اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

کتاب تراژدیهای چهارگانه شــاهنامه و تبیین جنبه‌های سینمایی آن؛ حاصل چهار سال تلاش و پژوهش حمید دهقانپور عضو هیات علمی دانشکده سینما تئا‌تر دانشگاه هنر است که با محور قرار دادن چهار اسطورهٔ رستم و سهراب، رستم و اسفندیار، سیاوش و سودابه، سلم و تور و ایرج، به ابعاد تصویری و سینمایی این اشعار حماسی و وقایع داستانی آن پرداخته و به پاسخ مثبت سؤالهای پنجگانه خود نیز دست یافته است.

تالیف : دکتر حمید دهقانپور

تاریخ نشر : 1391

ناشر : انتشارات آن

دکتر حمید دهقانپور: من این شانس را داشته‌ام که پایان‌نامه‌های هر سه دوره تحصیلی‌ام را به صورت کتاب منتشر کنم. پایان‌نامه کارشناسی من با نام «روایت از کوروساوا» که درباره سه اثر شاخص از آکیرا کوروساوا با عنوان‌های «راشومون»، «هفت سامورایی» و «زیستن یا زندگی» است، سه‌بار تجدید چاپ شد و اکنون نایاب است و من قصد دارم متن آن‌را برای چاپ چهارم به ناشر دیگری تحویل بدهم. 

وی افزود: پایان‌نامه کارشناسی ارشد من با عنوان «سینمای مستند ایران و جهان» تبدیل به یک کتاب درسی شد و از سوی انتشارات سمت در دسترس دانشجویان قرار گرفت. چاپ دوم این کتاب تمام شده و اکنون وارد مراحل مقدماتی چاپ سوم خود شده است. 

این عضو هیات علمی دانشکده سینما و تئاتر درباره لزوم بازنگری در کتاب «سینمای مستند ایران و جهان» گفت: من برای چاپ سوم این کتاب به مدیریت انتشارات سمت پیشنهاد بازنگری در کتاب را ارایه کردم، چرا که یکسری از مطالب این کتاب به ویژه مقالاتی درباره سینمای مستند ایران و  فیلم‌های مستند جدید جهانی باید به روز شوند. در این باره امیدوارم مسوولان انتشارات سمت با درخواست من موافقت کنند، چرا که باید در هر حال اطلاعات به روز را در اختیار دانشجویان گذاشت. 

دهقانپور گفت: پایان‌نامه مقطع دکترای من نیز با عنوان «تراژدی‌های چهارگانه شاهنامه فردوسی و تبیین جنبه‌های سینمایی آن‌ها» تبدیل به کتاب شده و به زودی منتشر می‌شود. این کتاب برای استفاده علاقه‌مندان به شاهنامه و سینما بسیار مفید خواهد بود. ناشر این کتاب به احتمال زیاد انتشارات دانشگاه هنر است. 

حمید دهقان‌پور متولد 1326 کرمانشاه و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی کارگردانی سینما، کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی و دکترای ادبیات است. فیلم مستند «ابریشم ارمغان شوره زار» و «مبارزه بیولوژیکی» از آثار مستند اوست. از فعالیت‌های او می‌توان به عضویت در هیأت انتخاب و داوری جشنواره‌های فیلم فجر، رشد، وحدت، روستا و سیما (1363-1383)، ریاست کانون ایرانی مدرسان سینما و کارشناس رسمی دادگستری در امور سینمایی و عکاسی اشاره کرد. 

«روایت از کوروساوا» نشر لک‌لک و «سینمای مستند ایران و جهان» انتشارات سمت نام دو کتاب منتشر شده به قلم حمید دهقانپورند. وی هم‌اکنون عضو هیات علمی دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است.  کتاب «ایران و جهان» این پژوهشگر نیز به زودی از سوی انتشارات سمت منتشر خواهد شد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی