اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

به گزارش سلام سینما بخشی از مصاحبه محمد بیک زاده، تهیه کننده سریال ماندگار «امام علی (ع)» را با روزنامه فرهیختگان بازنشر کردیم.

سریال «امام علی(ع)» در دوران پخش خود دچار سانسور یا حذف شد؟

برخی مدیران خیلی مقاومت کردند اما عمده بخش ابوذر ما حذف شد.

دلیلش چه بود؟

ابوذر در زمان حیات خود طاقت این را نداشت کسی کوچک‌ترین تخطی از طریق عدالت کند. گفتند برخی حرف‌های ابوذر به برخی دوستان برمی‌خورد؛ درنتیجه حذف کردند. قائم مقام وقت سازمان خیلی مقاومت زیادی کردند که این میزان از نقش ابوذر ماند.

چند دقیقه از سریال امام علی(ع) حذف شده است؟

تقریبا بین 180 تا 200 دقیقه حذف شده است.

این حذف اختیاری یا اجباری بود؟

ما هیچ صحنه اضافه‌ای نگرفته بودیم که بخواهیم حذف کنیم. قسمت ابوذر ما 4 اپیزود بود و این بخش را الان در سریال نداریم. چند صحنه جزئی از بخش ابوذر را داریم چون دیالوگ‌های ابوذر دیالوگ‌های تندی بود. شاید امروز به من هم برمی‌خورد.

این بخش‌ها را نمی‌توانید منتشر کنید؟

اینها در بخش پوزتیوهای سازمان صداوسیماست.

این میزان حذفیات خودش 3-2 قسمت می‌شود. می‌توان گفت سه قسمت از سریال حذف شد.

بله، درست است. قطعا می‌توان گفت سه قسمت و حتی بیشتر از سه قسمت حذف شده است.

 

سریال امام علی

بعد از تغییر مدیریت امکان نداشت این بخش‌ها به سریال امام علی(ع) اضافه شود؟

خیر، هرچه زمان پیش‌تر رفت آدم‌های ما نزدیک به شخصیت‌های دوره بنی‌عباس و بنی‌امیه شدند و بیشتر به آنها برمی‌خورد.

یعنی ممکن بود حذفیات بیشتری داشته باشد؟

بله، کمااینکه الان سریال امام علی(ع) را در یک شبکه پرمخاطب تمام و کمال پخش نمی‌کنند. فیلم سینمایی از سریال پخش می‌کنند یا در شبکه‌ای که دیده نمی‌شود، پخش می‌شود.

الان هم در شبکه قرآن یا افق پخش می‌شود؟

درست است. شما خودتان این شبکه‌ها را تماشا می‌کنید؟

من گاهی مواقع چون سریال‌ها را دوست دارم تماشا می‌کنم ولی اگر شبکه‌های یک یا سه نمایش دهد، مخاطب بیشتری دارد.

درست است. الان بخواهند ممیزی کنند بیشتر حذف می‌شود. یک مشکل داریم که مدیران هنری این کشور هنرمند نیستند. نه‌تنها هنرمند بلکه باسواد هم نیستند.
خیلی نادر هستند افرادی که مناسب باشند. حکم کلی به معنای قطعیت نمی‌دهم، هرچند بین آنها کسانی هستند که سرشان به تن‌شان می‌ارزد ولی در سازمان صداوسیما چند نفر را به‌عنوان مدیر می‌شناسید که دغدغه هنری سریال‌ها را داشته باشند. چند نفر را می‌شناسید که نگران ادبیات یک سریال باشند، چند نفر را می‌شناسید که نگران کادربندی فیلمبردار و کارگردان باشند؟

در صحبت‌های خود درباره سریال‌های مذهبی که بعد از سریال امام علی(ع) ساخته شد، اشاره‌ای داشتید. کدام‌یک را بیشتر قبول دارید؟

کار مذهبی یک آدمی را می‌خواهد که خود نگاه مذهبی داشته باشد، نه مسلمانی! نگاهش «متاله» باشد، می‌خواهد مسیحی، یهودی یا مسلمان باشد که بتواند کار مذهبی را خود درک کند. متاسفانه این نگاه در خیلی از مذهبی‌سازان ما وجود ندارد. می‌شناسیم و سابقه داریم و اسم کسی را نمی‌برم ولی خیلی از دوستان ما کارگردان‌های خوبی هستند اما نگاه آنها مذهبی نیست. منظورم از نگاه مذهبی نگاه شیعه اثنی‌عشری نیست. خیلی از دوستان دچار سیاست‌زدگی شده‌اند.

سریال مختار را دوست داشتید؟

خیر، دوست نداشتم.

و اگر به شما پیشنهاد می‌شد، نمی‌ساختید؟

اگر هم می‌ساختم چیز دیگری می‌ساختم. ممکن بود بسازم ولی مختار این نبود، مختار قهرمان ملی ما نیست. بنابراین آنچه در متون تاریخی وجود دارد مختار فرد متقلبی بود، در زمان واقعه کربلا کاری می‌کند که عمدا زندان بیفتد که در کربلا و واقعه عاشورا نباشد و بعد از آن هم داعیه خلافت دارد. جنگ او با حضرات بنی‌امیه و آل‌زبیر است و علت این است که هر دو داعیه خلافت دارند. جنگ مختار با این دو است. با یکی علیه دیگری متحد می‌شود.

سریال مختارنامه

جایی درمورد بازیگران نقش قطام و مالک‌اشتر صحبت کرده و از اسامی نام برده بودید. به نظر شما چه شد که مرحوم فردین و فائقه آتشین در این سریال بازی نکردند؟

دست من نبود. اگر بازی می‌کردند قطعا بهتر می‌شد. داریوش ارجمند بازیگر خوبی برای این سریال بود و نقش ماندگاری ایفا کرد. اما بحث من دیده‌شدن است. سریال امام علی(ع) در شرایط خود رکورد بیننده را زد. اگر فردین بود این رکورد بیشتر و طولانی‌تر می‌شد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی