اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

۴۴ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

فیلم سینمایی «هیهات» با نام بین المللی «Never» اولین فیلم ۴ اپیزودی سینمای ایران با ۴ کارگردان و نویسنده، دانش اقباشاوی، هادی ناییجی، هادی مقدم‌ دوست و سید روح‌ الله حجازی از 7 مهر ماه به سرگروه سینما آزادی اکران شده است. فیلم «هیهات» با موضوع اجتماعی و مفاهیم عاشورایی محصول سازمان هنری و رسانه‌ای اوج می باشد.

خلاصه فیلم:

- من از حکایت عشق تو بس کنم، هیهات!

- فیلمی اپیزودیک با موضوعات اجتماعی و مفاهیم عاشورایی است.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۵ ، ۱۲:۲۵

وقتی فیلم سینمایی علمی-تخیلی و اکشن "هِنری هاردکور" یا "هاردکور" (Hardcore Henry) در سال 2015 در جشنواره فیلم تورنتو نمایش داده شد، نقدهای متفاوتی دریافت کرد. این فیلم اولین فیلم بلند ایلیا نایشولر، کارگردان روس است که با دوربین های GoPro که روی بدن بازیگر سوار می شوند فیلمبرداری شده و از زاویه دوربین اول شخص که در این مورد یک سرباز به نام هنری است روایت می شود. هنری باید برای نجات همسرش (با بازی هیلی بنت) از شروری با نیروهای ماوراالطبیعه تلاش کند. دانشمندی به نام جیمی با بازی شارلتو کوپلی در لباس های مختلف به هنری کمک می کند. این فیلم متفاوت و مهیج در روز هشتم آوریل 2016 اکران خواهد شد.

یک اجرای نفس‌گیر – بررسی فیلم Hardcore Henry

بازار هالیوود و فیلم‌های اکشن به قدری دچار ضعف و کمبود فیلم‌های تاپ و بدون نقص شده است که کارگردانان نوپا دست به ایده‌های عجیب و غریبی می‌زنند که بعضا علی‌رقم پیش‌بینی مخاطبان و همچنین خودشان، با شکست روبه‌رو می‌شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۵ ، ۱۵:۳۶

در تیرماه 92 آیفیک "انجمن صنفی شرکتها و موسسات فیلمسازی ایران" تاسیس شد.

در  مقدمه اساسنامه آیفیک آمده است؛ رشد روزافزون و خواسته های جوامع پیشرفته کنونی در بستر فناوری های پیچیده و پیشرفته ی رو به گسترش، ایجاد موسسات و نهادهای مستقل مردمی متنوع و رو به افزایشی را در پی داشته است و از سویی، سنگینی بیش از حد مسئولیت ساماندهی امور مربوط به اینگونه نهادها برای نظام پر مشغله امروزی، ضرورت تشکیل اتحادیه های صنفی مناسب را در راستای پرداختن به نیازهای صنفی آنان، را اجتناب ناپذیر ساخته است، اکنون در اجرای اصل بیست و ششم قانون اساسی و بند ۱۷ ماده ۲ ‌قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ این انجمن تشکیل می‌گردد.

سایت آیفیک به آدرس http://aific.ir در دسترس می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۵ ، ۰۹:۴۳

اساطیر اروپایی

اساطیر اروپایی شاملِ اساطیر مناطقِ یونان، اسکاندیناوی، روم، دریای بالتیک، ژرمنها، فنلاندیها، اسلاویها و سِلتیها می شود که دارای ریشه های مشترک فراوانی هستند. با توجه به ضرورتِ موضوعِ پژوهش و نمونه های موردی، به توضیحی دربارهی اساطیر اسکاندیناوی اکتفا میشود.

اساطیر اسکاندیناوی

در این اساطیر، خدایان در دو گروه «ایزیرها » و «ونرها » جای دارند. شناخته شده ترین خدایان، متعلق به نژاد ایزیر تعلق هستند که در رأس آنها «اُدین »، نیای پادشاهان اسکاندیناوی، قرار دارد و سایر خدایان معمولاً فرزندان وی هستند. نخستین آنها «ثور »، خدایی جنگجو و پشتیبان ایزیر در مقابل دشمنان طبیعی آنها، غولها است. چهره رازآلودی به نام «هایمدال » نیز وجود دارد که مراقب و منادی نیروی نهایی است و به زندگی خدایان در این جهان پایان میدهد. او نگهبان ایزدان است و در روز آخر در شاخ خود خواهد دمید تا رسیدن نیروهای دشمن را خبر دهد. هایمدال دشمن ابدی لوکی نیز هست و در پایان جهان با یکدیگر مبارزه میکنند. «لوکی  » شخصیتی گیج کننده دارد؛ نیمی خدا و نیمی شیطان است، او را فرزند غولی به نام فاربائوتی میدانند (پیج، ۱۳۸۷، ۲). مشخص نیست که لوکی به کدام نژاد از خدایان تعلق دارد.

در کنار ایزیرها ، خدایان نژاد وِنر زندگی میکنند که به خدایان باروری و ثروت معروف هستند. به اعتقاد دومزیل ، پژوهشگر فرانسوی، وِنرها خدایانی کم منزلت و ارمغان آور سلامتی، جوانی، باروری و خوشبختی بودند. این خدایان عبارت هستند از: «نیورد » خدای دریانوردی، ماهیگیری، داد و ستد و ثروت که با غولی به نام «اِسکادی» ازدواج میکند و صاحب فرزندانی دوقلو به نام «فریر» و «فریا» میشود. فریر خدای هوای خوب، محصول، صلح و رونق است و با غولی به نام «گِرد» ازدواج میکند. فریا پایه و اساس آوازهای عاشقانه و مسایل مربوط به دلدادگی است. افزون بر ایزدان، گروهی از باشندگانِ فرا طبیعیِ کهتری نیز در کوهها، صخره ها، باتلاقها و جنگلها ساکن بودند که به آدمیان کمک کرده و صدمه نیز میزدند. این موجودات شامل: کوتوله ها، نورنها ، جادوگران، والکیریها  هستند که بزرگترین آنها ایکتونها  (غولها) بودند.

در پایان عصر وایکینگها ایزدان در مکانی به نام «اَسگارد » تحت فرمانروایی اُدین سکونت داشتند. در کنار اَسگارد دو ناحیه دیگر به نام «جوتونهایم »، منزلگاه غولان و «هِل»، قلمرو مردگان وجود داشت. این سه قلمرو زیر سه ریشه درخت کیهانی به نام «یگدراسیل» قرار داشت که خود در مرز کیهان روییده بود. زمین میانی یا منزلگاه انسان با پُلی از رنگینکمان به نام «بیفروست» به قلمرو ایزدان وصل میشد . اَسگارد را میتوان با عظمتِ اُلمپ در یونان مقایسه کرد.

بررسی فیلم ثور۱و۲

فیلمهای ثور ۱ و ۲، محصول سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ میلادی، اثر کمپانی مارول  است که به نوعی به ساخت فیلمهای قهرمان محور و اسطورهای شهره شده است.

در این فیلم دنیای معاصر خردگرا و ماشینی که با دیدی داستانی و افسانه گون به اساطیر مینگرد، در ارتباط تنگاتنگ با خدایان و اساطیر کهن قرار میگیرد.(تصویر ۵-۱) باور جزمی و عقل محور انسان معاصر دچار تزلزل شده و دستخوش تغییر میشود. اساطیر از ورای کتابها و نمادها به زندگی روزمره آورده میشوند و خاطراتی کهن را زنده میکنند. فاصله بین انسان و خدایان برداشته میشود، و انسان به عصری باز میگردد که خدایان هنوز انتزاعی نشده و ملموس، باورپذیر و دارای برخی ویژگیهایی انسانی هستند. انسان دیگر موجودی جدا و فاصله گرفته از خدایان نیست. عقل، محوریت خود را از دست داده و احساس، خیال و نیروهایی ماورایی با زندگی خشک و عقلانی انسان معاصر ترکیب می شود و رنگ و جلایی جدید و در حقیقت کهن به آن میدهد.

در فیلم ثور ۱، داستان با زندگی عادی قهرمان که فیلم نیز به نام او است، آغاز میشود . ثور، فردی مغرور با سودای پادشاهی است که در سرزمین باشکوه اَسگارد، یکی از نه سرزمین اسطوره ای و قدرتمند، زندگی میکند. وی به دلیل غرور و نافرمانی، به خواست پدرش اُدین، فرمانروای بزرگ اسگارد، به زمین تبعید میشود. تمام قدرتهای ثور که در فیلم با اسلحهی شخصی وی که چکشی به نام مولینر است، نشانه گذاری شده از او گرفته میشود و از اینجا سفر قهرمان آغاز میشود. آشنایی وی با دختری دانشمند و رخدادهایی که پیش میآید، سبب پختگی او میشود. از سوی دیگر در زادگاه او، نابرادری ثور، لوکی، با رخ دادن وقایعی تبدیل به دشمن برادر خود و ضدقهرمان میشود. لوکی، اهریمنی را برای از بین بردن برادرش به زمین میفرستد تا بتواند جایگاه پادشاهی پدر بیمار خود را تصاحب کند. ولی متحدان ثور به یاری وی میشتابند و فداکاری او برای مردم زمین باعث میشود که به نوعی تطهیر شده، قدرت از دست رفته خود را بازیابد و اهریمن را نابود کند. حال نوبت فداکاری بزرگتر، دل کندن از دختری است که باعث همه این تغییرات درونی شده است. ثور به سرزمین خود بازگشته و با برادرش به نبرد برمیخیزد. لوکی قصد از بین بردن یکی از سرزمینهای نه گانه را دارد، ولی ثور مانع میشود و آخرین فداکاری قهرمان در این مرحله صورت میگیرد، چرا که ممانعت از نابودی سرزمین باعث از بین رفتن تنها پل بین سرزمینها و راه بازگشت ثور به زمین میشود. در پایان این جدال، لوکی در ظاهر کشته شده و شادی و امنیت به سرزمین اسطورهای باز میگردد. اما قهرمان شادی خود را از دست داده است و فیلم در حالی به پایان میرسد که ثور در انتظار روزی است که بار دیگر به زمین بازگردد و دلداده اش را ببیند.

بررسی فیلمهای ثور 1و2 به قلم سلاله خیری نیا بانی فیلم (بخش اول)

 
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۵ ، ۲۱:۲۴

فیلم سینمایی چ ابراهیم حاتمی کیا ظرفیت و پتانسیل بالایی برای اکران جهانی و معرفی رشادت های جوانان ما در جنگ تحمیلی نابرابر داشت

خلاصه فیلم «چ»:

همزمان با بحران پاوه در مرداد ماه ۱۳۵۸، دکتر مصطفی چمران به عنوان معاون دولت موقت در امور انقلاب به همراه سرتیپ فلاحی فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش وارد شهر پاوه می شوند تا به اوضاع و امور سرکشی نمایند. در این میان گروه اصغر وصالی به عنوان فرمانده نیروهای مردمی تنها مدافعین شهر پاوه محسوب می شوند. «چ» روایت ۴۸ساعت از زندگی دکتر مصطفی چمران در غائله محاصره شهر پاوه توسط نیروهای ضدانقلاب است.

 

پوستر انگلیسی فیلم چ

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۵ ، ۱۴:۲۰

خلاصه داستان: «ابوزینب» به ماجرای مقاومت یک خانواده لبنانی در سال‌های اشغال این کشور به دست نیروهای رژیم صهیونیستی می‌پردازد. این فیلم روایتگر ایثار و فداکاری مادر خانواده‌ای‌ است که با تحمل رنج‌های فراوان، رازی را در سینه نهفته دارد.

ابو زینب به کارگردانی علی غفاری و با سرمایه‌گذاری مشترک ایران و لبنان از مهرماه اکران خود را در ترکیه، لبنان، مصر، اردن و مراکش آغاز می‌کند...

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۵ ، ۱۴:۰۵

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: ارتباط نهادهای حوزوی با هنرمندان باید تقویت شود چرا که ایجاد حلقه‌های ارتباطی با هنرمندان در خلق و تأثیرگذاری آثار هنری بسیار مؤثر است.
به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر پنجشنبه در اختتامیه پنجمین جشنواره هنر آسمانی که در سالن همایش مدرسه علمیه معصومیه(س) برگزار شد، ضمن تشکر از دست اندرکاران این جشنواره، گفت: هسته‌های مهم هنری در فضای حوزه‌های علمیه ما جوانه زده و شکل گرفته که این پدیده‌ای نو در تاریخ حوزه‌های علمیه است.

وی افزود: در ملاقات با رهبر معظم انقلاب ایشان چند مرتبه تأکید کردند «هنر را در حوزه دریابید و باید حوزه‌ای هنرمند، هنر آفرین و هدایتگر داشته باشید».

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۵ ، ۱۲:۱۴
در نگاه اول شاید به نظر آید که در قوه قضاییه نقشی در اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور نداشته باشد. اما در واقع بار اصلی مشکلات عدم اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور و معضلات ناشی از آن برعهده این قوه است.
حجتالاسلام و المسلمین دکتر هادی صادقی معاون فرهنگی رئیس قوه قضاییه با توجه به مسئولیتشان رابطه تنگاتنگی با نقشه مهندسی فرهنگی کشور دارند. با ایشان در مورد الزامات و اولویتهای اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور به گفتوگو نشستهایم:
 
از نظر شما نیاز جامعه امروز ما به یک نقشه مهندسی فرهنگی چیست و در صورت نبود یا عدم اجرای آن چهخسارت هایی متوجه جامعه ما می شود؟
دنیا، دنیای رقابت بر سر ربودن همه چیز است؛ ربودن منابع مالی تنها ظاهر کوچک مسئله است. مسئله اصلی ربودن افکار، اندیشه‌ها و ربودن دل‌هاست. دنیا دلربایی می کند. چرا؟ برای این‌که بعد از دل‌ربایی از ذهن‌ها، اعمال نیز به جانب آنها سیر می‌کند و پول‌ها، منافع مالی و همه چیز به دنبال آن، به سمت‌شان سرازیر می‌شود. این خلاصه‌ی همه دلایلی است که چرا باید مهندسی فرهنگ را انجام داد. اگر ما مهندسی فرهنگ را انجام ندهیم، دیگران برای ما نقشه مهندسی فرهنگی می‌کشند و این اتفاقات به دنبال آن می‌افتد. بنابراین ما برای حفظ هویت دینی و ملی خود و هم برای توسعه معنویت و رشد در مسیر بندگی خدا که اساس کار ما است، حتما باید نقشه‌ایی داشته باشیم که چطور می‌خواهیم این راه رشد را طی کنیم. اصلاً راه رشد چیست و چگونه می‌توان آن را پیمود.
متاسفانه در سال‌های گذشته از این کار غفلت شده است. البته چند سالی است که نقشه مهندسی فرهنگی کشور به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده، ابلاغ شده و به مورد تایید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است؛ اما با یک فاصله بسیار از پیروزی انقلاب اسلامی، این اتفاق افتاد. یعنی زمان زیادی را از دست داده‌ایم. نقشه مهندسی فرهنگی کشور، به شکل کلان و در کلیات، طراحی شده است و باید در تمامی عرصه‌های مختلف تصمیم گیری کشور از برنامه ریزی تا اجرا، جزئیات اجرایی مبتنی بر این نقشه مهندسی طراحی و اجرا  شود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۵ ، ۱۱:۳۶

شرکت والت دیزنی سرمشق بسیاری از شرکت های فیلمسازی است. به لحاظ درآمد این شرکت بعد از شرکت ای.او. ال. تایم در ردیف شرکت های تولید سرگرمی جهان جای دارد. در دهه 1980 دیزنی هوشمندانه به تولیدات فیلم خود تنوع بخشید و با برچسب های تاچستون و هالیوود وارد فیلم بزرگسالان شد. بعد میراماکس را خرید و به این ترتیب فیلم های بسیار گوناگونی مانند داستان های مبتذل (1944)، شکسپیر عاشق (1998)، و فیلم ترسناک (2000) نقشی در سودآوری این پادشاهی جادویی داشتند. دیزنی علاوه بر فیلمسازی برای نمایش سینماهها با فعالیت در عرصه انتشارات، تلویزیون کابلی (دیزنی چنل) و شبکه های تلویزیونی (کاپیتال سیتیز)، پارک های تفریحی و فروش کالاهای مرتبط با فیلم ها (بخصوص در فروشگاههای دیزنی) نقش تعیین کننده ای در بازار آمریکا بازی می کند.

دیزنی با خرید کاپیتال سیتیز/ ای.بی.سی در سال 1995 توانست کارتون ها و برنامه های تلویزیونی زنده خود را با برنامه های ورزشی بسیار پربیننده یکجا انجام دهد. در پایان دهه 1990 نه فیلم از ده فیلم پرفروش دنیا در عرصه ویدئویی خانگی انیمیشن های بلند دیزنی بودند.  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۵ ، ۰۹:۰۳

مستند ظهر عاشورای 95 شبکه تی وی پلاس مستندی جذاب، مردمی و پر روح و احساس است که توسط 7 تیم مستند سازی تی وی پلاس در هفت نقطه تهران همزمان تولید شده است.

گروه خبری و تصویری شبکه تی وی پلاس بسان سال گذشته، مستندی از عزاداری باشکوه مردم تهران در روز عاشورای حسینی را تهیه و به تصویر کشیده اند. در روزی که تی وی پلاس در هفت نقطه مهم پایتخت گروه هایش را مستقر کرد، مردم تهران در وداع با امام حسین (ع) سنگ تمام

تصمیم باور نکردنی مردی با لباس شِمر در ظهر عاشورا/ اظهارنظر غیرمنتظره یک توریست راجع به عاشورا در بازار بزرگ تهران/ ضجه های زنی که آرزویش سرزمین کربلا بود/ و... را همه و همه در مستند ظهرعاشورای 95 شبکه تی وی پلاس ببینید

مشاهده مستند در تی وی پلاس

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۵ ، ۰۹:۳۷

جامعه شناسان یکی از مهم ترین مشخصه های اقوام ابتدایی را اسطوره پردازی و اسطوره سازی آنان می دانند. به ویژه در جامعه شناسی دین، معتقدند بشرِ کم اطلاع نسبت به مناسبات علمی جهان طبیعت، رخ داد پدیده های هولناک و عظیم طبیعی را به خدایگان متکثر، در قالب اسطوره و Myth، نسبت می دادند. در جوامع ابتدایی، اسطوره را تنها منبع الهام واقعیت و نشان دهنده ی حقیقت مطلق می دانستند. البته به اعتقاد ایشان، بشر پس از گذر از عصر میتولوژی و چند خدایی، به عصر تک خدایی می رسد و در ادامه، به اعصار دیگر. طبق این نظر، اسطوره بازتولید باورهای مردم است و در هاله ای از تقدس پرستیده می شود. البته مبتنی بر آموزه های وحیانی اسلام آغاز تاریخ انسانیت با حضرت آدم(ع) به عنوان نبی الهی و منادی توحید بوده و در ادامه همیشه اصحاب حق و اهل توحید مسیر مستقیمی را تشکیل داده اند. اما این که در پارادایم کفر و شرک، برایند باورهای شرک آلود در قالب اسطوره نمایان می شود، قابل انکار نیست.

فارغ از این منظر اما، کسانی چون رولان بارت و دیگران در بین همین جماعت جامعه شناس، معتقدند اسطوره صرفا به چند هزار سال پیش محدود نبوده و در فرایندی تاریخی در اشکال امروزی بازتولید شده و در جامعه حضور دارد. به هر حال، مردم امروز نیز باورهایی دارند که در پارادایم شرک، در قالب همین اسطوره ها بازنمایی می شوند. با این تفاوت که به نظر برخی از متفکرین مانند میرچیا الیاده، این اسطوره ها شکلی مدرن به خود گرفته و علاوه بر بازنمایی در قالب اشکال پیشینی مانند انسان ها و اشیاء، به پدیده های نرم تری چون ایدئولوژی های مختلف نیز تبدیل شده اند؛ مانند اومانیسم، سکولاریسم، لیبرالیسم، فمینیسم، ناسیونالیسم و … طبق این نظر، ایئولوژی به مثابه اسطوره است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۵ ، ۱۵:۴۳

به گزارش خبرگزاری فارس، جمعی از مدیران و مسئولین سازمان هنری رسانه ای اوج با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

آیت الله جوادی آملی در این دیدار با تسلیت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی نشان داد انسان می تواند یک عمر درست زندگی کند و در راه هدف بلند خود، هر آسیب و رنجی که به او رسید را تحمل کند.

وی در ادامه اولین قدم انسان در مسیر هنرمند شدن را شناخت خود عنوان کرد و بیان داشت: اولین قدم در هنرمند شدن این است که انسانِ هنرمند، خود را بشناسد تا بعد بتواند خوابیده ها و افراد ساکن را بیدار و پویا کند. هنرمند باید خود را بشناسد که موجودی ابدی است، چرا که دین می گوید شما تنها یک دشمن دارید و آن مرگ است که در مصاف با آن پیروز هستید و شما مرگ را می میرانید نه اینکه بمیرید.

این مرجع تاکید کرد: بهترین هنر آن است که هنرمند ابتدا خود را بشناسد چرا که اگر خود را نشناسد هنری نخواهد داشت،  هنر باید بوی ابدیت بدهد و نشان دهد که انسان ثابت است و نه ساکن! اگر چنین ایمانی در هنرمند بود فکر ابدی و خروجی ابدی نیز خواهد داشت.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۵ ، ۱۴:۰۶

موسیقی تیتراژ سریال «سال‌های دور از خانه» با هنرمندی میثم مروستی که تمامی سازهای به کار رفته در این موسیقی را به زیبایی نواخته است.

سریال «سال‌های دور از خانه» با نام  اصلی «اوشین»از سریال های تلویزیونی ژاپنی بود که در سال ۱۹۸۳ توسط شبکه تلویزیونی ان‌اچ‌کی تولید شد و حدود سه سال پس از تولیدش از سال ۱۳۶۵ از شبکه دو تلویزیون ایران پخش می‌شد.

شخصیت اصلی این سریال زن سختکوش به نام اوشین تانوکورا بود که سریال سه دوره نوجوانی، جوانی و پیری او را بازگو می کرد.

«سال‌های دور از خانه» شنبه شب ها در ایران پخش می شد و علاوه بر تاثیر در کاهش ترافیک شهرهای بزرگ، تاثیر فرهنگی زیادی در جامعه آن روز ایران به جا گذاشت، از رواج فروشگاه‌های عرضه لباس‌های دست دوم که نام تاناکورا را از نام فامیل اوشین تانوکورا گرفته بود تا شیوه زندگی و رفتاری ژاپنی در ایران.

معروف بود که برخی قسمت های این سریال به دلیل طرح مسائل غیراخلاقی دچار تیغ سانسور شد اما ژاله علو از دوبلورهای این سریال، سانسورهای گسترده در این مجموعه را رد کرده بود.

علو تنها تحریف‌های انجام‌شده در سریال را در خصوص دیدگاه‌های سیاسی و ضدجنگ اوشین معرفی کرده که بنابر مقتضیات دهه ۶۰ ایران، تحریف شدند.

مشاهده فیلم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مهر ۹۵ ، ۱۹:۰۷
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۵ ، ۱۶:۲۵



سریال افسانه جومونگ از آوریل ۲۰۰۶ تا مارس۲۰۰۷در شبکه کره‌ای ام‌بی‌سی به نمایش درآمد. این سریال در ایران با نام افسانه جومونگ پخش شده و داستان آن در مورد زندگی جومونگ بنیان‌گذار دودمان گوگوریو است که از ۳۷ پیش از میلاد تا ۶۶۸میلادی بر منچوری و بخش شمالی شبه‌جزیره کره حکومت می‌کرد.

در ابتدا بنا بود مجموعه در۷۰قسمت پخش شود که با استقبال مردم، ام‌بی‌سی آن را به ۸۱ قسمت افزایش داد.

حق پخش تلویزیونی این سریال به قیمت ۸ میلیون دلار در مارس۲۰۰۶ به شبکه‌های محلی در ژاپن، تایوان، هنگ کنگ، ویتنام، تایلند، سنگاپور، فیلیپین، مالزی و برونئی فروخته شد. این سریال از شبکه AZN در آمریکا به نمایش درآمد. ترجمه‌ی این سریال در ایران تا قسمت نهم مستقیما از زبان کره‌ای صورت گرفت و مابقی قسمت‌ها از روی زیرنویس انگلیسی (با ترجمه‌ی سیما طاهباز) ترجمه شده‌اند.

این سریال ابتدا در ایران از طریق شبکه سه پخش شد و در حال باز پخش از شبکه تماشا سیمای جمهوری اسلامی ایران در تابستان و پاییز ١٣٩٢ و چند شبکه استانی دیگر بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۵ ، ۱۴:۳۶
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مهر ۹۵ ، ۱۳:۱۹

شبکه‌ی فارسی زبان «جم» شروع کرده است به کلیپ ساختن و تبلیغ‌های مکرر و زیاد در باب استفاده از محصولات تولید ملی! بله، درست شنیدید! همان‌ها که تا دیروز مبلغ محصولات نازل و درجه چندم چینی بودند و به عنوان کالای لوکس و اصل به هموطنان عزیزشان می‌فروختند و گاهی هموطن گرامی تا پای مرگ بخاطر مصرف کالای تقلبی می‌رفت، حالا نگران تولیدات ملی شده‌اند. نه این‌که گمان کنید از «پودرهای لاغری» و کفش‌هایی که قرار است با ده قدم راه رفتن با آن ده کیلو از وزنتان را کم کنید و داروی معجزه‌آسای رویش مو و ... کوتاه آمده‌اند! نه! آنها سر جایشان هستند، فقط معلوم نیست به چه دلیلی صاحبان این شبکه‌‌‌ها به یکی از دغدغه‌های ملی فعلی ما که از توصیه‌های اکید آیت الله خامنه‌ای هم هست، علاقه‌مند شده‌اند.

کار بدی است؟

شعارشان این است «انتخاب منه، چون برای وطنمه» این شعار روی برخی محصولات ساخت وطن گفته می‌شود و بعد از معرفی چندین برند ایرانی از یک محصول از بینندگان می‌خواهد که بروند و بر اساس تجربه‌شان به بهترین برند رأی دهند، صد البته که عصای دست‌شان هم اینستاگرام است.  

پیش از این، تبلیغ محصولات ایرانی در شبکه‌‌ی جم که به ارتباط با گروه‌های معاند هم متهم است، با یک برند شوینده و قدیمی ایرانی شروع شد. یک بازیگر ترک جلوی دوربین می‌آمد و محصولی را تبلیغ می‌کرد که بسیاری از خانم‌ها جزء انتخاب‌شان نبود، اما پس از این تبلیغات بود که این برند ارتقاء عجیبی در ذهن زنان پیدا کرد و درست حدس زدید، تبلیغات کار خودش را کرده بود.

به نظرتان این کار بدی است؟ شاید با خودتان فکر کنید خیلی هم خوب است. هم برندهای مختلف ایرانی از یک محصول را به‌مان معرفی می‌کنند و هم می‌فهمیم مردم بر اساس تجربه‌شان کدام یکی را انتخاب می‌کنند و برتر می‌دانند و هم حمایتی از تولید ملی شده است و این یک ایده‌ی ساده و اثرگذار است که تلوزیون‌چی‌های ما هنوز به ذهنشان خطور نکرده، بعد از این همه تأکید از سوی بزرگترین مقام رسمی کشور!

راحت باشید

ممکن است اولین باری که تبلیغات محصولات ایرانی را در این شبکه‌ها می‌بینید، حسابی تعجب کنید و بگویید: حتما به این کارخانه و صاحبان این محصول تذکر جدی داده خواهد شد! اما وقتی با ادامه‌ی تبلیغات و حتی گسترده‌تر شدن آن روبه‌رو شدید، متوجه می‌شوید که خیر، از این خبرها نیست.

قیمت چنده؟

شماره‌های زیادی اعلام می‌شود تا شما بتوانید برای سفارش تبلیغ، تماس بگیرید. شماره، مربوط به کشور مالزی است، اما فردی که با شما صحبت می‌کند فارسی سلیس حرف می‌زند. قیمت‌ها را که بپرسید با رقم‌های نجومی روبه‌رو می‌شوید که به چند چیز بستگی دارد. اول اینکه از کدام شبکه‌ی جم مایلید پخش شود، در چه ساعاتی و حین پخش کدام سریال تبلیغ محصول شما روی آنتن برود و سوم: آیا خودتان تیزر مربوطه را ساخته‌اید یا می‌خواهید شبکه آن‌را برای شما بسازد؟ قیمت‌ها حتی تا 98 میلیون تومان هم می‌رسد و قراردادها یک ماهه بسته می‌شود!

آیا این خود، خروج ارز از کشور محسوب نمی‌شود؟

دوستی خاله خرسه

نمی‌خواهیم حرفی بزنیم که مصداق توهم توطئه داشتن، باشد، اما کدام عقل سالمی باور می‌کند که شبکه‌ی جم که هویتی ترکیه‌ای ـ سعودی دارد و با گروه‌های معاند هم در ارتباط است، به ناگهان نگران تولید ملی ما شده و در کنار سریال‌های ترکی و کش رفتن بازیگرهای ایرانی و پناه دادن به آنها، برای اقتصاد کشوری که هیچ‌چیزش را قبول ندارند، وقت و انرژی صرف می‌کند؟

باز هم آنکورسازی

زن جوانی با موهای پریشان و اغراق شده و لباس‌هایی که به هیچ کجای فرهنگ اسلامی ما جور در نمی‌آید، روی صفحه‌ آمده و یک شوینده‌ی ایرانی را معرفی می‌کند! لباس، موی پریشان و محصول ایرانی مفاهیمی است که به هم گره می‌خورند و در ذهن بیننده باقی می‌مانند و این اثری است فرهنگی که به نام اقتصاد خورده است.

از سوی دیگر، بازیگران فرار کرده و پناهنده، بعد از پخش سرودی اثرگذار و ملی، یکی یکی با قیافه‌های جدیدشان می‌آیند جلوی دوربین و می‌گویند نباید به کسانی که استعداد و توانایی‌های ما را نادیده می‌گیرند توجه کنیم و دوست آن کسی است که به ما می‌گوید ما می‌توانیم و ما همه آرزویمان سربلندی هموطنان و مملکت‌مان است!

معلوم نیست دقیقا کدام هموطن و کدام مملکت مد نظرشان است. همان که از آن فرار کرده‌اند؟ همان‌ها که باید رهایشان کنیم و بفروشیم‌شان تا زندگی بهتری برای خودمان دست و پا کنیم و افتخار بازی کردن در فیلم‌های سخیف و غیرحرفه‌ای و پیش‌پا افتاده‌ نصیب‌مان شود؟ و اگر قرار است همه با هم برای سربلندی مملکت‌مان تلاش کنیم، آنها کجای این معادله‌اند؟

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۵ ، ۲۲:۲۲

تا کی اسطوره‏ های دروغین شرق و غرب، مسلمانان قدرتمند را مسحور نموده و بوق های تبلیغاتی میان تهی، آنان را وحشت زده می‏نماید؟

امام خمینی(ره) 1360/5/10

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۵ ، ۱۷:۳۹

دکتر قاضی زاده هاشمی در پانزدهمین مجمع خیرین امدادگران عاشورا افزود: افراد زیادی هستند که از همه دارایی خود برای درمان یک بیماری صعب العلاج می گذرند و لازم است که حمایت از اقشار آسیب پذیر در اولویت دولت ها باشد.

وی گفت: امسال به مناسبت هفته دولت به رباط کریم رفتیم و در آن جا سری به خانه پدر دو تن از شهدا زدیم، مادر شهدا از سال 89 به دنبال یک سکته مشاعر خود را از دست داده بود و زندگی نباتی داشت، برای من جالب بود که تنها خواسته پدر شهدا از بنده و استاندار یک تخت چرخدار بود تا بتواند همسر خود را جابجا کند.
وزیر بهداشت افزود: گاهی با خانواده هایی روبرو می شویم که در عین نیازمندی شدید نه تحت پوشش بهزیستی هستند و نه کمیته امداد حمایتی از آن ها دارد.
وی گفت: طرح تحول سلامت تا حد امکان به خوبی در کشور اجرا شد اما بعضی ها با قضاوت های ناعادلانه انتقاداتی می کنند که وقتی ما بررسی می کنیم می بینیم ریشه این انتقادات در مسائل دنیوی است و دلسوز مردم نیستند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۵ ، ۱۱:۳۹

تبلیغات برای جلب نظر ناظر یا مخاطب و در پی سه مرحله هدف انجام می پذیرد:

۱- تبلیغات یا برای معرفی کالا یا خدمات و عنوان کردن مبحث جدیدی از مسائل فرهنگی و اجتماعی یا سیاسی و مذهبی صورت می پذیرد.
۲- یا برای قانع کردن اشخاص در پذیرفتن آن کالا، خدمات یا اندیشه خاص انجام می شود.
۳- یا برای یادآوری کالا یا خدمات یا اندیشه ای که به حدکافی شناخته شده است، اما مدتی است به دست فراموشی سپرده شده است، صورت می گیرد.
برای تبلیغات چند نوع دسته بندی وجود دارد:
- عمودی و افقی
- مستقیم و غیر مستقیم
- تجاری، فرهنگی و سیاسی، مردمی

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۵ ، ۱۸:۰۷