اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

تسخیر صنعت فیلمسازی توسط هوش های مصنوعی

شنبه, ۱۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۱۶ ب.ظ

بعد از مرگ ناگهانی بازیگر فیلم های اکشن یعنی «پل واکر» در سال ۲۰۱۳ ، سازندگان فیلم «Furious 7» تصمیم گرفتند تا برای تکمیل کردن فیلم سینمایی خود تا حد زیادی از فناوری های دیجیتالی استفاده کنند. آن ها برای شبیه سازی چهره ی بازیگر نام برده از چهره ی برادران این شخص تصاویری به دست آوردند و در نهایت با استفاده از جلوه های ویژه تا جایی که امکان داشت چهره ی «پل واکر» را در فیلم شان ثابت و بدون تغییر نگه داشتند. این مسئله به سال ۲۰۱۴ باز می گردد و فناوری ها در طی این سه سال همچنان به رشد چشمگیر و سریع شان ادامه داده اند. شرایطی را در نظر بگیرید که خود کامپیوتر ها وارد عمل برای بازیگری شوند. سازندگان فیلم «سریع و خشن ۷» اطلاعات بسیاری را در رابطه با نحوه ی راه رفتن و واکنش های طبیعی «پل واکر» به کامپیوتر های خود افزودند و در کمال تعجب دریافتند هوش مصنوعی ایجاد شده از این اطلاعات توانایی بسیار بالایی در نشان دادن فعالیت های طبیعی یک انسان را دارد. در جریان ساخت شخصیت پل واکر در فیلم مذکور فناوری های شبیه سازی و هوش مصنوعی تا حد زیادی به کار سازندگان فیلم آمدند و نتیجه ی نهایی اثری قابل قبول بود.

حال که در عصر پیشرفت وسیع فناوری در دوران فیلم سازی مدرن حضور داریم تصور این که در آینده چنین فناوری هایی بیش از پیش به کار سازندگان فیلم و سریال ها آیند دور از ذهن نیست. تاثیر جلوه های ویژه ی بصری و صوتی در عصر مدن فیلم سازی بر کسی پوشیده نیست و همگان شاهد آثار ریز و درشت سینمایی بوده ایم که جلوه های ویژه در آن ها حرف اصلی را می زنند. در آینده می توان انتظار این را داشت که هوش های مصنوعی طراحی شده توسط سازندگان نه تنها در امر سه بعدی سازی و پرداخت شخصیت ها فعالیت داشته باشند، بلکه حتی بتوانند به عنوان ناظران فیلمنامه، تدوین گران و حتی بازیگران فیلم های سینمایی وارد عرصه ی فیلمسازی شوند. مثال های مشابه امر بازیگری در دنیای واقعی توسط هوش های مصنوعی را می توان در داستان فیلم و سریال هایی چون «وست ورلد» و «بلید رانر» مشاهده نمود. نکته ی اصلی اینجاست که چنین فناوری هایی قادر به پر کردن جا های خالی بسیاری هستند که هالیوود حتی در عصر مدرن فیلم سازی نیز از دستیابی به آن ها و پر کردن جای خالی شان عاجز است. از جمله ی این جا های خالی می توان به کاهش هزینه های فیلمسازی، مدت زمان تولید فیلم و هزینه ی بازیگران دیگر اشاره کرد.

چالش اصلی پیشگامان جلوه های ویژه دستیابی به ساختاری از هوش های مصنوعیست که بتوانند قابل لمس و درک در دنیای واقعی باشند. در صورت رخ دادن چنین اتفاقی که گویا تنها چند سال با عملی شدن آن فاصله داریم، باید منتظر عصر جدیدی در فیلمسازی باشیم. عصری که همچنان هالیوود و سران آن می توانند ادعا کنند برای نخستین بار به آن دست می یابند.

جملاتی که خواندید نقل قولی از «کریس نیکولز»، رئیس یکی از سازمان های تولید و توسعه ی محتوای دیجیتالی یعنی «Digital Human League» بود. فیلم «نگهبانان کهکشان ۲» نمونه ی دیگری از کاربرد فناوری های نوین در فیلمسازی به حساب می آید. بازیگر این فیلم یعنی «کرت راسل» در سن ۶۶ سالگی خود با استفاده از تکنولوژی های نام برده شده تا حد زیادی به دوران جوانی خود بازگشت. چهره ای که از کرت راسل در این فیلم می بینیم در واقع نمونه ی جوان تر شده ی وی می باشد. اتفاقی که در آینده ی نزدیک مجدداً قرار است توسط «مارتین اسکورسیزی» در فیلم جدیدش یعنی «مرد ایرلندی» پیاده شود و «رابرت دنیرو» قرار است چیزی بالغ بر سی سال جوان تر شود. بدون شک اگر اهل سینما باشید نام سه گانه ی «ارباب حلقه ها» و فیلم عظیمی که توسط «پیتر جکسون» کارگردانی شده بود را شنیده اید. در این فیلم نخستین بار در تاریخ سینما شاهد سیاه لشگر عظیمی بودیم که تا حد زیادی توسط فناوری های دیجیتالی ساخته شده بودند. سازنده ی این جلوه های ویژه یعنی «استفن ریگلس» یکی از نام داران حوزه ی توسعه و بهبود فناوری های دیجیتالی و هوش مصنوعی در سینما به حساب می آید. او نیز معتقد است در آینده ی نزدیک باید منتظر انقلابی در این زمینه باشیم.

    شما می توانید از این طریق جلوی صرف هزینه های بسیار زیادی را بگیرید. هوش مصنوعی در سینما حوزه ایست که نیاز به دقت و توسعه ی بسیاری دارد. در برخی تلاش های این حوزه توانسته ایم به شخصیت هایی دست یابیم که خود شان نیز نمی دانند واقعیت دارند. بخش عمده ای از جلوه های ویژه ی فیلم سیاره ی میمون ها از همین طریق ساخته شده اند.

در این میان صحبت های بسیاری درباره ی این که چنین اقداماتی نباید صورت بگیرند به گوش می رسد. برخی از افراد ذیربط در این حوزه معتقدند ادامه و توسعه ی سریع فناوری هایی چون هوش مصنوعی می توانند به عنوان تهدیدی برای جوامع بشری به حساب آیند. به تازگی مطابق با خبری که پایگاه خبری «Independent» منتشر کرده بود با خبر گشتیم سران فیسبوک دو هوش مصنوعی خود را غیرفعال نمودند. این دو هوش مصنوعی که مسئول تصحیح اخبار و حذف تبلیغات آزاردهنده در فیسبوک بودند بعد از مدتی شروع به ایجاد زبانی برای برقراری ارتباط با یکدیگر نمودند و مشغول صحبت باهم شدند. در ادامه ی صحبت های آقای «نیکولز» می خوانیم:

    تا سال ۲۰۴۵ منتظر این اتفاق باشید. در این سال دیگر انسان ها مجری برنامه های تلویزیونی نخواهند بود. هوش های مصنوعی به قدری قدرتمند و باهوش می شوند که حوزه ی کاربردشان از مرز های فیلمسازی نیز تجاوز خواهد کرد. اگر انسان ها نتوانستند درمانی برای سرطان یا گرمای کره ی زمین پیدا کنند، ربات ها و هوش های مصنوعی قادر به انجام چنین کاری خواهند بود. هوش های مصنوعی به مثابه ی این که باهوش تر از ما خواهند بود شروع به ارزیابی و نظارت بر ما خواهند کرد. آن ها توانایی درک عشق و ارزش زندگی را کسب خواهند کرد. امیدوارم در مسیری که پیش می رویم دقیق باشیم وگرنه اتفاقات ناگواری در پیش روی مان خواهد بود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی