمده است.

۱- تصمیم نهایی برای ساخت فیلم در عرض یک روز گرفته شد

نجات سرباز رایان تنها فیلم استیون اسپیلبرگ است که می‌توان گفت ایده‌اش را خودش نداده بود و در واقع نقش اصلی را در ساخت این فیلم نداشت. متن فیلمنامه‎‌ که به وسیله رابرت رودات نوشته شده بود توسط نماینده‌اش به اسپیلبرگ فرستاده شد. در یک اتفاق کاملاً تصادفی متن فیلمنامه به تام هَنکس بازیگر این فیلم نیز در همان روز ارسال شده بود. اسپیلبرگ و هنکس که تا به آن موقع با یکدیگر کار نکرده بودند (ولی بعد از ساخت این فیلم به همکاری ادامه دادند و فیلم هایی چون: اگه میتونی منو بگیر، ترمینال، پل جاسوس‌ها، و همچنین سریال کوتاه گروه برادران و اقیانوس آرام را با هم کار کردند) با یکدیگر تماس گرفتند و دریافتند که هر دو در حال خواندن یک فیلمنامه هستند و این‌گونه بود که هر دو در آن روز تصمیم گرفتند باهم همکاری کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مرداد ۹۶ ، ۱۲:۳۶

حجت الاسلام سید ناصر موسوی طی حکمی از طرف مدیرکل صدا و سیما مرکز قم به عنوان مدیر انیمیشن صدا و سیما مرکز قم شد.

به گزارش روابط عمومی صدا و سیمای مرکز قم، حجت الاسلام محمد لطفی نیاسر طی احکام جداگانه آقایان مجید مجرد، علی اکبر عباسی و حجت الاسلام سید ناصرموسوی را به ترتیب به سمت «مدیر تولید صدا»، «مدیر تأمین سیما» و «مسئول بخش پویانمایی» مرکز قم منصوب کرد.

گفتنی است سید  ناصر موسوی از پیشگامان انیمیشن و پویانمایی استان قم و دانش آموختگان دانشکده صدا و سیما قم است که پیش از این تهیه کننده صدا و سیما مرکز خوزستان و قزوین، مدیردفتر قم شبکه  جهانی الاهواز، مدیر شرکت پویانمایی ناوک و... بوده است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۸ مرداد ۹۶ ، ۱۱:۳۰

داریوش مهرجویی به مناسبت اکران «لیلا» در گروه هنروتجربه یادداشتی نوشته‌ و از نمایش این فیلم پس از ۲۰ سال ابراز خرسندی کرده‌است:

« از این‌که بعد از ٢٠ سال فیلم «لیلا» در سینما برای علاقه‌مندان این حرفه نمایش داده خواهد شد بسیار خرسند شدم، این فیلم که در سال گذشته توسط لابراتوار صدا و سیما و استودیو فام اسکن و اصلاح رنگ و تبدیل به نسخه دیجیتال با کیفیت ۲k گردید، دوباره قابلیت اکران در سینماهای ایران و جهان را پیدا کرده تا علاقه‌مندان این عرصه بتوانند از آن لذت ببرند و این جای بسی امیدواری است. این امر به کوشش گروه سینمای هنروتجربه به ثمر خواهد رسید که از مدیریت محترم آن کمال تشکر و قدردانی را دارم، امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد و مدیران سینمایی با همین رویکرد کلیه نُسَخ فیلم‌های تاریخ سینمای ایران را به نسخه دیجیتالی با کیفیت تبدیل نمایند و برای حفظ و ماندگاری آن‌ها دریغ نکنند زیرا آیندگان به آن‌ها رجوع خواهند کرد و تاریخ و ادبیات نیازمند بعضی از این آثار است. پس به نوعی سرمایه ملی محسوب می‌شوند که در صیانت و حفظ آن باید کوشا بود.»

«لیلا» دوازدهمین فیلم بلند داریوش مهرجویی در سال ۱۳۷۵ ساخته شد و در سالی که به نمایش درآمد، تمام جوایز اصلی جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ مرداد ۹۶ ، ۱۲:۳۹