اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

آینده هوش مصنوعی در سینما

دوشنبه, ۱۵ فروردين ۱۴۰۱، ۱۲:۲۶ ب.ظ

بسیاری از مردم می‌ترسند که مخلوقات هوش مصنوعی در آینده زمین را تسخیر کنند و نسل بشر را از میان بردارند. این نظریه ترسناک به نظر می‌رسد؛ اما این جایگزینی در بعضی از حوزه‌ها جالب خواهد بود، برای مثال بازیگران هوش مصنوعی در فیلم‌های علمی-تخیلی جایگزین بسیاری مناسبی برای بازیگران انسانی به شمار می‌روند.

بازیگری به طور ذاتی در احساسات انسان وجود دارد. تمام احساساتی که بازیگران در فیلم‌ها، سریال‌ها و نمایش‌ها از خود بروز می‌دهند، برای برقراری ارتباط با ادراک مخاطب است. تفاوتی ندارد یک انسان معمولی یا روبات یک‌چشم یا یک میمون هوشمند در حال اجرا باشد، بخش اعظمی از زیبایی اجرای بازیگران ترغیب تماشاگران به تشخیص معایب و کاستی‌های انسانی است.

پیش از آن که چند هزار سال قبل در یونان باستان بازیگری کشف شود، انسان‌ها از طریق اجرا و عملکرد با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کردند. حال تکنولوژی از انتظارات پیشی گرفته و تخیلات انسانی را به واقعیت تبدیل کرده است. سینما یکی از صنایع پیشرو در استفاده از هوش مصنوعی است که با آغوش باز این تکنولوژی پیشرفته برای به تصویر کشیدن هر چه بهتر هنر بازیگری و فیلم‌سازی استقبال کرد.

پیش‌بینی سینما از آینده هوش مصنوعی

فیلم‌هایی، چون «بلید رانر» و «آلیتا: فرشته جنگ» تصویر واضحی از مخلوقات هوش مصنوعی نشان می‌دهد که به طور تمام و کمال توسعه یافته‌اند؛ اما در آینده نه‌چندان دوری شاهد استفاده از روبات‌های هوشمند به جای بازیگران انسانی در فیلم‌ها و سریال‌ها خواهیم بود؛ بنابراین استفاده از هوش مصنوعی تنها به‌عنوان فناوری یا خط داستانی به کار گرفته نخواهد شد. برای مثال قرار است روبات هوش مصنوعی به‌عنوان نقش اصلی در یک فیلم علمی و تخیلی به نام «بی» به ایفای نقش بپردازد.

این پروژه هنوز در مرحله پیش‌تولید قرار دارد و اطلاعات و جزئیات بیشتری در دست نیست؛ اما نقش اول این فیلم توسط یک روبات مبتنی بر هوش مصنوعی اجرا خواهد شد که نه‌تن‌ها نقطه عطفی در تاریخ سینماست بلکه نقطه عطفی در تاریخ بشریت به شمار می‌رود.

بزرگ‌ترین انتقادی که به بازیگران هوش مصنوعی وارد می‌کنند، این است که اجرای آن‌ها هرگز به اندازه اجرای انسانی ظریف و دقیق نخواهد بود. با این حال نکته ترسناک اینجاست که اگر روبات‌ها بتوانند با موفقیت احساسات انسانی را به تصویر بکشند، چه چیزی می‌تواند مانع پیشی گرفتن آن‌ها از انسان در زمینه‌های دیگر شود؟

البته جای نگرانی نیست. با توجه به تکنولوژی هوش مصنوعی فعلی، تنها تغییر بزرگی که شاهد آن خواهیم بود، نسل جدیدی از فیلم‌های علمی و تخیلی با بازی روبات‌های هوشمند است.

بازیگری روبات‌ها عالی خواهد بود

هوش مصنوعی می‌تواند با به‌کارگیری مقدار زیادی اطلاعات، کار‌ها را به بهترین و مؤثرترین روش ممکن انجام دهد. از سوی دیگر ماهیت مکانیکی روبات‌ها مزیت باورنکردنی در اعمال روش‌های سیستماتیک به آن‌ها می‌دهد. با این حال ظرافت و بی‌نقص بودن روبات‌های هوش مصنوعی معایبی نیز به همراه دارد. شاید متناقض به نظر برسد، اما پیش‌بینی‌ناپذیر بودن انسان بزرگ‌ترین چالشی است که بازیگران هوش مصنوعی باید از پس آن برآیند.

هنر از کشمکش‌ها و اشتباهات انسانی متولد شده است؛ بنابراین بازیگران هوش مصنوعی باید خطا‌های غیرمترقبه، تصمیمات بداهه و ناهماهنگی‌های بازیگران انسانی را تقلید کنند تا بتوانند هنر را به معنای واقعی اجرا کنند. البته تلاش بازیگران هوش مصنوعی برای تقلید از خطا‌های طبیعی انسانی می‌تواند اجرای آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد.

دقت و ظرافت بازیگران هوش مصنوعی یکی از ویژگی‌های ایده‌آلی است که آن‌ها را برای بازی در فیلم‌های علمی و تخیلی مناسب می‌کند. این روبات‌ها برنامه‌ریزی می‌شوند تا کاری را انجام دهند، بنابراین هیچ محدودیتی برای رسیدن به هدف وجود نخواهد داشت. همچنین مخلوقات هوش مصنوعی از چنان انعطاف‌پذیری و قدرتی برخوردار هستند که برای بازیگران انسانی غیرممکن است. ازاین‌رو اجرای بازیگران هوش مصنوعی از نظر فنی به هیچ‌عنوان کمتر از عالی نخواهد بود.

آینده سینما در دستان هوش مصنوعی

در فیلم‌های علمی-تخیلی شخصیت‌ها باید به گونه‌ای رفتار کنند که از واقعیت فاصله داشته باشد، بنابراین رفتار‌های غیرانسانی نخستین ماهیت بازیگران روباتیک خواهد بود. یکی دیگر از مزایای کاربردی هوش مصنوعی توانایی یادگیری و هماهنگی است که مناسب‌ترین روش برای اجرا به شمار می‌رود.

 

فیلم‌های علمی-تخیلی می‌توانند دروازه ورود بازیگران هوش مصنوعی به دنیای سینما باشند و آن‌ها را به موفقیت بزرگ تاریخ در صنعت سرگرمی تبدیل کنند. با این وجود در حال حاضر بازیگران هوش مصنوعی ستارگان تازه ظهوری در افق سینما هستند که هنوز جای پای محکمی در این صنعت پیدا نکرده‌اند؛ بنابراین بازیگران انسانی در خطر انقراض قرار ندارند. حتی اگر بازیگران هوش مصنوعی به اندازه CGI (گرافیک کامپیوتری) در صنعت سینما جا بیفتند نیز امکان ندارد تماشاگران ظرافت و حساسیت بازیگران انسانی را به دقت روبات‌ها ترجیح دهند.

منبع: آنا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی