اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

نجات سرباز رایان به خاطر صحنه‌های به یاد ماندنی و بسیار واقعی‌اش مشهور است. در این فیلم نجات جان یک نفر به تلاش هشت نفر گره خورده است. در اینجا واقعیت هایی درباره مراحل ساخت فیلم نجات سرباز رایان که نامزد ۱۱ جایزه اسکار و برنده ۵ جایزه اسکار بود آمده است.

۱- تصمیم نهایی برای ساخت فیلم در عرض یک روز گرفته شد

نجات سرباز رایان تنها فیلم استیون اسپیلبرگ است که می‌توان گفت ایده‌اش را خودش نداده بود و در واقع نقش اصلی را در ساخت این فیلم نداشت. متن فیلمنامه‎‌ که به وسیله رابرت رودات نوشته شده بود توسط نماینده‌اش به اسپیلبرگ فرستاده شد. در یک اتفاق کاملاً تصادفی متن فیلمنامه به تام هَنکس بازیگر این فیلم نیز در همان روز ارسال شده بود. اسپیلبرگ و هنکس که تا به آن موقع با یکدیگر کار نکرده بودند (ولی بعد از ساخت این فیلم به همکاری ادامه دادند و فیلم هایی چون: اگه میتونی منو بگیر، ترمینال، پل جاسوس‌ها، و همچنین سریال کوتاه گروه برادران و اقیانوس آرام را با هم کار کردند) با یکدیگر تماس گرفتند و دریافتند که هر دو در حال خواندن یک فیلمنامه هستند و این‌گونه بود که هر دو در آن روز تصمیم گرفتند باهم همکاری کنند.

۲- استیون اسپیلبرگ به خاطر پدرش علاقمند شده بود که این فیلم را بسازد

اسپیلبرگ به احترام پدرش تصمیم به کارگردانی فیلم نجات سرباز رایان گرفت. آرنولد اسپیلبرگ پدر او در ارتش آمریکا خدمت می‌کرد و در طول جنگ جهانی دوم به عنوان اپراتور رادیو در جوخه B-45 خدمت می‌کرد. آرنولد همچنین به پسرش استیون کمک کرد تا اولین فیلم‌هایش را زمانی که استیون نوجوان بود، کارگردانی کند، فیلم‌هایی که موضوعاتشان طرح‌ها و نقشه‌های جنگی در دوران جنگ جهانی دوم بودند. فرار به ناکجا، فیلم ۴۰ دقیقه‌ای بود که اسپیلبرگ جوان با دوستانش ساخت. همچنین فیلم جوخه جنگجو در یک بندر هوایی در فرودگاه شهر فونیکس ایالت آریزونا تهیه شد که در آن استیون و دوستانش به راحتی توانستند از جنگنده‌های جنگ جهانی دوم که بی‌استفاده مانده بودند، استفاده کنند اما جنگده‌ای در ساخت فیلم به حرکت در نیامد.

۳- فیلم نجات سرباز رایان تاحدودی بر اساس یک داستان واقعی است

برخلاف باور مردم، نجات سرباز رایان براساس داستان نجات برادران سالیوان (پنج برادر که در جنگ جهانی دوم زمانی که در نیروی دریایی آمریکا خدمت می‌کردند و همگی در یک عملیات کشته شدند) نیست. فیلم در حقیقت بر اساس داستان برادران نیلند ساخته شد، چهار برادر که در جنگ جهانی دوم همگی در خدمت ارتش آمریکا بودند. سه تن از برادران به نام‌های رابرت، پریستون و ادوارد در یک عملیات جنگی کشته شدند. این واقعه باعث شد که برادر چهارم یعنی فریتز (کسی که دارنده لقب افتخاری سرباز رایان بود) با کشتی به آمریکا بازگردانده شود تا خانواده نیلند تمام پسران خود را از دست ندهد. البته ادوارد که تصور می‌شد مرده، در حقیقت بعد از فرار از یک زندان ژاپنی واقع در برمه زنده پیدا شد و این واقعه نیز باعث شد برادر دوم نیز از برادران نیلند که در جنگ می‌جنگیدند، زنده بماند.

۴- بازیگران فیلم دوره‌ای را در یک کمپ آموزشی گذراندند

برای اینکه سربازان فیلم ایده و تصوری از چگونگی جنگ جهانی دوم داشته باشند، در یک کمپ آموزشی ماندند. گروه اصلی بازیگران که نقش فرماندهان سربازان و سرجوخه‌ها را ایفا می‌کردند در یک کمپ آموزشی د روزه آموزش دیدند که توسط مشاور نظامی فیلم، کاپیتان دییل دای بازنشسته‌ ارتش آمریکا طراحی شده بود. او بازیگران را در یک جبهه جنگ شبیه جبهه واقعی آموزش داد. این آموزش‌ها بسیار سفت و سخت و در زمینه‌هایی چون رهبری گروه برای راهپیمایی و رژه، زندگی در چادر، و خوردن غذاهای آماده و حاضری، بودند. آن‌ها همچنین آموزش‌های تاکتیکی دریافت کردند که شامل یادگیری نحوه پاک کردن، جمع آوری و همچنین شلیک کردن و به کار انداخت اسلحه‌های آن زمان بود.

واقعیت هایی درباره مراحل ساخت فیلم نجات سرباز رایان

۵- رابین ویلیامز به مت دامون کمک کرد تا نقش سرباز رایان را به عهده گیرد

ویلیامز در زمان تمرین‌های مربوط به فیلم ویل هانتینگ نابغه در شهر بوستون دیمون را به استیون معرفی کرد. کارگردان نیز در همان زمان در شهر مشغول فیلمبرداری فیلم آمیستاد بود و ویلیامز دیمون را با خود آورد تا او را با اسپیلبرگ که ویلیامز پیشتر فیلم هووک را با او کار کرده بود، آشنا کند. دو هفته بعد اسپیلبرگ با دیمون تماس گرفت و با او در مورد نقش سرباز رایان صحبت کرد.

۶- تام سایزمور نزدیک بود اخراج شود

بازیگر نقش گروهبان هورواث قبل ازساخت فیلم نجات سرباز رایان در سال ۱۹۹۷ به طور شدید به هروئین اعتیاد داشت. به منظور حفظ نظم و روال عادی فرایند فیلم و اجبار و فشار به سایزمور برای ترک اعتیادش، اسپیلبرگ قسم خورد که اگر نتیجه آزمایش اعتیاد سایزمور حتی روز آخر فیلم برداری هم مثبت اعلام شود، او (اسپیلبرگ) همان لحظه سایزمور را اخراج خواهد کرد و تمام ۵۸ روزی را که با او کار کرده بود، از نو با شخص دیگری اجرا خواهد کرد.

تام سایز مور در نقش گروهبان هورواث

۷- صحنه‌های فیلم از عکس‌های واقعی اقتباس شده است

اسپیلبرگ و فیلمبردارش، یانوش کامینسکی صحنه‌های فیلم را از فیلم‌های اخبار مربوط به دوران جنگ جهانی دوم الگوبرداری کردند و با تغییر لنزهای مدرن فیلمبرداری، کاری کردند که  فیلم‌هایی  که می‌گرفتند بیشتر شبیه  فیلم‌های دهه ۱۹۴۰ شود. آن‌ها همچنین سکانس D-Day(روزی که عملیات حمله به ساحل نرماندی انجام گرفت) را با لنز کمرنگ و مایل به سفید، فیلمبرداری کردند.

۸- ساحل اوماها دراصل در ایرلند بود

از آنجایی که سواحل نورماندیِ واقعی، جایی که نیروهای متفقین از آنجا به فرانسه حمله کردند، یک سری محدودیت‌های شدید فیلمبرداری داشت لازم بود سکانس D-Day در مکان دیگری فیلم برداری گردد. اسپیلبرگ می‌خواست مکانی شبیه چشم‌انداز سواحل نورماندی پیدا کند، مثلا شن‌های ساحل جدید شبیه به شن‌های سواحل نورماندی باشد و یک پرتگاه شبیه همان پرتگاهی که نیروهای آلمان در بالای آن مستقر بودند داشته باشد. خوشبختانه مکان مشابه در ایرلند و در ساحل بالینسکر، نوار کوراکلو در وکسفورد یافت شد و بیش از ۲۵۰۰ نیروی نظامی ایرلندی ذخیره برای به تصویر کشیدن حمله نیروهای متفقین به ساحل انتخاب شدند.

