اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

بهزاد عشقی منتقد و مدرس سینما به تازگی ۲ کتاب تازه خود در ترسیم الگوشناسی و جریان‌شناسی تاریخی سینمای ایران را روانه بازار کرد. هر ۲ کتاب در نشر نگاه و در مهر ۱۳۹۹ خورشیدی منتشر و برای علاقه‌مندان به آثار تحلیلی سینما قابل تهیه است.

کتاب های سینمایی در سال های گذشته به طور عمده در چند حوزه محدود منتشر می شوند: گروهی در برگیرنده نقد و تحلیل منتقدان سینمایی است که در طول این سال ها در جراید و نشریات نگاشته شده است، برخی دیگر نیز به ترجمه و بازنشر برخی فیلمنامه‌های پرفروش و همچنین اقتباس های ادبی مرتبط می شود. در این میان جای کتاب های تحلیلی که به بررسی الگوهای مرسوم در سینمای ایران می پردازد و جریان های پرطرفدار تاریخ سینما را مورد واکاوی قرار می دهد، خالی بود. بهزاد عشقی که بیشتر در میان مخاطبان سینما به نقد آثار سینمایی، تلویزیونی و بخصوص نمایش های تئاتر شهرت دارد در جدیدترین آثارش که همزمان منتشر شد به ترسیم و بررسی این دوران و تحلیل افت و خیزها، فراز و فرودها و بطورکلی جریان شناسی یکی از دوره های مهم تاریخ سینمای ایران و دلایل محبوبیت فیلم ها با تکیه بر تشریح الگوها پرداخته است.

۲ کتاب «عشق سال های فیلمفارسی و نوزایی سینمای ایران» و «کهن الگوهای سینمای ایران» نوشته بهزاد عشقی در اوایل مهر ۱۳۹۹ خورشیدی به وسیله نشر نگاه به چاپ رسید. در کتاب نخست نوزایی سینمای ایران از بطن سینمای فیلمفارسی و بر آمدن فیلمسازان تاریخ سازی چون مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی و دیگران، با نگاهی جامعه‌شناختی مورد واکاوی قرار می‌گیرد.
در این کتاب مباحثی چون شخصیت‌های ماندگار و اقتباس ادبی، سینمای خیابانی و ناتورالیسم ایرانی، شیدایی و عقلانیت مدرن و سینمای پرویز کیمیاوی، سیاست حذف و بازی کی بود کی بود من نبودم، ستاره مرده است و دیگر نمی‌میرد، از کیارستمی استالین نسازیم، دروغ خوانی و تاریخ، ارجاع‌های فرهادی و گفتگوهای بینامتنی و... طرح شده است. «ما این داستان را از واپسین سال‌های دهه چهل شروع می‌کنیم و تا به امروز می‌رسیم که سینمای هنری ایران به مهم ترین سفیر فرهنگی این سرزمین در محافل جهانی بدل شده است.»

 

«بهزاد عشقی» منتقد سینما و نویسنده کتاب همزمان با عرضه و رونمایی کتاب «کهن الگوهای سینمای ایران» در ارتباط با نگارش این کتاب به پژوهشگر ایرنا گفت: به طور کلی اگر بخواهیم الگوهای تاریخی در سینمای ایران را مرور و تحلیل کنیم به این واقعیت و الگوی غیر قابل کتمان می رسیم که تاریخ سینمای ایران به تعبیری تاریخ تیپ های تکرار شونده ای است که در فیلم های مختلف تکرار می شوند و معمولا تحت تاثیر شرایط و وضعیت جامعه به روز می شود و در مواردی نیز از قطب مثبت داستان به قطب منفی حرکت می کنند. کارل گوستاو یونگ فیلسوف و نظریه پرداز آلمانی معتقد است «کهن الگوها تمایل کلی ذهن برای تولید اندیشه های مشابه و یکسان است، گنجینه ای از سنت های دیرینه است که در ناخودآگاه جمعی هر ملتی جمع می شود و در قالب تصاویر و انگاره ها و چهره های مثالی به جلوه درمی آید».

الگوهای کهن قدرت و مانایی بسیاری دارند و سرشار از معانی متنوع هستند و بر کنش های جمعی افراد تاثیر می گذارند. الگوهای نامبرده در واقع در ابعاد و گونه های مختلفی همچون نقاشی و معماری و صنایع دستی، گاهی در شکل ریاضی و هندسی، گاهی هم در قالب چهره هایی همچون، پیردانا، سایه، مادر، زن اهریمنی، موعود، ظاهر  می شوند. چهره هایی که ریشه در باورهای قدیمی اقوام دارند و قرون و اعصار را در می نوردند و با زمان کنونی وارد گفتمان می شوند و حتی بر باورهای امروزی هم موثر واقع می شوند. از این رو نقش گذشته را نمی توان در حال نادیده گرفت و در هر صورت از الگوهای کهن میراث می بریم و آن را در شکل های جدیدتر بازتولید می کنیم.

گفتنی است که ۲ کتاب «کهن الگوی سینمای ایران» و «عشق سالهای فیلمفارسی و نوزایی سینمای ایران» به تألیف بهزاد عشقی نخستین بار در ۱۳۹۹ خورشیدی  به وسیله موسسه انتشارات نگاه  در ۱۸۸ و ۱۸۰صفحه و با قیمت ۲۵ و ۳۸ هزارتومان منتشر و به بازار نشر عرضه شده است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی