اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

" مجاوران کریم" روایت میزبانی مشهدی ها و اسکان زائران رضوی در خانه هایشان درچهل و هشتم  و ایام شهادت امام رضا علیه السلام   است

مجاوران کریم مستندی است روایی وکاملا وفادار به جنس و ساختار مستندهای واقع گرا، پرتره مردمی و مردم شناسانه و تلفیق مستندهای واقع گرا و شاعرانه که از فرهنگی اصیل و زیبا مجاوران کریمی که خود اخلاق کریمانه گرفته اند پرده بر می دارد.

فرهنگ میزبانی ایرانی که این بار مشهد سمبل نمادین آن در سوگ امام هشتم علیه السلام است. فرهنگی اصیلی است که سال های سال بین مشهدی ها در جریان بوده و رمزگونه ای بین مجاور و امام علیه السلام بوده. اما این بار از برکات اربعین حسینی گویی بناست از پستوی دلدادگی های خصوصی بیرون افتد و جمع بیشتری را به این خوان کرم فرا بخواند. وقتی زمان بلوغ یک دلدادگی فرا برسد، چیزی نمی تواند مانعش شود. مجاوران کریم روایت این عاشقانه ها است.

مجاوران کریم داستانی روایت نشده و روایتی از زیبایی ها، آثار و برکات میزبانی زائرین امام هشتم علیه السلام است.
این مستند به تهیه کنندگی مشترک: محمد صادق حاتمی و محمد رضا فرزین، روایت هنرمند پیشکسوت: حامد حجتی و کارگردانی: محمدرضا فرزین در 25 دقیقه از 28 تا 30 صفر سال گذشته تولید شده است.


ایده مستند کریمان مجاور:
 کسی که داستان براساس میزبانی اش شکل گرفته خود حاضر به حضور جلو دوربین مستند نشد! و گفت قراری بین او و امام رضا علیه السلام بوده است! 

کارگردان مجاوران کریم ایده مستند را اینگونه بیان کرده: 
سال 98 اربعین قسمت نشد کربلا برم، خیلی بی قراری می کردم تا اینکه28 صفر بقول خراسانی ها چهل و هشتم یکدفعه دیدم بدون هماهنگی هیچ اسکانی با خانواده در مسیر مشهدم، به مشهد که رسیدیم به چند زائرسرا که قبلا رفته بودم سر زدم همه کاملا پر بود، لذا نامیدانه رفتیم زیارت که زودتر به شهر پدری که نزدیک مشهد است و چند ساعتی راه داشت تا مشهد خلوت می شود برویم، تا اینکه داخل حرم یاد تبلیغی از «ستادی اسکان زائران رضوی» افتادم. به گوشی نگاه کردم آدرسش اطراف فلکه برق بود، رفتم مدرسه ای را موکب اسکان کرده بودند، از ظرفیت اسکان پرسیدم از لیستی که دست مسئول موکب بود به اولین نفری که زنگ زد گفت بیان و تلفنشان را دادند، آقای ناظری نامی بود، رفتم خانه ای در کوچه های قشنگ کوهسنگی مشهد، چند خانواده دیگر از زائران هم اومده بودند، یکی را از ترمینال رفته بود آورده بود که سال قبل هم منزل شان بوده و یکی را هم جلو حرم به اصرار تونسته بود قانع کند و یکی هم مثل ما اینجوری حواله شده بود، جمع مان اینها شد؛ یک سوپر وایزر بیمارستان از کرج، یک مهندس برق از اهواز، یک مغازه دار از اصفهان و راننده یک شرکت پخش معروف از بابلسر و ما، زیرزمین خانه چند اتاق داشت که در اختیار خانم ها بود و هال دست آقایان، آقای ناظری نمی گذاشت برای صبحانه، نهار و شام کسی چیزی بخرد، می گفت تدارک دیده، همه از هم صحبتی با هم لذت می بردند... بلاخره میزبانی تمام شد و هر کسی به شهرش برگشت و چند ماه بعد کرونا آمد و بعد کرونا دوباره دلتنگی ها اربعین باعث فراموشی میزبان کریم شد.اما سال قبل مجدد قسمت شد از اربعین جابماندیم که تا چهل و هشتم مشهد آن جمع باصفا را مجدد دور هم جمع کنیم و راوی صفای کریمان مجاور ثامن الحجج باشیم.

مشهد پر از ناظری ها است

اما خود حاج آقای ناظری سال گذشته که مستند داشت تولید می شد و تازه از پیاده روی اربعین برگشته بود قول همکاری گرفتیم اما به مشهد که رسیدیم گفت سری بین او و امام رضا بوده و دوست ندارد درباره اش صحبت کند، اما با سختی فراوان و پیگیری جمعیت زائرین پیاده امام رضا علیه السلام افرادی روزی این مستند شدند که هیچ برنامه ای برای حضورشان چیده نشده بود.
 

میزبانان مجاور کریم:

  1. «مهندس محمود هدایی» میزبان زایرین و خادم با 31 سال سابقه کفشداری حرم، لیسانس مکانیک ازآمریکا و استاد بازنشسته دانشکده فنی مشهد است که سالی 12 ماه سه واحد خانه شان در اختیار و وقف زایرین کرده (زائر اولی ها طول سال رایگان، 28 صفر برای همه زایرین، و برای فامیل هم با رزرو قبلی همیشه رایگان)
  2.  «سید هاشم پشنگ» یکی از میزبانان که شش ساله در خانه شخصی اش میزبان 200 زایر است (3- 4 کاروان پیاده) و جزء بازاری های مشهد صنف پارچه فروشان که نورانیتی دارد و در مستند گیرا و راحت از سری که بینش و امام رضا علیه السلام است صحبت می کند «همین الان هم هر موقع گیر می کنم می رم حرم می گیرم و در میام»
  3. «جواد رزم آرا» میزبان زایرین، نجار و از موکب داران مشهد که نه ساله در دو طبقه خانه اش با تمام امکانات میزبان زائرین است.
  4. «جواد رحیمیان مشهدی» میزبان زائرین در خانه ای لوکس، لاکچری و شبیه برج با تمام امکانات به مدت پنج روز  است.
  5. بازسازی «دلگویه خانم گرامی» که چند سالی بعد کرونا توفیق میزبانی زایرینی که قبلا داشته را از دست داده است با صدای یکی از گویندگان پیشکسوت صدا و سیما خراسان رضوی.


زمان پخش نوبت اول: (هشت پخش شاخص)

1- شبکه سه سیما، سه شنبه 13 شهریور ساعت 15:42، بازپخش بامداد روز بعد «مشاهده آنلاین» 
2- شبکه یک سیما، سه شنبه 13 شهریور ساعت 18:14 «مشاهده تلوبیون» پربازدید در فضای مجازی

3- شبکه خراسان رضوی، سه شنبه 13 شهریور19:30، «شب شهادت امام رضا
علیه السلام» «مشاهده آنلاین» 
4- دیگر شبکه های استانی، آفتاب، سه شنبه 18:30 «مشاهده آنلاین»، گلستان، چهارشنبه 16:30، هامون، 17:30، اشراق، 17:30 «مشاهده تلوبیون»  

5- شبکه قرآن و معارف سیما، چهارشنبه 14 شهریور ساعت 13:18 «مشاهده آنلاین»  2 دقیقه اخر پخش نشد.

زمان پخش نوبت دوم: (هشت پخش شاخص) 
همزمان با شهادت امام حسن عسکری پنج شنبه 22 شهریور اکثر شبکه های استانی صدا و سیما که سری قبل کار دیر دستشان رسیده بود مجاوران کریم را پخش کردند از جمله:
1- شبکه اترک (خراسان شمالی)ساعت 12«در تلوبیون» 2- شبکه خاوران (خراسان جنوبی) 17:20، 3- شبکه نور (قم) ساعت 17، 4- شبکه همدان ساعت 17، 5- شبکه یزد ساعت 13:30، 6-شبکه خلیج فارس ساعت 15:30 «در تلوبیون» 7- شبکه کردستان ساعت 8:56 «در تلوبیون» 

8- همچنین مستند با موافقت مدیر شبکه های جهانی جام جم برون مرزی و مدیر شبکه جهانی ولایت در دستور پخش این شبکه ها هم قرار گرفت.

زمان پخش نوبت سوم: 
شبکه خراسان رضوی بازپخش این مستند را به 23 مهرماه سالروز وفات حضرت معصومه سلام الله علیها و روزهای زیارتی امام رضا علیه السلام موکول کرد.

اطلاعات
سایرعوامل تولید:
 مدیرفیلمبرداری و تدوین: اسلام عبادی، گوینده لهجه مشهدی؛ ریحانه شادمان، خواننده تیتراژآخر؛ علی زمانیان، مشاوره: سیدمهدی میرغیاثی، سجاد صالحی حاجی آبادی (کارگردانی)، حجت احمدی زر، زهره نجف زاده (تولید)، فیلمبرداران: اسلام عبادی، احسان محمدی، مهدی مدرسی نژاد، طراح پوستر و نامواره: سید فخرالدین موسوی، اصلاح رنگ و نور: محمد هیزجی، ارتباطات و تشریفات: سید مرتضی سجادی نژاد، دستیاران تصویر: امیرعلی فرزین، امیرعلی عبادی، راوی بخش خانواده ها: الهام رضایی

با تشکر از همراهی خانواده های: رزم آرا، رحیمیان مشهدی، هدایی، پشنگ، گرامی و ناظری و زائرین رضوی: عباس چوبین، نصیر خسروی، اباالفضل گل محمدزاده، امیر شاهرخ عزیزی، یکتاره طلوعی گلستان، اصغر دانش گلستان
و جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده حضرت رضا علیه السلام
: حاج محسن ازغدی، دکتر حسین رضایی، علی اصغر حاجی حسنی کارگر، حجت الاسلام سید محسن علوی، محمد خوشدل، علی رضا آذری زاده
و همراهی عزیزان هنرمند و فرهیخته: هادی مقدم، امین انگارده، مهندس علی محبی، مهندس احسان گوهری، مرتضی نصیری،  حسین آقازاده، حجت الاسلام مقداد افروغ، حجت الاسلام سید جعفر علوی عدل و دکتر سید محمد صادق مرکبی



پوسترهای فراخوان تولید مجاوران کریم




عکس های پشت صحنه تولید مجاوران کریم «بزودی»

نظرات (۲)

۱۷ شهریور ۰۳ ، ۱۵:۴۶ از روبیکا اسطوره سازان

مجاوران کریم از سر هزار ساله مشهدی ها با امام کریم پرده برداشت!

اگر روایت جذاب میزبانی مشهدی ها در خانه های شان در چهل و هشتم را که از هشت شبکه تلویزیونی پخش شد، را نشد ببینید

در پخش آنلاین تلوبیون آن را از دست ندهید
 در گوگل

یا خود تلوبیون

"مجاوران کریم" را جستجو کنید

درود بابت این مستند خیلی لذت بردم اجرتون با سلطان السریر و الرضا 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی