معرفی انواع تبلیغات
تبلیغات برای جلب نظر ناظر یا مخاطب و در پی سه مرحله هدف انجام می پذیرد:
۱- تبلیغات یا برای معرفی کالا یا خدمات و عنوان کردن مبحث جدیدی از مسائل فرهنگی و اجتماعی یا سیاسی و مذهبی صورت می پذیرد.
۲- یا برای قانع کردن اشخاص در پذیرفتن آن کالا، خدمات یا اندیشه خاص انجام می شود.
۳- یا برای یادآوری کالا یا خدمات یا اندیشه ای که به حدکافی شناخته شده است، اما مدتی است به دست فراموشی سپرده شده است، صورت می گیرد.
برای تبلیغات چند نوع دسته بندی وجود دارد:
- عمودی و افقی
- مستقیم و غیر مستقیم
- تجاری، فرهنگی و سیاسی، مردمی
عمودی و افقی
تبلیغات عمودی که بیشتر در گذشته و حکومت های گذشته باب بوده است شامل تبلیغاتی است که از سوی حکومت برای مردم و رعیت ها انجام می شود. این تبلیغات از آنجاییکه از موضع قدرت به زیر دستان انجام می شود(از بالا به پایین) به آن تبلیغات عمودی گفته می شود و تبلیغات افقی همان نوع تبلیغاتی که در جوامع امروزی مرسوم است و صاحبان مشاغل برای کسب و تجارت و یا ارائه خدمات و توسعه فرهنگ و … برای سایر اقشار مردم انجام می دهند.
مستقیم و غیر مستقیم
به آن دسته از تبلیغات که مستقیما به معرفی کالا و یا خدمات و … می پردازد و از مزایا و محاسن آن کالا یا خدمات به طور مستقیم صحبت می شود تبلیتوسعه فرهنگغات مستقیم می گویند.
چنانچه در معرفی و یا تبلیغ کالا یا خدمات از ابزارهایی استفاده شود که در انتها، نتیجه گیری منجر به خرید یا دریافت کالا یا خدمات و یا پذیرش و توسعه فرهنگ خاصی که موضوع تبلیغ است، گردد بدون اینکه از خود کالا یا خدمات مستقیما تعریف یا تمجیدی گشته باشد، به آن تبلیغات غیر مستقیم می گویند. مانند آگهی یکی از بانکها که در روز مادر پخش گردید و شامل تبریک روز مادر بود. در این نوع آگهی ها، در انتها تنها نام یا آرم آن بانک یا موسسه آورده و ذکر می گردد (بدون اینکه از مزایا و یا خدمات آن بانک صحبتی به میان آمده باشد).
یا آگهی برخی محصولات غذایی که بطور ضمنی در خلال یک فیلم سینمایی یا سریال تلویزیونی گنجانده می شود نیز از جمله آگهی های غیر مستقیم محسوب می شود.
تاثیر گذاری تبلیغات غیر مستقیم به مراتب از تبلیغات مستقیم بیشتر است و معمولا جنبه های خلاقانه بیشتری می توان در این نوع آگهی ها به کار گرفت. این نوع تبلیغات مورد پسند بیشتری برای مردم می باشند و مردم از ذکر مستقیم خصوصیات یک کالا و تعاریف و تمجیدهای تکراری، چندان خوششان نمی آید.
تجاری، فرهنگی و سیاسی، مردمی
تبلیغات تجاری همانطور که از نامشان پیداست برای معرفی یا فروش کالا یا خدمات خاصی جهت کسب درآمد طراحی و اجرا می گردد. هدف از این تبلیغات فروش می باشد و منافع و عایدات مادی آن از اصلی ترین اهداف این نوع تبلیغات می باشد.
تبلیغات فرهنگی و سیاسی برای تبیین و توسعه اندیشه خاصی در میان قشر خاص یا عامی از مردم طراحی و اجرا می گردد. گاهی برخی تبلیغات تجاری قدری هم جنبه فرهنگی دارد و تمیز دادن این دو نوع از یکدیگر را مشکل می سازد. مثلا تبلیغات برای فروش یک فیلم سینمایی، ضمن جنبه های مثبت مالی و تجاری که برای دست اندکاران آن فیلم دارد، به دلیل عملکرد و تاثیر گذاری مضامین فیلم ها بر افکار مردم، تبلیغ آن ها یک کار فرهنگی نیز محسوب میگردد.
تبلیغات مردمی در جهت منافع عمومی هستند. شخص خاصی ذینفع نمی باشد و در جهت اهداف خیر خواهانه انجام می شود