۹- سکانس D-Day هزینه خیلی زیادی برای اسپیلبرگ در برداشت

به خاطر سختی‌های لجستیکی و تدارکاتی و واقع‌گرایانه بودن عملیات، سکانس D-Day به تنهایی ۱۲ میلیون هزینه برداشت در حالی که کل بوجه اختصاص یافته برای فیلم فقط  ۷۰ میلیون دلار بود.

واقعیت هایی درباره مراحل ساخت فیلم نجات سرباز رایان

۱۰- قبل از تولید فیلم نجات سرباز رایان و در طول دوره کارگردانی آن، سالی پرمشغله برای اسپیلبرگ بود

اسپیلبرگ در سال ۱۹۹۶ پارک ژوراسیک را کارگردانی کرد و پس از آن در همان زمانی که مشغول تدارک پیش تولید فیلم نجات سرباز رایان بود بازنویسی فیلمنامه فیلم آمیستاد نیز تمام شد. بنابراین اسپیلبرگ مجبور شد در این فاصله یعنی چهار هفته بعد از اتمام فیلم پارک ژوراسیک و شش هفته قبل از ساخت فیلم نجات سرباز رایان فیلم آمیستاد را گارگردانی کند.

۱۱- شهر فرانسوی بمباران شده در خارج از شهر لندن ساخته شد

به خاطر محدودیت مشکلات تدارکاتی و جنگی، پیدا کردن شهر کاملاً خراب شده فرانسوی غیرممکن بود بنابراین شهر مصنوعی و ساختگی بمباران شده رامِل به طور کامل در فرودگاه هتفیلد (یک پایگاه هوایی جنگ جهانی دوم در سی کیلومتری لندن که هم اکنون بسته شده است) ساخته شد. چهار ماه طول کشید تا کل شهر ساخته شود. برای اینکه به صحنه‌ها و سکانس‌ها باور پذیری و واقعیت بیشتری بدهند ده‌ها تُن تخته سنگ و قلوه سنگ از شرکت‌ها و سایت‌های ساخت و ساز خریداری شد و به مجموعه اضافه گردید.

واقعیت هایی درباره مراحل ساخت فیلم نجات سرباز رایان

۱۲- تقریباٌ تمام یونیفرم‌ها و لباس‌ها به طور سفارشی تهیه شده بود

طراح لباس فیلم نجات سرباز رایان، جوانا جانسون، خواست که از لباس‌های نظامی واقعی آن زمان برای سربازان اصلی جنگ استفاده کند اما یونیفرم‌های عصر جنگ جهانی دوم خیلی گران قیمت بودند. پس قرار بر این شد که ۳۵۰۰ یونیفرم نظامی سفارشی، طراحی و دوخته شود تا تمامی سربازانی که در فیلم حضور و نقش داشتند، تجهیز شوند. فقط برای سکانس D-Day در حدود ۲۰۰۰ اسلحه ساخته شد که از آن تعداد ۵۰۰ اسلحه می‌توانست به طور گلوله مشکی شلیک کند و بقیه ۱۵۰۰ اصلحه از پلاستیک و کائوچو ساخته شده بودند.

۱۳- فیلم برای بسیاری از سربازان قدیمی و کهنه سربازان دردناک از آن بود

صحنه‌های جنگ در فیلم، برای سربازان قدیمی به حدی واقع گرایانه و نزدیک به واقعیت بودند که سازمان امور کهنه سربازان خط تلفن و اپراتور رایگان ملی احداث کرد تا اگر سربازان بازنشسته یا یکی از اعضای خانواده آن‌ها از صحنه‌های جنگ به تصویر کشیده شده در فیلم احساس ناراحتی و ملالت کردند، با آن تماس بگیرند و با یک رانشناس صحبت کنند.

واقعیت هایی درباره مراحل ساخت فیلم نجات سرباز رایان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی