اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

شفقنا– مدیر حوزه های علمیه ایران با تاکید بر اینکه تحرکات ضد فرهنگی دشمن مشکلاتی را برای جامعه اسلامی به دنبال داشته است، افزود: بررسی مشکلات فرهنگی جامعه باید به صورت ویژه مورد توجه صدا و سیما قرار گیرد تا این مجموعه بتواند راهکارهای لازم را در راستای رفع این مشکلات دنبال کند.

به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، آیت الله علیرضا اعرافی شامگاه دوشنبه در دیدار رئیس ومعاونین مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما اظهارداشت: اگر بخواهیم خیلی کلان به بحث حوزه و رسانه نگاه کنیم هنوز به آن ایده و افق کلان اندیشه دینی و حوزوی در صدا و سیما دست پیدا نکرده ایم.

او ادامه داد: در خصوص بحث حوزه و رسانه، آن ایده و چشم انداز کلانی که باید دنبال کرد اینست که ما حوزه را به عنوان متصدی اندیشه دینی در فضای رسانه، هنر و مجاز تجلّی ببخشیم و در حقیقت نگاه کلان هنری -رسانه ای به معنای عام آن بتواند در شالوده حوزه تجلی پیدا کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود:  اگر این افق را مدنظر قرار دهیم، خیلی فاصله داریم یعنی اندیشه دینی با حوزه در حقیقت به رغم کارهای زیادی که انجام شده خیلی فاصله دارد.

او با اشاره به حضور متعدد خود در سیمنارهای و همایش های بین المللی یادآور شد: من بارها در خارج از کشور در نشست های مختلف که یکی از آنها در مالزی بود که بحث هنر قدسی و جایگاه ایران در یک پنل تخصصی مطرح می شد، حضور یافتم.

اعرافی ادامه داد: ایران در منظر دیگران در زمینه فیلم و هنر قدسی و حضور در رسانه ها دارای نگاهی برجسته و جایگاه والایی است، از یک منظر هم تعلل داریم، چرا که اگر فیلم های قدسی و دینی را جمع کنیم نسبت به ذخایری که داریم زیاد نیست و خیلی کم است.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: وضعیت کنونی رسانه ها ناشی از تفکرات غربی بوده و تاکنون الگوی مشخصی برای آن ارائه نشده است در حالی که نگاه فلسفی اسلامی به رسانه، هنر و فضای مجازی کارکردهای مورد نظر را به دنبال دارد.

او افزود: نمایش تفسیر قرآن کریم در قالب‌های مختلف هنری از جمله فیلم اثرگذاری قابل توجهی به دنبال دارد هر چند برای رسیدن به آن باید هزینه‌ها و نیروی انسانی مورد نیاز را تامین کنیم که اقدام آسانی نیست.

اعرافی همچنین خواستار گسترش فعالیتهای فرهنگی به ویژه در حوزه رسانه به منظور پاسخگویی به عطش دنیا در زمینه معارف دینی شد و بیان داشت: امروز دنیا بیشتر از قبل تشنه معارف دینی و آموزه های اسلامی هستند و باید برای رفع این عطش فعالیت‌های فرهنگی به ویژه در حوزه رسانه گسترش یابد تا اندیشه‌های اسلامی بتواند در رسانه تجلی یافته و به عنوان یک اولویت مطرح شود.

او ادامه داد: توسعه فعالیت‌های پژوهشی و ایجاد رشته‌های علمی در حوزه رسانه دینی یکی از اقدامات ارزشمندی است که طی سالهای اخیر از سوی صدا و سیما اتفاق افتاده است با این همه فاصله جایگاه کنونی با اهداف مورد نظر زیاد است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به ارائه راه حلهایی در زمینه کاهش این فاصله پرداخت و بیان داشت: نقشه جامع راهبردی برای رفع خلأهای موجود باید در دستور کار قرار گیرد و در این راستا باید رشته‌های مورد نیاز در حوزه پایه‌ریزی شود.

او ادامه داد: برگزاری دوره‌های مهارتی کاربردی یکی دیگر از راهکارهای تقویت اندیشه‌ دینی در رسانه است همچنین تدوین نقشه جامع رشته‌ای و مهارتی باید بر اساس نقشه جامع علمی در دستور کار قرار گیرد.

اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شکل گیری انجمنها و تشکلهای مختلف در حوزه گفت: حضور متعدد تشکل‌های هنری، رسانه‌ای، فرهنگی و تبلیغی در حوزه های علمیه ظرفیت‌های مطلوبی را ایجاد کرده‌ است  که باید با جلوگیری از پراکندگی‌ها و دنبال کردن حرکت‌های منسجم در حوزه های پژوهش، آموزش و تولید بتوانیم به شیوه مطلوبی از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

او با بیان اینکه بررسی اخلاق، فقه، فلسفه و تاریخ در مورد رسانه و هنر باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: دستاوردهای موجود پژوهشی در این حوزه‌ها کم است و نمی‌تواند پاسخگوی نیازها باشد.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه گفت: رسانه کنونی ناشی از تفکرات غربی بوده و تاکنون الگوی مشخصی برای آن ارائه نشده است در حالی که نگاه فلسفی اسلامی به رسانه، هنر و فضای مجازی کارکردهای مورد نظر را به دنبال دارد.

او بر تقویت بعد بین‌المللی فعالیت‌های اداره‌کل پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما تاکید کرد و افزود: حوزه و صدا و سیما تاکنون نتوانسته به سند همکاری مشخصی برسند و یک تفاهم‌نامه نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای این حوزه باشد به همین علت باید نسبت‌های ارتباط حوزه و رسانه تعریف شود.

.........

 

هنر قدسی ایران از جایگاه بالایی در فضای بین المللی برخوردار است

آیت الله اعرافی با اشاره به بازتاب هنر قدسی ایران در فضای بین المللی ابراز داشت: جایگاه ایران در زمینه هنر قدسی و رسانه و فیلم دینی بسیار بالا است و همه کشورها معتقدند که ایران در این زمینه پیشگام است ولی از طرف دیگر آمال زیادی وجود دادر که تحقق پیدا نکرده است و کل کارهای دینی ما نسبت به ذخیره ای که داریم زیاد نیست.

وی با اشاره به این که یک تفسیر هنری در قالب فیلم از قرآن می تواند بسیار در دنیا اثرگذار باشد، گفت: اگر روزی تمام قرآن را بتوانیم در قالب ده کار هنری تجلی بدهیم و به ده زبان اصلی با نگاه تشیع منتشر بشور خیلی کار عظیمی خواهد بود و این کار نیازمند نیروی ماهر و برنامه ریزی خوب دارد.

آیت الله اعرافی با بیان این که ما بی نهایت در خارج از مرزهای خود ظرفیت برای کار داریم، افزود: ما هر چه کار کنیم در دنیا خریدار دارد و این افق بلندی است که ما باید دنبال کنیم و امکانات و مقدورات ما امروز خیلی با این افق فاصله دارد.

اندیشه ای که بتواند دین را در قالب هنر معرفی کند کم داریم

وی با بیان این که ما اندیشه ای که بتواند دین را در قالب رسانه معرفی کند کم داریم، اظهار داشت: برکاتی که رادیو تلویزیون بعد از انقلاب در اختیار ما قرار داده است زیاد است ولی فاصله زیادی تا رسیدن به آرمان های انقلاب داریم و پر کردن خندق هایی که بین تولیدات محتوایی ما و آنچه باید باشد است کار مهمی است و این جاست که ما باید کار کنیم و رشته ها و مهارت های لازم را باید ایجاد کنیم.

رییس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به نظام جامع رشته ای که در حوزه به صورت مفصل روی آن کار می شود، خاطرنشان کرد: این یکی از کارهایی است که می تواند خلأهای این حوزه را کاهش دهد و ما از شما می خواهیم تا در زمینه آموزش رسانه به حوزه کمک کنید تا این خلأ ها جبران شود.

وی تصریح کرد: ما امروز به برکت کارهای پژوهشی و تربیت نیروی ماهر از مجموعه ای از نیرو های رسانه ای، هنری، فرهنگی و تبلیغی برخورداریم که سرمایه بزرگی محسوب می شوند اگر چه که پراکندگی های زیادی در میان بخش های مختلف هنری و رسانه ای در حوزه وجود دارد و نیاز به نظم بخشی دارند و باید بریا انسجام بخشی به این نیرو ها تحقیقی انجام شود.

اعطای مجوز به گروه های هنری و رسانه ای حوزوی

عضو شورای عالی حوزه علمیه اظهار داشت: ما مجوز یک طرح جدید را از شورا گرفته ایم که غیر از مجوزهایی که به مراکز آموزشی از طریق شورای گسترش حوزه می دهیم و مجوز هایی که به مراکز تحقیقی و پژوهشی از طریق شورای اعطا می دهیم به دنبال پیش بینی سازوکاری برای اعطای مجوز به گروه ها و مؤسسه های رسانه ای، هنری، فرهنگی و تبلیغی حوزوی هستیم تا این مجموعه به یک نهاد اعتباربخش وصل شود.

ما هنوز در زمینه نگاه فلسفه اسلامی به هنر و رسانه الگویی نداریم

وی به کارهایی که در حوزه اخلاق، فقه، فلسفه، تاریخ و تمدن انجام شده است اشاره و خاطرنشان کرد: در حوزه های مربوط به رسانه و هنر حوزه هم باید رشته داشته باشد و هم کار پژوهشی انجام دهد زیرا کارهای موجود خیلی کم است و نگاه فلسفه اسلامی به حوزه هنر و رسانه در حوزه شکل نگرفته است و چیزی که ما داریم مربوط به غرب است و ما هنوز در این زمینه الگویی نداریم.

آیت الله اعرافی ابراز کرد: پیشنهاد من این است که با رییس صدا و سیما این موضوع را مطرح کنیم و در این زمینه ها همکاری بیشتری میان حوزه و رسانه شکل بگیرد و سرمایه گذاری شود؛ از طرف دیگر باید تولیدات دینی صدا و سیما جنبه بین المللی پیدا کند که در این زمینه بخش های بین الملل حوزه و جامعه المصطفی می تواند با رسانه همکاری داشته باشد.

هنوز یک تفاهم نامه رسمی میان حوزه و صدا و سیما شکل نگرفته است

وی با بیان این که میان حوزه علمیه و صدا و سیما هنوز یک تفاهم نامه رسمی شکل نگرفته است، افزود: باید طرحی را تعریف کنیم و نسبت میان حوزه و رسانه را مشخص کنیم و این قصور که تا کنون این تفاهم نامه انجام نشده است هم از ناحیه حوزه است و هم از ناحیه صدا و سیما.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به این ایده که حوزه یک شبکه خاصی را پشتیبانی کند، اظهار داشت: حوزه هنوز آمادگی انجام چنین کاری را ندارد ولی این ایده باید پخته شود و آمادگی را ایجاد کنیم و با همکاری بیشتر باید کار مشترک تحقیقاتی انجام شود و یک طرح جامع کاربردی و علمی را تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه ما در حوزه در معاونت تبلیغ مباحث مدیریت هنر و رسانه را راه اندازی کرده ایم خاطرنشان کرد: بخش های دیگری از جمله مرکز ارتباطات و رسانه در معاونت بین الملل هم در حوزه وجود دارد ولی هنوز جای کار بیشتری در حوزه وجود دارد.

آیت الله اعرافی در پایان با معرفی کارگروهی متشکل از حجت الاسلام والمسلمین رجایی، معاون پژوهش جامعه المصطفی، حجت السلام والمسلمین زمانی معاون اجتماعی حوزه های علمیه، حجت الاسلام والمسلمین نبوی معاون تبلیغ حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری معاون ارتباطات و بین الملل حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ملکدار به همراه حجت الاسلام والمسلمین میر معزی معاون پژوهش حوزه علمیه برای همکاری با اداره کل پژوهشهای اسلامی رسانه اعلام آمادگی 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی