اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

"بلک واتر" ماشین آدم‌کشی و ترور آمریکا

دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۵ ق.ظ

در بحبوحه جنگ اوکراین در شرایطی که شرق و غرب یک بار دیگر در برابر هم صف آرایی کرده بودند و منطقه کریمه به مناقشه جدید روسیه و آمریکا بدل شده بود، باز هم نام "بلک واتر" بر سر زبان‌ها افتاد.
موضوع زمانی آغاز شد که در برخی سایت‌های خبری، فیلمی مبنی بر حضور نظامیانی بی نام ونشان در شهر "دونتسک" اوکراین منتشر شد؛ این نظامیان در حالی که صورت پوشیده‌ای داشتند به تظاهرات مردم هوادار روسیه حمله‌ور شدند و تظاهرکنندگان درحالی که متفرق می‌شدند، نام" بلک‌واتر" را صدا می‌کردند.
شکل‌گیری بلک واتر
"بلک واتر" نام قدیمی شرکتی است که امروزه "آکادمی" نامیده می‌شود و شعار آن "نخبه پروری و حمایت اعتماد ساز" است، ماموران بلک واتر مزدوران جنگی هستند و پرچم آن ردپای سیاه حیوانی وحشی در میان نشانه قرمز هدف گیری تفنگ است.

"اریک پرینس" تنفگدار سابق ارتش آمریکا در سال 1997  با مساعدت "آل کلارک"، کمپانی "بلک واتر" یا "ایکس ای" را به عنوان شرکتی که خدمات امنیتی ارائه می‌کند در کارولینای شمالی تاسیس کرد. از آن تاریخ به بعد "بلک واتر" به عنوان نیرویی نظامی پا به پای ارتش آمریکا در کارزارهای گسترده این کشور در نقاط مختلف دنیا حضور به عمل رساند.
 

ظهور شرکت‌های خصوصی فعال در زمینه ارائه خدمات نظامی، از تحولات صورت گرفته در پیکارهای نظامی قرن 21 است. این شرکت‌ها که تحت عنوان شرکت‌های نظامی خصوصی (private military company) فعالیت می‌کنند، صورت امروزی نیروهای مزدورهستند که از قدیم در صحنه درگیری‌های نظامی فعال بوده‌اند.
"بلک واتر" را باید یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی نظامی در دنیا دانست که بسیاری از ماموریت‌های حساس پنتاگون و سازمان سیا را برعهده دارد.
با آغاز هزاره سوم و پس از واقعه 11 سپتامبر2001، سردمداران و استراتژیست‌های کاخ سفید به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین صلح و منیت جهانی، بر دامنه لشگرکشی‌های خود در نقاط مختلف دنیا افزودند و افغانستان و عراق دو منطقه در خاورمیانه بودند که در معرض تجاوزات نظامی گسترده‌ ارتش آمریکا قرار گرفتند.

"بلک واتر" مدت کوتاهی پس از ۱۱ سپتامبر، قراردادی ۵٫۴ میلیون دلاری برای تأمین امنیت مقر سیا در کابل با دولت آمریکا امضا کرد و سپس با اشغال عراق از سوی آمریکا، قراردادی ۲۷ میلیون دلاری برای تأمین امنیت "پل برمر"، فرماندار نظامی عراق، با پنتاگون امضا کرد.
"جرمی ساهیل" در کتاب "ظهور قدرتمندترین ارتش اجیر جهان" به بررسی مراحل تکوین و گسترش "بلک واتر" پرداخته است. وی در این کتاب نشان می‌دهد که چگونه این شرکت به یکی از بزرگ‌ترین هم پیمانان جنگی آمریکا علیه دیگر کشورها در دوران پس از یازده سپتامبر بدل شده است.

"مارک مازتی" دیگر پژوهشگری است که به کنکاش پیرامون فعالیت‌های شرکت "بلک واتر" پرداخته است، وی در کتاب "در مسیر دشنه" اشاره می‌کند که شرکت مذکور عملا به بخشی از نیروهای عملیاتی سیا تبدیل شده است و قسمت‌های سازمانی و کادری این شرکت به شدت درگیر عملیات‌های محرمانه علیه کشورهای هدف آمریکا شده‌اند.
اگرچه تاریخ تاسیس شرکت امنیتی و نظامی "بلک واتر" به سال 1997 باز می‌گردد، اما در زمان تجاوز ارتش آمریکا به افغانستان و عراق در سال‌های 2001 و 2003، فعالیت‌های "بلک واتر" رونق بیشتری یافت.

جنایت‌های بلک واتر در عراق
در دوران اشغال عراق توسط ارتش آمریکا، شرکت "بلک واتر" در نقش ماشین ترور و آدم‌کشی واشنگتن ظاهر شد و در حدود 195 عملیات تروریستی را در خاک عراق ترتیب داد. بنابر گزارش‌های مخابره شده از جنگ عراق، صدها تن از غیرنظامیان این کشور قربانی توحش مزدوران "بلک واتر" شده‌اند، مزدورانی که به استناد گزارشات شاهدان عینی در حین ارتکاب جنایت‌های خود حالت عادی نداشته و مست بودند.

در 16 فوریه 2005، نیروهای بلک‌واتر که یکی از کاروان‌های وزارت امور خارجه آمریکا را اسکورت می‌کردند، یک اتومبیل عراقی را زیر آتش سنگین خود قرار دادند. آنها ادعا کردند که از سوی این خودرو به سوی آنها شلیک شده است در حالی که تحقیقات نشان داد یکی از مأمورین بلک‌واتر این کار را انجام داده و به اتومبیل خودی شلیک کرده بود. پس از این جنایت "جان فرس" ، سفیر آمریکا در عراق، از مجازات این مزدوران جلوگیری کرد زیرا به نظر وی این کار می‌توانست روحیه بقیه افراد را کاهش دهد.
در 30 می 2007، نیروهای بلک‌واتر یک غیر نظامی عراقی را مورد هدف قرار داده و از پای درآوردند. به گفته آنها این راننده عراقی بیش از اندازه به کاروان وزارت امور خارجه آمریکا نزدیک شده بود.

اما شاید بتوان اوج جنایت‌های مزدوران بلک واتر در عراق را حادثه 16 سپتامبر2007 دانست؛ در این واقعه ماموران بلک واتر  با شلیک به سوی مردم غیرنظامی در "میدان نیسور" بغداد 17 تن را به قتل رساندند. عاملان این قتل عام علت تیراندازی به مردم را تهدید علیه جان خود عنوان کردند. این در حالی است که نتایج تحقیقات و شهادت حاضران حکایت از شروع بی دلیل تیراندازی از سوی مزدوران بلک واتر داشت.
نکته جالب آنکه، دادگاه فدرال آمریکا در جریان محاکمه عاملان این جنایت، رای به تبرئه پنج کارمند شرکت بلک واتر داد؛ رای‌ای که اعتراض گسترده محافل حقوق بشری دنیا را به همراه داشت.
روزنامه نیویورک تایمز در دسامبر 2009 گزارش داد که مقاطعه کاران بلک واتر در فاصله سال‌های 2004 تا 2006 در همکاری با سازمان سیا، عملیات مخفیانه زیادی را در خاک عراق ترتیب دادند. پس از این گزارش "لئون پانتا" رییس وقت سازمان سیا، همکاری این سازمان با مزدوران جنگی بلک واتر را تکذیب کرد.

نفوذ  مزدوران بلک واتر در سوریه
در مارس 2011 با آغاز جنگ داخلی در سوریه و گسیل تروریست‌های تکفیری به این کشور، ماموران بلک واتر نیز فرصت را مغتنم شمردند و به نیابت از آمریکا، در کارزار سوریه به نقش آفرینی فعال پرداختند.

"شرکت امنیتی مخوف بلک‌واتر در داخل و خارج مرزهای سوریه حضوری فعال دارد". این جمله ای بود که "حسنین هیکل" روزنامه‌نگار شهیر مصری در مصاحبه با پایگاه اینترنتی "قاسیون" مطرح کرد.
بلک واتر و انجام عملیات تروریستی در پاکستان
پاکستان را باید از دیگر جولانگاه‌های، شرکت بلک واتر دانست، بسته شدن مسیر تدارکاتی ناتو در پاکستان، فعالیت این شرکت در اسلام آباد را طی دو سال اخیر افزایش داده است.

بلک واتر در سال ۲۰۰۹ فعالیت‌ها و عملیات‌های تروریستی گسترده‌ای در سراسر پاکستان انجام داد با این وجود دولت پیشین پاکستان همواره حضور این پیمانکار امنیتی آمریکایی را در این کشور تکذیب می‌کرد.
در سپتامبر سال 2010، "واین میدسن" روزنامه نگار معروف آمریکایی با افشای اسنادی از نقش شرکت بلک واتر در انفجارهای تروریستی پاکستان پرده برداشت. "میدسن" در افشاگری‌های خود خاطرنشان کرد که نیروهای "بلک واتر" یا "زی" مسئول اصلی انفجارھای تروریستی در پاکستان هستند و طالبان پاکستان اسمی است که در واقع بلک واتر از آن سوء استفاده می‌کند.
دولت پاکستان در اواخر سال 2013 به سرویس‌های اطلاعاتی این کشور یک هفته فرصت داد که اعضای شرکت امنیتی بدنام آمریکایی موسوم به بلک واتر را (که در حال حاضر به عنوان سرویس‌های ایکس ای ال ال سی شناخته می‌شوند) شناسایی و دستگیر کنند.

تحقیقات دستگاه‌های ذی‌ربط پاکستانی نشان می‌دهد، شرکت امنیتی بلک واتر با نام جدید "توتال سولوشن" در شهرهای مختلف پاکستان از جمله اسلام‌آباد، پیشاور، کویته و کراچی فعال شده است. جاسوسان آمریکایی که در گذشته با اجاره ویلا و خانه‌های بزرگ در مناطق دور افتاده فعالیت می‌کردند، در حال حاضر از ساختمان سفارت و کنسولگری‌های آمریکا که به بهترین امکانات مجهز است برای فعالیت خود استفاده می‌کنند.
در طی سال‌های اخیر در هر کجای دنیا که جنگ و خونریزی بوده است، ردپایی از مزدوران بلک واتر نیز وجود داشته است؛ در حال حاضر هم که اوکراین در کشاکش میان غرب و شرق دست و پا می‌زند به نظر می‌رسد بلک واتری‌ها به نیابت از آمریکا برای سرشاخ شدن با مسکو به کارزار اوکراین پاگذاشته‌اند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی