اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

تقریبا اکثر تولیدات هالیوود در دو سال گذشته به ویژه در بخش سریال که قرار است ساعت ها به طور متمادی یا متناوب مخاطب را پای خود بنشاند یک مولفه جدید را با محتوایی قدیمی در خود دارد؛ محصولاتی که بیش از همیشه به خشونت بی حد و حصر قهرمانان این سریال ها اختصاص دارد اما نه خشونتی در بستر دنیای امروز و با مولفه های مدرن بلکه بدوی و با متوحشانه ترین شکل آن که عمدتا در سربریدن خونسردانه مخالفان حتی از سوی شخصیت های نسبتا مثبت داستان متجلی می شود.
زمانی، «
خون آشام » بارزترین نمونه تولیدات سینمایی هالیوود را در ژانر وحشت و خشونت به خود اختصاص داده بود . فیلم «اره» را هم در فضای امروزی و از حیث ابزارهای اعمال خشونت در دنیای مدرن می توان به عنوان نمونه فیلمی مستقل از این دست تولیدات نام برد، اما ترویج و عادی سازی خشونت در تولیدات جدید این کمپانی عظیم در کارکردی متفاوت، این بار با توسل به ابزارهای بدوی خونریزی مانند شمشیر و خنجر، نقش های خشونت بار دیگری را با جلوه ویژه و متمایزی می آفریند؛ در سریالی که بسیار فراگیر است و «بازی تاج و تخت» نام دارد.

25 مرگ در هر اپیزود
 

هالیوود ریپورتر طی مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ میلادی، این مجموعه (بازی تاج و تخت) را در رتبهٔ اول ۴۰ سریال درام اخیر آمریکا بر اساس مرگ در هر قسمت قرار داد. این مجموعه به طور متوسط در هر قسمت 25 مرگ را به نمایش می‌گذارد و جالبتر اینکه این سریال در دسته تولیدات فانتزی درام قرار گرفته و بررسی می شود.
به جرات می توان گفت که در هیچ کدام از آثار هالیوود تاکنون چنین حجمی از خشونت با مصداق هایی مانند سربریدن دیده نشده است؛
هرچند خشونت مانند ماجراجویی های جنسی، تقریبا فصل مشترک بسیاری از آثار امروزی هالیوود است.
قالب این دسته از تولیدات سینمایی و تلویزیونی هالیوود، تاریخی-اسطوره ای است؛ همراه با نمایش جنگ های خونبار اما نه مانند گذشته که از نوع گلادیاتور و تروا و با استفاده از جلوه های رمانتیک، خشونت را با چاشنی هایی از زیبایی های اخلاقی نوعدوستانه به خورد مخاطب می داد، بلکه این بار زهر تلخ و تهوع آوری از جلوه های بسیار خشن شکنجه، تجاوز و سربریدن را به همراه نمایش این خشونت عریان در ظرف ذهن مخاطب می ریزد و در برداشت هایی مستقل، صحنه های روابط لجام گسیخته جنسی را به مثابه چند قاشق شکر به این شرنگ مرگ آور می افزاید تا فرایند حقنه کردن این نوع سوال برانگیز از خشونت در افکار عمومی راحت تر صورت گیرد.

خشونت به مثابه عادت
بازی تاج و تخت (Game of Thrones) محصول سال 2011 است. اگر چه تا سال 2014 تقریبا 5 فصل از سریال بازی تاج و تخت آماده شد و ساخت فصول بعدی همچنان ادامه دارد اما وجه بارز این سریال صحنه های خشن آن، سربریدن و قرار دادن سرهای بریده بر نیزه ها و نمایش مکرر این صحنه هاست؛ گویی سناریو نویسان و کارگردانان چنین آثاری از خلال نمایش چندین باره صحنه های سربریدن، تلاش می کنند این تصاویر را برای مخاطب در جایگاه امری عادی بنشانند.
حتی
اکثریت کاراکترهای این سریال –به ویژه کسانی که دستی بر تیغ دارند و مهارتی در سربریدن- دارای ریش های بلند هستند.

بازی تاج و تخت

بازی تاج و تخت به عنوان برجسته ترین اثر از این دست، یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی به سبک خیال‌پردازی حماسی است که توسط دیوید بنیوف و دی. بی. وایس برای شبکه اچ‌بی‌او ساخته شده‌ است.
این مجموعه برگرفته از پرفروش‌ترین مجموعه داستان‌های فانتزی جرج آر. آر. مارتین یعنی ترانه یخ و آتش است. نخستین کتاب این مجموعه بازی تاج و تخت نام دارد. فیلم‌برداری مجموعه در کارگاه ضبط فیلم پینت هال بلفاست و هم چنین در مالت، کرواسی، ایسلند و مراکش انجام گرفته‌است. دو روز پس از پخش قسمت اول فصل چهارم، این سریال برای فصل پنجم و ششم نیز تمدید شد.
داستان سریال در قاره‌های خیالی وستروس و ایسوس، در نزدیکی پایان یک تابستان ۱۰ ساله اتفاق می‌افتد و چندین خط داستانی را دنبال می‌کند. اولین داستان به جنگ بین خانواده‌های اشرافی برای به دست آوردن تخت آهنی پادشاهی هفت اقلیم مربوط می‌شود. دومین خط داستانی، نزدیک بودن زمستانی طولانی و یورش موجوداتی
افسانه‌ای از شمال را شرح می‌دهد و سومین خط داستانی مجموعه، تلاش فرزند شاه مخلوع، برای بازپس‌گیری تاج و تخت است. این مجموعه از طریق شخصیت‌هایی که اخلاقیات مبهمی دارند، حول مسائلی چون طبقات اجتماعی، مذهب، وفاداری، فساد، جنگ داخلی و مجازات می‌گردد.
بازی تاج و تخت رکورددار تعداد بیننده در شبکه اچ‌بی‌او است و در کشورهای مختلف طرفداران زیادی دارد. این سریال تاکنون نامزد و برندهٔ بسیاری از جوایز شده‌است که از میان آن‌ها می‌توان به نامزدی جایزه امی بهترین سریال درام برای هر چهار فصل پخش شدهٔ آن، یک نامزدی جایزه گلدن گلوب برای بهترین سریال تلویزیونی درام و نامزدی جایزهٔ هوگو برای بهترین نمایش درام اشاره کرد. پیتر دینکلیج نیز برای بازی در نقش تیریون لنیستر موفق به دریافت یک جایزهٔ امی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شده‌است.

وایکینگ ها؛ نمونه ای دیگر
از این دست خشونت ها را در یک سریال دیگر نیز می توان به وضوح دید. «وایکینگ‌ها» یک مجموعه تلویزیونی کانادایی-ایرلندی به سبک درام تاریخی است که توسط مایکل هیرست نوشته شده، و از شبکه هیستوری پخش می‌شود. پخش فصل نخست مجموعه شامل نه قسمت از ۳ مارس ۲۰۱۳ در آمریکا و کانادا آغاز شده‌است و فصل دوم آن نیز از ۲۷ فوریه ۲۰۱۴ در ده قسمت در حال پخش است.


 

داستان مجموعه درباره راگنر لودبروک یکی از قهرمانان باستانی اسکاندیناوی در عصر وایکینگ‌ها با بازی ترویس فیمل است. راگنر که یک وایکینگ کشاورز است برای اولین بار پیشنهاد حمله به غرب و انگلستان را مطرح می‌کند، و همراه برادر جنگجوی خود رولو، و همسرش لاگرتا که یک زن جنگجو است به آنجا سفر می‌کنند.
نگاهی به تهاجم علیه غرب و انگلستان در درونمایه و محور داستان این سریال و همچنین زن یا زنانی که همراه جنگجویان خشن به صحنه نبرد می روند و نیز، وضعیت ظاهری این مردان جنگجو، در کنار میزان توحشی که از این گروه سر می زند، تصویر مجسمی از ایده ها، روش ها و حتی ظاهر اعضای القاعده و داعش امروزی را در ذهن مخاطب ترسیم می کند.

سرگرمی یا ابزار سیاسی جدی؟
برای کسانی که از تاثیر رسانه در آماده سازی افکار عمومی در راستای تحولات جدیدی در عرصه سیاسی آگاهند، این واقعیت روشن است که سینما و تلویزیون به علت جذابیت فوق العاده و اقبال عمومی فراوان، موثرترین ابزار توجیه گر راهبردهای سیاستمداران به شمار می رود.
شاید کمتر مخاطبی باشد که حتی یک قسمت از سریالی مانند بازی تاج و تخت را دیده باشد اما اقدامات این روزهای گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه برایش تداعی نشده باشد.
نکته جالب این است که همزمان با ساخت این دسته از سریال های هالیوودی با ویژگی ذبح آشکار قربانیان و نمایش عریان خشونت هالیوودی، کارگردانان صحنه سیاست در سناریویی مرتبط، مسئولیت خلق و بازتولید خشونت توجیه شده در نمایشگرهای مردم آمریکا و جهان را به صورت عینی و واقعی، روی زمین عهده دار می شوند.
جالب اینجاست که دیوید بنیوف سازنده سریال بازی تاج و تخت از یهودیان بانفوذ آمریکا است و تبارش به روسیه برمی گردد. وی ساخت فیلم هایی مانند ساعت، تروا، بادبادک ساز و مردان ایکس را در کارنامه خود دارد و در مصاحبه ای با هالیوود ریپورتر به این موضوع اشاره می کند.
آثار بنیوف و یهودیانی مانند او، غالبا خط و خطوط راهبردهای سیاستمداران را در آمریکا ترسیم می کند.
این گمانه که یهودیان عامل اصلی سیاستگذاری و تئوریزه کردن سیاست ها در آمریکا هستند، بیراه نیست، همانگونه که می توان گفت همزادهای قهرمانان خونریز بازی تاج و تخت در جهان خارج امروزی، یعنی داعشی ها به باور بسیاری از ناظران، ساخته و پرداخته دست سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) هستند.
قالب این دسته از تولیدات سینمایی و تلویزیونی هالیوود، تاریخی-اسطوره ای است؛ همراه با نمایش جنگ های خونبار اما نه مانند گذشته که از نوع گلادیاتور و تروا و با استفاده از جلوه های رمانتیک، خشونت را با چاشنی هایی از زیبایی های اخلاقی نوعدوستانه به خورد مخاطب می داد، بلکه این بار زهر تلخ و تهوع آوری از جلوه های بسیار خشن شکنجه، تجاوز و سربریدن را به همراه نمایش این خشونت عریان در ظرف ذهن مخاطب می ریزد و در برداشت هایی مستقل، صحنه های روابط لجام گسیخته جنسی را به مثابه چند قاشق شکر به این شرنگ مرگ آور می افزاید تا فرایند حقنه کردن این نوع سوال برانگیز از خشونت در افکار عمومی راحت تر صورت گیرد.
همزمان با ساخت آثار سینمایی هالیوود، آن گونه که هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا در کتاب خاطرات خود اعتراف می کند، دولت آمریکا با همکاری دستگاه امنیتی اش، پروژه عملی سازی خونریزی، سربریدن و تجاوز را با تاسیس و سازماندهی گروه تروریستی داعش کلید می زند. کلینتون دقیقا اهداف تاسیس داعش را در کتابی که به تازگی زیر چاپ رفته است، تشریح می کند و می گوید :
«دولت اسلامی» (نامی که غربی ها به گروه تروریستی داعش بدون قید تروریست بودن آن می دهندقرار بود که در مصر تاسیس شود اما کودتای ژنرال ها علیه اخوان المسلمین و برکناری مرسی، مصر را از دایره این طرح بیرون راند و..
به هر تقدیر این روزها در صحنه واقعی، مشخصات بازیگران نقش های خشن هالیوود را در شبکه های اجتماعی می بینیم که مانند همزادهای خود در هالیوود، مقابل دوربین می ایستند، ریش دارند، به سبک قدیم لباس می پوشند، خنجر یا شمشیر به دست دارند و متهورانه و بیرحمانه گردن می زنند.
بسیاری حتی بر این باورند که بسیاری از کشتارهای داعش که در شبکه های اجتماعی به نمایش درآمدند؛ از جمله شلیک های مرگبار به سواره و پیاده از داخل خودرو، صحنه های فیلم های هالیوودی را تداعی می کند تا نشانه آشکار دیگری باشد از اینکه امریکا و همدستانش در خلق و تداوم فعالیت چنین گروههای خونریزی دست دارند.
جام جم آنلاین- جواد ارشادی

نظرات (۲)

واکینگ ها رو من دیدم افتضاح پر از خشونت و...

آمریکا مقصر اصلی جنایات بزرگه اصلا دستش به جنایاتی کوچکتر از هیروشیما نمیره

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی