اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

۱۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

هیچ شکی در تقبیح نفس جنگ نیست، اما همین امر ناخوشایند برخی مواقع دستمایه کارگردانان خلاق سینما می‌شود تا برترین و درخشان‌ترین آثار سینمای جهان در ژانر جنگ بر پرده‌ سینماها نقش ببندند و خاطره آنها برای همیشه در اذهان سینمادوستان باقی بماند.

به گزارش راسخون به  نقل از ایسنا، منتقدین بخش سینما در دو روزنامه گاردین و "آبزرور" در گزارشی اقدام به معرفی 10 اثر برتر تاریخ سینما در ژانر جنگ کرده‌اند که به عقیده آنها، به بهترین شکل ممکن این پدیده ناخوشایند را به تصویر کشیده‌اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۹ ، ۱۷:۱۷

فیلم های آخرالزمانی به دلیل نمایش دنیای پادآرمان شهری که آشوب گریبانگیر آن شده و بشریت در آستانه نابودی است، محبوبیت دارند. اغلب فیلم های آخرالزمانی داستانی را دنبال می کنند که گروهی از نجات یافتگان باید در میان انسان هایی که به زامبی تبدیل شده و فجایع دیگری که رخ می دهد، زندگی خود را ادامه دهند. با این حال، فیلمسازان معمولا از داستان های مهیج و بدیع استفاده می کنند که با کمک فضاهای متفاوت داستان را جذاب تر می کند. برخی از فیلم های استیون اسپیلبرگ و جرج میلر آخرالزمانی هستند.

چه باور کنید چه نکنید، در میان این فیلم های آخرالزمانی شاهد فیلم های ترسناک و داستان های عاشقانه جذاب نیز بوده ایم. گرچه چنین فیلم هایی جنبه های علمی تخیلی هم دارند، اما تباهی آینده بشریت جنبه مورد علاقه این کارگردان هاست. با توجه به فروش این فیلم ها در گیشه و میزان محبوبیت شان، باید بگوییم این آثار در دسته بندی فیلم های ابرقهرمانی، اکشن، ترسناک یا تریلر جای می گیرند. همچنین بنا به دلایل نامشخصی، بازیگران معروف در این ژانر حضور ندارند، البته به جز نام هایی چون برد پیت، ویل اسمیت، تام کروز و غیره. با این حال، زمان آن رسیده که فیلمسازان در این ژانر فرعی عمیق تر شده و غیر از فیلم های زامبی فیلم های دیگری هم بسازند.

بنابراین، باوجود تمام چیزهایی که گفته شد، بهتر است به برترین فیلم های آخر الزمانی ساخته شده نگاهی بیندازیم. با پروشات همراه باشید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۹ ، ۱۶:۴۴

اکران اولین فیلم سینمایی درباره داعش در «سینما روایت»

«آوازهای سرزمین من» اولین فیلم سینمایی است که درباره شکل گیری گروهک تروریستی داعش در ایران ساخته شده است. این فیلم به کارگردانی عباس رافعی و تهیه کنندگی امیر حسین شریفی علی رغم آماده بون نسخه نهایی فیلم نتوانست به جشنواره فیلم فجر راه یابد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۹ ، ۱۶:۱۶

«حکایتِ دریا» روایتگر دنیای پر آشوب ذهنیِ روشنفکری تنها و عصیانگر است که نمی‌تواند خود را از میان جنگل‌های کابوس و اوهام به ساحل آرامش بیداری برساند. همراه نقد فیلم باشید.

یکی از حلقه‌های مفقوده سینمای ایران، عدم دسترسی و نبود نویسندگان خلاق و روشنفکری است که جریانی متفاوت را رقم بزنند. جریانی که در دهه چهل با حضور بزرگانی در ادبیات و سینما شکل گرفت و نسلی روشنفکر و نخبه را به تاریخ ایران اضافه کرد. دراین‌میان نقش نویسندگانی همچون جلال آل‌احمد، ابراهیم گلستان، صادق هدایت، صادق چوبک، هوشنگ گلشیری و به‌خصوص غلامحسین ساعدی در ایجاد موج نوی سینمای ایران نقشی تاثیر گذار و بسزاست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۹ ، ۱۵:۱۷

برد پیت یکی از سرشناس‌ترین ستاره‌های هالیوودی است که کمتر تماشاگر حرفه‌ای سینما پیدا می‌شود که وی را نشناسد. او بازیگر فیلم‌هایی مانند «هفت»، «باشگاه مشت زنی»، «آقا و خانم اسمیت» و «روزی روزگاری در هالیوود» است. جالب است بدانید این بازیگر یکی از پولسازترین و البته گرانقیمت‌ترین ستاره‌های هالیوود است.
به گزارش سایت انتخاب، برد پیت یکی از معروف‌ترین نام‌های صنعت سرگرمی هالیوود است. او نه تنها بازیگر برنده جایزه‌های متعدد است بلکه برخی از موفق‌ترین فیلم‌های بالیوود را نیز ساخته است. این بازیگر با زحمت، فداکاری و بازی در فیلم‌های موفق، جایگاه شایسته خود را در این صنعت کسب کرده است.
منابع اولیه، نشان می‌دهند درآمد برد پیت از طریق پروژه‌های بازیگری وی و از طریق شرکت تولیدی وی با نام Plan B. ارزش خالص ۳۰۰ میلیون دلاری دارد. وی بار‌ها در فهرست فوربس بین بازیگران پردرآمد جهان رده بندی شده است. به خصوص در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ حضوری پررنگ بین ثروتمندان جهان کسب کرده است.
به گفته یک منبع آگاه، درآمد برد پیت فقط با ۶۰۰۰ دلار برای بازی در فیلم تلما و لوئیز در سال ۱۹۹۱ آغاز شد. اما، هنگامی که او شروع به صعود از نردبان موفقیت کرد، پرداخت‌ها به وی نیز رو به رشد بود. وی در فیلم «کالیفرنیا» حدود ۵۰۰ هزار دلار درآمد کسب کرد.
دو سال بعد، فیلم پرفروشش «هفت» اکران شد. این فیلم مورد توجه قرار گرفت و از پیت به خاطر ایفای نقش در این فیلم قدردانی شد. وی برای این نقش ۴ میلیون دلار دریافت کرد. در سال‌های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ برای برد نیز از نظر مالی موفقیت آمیز بود، زیرا او ۱۰ میلیون دلار برای نقش هایش در فیلم‌های «هفت سال در تبت» و «خفتگان» دریافت کرد.
حقوق پایه فیلم او در اواخر دهه ۱۹۹۰ به ۱۷.۵ میلیون دلار افزایش یافته بود. او این مبلغ را برای فیلم‌هایی مانند ملاقات با جو بلک، باشگاه مشت زنی، جاسوس بازی و تروی به دست آورد. وی برای فیلم آقای و خانم اسمیت حدود ۲۰ میلیون دلار درآمد داشت. او در سال ۲۰۰۱ یک حرکت هوشمندانه کرد. او برای فیلم دوازده یار اوشن فقط ۱۰ میلیون دلار گرفت، اما درصدی از سود این فیلم را نیز دریافت کرد.
این هوشمندی باعث شد تا وی از این فیلم ۳۰ میلیون دلار درآمد کسب کند. برای حضور در فیلم‌های کوئنتین تارانتینو، او حقوق خود را به ۱۰ میلیون دلار کاهش داد و همین میزان را برای روزی روزگاری در هالیوود دریافت کرد.
برد پیت برای املاک و مستغلات خود حدود ۱۰۰ میلیون دلار خرج کرده است. خانه اصلی این بازیگر در لس آنجلس است که وی پس از چندین سال تلاش این خانه را به دست آورده است. دارایی وی در بیش از ۲ هکتار گسترش یافته و دارای چهار خانه با ۶، ۶۰۰ خانه اصلی مربعی است.
وی در سال ۲۰۰۰ یک خانه ساحلی ۴ میلیون دلاری را در سانتا باربارا خریداری کرد. در سال ۲۰۰۶، وی با قیمت ۳.۵ میلیون دلار در یک محله معروف فرانسه در یک عمارت تاریخی خرید. آنجلینا جولی و برد پیت در سال ۲۰۰۸ حدود ۶۷ میلیون دلار برای یک کارخا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۹ ، ۰۶:۲۴

کتاب نمادهای اسطوره ای و روانشناسی زنان  توسط جین شینودا بولن در 432 صفحه به چاپ رسیده است.

نویسنده در این کتاب ۷ ایزدبانو را معرفی می کند و معتقد هست زنان به صورت کلی در هر برهه زمانی از زندگی خود شبیه به یکی از این ایزدبانوها یا تیپ های شخصیتی هستند و باید تیپ شخصیتی خود را بشناسند  و روی آن تسلط داشته باشند.

شما می توانید با خرید کتاب نمادهای اسطوره ای و روانشناسی زنان از بانک کتاب یکتامهر در سریعترین زمان ممکن آن را درب منزل یا محل کار خود تحویل بگیرید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ خرداد ۹۹ ، ۱۰:۱۵

یکی از فیلم‌های پرفروش سینمای ایران در سال گذشته فیلم «زیر نظر» با حضور رضا عطاران و امیر جعفری در نقش‌های اصلی بود؛ فیلمی که داستانش را بر مبنای دامن زدن به یک بحران کوچک و ناخواسته در خانه پیش می‌بَرَد و مدام جنبه‌های دیوانه‌وار دیگری را به آن اضافه می‌کند. علاوه بر اجرای ستاره‌های اصلی فیلم که به خلق موقعیت‌های کمدی منجر شده، نباید حضور مجید صالحی در مقام کارگردان را فراموش کرد؛ کمدینی که پیش‌تر توانایی خود به‌عنوان کارگردان را در چند سریال به آزمون گذاشته بود. در فیلیمو شات، به بهانه اکران آنلاین فیلم زیرنظر سعی داریم تا آن را از منظر کارگردانی و با توجه به سابقه‌ این کمدین و کمدی‌ساز بررسی کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۹ ، ۱۲:۵۶

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۹ ، ۰۷:۰۶
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۹ ، ۰۶:۴۸

حتماً شنیده‌اید که سینما در هند یک صنعت پردرآمد است؛ آن هم با وجود ضعف‌های مشخص فرمی و محتوایی آن و با وجود آن‌که سینمای این کشور مثل تولیدات چینی صرفاً نسخه‌های سطحی از آثار شاخص سینمای جهان را با مقداری بومی سازی و رود و جنگل و آواز بازسازی می‌کند. اما جامعه هند و مردم بسیاری در جهان همیشه مشتری فیلم‌های هندی هستند، لابد این تحلیل را هم شنیده‌اید که موفقیت سینمای هند مرهون نمایش آن‌چیزهایی است که فقدانش در جامعه‌شان حس می‌شود، یعنی مردم هند و دیگر مخاطبان این نوع سینما در تمام دنیا، در حقیقت نداشته‌های خود را در این فیلم‌ها جست‌وجو یا جبران می‌کنند. به طور مثال شاهرخ خان پسرک فقیری است که همیشه مورد بی‌توجهی جامعه بوده، برای همین در برابر سیستم فاسد پلیسی و قضایی کشورش طغیان می‌کند و در این راه از کمک‌های معشوقه‌اش که معمولاً یک دختر پولدار است بهره‌مند می‌شود و در نهایت با یک قاشق و چنگال یک لشکر آدم بد را نفله می‌کند و ... خلاصه وجود قهرمانی که مخاطب با آن همذات پنداری کند در این نوع سینما جای منطق فیلمنامه و فرم و بار محتوایی را به راحتی می‌گیرد اما مخاطب را راضی می‌کند. نمونه اغراق شده سینمای قهرمان‌پرور، سینمای هند است که در موردش صحبت کردیم و این روزها نمونه شاخص سینمای بدون قهرمان سینمای ماست که فقط شخصیت اول و ستاره دارد اما از قهرمان حتی در حالت منطقی و نرمالش هم بی‌بهره است و این فقدان یکی از دلایل مهمی است که مخاطب را از سینما فراری داده است، چون شخصیت‌های فیلم‌ها در عین واقعی بودن و داشتن مابه‌ازای بیرونی، به همان دلیل باورپذیر بودن، قابل پیش‌بینی و تکراری هم هستند و مخاطب دلیلی برای تماشای فیلم‌هایی که همگی از یک درون‌مایه برخوردار هستند نمی‌بیند. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۹ ، ۰۶:۲۵

پیش‌تولید «قهرمان» به طور رسمی آغاز شد. با آغاز پیش‌تولید رسمی نهمین ساخته اصغر فرهادی، دو بازیگر نقش‌های اصلی آن قطعی شدند.

 امیر جدیدی و محسن تنابنده برای نخستین بار در «قهرمان» با اصغر فرهادی همکاری می‌کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۹ ، ۱۷:۴۷


محمد حسین صفری

به نام خدا
شعر:
“زخم”
” در ستایش قهرمانانی که دلتنگشان هستیم ”

کلاکت زده می شود:
“صدا
دوربین
حرکت ”
این برداشت آخر است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۹ ، ۱۷:۴۲

دو فیلم «خروج» و «طلا» که آغازگر مسیر سینمای آنلاین بودند، در حالی با مجموع فروش بیش از ۴ میلیارد تومانی به کار خود پایان دادند که هنوز خبری از انتشار آمار شفاف فروش در این حوزه نیست!

به گزارش مهر، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی این هفته و در گفت و گویی اینترنتی درباره ابهام در آمار فروش فیلم‌های عرضه‌شده در قالب «سینما آنلاین» ضمن تأیید تلویحی این ابهام تأکید کرد: «آمار فروش فیلم‌ها با جزئیات در مورد اکران عمومی در دسترس علاقه‌مندان و محققان وجود دارد، و من از دوستان خواسته‌ام این وضعیت در مورد اکران آنلاین هم به وجود آید. باید داده‌کاوی درستی در این زمینه صورت بگیرد چون هم فعالان سینما و هم حتی جامعه‌شناسان و گروه‌های دیگر به این اطلاعات نیاز دارند.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۹ ، ۱۷:۳۶


آمریکا به روایت آمار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ خرداد ۹۹ ، ۲۰:۱۱

 دومین اثر مستند سینمایی عابدین مهدوی عکاس و فیلمساز بین المللی جنگ و بحران با موضوع مبارزه با بیماری کرونا آماده نمایش شد.

مهدوی در مستند "قهرمانان پنهان" به موضوع متخصصان ویروس‌شناسی و آزمایشگاه‌های تخصصی ویروس‌شناسی و تشخیص ویروس کرونا پرداخته و سختی‌ها و شیرینی‌های فعالیت‌های شبانه روزی این متخصصین را در خط مقدم تشخیص و مبارزه با این ویروس را در آزمایشگاه ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری در تهران به تصویر کشیده است.

زمان این اثر 93 دقیقه بوده و تهیه و پخش این اثر را نیز موسسه بین المللی فیلم انسانیت بر عهده دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ خرداد ۹۹ ، ۱۹:۴۸

آکادمی فیلم بریتانیا که بیشتر با نام بفتا شناخته می‌شود، فهرست نامزدهای جوایز تلویزیونی مراسم سال ۲۰۲۰ خود را تایید و اعلام کرد که سریال Chernobyl با ۱۴ نامزدی پیشتاز مراسم امسال است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ خرداد ۹۹ ، ۱۹:۳۶

افزوده شدن نام «لیل میکوئلا» اینفلوئنسر مجازی اینستاگرام به فهرست بازیگران یک آژانس استعدادیابی مطرح در هالیوود، این فرضیه را مطرح کرده است که بازیگران کامپیوتری روزی ستاره‌های سینما را خانه‌نشین خواهند کرد.

به گزارش سینماسینما، استیو رُز منتقد سینما و روزنامه‌نگار گاردین در یادداشتی می‌نویسد: آژانس هنرمندان خلاق (CAA) با داشتن نام چهره‌های سینمایی مطرحی چون اسکارلت جوهانسون، ویل اسمیت و استیون اسپیلبرگ در فهرست اعضای خود،  به عنوان یک عضو باسابقه و دائم صنعت هالیوود شناخته می‌شود اما جدیدترین نامی که به این آژانس اضافه شده با سایر اعضا تفاوتی جزئی دارد.

ورایتی در تاریخ ۶ مه (۱۷ اردیبهشت) در گزارشی از ثبت نام لیل میکوئلا (Lil Miquela) مدل، خواننده و اینفلوئنسر برزیلی-آمریکایی در آژانس هنرمندان خلاق پرده برداشت.

نکته اینجاست که میکوئلای ۱۹ساله یک انسان واقعی نبوده و یک سلبریتی مجازی است که در سال ۲۰۱۶ توسط یک استارتاپ آمریکایی به نام براد (Brud) ساخته شد. با این حال فعالیت‌های این چهره دیجیتال کاملا واقعی به نظر می‌رسد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ خرداد ۹۹ ، ۰۸:۴۳

هرقدر انیمیشن‌های کوتاه، خلاقانه و هنری ایران سال‌هاست در سطح جهانی و جشنواره‌های پویانمایی حرف‌هایی جدی برای گفتن دارند، اما صنعت انیمیشن و فیلم‌ها ی بلند پویانمایی در ایران تنها چند سالی است که به تکاپوی بیشتری افتاده و به‌تدریج کارهایی مهم‌تر در این زمینه ساخته می‌شود.

هرچند به لحاظ فنی و تکنیکی، فعالان مستعدی در کشور هستند، اما هزینه بالای تولید انیمیشن و مخاطرات اکران عمومی و بازگشت سرمایه، باعث شده عده کمی جرات و جسارت و توانایی ساخت فیلم سینمایی انیمیشن در ایران را داشته‌ باشند.

با این حال جوان‌هایی پا جای تلاش‌های کم و بیش بزرگان عرصه پویانمایی کشور گذاشتند و در چند سال اخیر، آثار نسبتا جذاب و استانداردی در این خصوص ساختند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۹ ، ۱۶:۳۹

 این گزارش تصویر صهیونیسم و آثار شاخص مربوط به آن در تولیدات سینمایی کشورمان بررسی می‌شود.

سوره سینما – محمدعلی حیدری: رسم است در محافل سینمایی اعم از مطبوعات، جشنواره‌ها، شبکه‌های تلویزیونی و… به بیان موضوعاتی تحت عنوان جای خالی [مناسبت] در سینمای ایران. به مناسبت تقویم زمانه از شمسی تا میلادی و قمری، این سینما باید دِین‌اش را به هر مناسبتی ادا کند و اگر غیر آن باشد یا حتی ادا هم کرده باشد حتما نقل محافل می‌شود که جای خالی فلان مناسبت چرا در سینمای ایران خالی است! یا اگر خالی نیست چرا با آثاری ضعیف، این پیمانه را پُر کردند. در هر حال هستند گروهی که به هرشکلی ناراضی‌اند! حال یا این پیمانه پُر باشد، یا خالی. سینمای ایران بنیه قوی در خلق آثار ماندگار در حوزه تاریخ و اجتماعی و… دارد. به جرات می‌توان گفت این سینما توانسته قله‌هایی را فتح کند که بسیاری از کشورهای دنیا حتی در داشتن ابتدایی‌ترین چیز یعنی [سینما] مانده‌اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ خرداد ۹۹ ، ۱۰:۰۴