به گزارش روابط عمومی برنامه «چشم شب روشن»، «چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، چهارشنبه ۱۵ دی با حضور اکبر نبوی کارشناس سینمایی به گفتگو با منوچهر محمدی تهیه کننده سرشناس سینما اختصاص داشت.

محمدی در ابتدای گفتگو در تعریفی دقیق از نقش تهیه کننده در سینما بیان کرد: بر خلاف نظر عمومی تهیه کننده فقط عهده دار بخش اقتصادی فیلم نیست که صرفاً پولی را برای تهیه فیلم فراهم کرده و سعی میکند آن را با خست هزینه کند. او کسی نیست که برآوردها را کمتر از میزان انجام دهد البته بعضاً این خصوصیت در بین مسئولان و فضای عمومی سینما یک امتیاز تلقّی می شود. اما برای من به عنوان یک تهیه کننده سینما از یک دغدغه شروع می شود. بخش عمده تهیه‌ کنندگی برای من فرهنگی است.

تهیه کننده مثل رهبر ارکستر در تلاش برای رسیدن به هارمونی است

وی افزود: یعنی در کنار درآمدزا و سودآور بودن سینما، تهیه کنندگی یک تخصص است و مانند یک رهبر ارکستر تمام عوامل را با هم هماهنگ می کند تا به یک هارمونی برسند. تهیه کنندگی از یک ایده شروع می شود و تشخیص اینکه این ایده سه خطی یا دو صفحه ای قابلیت تبدیل شدن به یک فیلم جذاب را دارد یا خیر، یک تخصص است و این تخصص و فهم حاصل مهارت و دانایی است. انتخاب نویسنده و کارگردان مناسب گام بعدی است.

این تهیه کننده سینما یادآور شد: هسته اصلی فیلم ایده آن است و تشخیص اینکه آیا این هسته انرژی لازم برای ایجاد اتفاقی بزرگ را دارد یا خیر بر عهده تهیه کننده است. او باید عناصر  آدمها را در این انرژی متراکم همراه سازد و بداند این فیلم چه قابلیت ها و ویژگی هایی دارد. بعد کارگردان و نویسنده را متوجه انرژی ذاتی این ایده مرکزی بکند و با دانش خود لایه های مختلف آن را تشریح کند.

صاحب اصلی فیلم تهیه کننده است

تهیه کننده فیلم هایی چون «طلا و مس» و «بازمانده» ادامه داد: فهم مسائل روز؛ فهم مخاطب و دانش و نیاز آن باید مورد توجه تهیه کننده باشد. یک اثر نمایشی باید به گونه ای باشد که مردم بعد از دیدن آن احساس کنند که این فیلم حرف دل خودشان بوده و همیشه دوست داشتند که آن را مطرح کنند. این گونه اثر ها همیشه موفق بوده اند.