اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

فیلم سینمایی سفر قندهار

دوشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۱ ب.ظ

«سفر قندهار» فیلمی ایرانی است، اما استعدادهای سینمایی افغان مانند نیلوفر پذیرا بازیگران اصلی آن هستند. این فیلم داستانی منحصربه‌فرد از زندگی خانواده‌ای افغان را به تصویر می‌کشد و در واقع یک نیمه‌زندگی‌نامه‌ای محسوب می‌شود درباره زنی متولد افغانستان که مجبور می‌شود برای یافتن خواهرش از محلی زندگی خود یعنی کانادا به افغانستان سفر کند. نتیجه این سفر نمایش عواقب نگران‌کننده حضور طالبان در این کشور است. «سفر قندهار» موفقیت بزرگی در زمینه فیلمهای افغانی و با موضوع زندگی افغان‌ها بود. این فیلم در سال ۲۰۰۵ به‌عنوان یکی از ۱۰۰ فیلم برتر مجله تایم در تمام دوران و اولین فیلمی که سینمای افغانستان را به جشنواره فیلم کن آورد معرفی شد.

سال تولید: ۲۰۰۱
ژانر: درام
کارگردان: محسن مخملباف
بازیگران اصلی: نیلوفر پذیرا، داود صلاح‌الدین، سرو تیموری
امتیاز (IMDB): ۶٫۸

فیلم سینمایی سفر قندهار‏ | 1379 - 2001

خلاصه داستان فیلم سینمایی سفر قندهار
نفس دختر افغانی مقیم کانادا، عازم قندهار افغانستان می‌شود چرا که می‌خواهد خواهرش را که قبلاً آن جا مانده و حالا قصد خودکشی دارد نجات دهد. نفس از راه ایران با گروهی از آوارگان افغانی راهی قندهار می‌شود
او در راه مجبور می‌شود برای ادامه دادن به سفر در هیئت یکی از اعضاء خانواده‌ای افغانی درآید و زمانی که راهزنان تمام دارایی خانواده‌ی افغانی را می‌گیرند و آن‌ها قصد برگشت به ایران را دارند، نفس با پیدا کردن پسری به عنوان راهنما ادامه‌ی مسیر می‌دهد، اما بعد با پزشکی سیاهپوست آشنا می‌شود و به مسئولان صلیب سرخ معرفی می‌شود و آن ها او را با مردی که برای دریافت پای مصنوعی آمده همراه می‌کنند، اما پست بازرسی طالبان آن‌ها را دستگیر می‌کند و نفس به زندان زنان برده می‌شود.
محصول کشور: ایران , فرانسه
زبان فیلم: فارسی, انگلیسی, Pushto , لهستانی

جوایز بین المللی:
۱. جایزه "بزرگ هیئت داوری کلیساهای جهانی" ، فرانسه ۲۰۰۱
۲. جایزه "مدال فدریکو فلینی" از یونسکو، فرانسه ۲۰۰۱
۳. جایزه "بهترین فیلم تماشاگران" از جشنواره بین المللی فیلم سینمای جنوب، فرانسه ۲۰۰۱
۴. جایزه "بهترین بازیگر زن " به نیلوفر پذیرا از سینمای جدید مونترال، کانادا ۲۰۰۱
۵. "دیپلم افتخار" به بازیگر زن از یونسکو، فرانسه ۲۰۰۱
۶. جایزه منتقدین بین المللی "فیبرشی" از جشنواره بین المللی فیلم تسالونیکی، یونان ۲۰۰۱
۷. جایزه بهترین فیلم جشنواره آژاکسو فرانسه ۲۰۰۱
۸. جایزه "بهترین کارگردانی" از جشنواره بین المللی فیلم آرسنال ، لیتوانی ۲۰۰۲
۹. سفر قندهار یکی از صد فیلم برتر تاریخ سینمای جهان به انتخاب مجله تایمز، آمریکا، ۲۰۰۵

حضور بین المللی فیلم:
۱. جشنواره بین المللی فیلم کن، فرانسه ‏۲۰۰۱‏
۲. جشنواره بین المللی فیلم مسکو، روسیه ‏۲۰۰۱‏
۳. جشنواره بین المللی فیلم مونیخ، آلمان ‏۲۰۰۱‏
۴. جشنواره بین المللی فیلم تورنتو، کانادا ‏۲۰۰۱‏
۵. جشنواره بین المللی فیلم مونترال، کانادا ۲۰۰۱
۶. جشنواره بین المللی فیلم سینمای جنوب، فرانسه ۲۰۰۱
۷. دانشگاه کلمبیا نیویورک، آمریکا ۲۰۰۱
۸. جشنواره بین المللی فیلم اسب طلایی، تایوان ۲۰۰۱
۹. جشنواره بایو، فرانسه ۲۰۰۱
۱۰. جشنواره بین المللی فیلم پوسان ، کره جنوبی ۲۰۰۱
۱۱. جشنواره بین المللی فیلم والادولید، اسپانیا ۲۰۰۱
۱۲. جشنواره بین المللی فیلم سائوپولو، برزیل ۲۰۰۱
۱۳. جشنواره بین المللی فیلم سینمای جدید،رسانه جدید، کانادا ۲۰۰۱
۱۴. جشنواره بین المللی فیلم تسالونیکی، یونان ۲۰۰۱
۱۵. جشنواره بین المللی فیلم فجر، ایران ۲۰۰۱
۱۶. جشنواره بین المللی فیلم توکیو فیلمکس, ژاپن ۲۰۰۱
۱۷. جشنواره بین المللی فیلم ادینبورگ، انگلیس ۲۰۰۱.
۱۸. موزه هنرهای بوستون، آمریکا ۲۰۰۱.
۱۹. پانزدهمین جشنواره سنگاپور ۲۰۰۲
۲۰. جشنواره بین المللی فیلم بلگراد، یوگسلاوی ۲۰۰۲

۲۱. جشنواره بین المللی فیلم گوتبرگ، سوئد ۲۰۰۲
۲۲. جشنواره بین المللی فیلم آرسنال ، لیتوانی ۲۰۰۲
۲۳. جشنواره بین المللی فیلم اسکوپیه، مقدونیه ۲۰۰۲
۲۴. جشنواره بین المللی فیلم سوفیا، بلغارستان ۲۰۰۲
۲۵. سینماتک رباط، مراکش ۲۰۰۲
۲۶. جشنواره بین المللی فیلم آرسنال، لیتوانی ۲۰۰۲
۲۷. جشنواره بین المللی فیلم لجوبلجانا، اسلوانی ۲۰۰۲

معرفی و بررسی فیلم سفر قندهار:
فیلم سینمایی سفر قندهار به‌کارگردانی محسن مخملباف در 19 سال پیش یعنی سال 1379 در گونه درام تولید شده است. سفر قندهار توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 4.2 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان می‌دهد عموم مردم سفر قندهار را اثری کم‌ارزش، کم‌کیفیت و نه‌چندان مهم ارزیابی می‌کنند. سیامک علاقه‌بند تهیه‌کننده سفر قندهار این فیلم را، به‌عنوان محصول کشور ایران تهیه کرده است.

بازیگران فیلم سفر قندهار
در سفر قندهار بازیگرانی چون نیلوفر پذیرا، حسن طنطائی، سرو تیموری، حیات اله حکیمی، صفدر شجاعی، محمدحیدر بربری و ملاظاهر تیموری به ایفای نقش و بازیگری پرداخته‌اند. در فیلم سفر قندهار حدود 13 بازیگر جلوی دوربین رفته‌اند که از نظر تعداد بازیگران می‌توان سفر قندهار را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. از این‌لحاظ کارگردانی فیلم سفر قندهار باتوجه به بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آنها کار بسیار دشواری بوده است؛ باید بررسی کرد آیا محسن مخملباف به‌عنوان کارگردان و به‌عنوان بازیگردان و همچنین تیم بازیگری سفر قندهار توانسته‌اند در این زمینه موفق باشند و بازی‌های درخشانی را نمایش دهند؟

از دیگر بازیگران فیلم سفر قندهار می‌توان به مگدالنا اوزداوسکا، مونیکا هانیکه ویچ، محمدجواد عارفیان، زهرا شفاهی، نفس گل و محبوب شجاعی اشاره کرد.

داستان فیلم سفر قندهار

فیلم‌نامه سفر قندهار توسط محسن مخملباف نوشته شده است.
در خلاصه داستانی که یا از سوی تیم رسانه‌ای اثر و یا توسط دیگر رسانه‌ها درباره داستان سفر قندهار منتشر شده است، می‌خوانیم: «نفس دختر افغانی مقیم کانادا، عازم قندهار افغانستان می‌شود چرا که می‌خواهد خواهرش را که قبلاً آن جا مانده و حالا قصد خودکشی دارد نجات دهد. نفس از راه ایران با گروهی از آوارگان افغانی راهی قندهار می‌شود، او در راه مجبور می‌شود برای ادامه دادن به سفر در هیئت یکی از اعضاء خانواده‌ای افغانی درآید و زمانی که راهزنان تمام دارایی خانواده‌ی افغانی را می‌گیرند و آن‌ها قصد برگشت به ایران را دارند، نفس با پیدا کردن پسری به عنوان راهنما ادامه‌ی مسیر می‌دهد، اما بعد با پزشکی سیاهپوست آشنا می‌شود و به مسئولان صلیب سرخ معرفی می‌شود و آن ها او را با مردی که برای دریافت پای مصنوعی آمده همراه می‌کنند، اما پست بازرسی طالبان آن‌ها را دستگیر می‌کند و نفس به زندان زنان برده می‌شود.»

فیلم سفر قندهار از نظر ساختار (فرم)، محتوا و محیط تولید، به آثار مختلفی شباهت دارد. با توجه به شاخص‌های متعدد و گوناگونی می‌توان گفت آثار مرتبط فیلم سفر قندهار عبارت است از: فیلم تخته سیاه، فیلم توبه نصوح، فیلم شاعر زباله‌ها، فیلم رخساره و فیلم شام آخر.

فیلم سفر قندهار و کارنامه فعالیت کارگردان و بازیگران
از نظر تاریخچه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم سفر قندهار نیز آمارها و نکات جذابی را می‌توان بیان کرد. براساس آمارها فیلم سفر قندهار به طور متوسط فعالیت 1ام بازیگران این اثر است.
13 تن از بازیگران سفر قندهار، اولین فعالیت جدی بازیگری خود را در این اثر تجربه کرده‌اند، در واقع در سفر قندهار 13 فیلم اولی بوده‌اند: نیلوفر پذیرا، حسن طنطائی، سرو تیموری، حیات اله حکیمی، صفدر شجاعی، محمدحیدر بربری، ملاظاهر تیموری، مگدالنا اوزداوسکا، مونیکا هانیکه ویچ، محمدجواد عارفیان، زهرا شفاهی، نفس گل و محبوب شجاعی.
در میان بازیگران سفر قندهار نیز 78 همکاریِ اول رخ داده، به‌عبارت دیگر در این فیلم میان هر یک از 13 بازیگر با یکدیگر یک رابطه همکاری شکل گرفته که 78 همکاری برای اولین‌مرتبه در سفر قندهار رخ داده است. مانند: نیلوفر پذیرا و حسن طنطائی، سرو تیموری و حیات اله حکیمی، صفدر شجاعی و محمدحیدر بربری، ملاظاهر تیموری و مگدالنا اوزداوسکا، مونیکا هانیکه ویچ و محمدجواد عارفیان.



عوامل فیلم سفر قندهار
اگر از تصویربرداری فیلم سفر قندهار خوشتان آمده و یا دوستش ندارید، بهتر است بدانید مدیر فیلمبرداری آن ابراهیم غفوری بوده است. نظرتان درباره ضرباهنگ و تدوین فیلم سفر قندهار چیست؟ تدوین سفر قندهار را محسن مخملباف انجام داده است. اگر صدای سفر قندهار به‌گوشتان نشسته و یا از آن ناراضی هستید، شما را با صدابردار فیلم سفر قندهار یعنی فرخ فدایی آشنا می‌کنیم. اکبر مشکینی طراحی صحنه فیلم سفر قندهار را انجام نموده است. کامران خلج چهره‌پردازی یا طراحی گریم فیلم سفر قندهار را برعهده داشت. موسیقی متن فیلم سفر قندهار اثر محمدرضا درویش است. در مجموع بیش از 22 نفر در تولید فیلم سفر قندهار نقش داشته‌اند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند. 

 


 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی