اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

تکنولوژی CGI، شگفتی ساز دنیای سینما

دوشنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۶، ۰۵:۴۸ ب.ظ

امروزه دنیای سینما بسیار پیچیده شده است و هر بار برای ساخت فیلم‌های جدید، از تکنولوژی‌های خارق‌العاده‌ای استفاده می‌شود. یکی از تکنولوژی‌های موجود در سینما تکنولوژی CGI است که برای خلق صحنه‌های مختلف به کار می‌رود.

امروزه فناوری‌های مختلفی نظیر CGI به فیلمسازان امکان میدهد تا فیلم‌هایشان را از نظر فنی تقویت و چشم بینندگان را با طیف گسترده‌ای از جلوه‌های ویژه خیره کنند. گاهی اوقات با نرم‌افزارهای کامپیوتری جلوه‌های ویژه به گونه‌ای ساخته می‌شود که بیننده را حیرت زده می‌کند و تقریبا همه فیلم‌های سبک اکشن از تکنولوژی CGI استفاده می‌کنند.


CGI در واقع مخفف شده Computer generated imagery است، این تکنولوژی در واقع مجموعه ای از برنامه‌ها است که تصاویر بی‌نظیری را برای هنر‌های تصویری، رسانه‌های چاپی، بازی‌های کامپیوتری، فیلم‌های سینمایی، برنامه‌های تلویزیونی، آگهی‌های بازرگانی و شبیه سازی‌ها خلق می‌کند. البته استفاده عمده تکنولوژی CGI برای فیلم‌های سینمایی حرفه‌ای است. در بعضی از مستندهای تاریخی نیز ، از شگردهای ترکیب بندی دیجیتال برای تقویت چیزهایی که بازسازی و فیلمبرداری می‌شوند استفاده میگردد.
 

با این تکنولوژی سینمایی می‌توان تصاویر و ویدئوها را به‌سادگی ترکیب کرد، به‌عنوان مثال شما یک صحنه جنگ بین چند صدهزار نیرو در میدان جنگ را در نظر بگیرید که بازیگر در آن حضور دارد، این صحنه در واقع کامپیوتری بوده و در آن بازیگران، بازی خود را روی یک پرده سبز یا به اصطلاح کروماکی انجام می‌دهد و سپس با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف با صحنه اصلی یا صحنه‌های ساخته شده دیگر ترکیب می‌شود.

در دسترس بودن تکنولوژی CGI اجازه می‌دهد که حتی کاربران خانگی و شرکت‌های کوچک به‌راحتی ویدئوها یا فیلم‌های هنری را بسازند

این تکنولوژی قادر است مانند عکاسی یک واقعیت عینی را از طریق فرآیند پرده‌ آبی (کروماکی) یا از طریق اِسکَن لیزری به‌صورت دیجیتالی و بدون نیاز به فیلمبرداری به‌طور مستقیم روی فیلم خام ضبط کند.

شگفت انگیزترین کاربرد تصاویر رایانه ای خلق تصاویر موجودات فانتزی و افسانه‌ای بصورت کاملاً باورپذیر و واقعی است. این تصاویر با استفاده از تکنیک های انیمیشن و کارتون در رایانه ایجاد می شوند.

CGI که هم اکنون بیش از پیش در دسترس فیلمسازان و مستندسازان است، به آنها امکان میدهد تا به شکل فزاینده‌ای از فناوری پیشرفتهِ نقاشی متحرک به عنوان ابزاری برای جلب علاقهِ بیشتر مخاطبان و بالابردن ارزش‌های تولیدی استفاده کنند.
نخستین فیلم سینمائی به طریقهٔ CGI را والت دیسنی در یک فصل گسترده از فیلم تران (انتقام کامپیوتری، ۱۹۸۲) ساخت، که حدود بیست و پنج دقیقه تصویر دیجیتالی با کیفیت بالا دارد، و برای فیلم آخرین جنگندهٔ فضائی (نیک‌کَسِل، ۱۹۸۴) بیست و هفت دقیقه افکت مخصوص فضای عمیق به طریقهٔ CGI تولید شد؛ اما عصرجدید این تکنولوژی وقتی آغاز شد که جیمز کامرون در فیلم ورطه (۱۹۸۹) گرافیک کامپیوتری را با حرکت زنده درآمیخت.
The-Last-Starfighter-(1984)
شاید یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های دنیا بر این تکنولوژی را بتوان فیلم پارک ژوراسیک نامید. تأثیر فیلم «پارک ژوراسیک» بر دنیای جلوه‌ها حتی از تأثیر جنگ ستارگان اورجینال نیز بیشتر بوده است. وقتی کمپانی «آی. ال .ام»، «اسپیلبرگ» را متقاعد کرد که می‌توان دایناسورها را به صورت دیجیتالی به تصویر کشید، کل صنعت جلوه‌های ویژه دستخوش انقلابی شد که با خلق شگفت انگیزترین جلوه‌ها همراه بود، اما اگر «براکیوسوروس» (نوعی دایناسور که در این فیلم نشان داده می‌شود) نبود، این اتفاق هرگز نمی‌افتاد. هجده سال از تولید پارک ژوراسیک می‌گذرد و این فیلم هنوز فوق‌العاده به نظر می‌رسد.

 

در سال ۱۹۹۵، اولین فیلم بلند انیمیشن با استفاده از CGI ساخته شد. انیمیشن داستان اسباب بازی نشان داد که تمایز چندانی بین فیلم های واقعی و فیلم های انیمیشن وجود ندارد. داستان اسباب بازی تولید مشترک دیزنی و پیکسار است.

هنگامی که اولین قسمت از سری داستان اسباب بازی اکران شد انتقادات فراوانی برانگیخته شد. مخصوصا اینکه چرا از جلوه های ویژه و تمام کامپیوتری برای ساختن این انیمیشن استفاده شده است. از این رو فیلم را فاقد ارزش هنری می دانستند. چون در آن زمان انیمیشن ها با دست نقاشی می شدند و ملاک ارزش گذاری انیمیشن ها هنر نقاشی آنها بود. سالیان سال گذشت و کمپانی پیکسار یکی پس از دیگری انیمیشن های فوق موفقی ساخت. انیمیشن هایی که هم ارزش هنری داشتند و هم اقبال منتقدان را برانگیختند تا اینکه امروز به قول منتقدان «تنها چیزقابل اعتماد در دنیای سینما که شما را هرگز ناامید نمی­ کند، انیمیشن های پیکسار است!»

فیلم «ماتریکس» پیشرفتی خیره کننده در جلوه های بصری دیجیتال بود. جان گائتا مسئول جلوه‌های ویژه برای سکانس‌های اکشن این فیلم جایزه اسکار گرفت. «گلوله زمان» که حالا تبدیل به یک نماد سینمایی شده، با احاطه کردن بازیگران با دایره ای از دوربین ها به دست آمد که طوری زمان بندی شده بودند که هرکدام یک شات تکی در یک سکانس سریع بگیرند.
شخصیت گالوم به یاد ماندنی­ ترین مخلوق پیتر جکسون در سه گانه ارباب حلقه­‌ها است. در این فیلم برای خلق این شخصیت از سیستم موشن کپچر استفاده شده است.در سیستم ضبط حرکت الکترومغناطیسی بر روی لباس مخصوصی که فرد می پوشد فرستنده‌های الکترونیکی متصل می‌کنند که امواج آن توسط گیرنده‌های آن دریافت و پس از یک پروسه خاص به رایانه منتقل می‌شود. جلوه ویژه که باعث خلق این شخصیت شد، زمینه را برای آواتار و فیلم‌های شبیه به آن فراهم کرد.

آواتار  فیلمی علمی ـ تخیلی سه‌بعدی است. این فیلم توسط جیمز کامرون نوشته و کارگردانی شده و در تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۰۹ به نمایش درآمد.

جنگل پاندورا، و تمامی چیزهایی که درآن وجود دارند، مثلاً هریک از ساقه های علف ، تصاویری کامپیوتری هستند. تمامی صحنه ها به وسیله ی کامپیوتر طراحی شده­ اند، ولی بیننده تصور می­ کند که تنها دو شخصیت آواتار و ناوی تصاویری کامپیوتری هستند.

جان آلیت، رئیس گروه سه بعدی این فیلم میگوید، همانطور که از سه بعدی ­سازی استفاده می‌کنند تا به کاراکترها نشان دهند چگونه در یک جمعیت واکنش نشان دهند، دادن کمی هوش و شعور به بوته نیز لازم است و سازماندهی ساخت آن در زمین های اطراف می­تواند چگونگی رشد یک گیاه را نشان دهد.

این تکنولوژی در پیشرفت صنعت سینما نقش بزرگی داشته است و تصورش را داشته باشید که چه عناوین بزرگی با این تکنولوژی ساخته شده‌اند. البته بسیاری از صحنه‌ها هم وجود دارند که در اوج ناباوری بدون استفاده از این تکنولوژی ساخته شده‌اند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی