اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

۱۵ مطلب در فروردين ۱۴۰۲ ثبت شده است

شبکه HBO پیش‌درآمد دیگری از سریال "بازی تاج و تخت" می‌سازد.

به گزارش ورایتی، سریال پیش‌درآمدی است از بازی تاج و تخت با عنوان شوالیه‌ای از هفت پادشاهی: شوالیه پرچین.

این سریال نیز بر اساس رمان جرج آر.آر مارتین به نام "دانک و اگ" توسط HBO ساخته می‌شود. این خبر در نشست ترکیب دو شبکه HBO MAX‌ و Discovery در 12 آوریل اعلام شد.

این سریال بر اساس مجموعه‌ای از رمان‌های فانتزی مارتین است که ماجراهای سر دانکن بلندقد (دانک) و اگون پنجم تارگرین (EGG) جوان را 90 سال قبل از رویدادهای «آواز یخ و آتش» دنبال می‌کند.

عنوان سریال در حال حاضر «شوالیه هفت پادشاهی: شوالیه پرچین» است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۰۲ ، ۲۰:۲۱

کامران نجف‌زاده، خبرنگارِ پرکارِ صداوسیما در دو دهه‌ی اخیر، در چهل‎وچهار سالگی از دنیای «خبرنگاری» خداحافظی کرد، اما اینکه مقصد بعدی این چهره محبوب تلویزیونی کجاست؟ سئوال خیلی از اصحاب رسانه است
این تصویری است که نجف‌زاده خودش منتشر کرده است. و آن‌گونه که در اخبار آمده، گویا این خبرنگارِ پرکارِ صداوسیما در دو دهه‌ی اخیر قرار است برای برنامه‌ای به‌شبکه‌ی نسیم برود.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۰۲ ، ۱۱:۳۶

  • ایده‌های کوچک و بزرگ

می‌توان فیلم‌های کوتاه ۵۰ هزار یورویی ساخت و یا حتی می‌شود با پرداخت هیچ هزینه‌ای یک فیلم کوتاه خوب ساخت، شانس درخشش برای هر دوی آن‌ها یکسان است: برای تماشاگر، داستان و چگونه پرداختن به آن، بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارد.

یک ایده باید خلاقانه، ساده و همگام با زمان خود باشد. در اغلب موارد، آن‌هایی که سوق به ساختن فیلم کوتاه دارند، در سر ایده‌ی فیلم‌های بلند را می‌پرورانند و به داستان‌هایی فکر می‌کنند که بیشتر به کار فیلم‌های بلند می‌آیند. بهترین هم‌دست برای پیدا کردن یک ایده‌ مناسب در وحله  نخست پیدا کردن مکانی مشترک است. یک مکان مشترک بر همه چیز سایه  می‌اندازد: خواه همه موارد با آن در ارتباط مستقیم باشند و خواه نه. مکان مشترک را می‌توان به سرعت شناسایی کرد و همچنین می‌تواند نیاز ما به اختصار را برآورده سازد، چرا که به ما امکان ترکیب کردن می‌دهد. هیچ نیازی نیست تا برای مخاطب از دنیا و چگونگی آن یا درباره داستان ما که چطور وارد این دنیا شده است، پیشگفتاری تعریف کرد.  مخاطب از پیش با آن مبحث آشناست و یا حتی به آن تعلق دارد.  کاری که ایده ما می‌بایستی انجام دهد این است: باید بر خلاف انتظارات عمل کند، بنابراین خود را در مقابل مکان مشترک قرار می‌دهد.

قبل از هر چیز باید بدانیم هر اتفاقی که برایمان رخ می دهد و یا تمام آنچه  که در زندگی می بینیم می توانند منابع الهامات ما باشند: از رویداد‌های مهیج گرفته تا غم‌انگیزترین آن‌ها. اما باید بدانیم تعریف کردن داستان چیزی نیست جز نظم بخشیدن به رویدادها طوری که از لحاظ احساسی قابل فهم باشند.

فیلم کوتاه با توجه به دقایق کمی که در اختیار دارد، به ما فقط اجازه متمرکز شدن در یک دوره زمانی محدود را می‌دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۰۲ ، ۱۱:۱۷

در دهه‌‌های اخیر با کم‌توجهی صورت گرفته، این ابزار فرهنگی از‌کارافتاده و ناکارآمد شده‌ است که در راس آنها می‌توان سینما را قرار داد.

یکی از پر‌استقبال‌ترین و ارزان‌ترین هنری که در مدت کوتاهی می‌تواند حرف خودش را به مخاطب منتقل کند. تعطیلی بسیاری از سینماها به‌ویژه در استان‌های مختلف باعث شد که این محصول فرهنگی از سبد خانواده‌ها حذف شود. در سالی که گذشت شاهد نهضت سینماسازی به‌ویژه در استان‌های مختلف بودیم که از نکات توجه حکمرانی به مقوله فرهنگی کشور است.

افتتاح سه سالن سینما همزمان با جشنواره فیلم فجر آن هم در شهر‌های حاشیه‌ای تهران، پرند و قرچک، در کنار اخبار افتتاح سالن سینما در مشهد، همدان، گنبد‌کاووس و تبریز نشان از توجه به مقوله سینماسازی در کشور دارد.

از آنجا که بیشتر سینماهای کشور در حوزه نهادهای دولتی قرار دارند و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی متولی بیشترین سالن‌های سینما در کشور است، شاید در کم شدن و حالا روند افزایش صندلی سینما در شهرهای مختلف، نقش زیادی داشته باشد.

حمیدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی سوره در این زمینه به جام‌جم می‌گوید: همکاری این سازمان با بخش خصوصی در طرح توسعه سینماهای حوزه هنری جدی‌تر شده است.

او با اشاره به افتتاح پردیس سینمایی «مهر کوهسنگی» گفت: با افتتاح پردیس سینمایی مهر کوهسنگی، تعداد سالن‌ سینماهای حوزه هنری نسبت به سال ۱۳۹۹ نزدیک به دوبرابر می‌شود. تعداد سالن‌های حوزه هنری طی سه سال از حدود ۱۰۰ سالن به ۲۰۰سالن رسیده که تقریبا نزدیک به یک‌سوم سالن‌های سینمایی در کشور است.

جعفریان افزود: ما سینماهایی داشتیم که سالن‌هایی شبیه کنسرت هال با ظرفیت ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر داشتند که در طرح‌های توسعه به‌دلیل افزایش ضریب بهره‌وری و امکان اکران بیشتر فیلم‌ها، آنها را تبدیل به پردیس سینمایی با پنج یا شش سالن سینما کردیم. به این منظور با کوچک‌تر شدن سالن اصلی و استفاده از بالکن و فضای جانبی، سینماهای تک‌سالنه تبدیل به پردیس سینمایی شدند. این یک جهتگیری بود و به این سمت حرکت کردیم تا مناطقی را که نیاز بیشتری به سینما دارند، کمتر برخوردار هستند و جمعیت‌شان نسبت به سالن‌های موجود بسیار بیشتر است، در اولویت قرار دهیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۰۲ ، ۱۱:۱۱

فسیل به تازگی مرز 323 میلیارد تومان را رد کرده است. کمدی که به روزهای منتهی به انقلاب می‌پردازد و درباره یک گروه موسیقی است که توسط یکی از مأمورین ارشد ساواک مجبور به تغییر ماهیت می‌شوند و در خدمت منافع سیاسی نظام شاهنشاهی قرار می‌گیرند.

موضوع فروش بالای این فیلم که در نتیجه اوضاع خوبی را برای سینماهای کشور ایجاد کرده است منجر به آن شده که وزیر فرهنگ نیز واکنش نشان دهد. اسماعیلی روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: در نوروز امسال افزایش قابل توجه تماشای اکران‌های نوروزی را به‌ویژه در هفته دوم داشتیم. وزیر ادامه داد که فکر می‌کنم که با فیلم‌های نوبت نمایش و برنامه‌ریزی که داریم، روند افزایشی را داشته باشیم.

از همان ابتدا که این کمدی توانست در مدت زمان کوتاهی فروش بسیار خوبی را تجربه کند پیش بینی می شد که بتواند رکورد ۱۰۰ میلیارد تومان فروش داشته باشد. در یک نگاه کلی می‌توان فضای موسیقی قبل انقلاب و تغییراتی که بعد از انقلاب متحمل شده است را علت اصلی این استقبال نامید. همچنین فضای نوستالژیک فیلم در فروش کمک شایانی کرده است.

دیگر نمی‌توان تردید کرد که کمدی‌های یکه‌تازان فروش در سینمای کشورند. این موضوع را باید قطعا در میل مردم برای تفریح و سرگرمی دید. با وجود قیمت نسبتا بالای بلیت، آنان حاضرند تنها برای کاری که احساس کنند ارزش هزینه کردن داشته باشد، بلیت بخرند. طبیعی است با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور، گزینه تفریح و شادی از مسائل اجتماعی و سیاسی و حتی تاریخی و متأسفانه ملی بیشتر اهمیت دارد. برای همین در حال حاضر کمدی در سینما روی بورس است.

۶ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۰۲ ، ۲۳:۲۸

 مذاکرات شبکه اچ‌بی‌وا با کمپانی برادران وارنر به ساخته شدن سریال «هری پاتر» می‌انجامد. این مذاکرات که در مرحله نهایی رسیدن به نتیجه قطعی است منجر به ساخته شدن دوباره داستان‌های جی‌کی‌رولینگ می‌شود.

گفته شده هر فصل سریال بر اساس یکی از کتاب‌های «هری پاتر» ساخته می‌شود.

با این حال اچ‌بی‌او هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است.

برمبنای این قرارداد رولینگ نیز با پروژه در ارتباط خواهد بود گرچه خالق اصلی یا سازنده سریال نخواهد بود.

منابع داخلی گفته‌اند مذاکرات بین کمپانی برادران وارنر، دیسکاوری و رولینگ هنوز در مراحل ابتدایی است.

کمپانی برادران وارنر مدت‌هاست قصد ساخت سریال تلویزیونی «هری پاتر» را داشته است و شایعاتی درباره این پروژه در ژانویه ۲۰۲۱ منتشر شد.

همین کمپانی بود که هر کتاب از مجموعه «هری پاتر» را در قالب یک فیلم سینمایی پرفروش روانه سینماها کرد. ساخت این فیلم‌ها با «هری پاتر و سنگ جادو» سال ۲۰۰۱ شروع شد و با «هری و یادگاران مرگ-قسمت دوم» در سال ۲۰۱۱ به پایان رسید. این فیلم‌ها در مجموع بیش از ۷.۷ میلیارد دلار در باکس آفیس جهانی فروش کردند.

پس از آن مجموعه مدتی است اسپین آف‌های متفاوتی از «هری پاتر» با عنوان «جانوران شگفت‌انگیز» ساخته شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ فروردين ۰۲ ، ۱۷:۰۷

 فمپ آغاز پویش #سلام_ویراستی را اعلام کرد. جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک (فمپ) با انتشار نامه ای تبیینی خطاب به مردم و چهره های سرشناس ایرانی و در آستانه سالروز عملیات ایران بر علیه پایگاه آمریکایی عین الاسد مطرح کرد: بی شک بخشی از انتقام خون شهید سلیمانی و آرمان هایش آزاد سازی بخشی از خاک فضای مجازی کشوراست. بیاییم با مهاجرت به ویراستی از توئیتر بخشی از قلمرو تصرف شده فضای مجازی کشور را آزاد کنیم!


لینک حمایت از پویش در سامانه فارس من
(برای حمایت کلیک کنید!)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۰۲ ، ۲۱:۲۲

کارگردان سریال تحسین شده «چرنوبیل» زندگی صدام حسین را موضوع یک فیلم سینمایی می‌کند.
به گزارش مهر به نقل از ورایتی، یوهان رنک فیلمی به نام «زندانی در کاخش» را درباره صدام حسین می‌سازد.
این فیلم با اقتباس از کتاب پرفروش ویل باردنورپر با عنوان «زندانی در کاخش: صدام حسین، نگهبانان آمریکایی او و آنچه تاریخ ناگفته می‌گذارد» ساخته خواهد شد. داستان فیلم درباره ۱۲ سرباز آمریکایی است که در ماه‌های آخر زندگی صدام حسین نگهبان وی بودند. در این کتاب ۲ جنبه متفاوت صدام حسین بررسی می‌شود: ظالمی که از شکنجه و قتل به عنوان ابزار استفاده می‌کرد و زندانی متفکری که در برابر مرگ وقار و شجاعت از خود نشان می‌دهد. در این کتاب نگهبانان تحت تأثیر شخصیت صدام حسین قرار می‌گیرند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ فروردين ۰۲ ، ۱۴:۱۲

دکتر سید محمدرضا خوشرو درباره استفاده از برندهای قدیمی در شبکه نسیم همچون «خندوانه» و «دورهمی» و همچنین تقویت و توسعه برندهای جدید توضیحاتی داد.

بِرندسازی موضوع مهمی است که صداوسیما باید جدّی بگیرد، البته کنار آن امروز از هرچیزی مهم‌تر مخاطبان تلویزیون به سرگرمی نیاز دارند، نکته‌ای که بسیاری از کارشناسان به آن اشاره کرده‌اند و مورد رقابتِ جدّی وی‌او‌دی‌ها با تلویزیون هم هست.

برندهایی مثل خندوانه و دورهمی که این روزها غایب‌اند یا خیلی از برندهای سرگرم‌کننده دیگر تلویزیون باید با ایجاد تنوع، برنامه‌ریزی و نگاهِ علمی مناسب و اختصاص نقشه راه و دورنمایی مشخص، قسمت‌ها و فصل‌های جدید را برای آن‌ها طراحی کرد.

شبکه نسیم رسالت اصلی‌اش سرگرمی است که برخی اوقات وابسته برخی از برندها بوده و حالا با حضورِ مدیر جدید، برندهای جدیدی به تلویزیون آمده‌اند که یکی از مشکلات جدّی تلویزیون را تا حد زیادی برطرف می‌کند. به عبارت بهتر می‌تواند خودش درسی باشد که در کنار توجه به برندهای قدیمی، تقویت آنتن با حضور افراد و افکار و اندیشه‌های تازه و خلاق در دستور کار قرار بگیرد.

نباید از این نکته هم غافل شویم که این شبکه در جذب مخاطب انتظارات را بالا برده و مردم منتظر برنامه‌های جدیدند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ فروردين ۰۲ ، ۱۱:۴۴

سال گذشته به افتخارات زیادی از دوستان دانش آموخته دانشکده صدا و سیما قم دستمریزاد گفتم، اما به هیچ کدام غبطه نخوردم تا جمعه یازدهم فروردین ماه شاهکار سینمایی"بدون قرار قبلی" بهروز شعیبی را در تلویزیون دیدم، واقعا غبطه خوردم به فاصله ای که با اساتیدمان داریم، چه زیبا استاد مون علیرضا رضاداد این پروژه زیبا را جمع کرده بود.

داستان فیلم
بدون قرار قبلی در مورد دختری بنام یاسمن می باشد که مدت هاست در برلین زندگی می کند و پسر کوچک او به اوتیسم مبتلاست. او بعد از مرگ پدرش به ایران سفر می کند و در این سفر به شناخت جدیدی از زندگی می رسد ….
یاسمن به سن و سال پسر شش ساله‌اش بوده که به آلمان (برلین) مهاجرت کرده و حالا با مرگ پدر، ناچار است پس از سی سال به ایران بازگردد. پسرش دچار اوتیسم است و این سفر را برایش دشوار می‌کند. یاسمین شناختی از پدرش ندارد و بیش از آن میراثی که پدر برایش گذاشته، باعث تعجب او می‌شود. اقامت کوتاه و ناخواسته او در زادگاه پدر و دیدار با کسانی که پدرش را می‌شناسند، یاسی را به درک تازه‌ای از انسان و مفهوم مرگ می‌رساند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۲ فروردين ۰۲ ، ۰۹:۳۳

انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینمای ایران حداقل دستمزد اعضای این انجمن را برای سال ۱۴۰۲ اعلام رسمی کرد.

به گزارش ایسنا، در پایان سال ۱۴۰۱ برخی انجمن‌های سینمایی حدودی را برای حداقل دستمزد اعضای خود در سال جدید مشخص کردند که در همین راستا انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینما هم به طور رسمی این جزئیات را منتشر کرد. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ فروردين ۰۲ ، ۰۹:۵۶

بزرگترین محفل قرآنی جهان اسلام در سیما/انتخاب سوژه از چند هزارنفر

برنامه «محفل» در ۳۰ شب ماه مبارک رمضان با حضور ۵ میزبان بین المللی ، ۳۰۰ تماشاگر و ۱۵۰ میهمان از سراسر جهان روانه آنتن شبکه سه خواهد شد. «رضوان درویش» از سوریه، «حسنین الحلو» از عراق، «حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان»، «احمد ابوالقاسمی« و «حامد شاکرنژاد» امسال با محفل قرآنی لحظات منتهی به افطار شبکه سه را رقم خواهند زد که اجرای آن به عهده رسالت بوذری می‌باشد.

سیدمحمدحسین هاشمی گلپایگانی، تهیه‌کننده «محفل» می‌گوید: این برنامه تلنت نیست و به داورهایشان داور نمی‌گویند. این‌ها میزبان‌اند. ما ۵ میزبان داریم که از افراد دعوت می‌کنند تا قرآن بخوانند و حال‌مان با قرآن خوش است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ فروردين ۰۲ ، ۱۵:۱۴

نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما پیرامون سریال‌های سیما در نیمه دوم بهمن ماه ۱۴۰1 نشان می‌دهد 38.4 درصد مردم در این ماه مخاطب سریال گیل دخت بودند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سریال گیل‌دخت که از شبکه‌های یک و آی فیلم روانه آنتن می‌شود با 38.4 درصد بیننده خالص در صدر جدول پربیننده‌ترین سریال‌های نیمه دوم بهمن قرار دارد. بیننده خالص یعنی مخاطبانی که به هر نحوی از شبکه‌های یک و آی فیلم به صورت مجزا یا گاهی از یک شبکه، آن را دنبال کرده اند.

از میان بینندگان خالص سریال گیل‌ دخت نیز 86.3 درصد در حد زیاد از آن رضایت داشته اند. سریال شهباز از شبکه یک با 18.2 درصد، چشم بندی از شبکه 3 با 14.8 درصد و کتونی زرنگی از شبکه 3 با 13.8 درصد در رتبه‌های بعدی پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیونی قرار دارند.

نکته جالب توجه اینکه هر سه سریال صدرنشین روند رو به صعود در جلب نظر مخاطبان داشته اند. گیلدخت از مخاطب 17.9 درصدی در اوایل آذر به 38.4 درصد، شهباز از 14.5 درصد در اوایل بهمن به 18.2 درصد و چشم بندی از 11.6 درصد در اواسط دی به 14.8 درصد رسیده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ فروردين ۰۲ ، ۱۴:۵۲

برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر گفت: تجربه کار در ایام نوروز بسیار آزاردهنده است چون با مشکلات زیادی روبرو هستیم؛ مثلا به مسئولی نیاز داریم که اجازه کار در جایی را بگیریم و آن مسئول در تعطیلات و پیدا کردنش بعضا غیرممکن است.
علیرضا زرین دست در گفت وگو با ایرنا اظهارکرد: تهیه کننده می گوید که چه روزهایی باید سرکار باشیم؛ برخی می گویند تا پایان تعطیلات کار تعطیل است و برخی دیگر می خواهند که از همان روزهای شروع سال جدی کار دنبال شود. گاهی کار ساده است مثلا در یک مکان مشخص فیلمبرداری داریم و همه چیز ما آنجا جمع است اما بعضی وقتها شما فیلمنامه ای را کار می کنید که دارای لوکیشن ها و محل های مختلفی برای فیلمبرداری هست. به همین دلیل شما باید خودتان را با تهیه کننده تطبیق دهید و چاره ای ندارید.
زرین دست با اشاره به فعالیت های اخیر خود گفت: این روزها در حال استراحت هستم و آخرین کارم سینما متروپل (محمدعلی باشه‌آهنگر ۱۴۰۱؛ این فیلم در چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور داشت و با نامزدی در ۱۳ رشته دارای بیشترین تعداد نامزدی در این دوره از جشنواره فیلم فجر بود که توانست در ۳ رشته بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین فیلمبرداری جایزه سیمرغ بلورین را از آن خود کند) بود.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا کار در سینما متروپل را پذیرفته است، تصریح کرد: حدود ۱۵ سال است که آقای باشه آهنگر را می شناسم و این پیشنهاد را قبل از شروع فیلمبرداری به من داده بودند؛ باشه آهنگر درباره فیلمنامه سینما متروپل چیزی نزدیک به ۱۲ سال پیش طرحی در ذهن داشت که خودش مجری یکی از شخصیت های فیلم بود.
فیلمبردار فیلم سینمایی سیندرلا (بیژن بیرنگ و مسعود رسام ۱۳۸۰) ادامه داد: خود آقای آهنگر بود که در زمان جنگ فیلم ها را از ویرانه های سینماها که عراق بمباران کرده بود پیدا می کرده (برخی تک پرده ای و سه پرده ای بوده) و برای رزمنده ها نمایش می داده است گاهی اتفاقات بامزه ای در این میان رخ داده بود که برخی را نمی شد در سینما متروپل به نمایش گذاشت.
زرین دست یادآور شد: این چهارمین فیلمی بود که من با باشه آهنگر کار می کردم؛ ما روابط خوب و کم کلامی داریم و بیشتر با نگاه ذهن همدیگر را می خوانیم و تقریبا قبل از این که به صورت قطعی پلانی را بگیریم با نوعی از ارتباط که ذهنی میان نگاهمان است به نتیجه میرسیم و پلان را فیلمبرداری می کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ فروردين ۰۲ ، ۲۱:۳۶

فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» که برنده اسکار ۲۰۲۳ شد، در جوایز فیلم آلمان با نامزد شدن در ۱۲ بخش پیشتاز دیگر فیلم‌ها شد.
به گزارش هالیوود ریپورتر، «در جبهه غرب خبری نیست» ۱۲ نامزدی در اسکار آلمان کسب کرد . درام مدرسه‌ای «سالن معلم» ساخته ایکر چاتاک و فیلم «عنکبوت مقدس» علی عباسی نیز هر یک در چند بخش نامزد شدند.
جای تعجب ندارد که درام حماسی «در جبهه غرب خبری نیست» که ۹ نامزدی اسکار را کسب کرد بیشترین نامزدی اسکار آلمان را که با نام «لولا» شناخته می‌شود، کسب کند.
این فیلم که ساخته ادوارد برگر و نخستین اقتباس آلمانی زبان از رمان کلاسیک ضد جنگ اریش ماریا رمارک است که سال ۱۹۲۹ منتشر شده بود، علاوه بر کسب ۴ جایزه اسکار در بخش‌های بهترین فیلم بین‌المللی، بهترین فیلمبرداری، بهترین طراحی تولید و بهترین موسیقی، در بفتا نیز ۷ جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.
«در جبهه غرب خبری نیست» در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی برای برگر، بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازیگران اصلی فیلم یعنی فلیکس کامرر و آلبرشت شوخ نامزد شد. اما برگر، لسلی پاترسون و ایان استوکل که به اتفاق فیلمنامه فیلم را نوشته‌اند نامزدی در بخش فیلمنامه را از دست دادند، زیرا جوایز لولا بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی ندارد.
اما این میزان نامزدی نمی‌تواند برای فیلم چندان مطمئن باشد زیرا منتقدان داخلی استقبال متفاوتی از فیلم کرده‌اند و بسیاری از آنها برداشت آزاد فیلم از سوابق تاریخی و کتاب رمارک را نمی‌پسندند و اصولا فیلم‌های جنگی خشونت‌آمیز در جوایز فیلم آلمان چندان موفق ظاهر نمی‌شوند. نمونه این امر «سقوط» فیلم اولیور هیرشبیگل درباره روزهای پایانی آدولف هیتلر است که نامزدی اسکار را هم کسب کرد اما تنها ۳ نامزدی لولا به دست آورد و در نهایت جایزه‌ای نبرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ فروردين ۰۲ ، ۲۱:۳۰