اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

عربستان سعودی همچنان به دنبال ساخت و تولید فیلم‌های تاریخی با بودجه‌های سنگین است و این بار دست روی شکست سپاه ساسانیان در مقابل اعراب و قبایل بکر بن وائل در جنگی به نام ذوقار با مشارکت هالیوود گذاشته است که به زودی اکران می‌شود

اثری تاریخی که هرچند به دنبال آن است تا گذشته جاهلی خود پیش از اسلام را تطهیر و پاک‌سازی نماید و مانند سایر فیلم‌های هالیوودی که علیه تمدن و تاریخ ایران ساخته می‌شوند، خود را در فستیوال‌های مختلف مطرح هنری نشان دهد. 

عربستان این واقعیت را دریافته است که با رسانه و ساخت آثاری در زمینه تاریخ تحریف شده می‌تواند نبردی رسانه‌ای راه بیندازد. هرچند که این نبرد با صرف دلار‌های زیاد همراه است، اما قابل پیش بینی است که نمی‌تواند کیفیت و محتوای آثار را ارتقا دهد.

 اکران چنین آثاری می‌تواند به نوعی یک زنگ هشدار برای مسئولان فرهنگی در ایران باشد. 
 

غول‌های بزرگ صنایع فیلم و سریال سازی در عصر کنونی و با توجه به آمیختن خود با سیاست، از رسانه عموما برای تغییر روایت‌ها به نفع خود استفاده می‌کنند. هرکس که بتواند روایت خود را در قالب رسانه‌ای بهتر بازتاب دهد، برنده این میدان است و می‌تواند افکار عموم را نسبت به روایت خود مثبت کند. درحقیقت جنگ روایت‌ها می‌تواند تعیین کند که کدام داستان ظرفیت پذیرش در میان مخاطبان خود را دارد و به چه شکل می‌تواند آنان را قانع سازد.

در این میان عربستان نیز سعی کرده تا از این قافله جا نماند و اگر به خاطر بیاورید تا چندی پیش در پی ساخت دو اثر یکی «جنگجوی صحرا» و دیگری سریالی در ارتباط با معاویه بوده است. در عرصه کشمکش بر سر بازگویی انواع روایتها، سعودی‌ها نیز تلاش کرده‌اند تا از این غافله عقب نمانند؛ هرچند با خرج کردن هزینه‌های گزاف.

اگر تا چندی پیش خبر از فعالیت‌های فرهنگی در عربستان می‌دادیم، بیشتر شبیه به طنز می‌آمد تا یک واقعیت. در چند سال اخیر و به خصوص پس از اجرای سیاست‌های بن سلمان در حوزه فرهنگ، شاهد هستیم که سعودی‌ها به هر نحوی در پی آن هستند تا در این عرصه جایی برای خود باز کنند.

رسانه‌های سعودی تا پیش از این، مخالف جدی با فیلم‌سازی و فعالیت در حوزه تاریخ و صدر اسلام بودند. می‌توان علت آن را در گذشته تاریخی دانست که حتی خود واقف بر آن هستند که بر رویش سرپوش بگذارند. به همین علت از مخالفان سرسخت پخش آثاری مانند «الرساله» و «محمد رسول الله» مجیدی بوده‌اند.

پس از آن که بن سلمان قدرت را در عربستان به دست گرفت، سیاست سعودی‌ها در عرصه رسانه  جهتی دیگر تغییر پیدا کرد. سعودی‌ها نیز با راهیابی به عرصه رسانه دریافتند که می‌توانند به شکلی آن گذشته شرم‌آور خود را توجیه کنند. از این رو دست به تولید آثاری در زمینه صدر اسلام و تاریخ بردند و یکی از آنان که می‌تواند برای ما ایرانیان مسئله باشد، پروژه فیلم «جنگجوی صحرا» است که به نقل از خبر آنلاین پس از مدت‌ها اعلام شده است که قصد اکران دارد.

 

اثری  تاریخی که هرچند به دنبال آن است تا گذشته جاهلی خود پیش از اسلام را تطهیر و پاک‌سازی نماید و به مانند سایر فیلم‌های هالیوودی که علیه تمدن و تاریخ ایران ساخته می‌شوند، خود را در فستیوال‌های مختلف مطرح هنری نشان دهد. عربستان نیز این واقعیت را دریافته است که با رسانه و ساخت آثاری در زمینه تاریخ تحریف شده می‌تواند نبردی رسانه‌ای راه بیندازد. هرچند که این نبرد با صرف دلار‌های زیاد همراه است، اما قابل پیش بینی است که نمی‌تواند کیفیت و محتوای آثار را ارتقا دهد.

به علاوه تمام این مسائل اکران چنین آثاری می‌تواند به نوعی یک زنگ هشدار برای مسئولان فرهنگی در ایران باشد. عربستان پس از ایجاد تغییرات فرهنگی در خود و به ویژه همکاری با استودیو‌های هالیوودی قصد دارد تا به واسطه رسانه گذشته تاریخی خود را تطهیر نماید، اما در این روند که می‌خواهد خود را به قله برساند به یقین با ساخت آثاری چون «جنگجوی صحرا» و تحریف به نفع خود می‌تواند تاریخ ایران را در افکار عمومی جهانی  متأثر و روی آن اثر منفی بگذارد.

همانطور که در پروژه سریال معاویه هدف جدال میان مسلمانان بود، در این اثر نیز هدف می‌تواند تفرقه میان ایرانیان و اعراب باشد. اگر ایران در مقابل جنگ فرهنگی سعودی‌ها مقاومت رسانه‌ای نشان ندهد و میدان را به آنان واگذار کند، بعید نیست که تا چند سال دیگر شاهد تحریف فراوان روایت‌ها در عرصه رسانه‌ای باشیم.  
 

ین اثر که با بودجه‌ای حدود 150 میلیون دلار ساخته شده است در ارتباط با شکست سپاه ساسانیان در مقابل اعراب قبایل بکر بن وائل در جنگی به نام ذوقار است. اما نکته مورد توجه در ارتباط با این فیلم آن است که سازندگان از جمله کارگردان و استودیو فیلمسازی که متعلق به ایالات متحده است هیچ گونه نسبتی با عربستان و تاریخ آن نداشته‌اند. بدین صورت که عربستان با صرف هزینه بسیار در پی آن است تا تاریخ را به شکل دلخواه خود و با یک قرائت هالیوودی به خورد مخاطب دهد.
 

 

روپرت وایت، کارگردان انگلیسی که سابقه ی ساخت فیلم هایی همچون «ظهور سیاره میمون ها» (Rise of the Planet of the Apes) و «قمار باز» (The Gambler) را دارد، کارگردانی این اثر که در حال تولید است را برعهده گرفته و بن کینگزلی، بازیگر مشهور هالیوود از بازیگران اصلی این فیلم است.

«جنگجوی صحرا» پرهزینه ترین پروژه ی سینمایی ساخته شده توسط عربستان است عربستان با هدف تغییر افکار عمومی جهانی و دیدگاه ملت ها نسبت به تاریخ و فرهنگ خود برای ساخت این فیلم با گروه رسانه ای MBC وارد همکاری شده است.

 



نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی