اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

شبکه انگلیسی زبان جمهوری اسلامی ایران ۱۰ سال پیش با نام پرس تی‌وی presstv  آغاز به کار کرد و همزمان با آغاز این فعالیت رسانه‌های غربی واکنش های متفاوتی به آن داشتند. حال با گذشت ۱۰ سال از فعالیت آن تأثیرات شبکه قابل بررسی است.
«
چالش برای بی‌بی‌سی و پادزهر برای فاکس‌نیوز» این توصیفی است که روزنامه گاردین یک دهه پیش در واکنش به آغاز به کار شبکه خبری انگلیسی زبان«پرس تی‌وی» به کار برده بود که نشان دهنده عمق استراتژیک چنین اقدامی است. شبکه‌ای خبری که 24 ساعته نسبت به پوشش اخبار منطقه و جهان اقدام می‌کند و اکنون پس از ده سال به جایگاه تثبیت شده‌ای در میان رسانه‌های خبری جهان بویژه شبکه هایی با زبان های فراگیر چون انگلیسی دست یافته است. راه‌اندازی این شبکه نویدبخش ختم روزگار مونوپل‌ رسانه‌ای غرب بر جهان بود و خبر از پایان تک‌صدایی در عرصه رسانه‌های جهان می‌داد. با نگاهی به تحلیل‌ها و تعابیری که رسانه‌های ریز و درشت غربی در واکنش به راه‌اندازی این شبکه به کار برده بودند می‌توان به اهمیت این رسانه در میان رسانه‌های جهان پی برد زیرا اگر نبود چنین اهمیتی بی‌شک چنین واکنش‌هایی را هم بر نمی‌انگیخت.

شاید در روزگاری که این شبکه خبری آغاز به کار کرد نه تنها در میان متحدان خارجی جمهوری اسلامی بلکه در داخل ایران نیز تصور روشنی از اینکه دهمین سالگرد تاسیس رسانه انگلیسی زبان جمهوری اسلامی در عرصه خبر در چه موقعیت و جایگاهی برای پرس تی وی جشن گرفته خواهد شد , نداشتند ولی نه تنها از بدو فعالیت پرس تی وی, که در ادامه مسیر نیز, به زودی نشانه های قوت و قدرت پیام این رسانه ایرانی بر همه آشکار شده و آینده ای روشن برای آن رقم زد.

تا پیش از آغاز به کار این رسانه، رسانه‌های غربی وابسته به کارتل‌های اقتصادی صهیونیستی راوی اخبار مرتبط با نه تنها ایران بلکه کشورهایی که فاقد رسانه هستند و صدایشان به گوش جهان نمی‌رسد، بودند. این رسانه‌ها نیز با جهت‌گیری‌های خود آنچه را که مطلوب‌شان بود, روایت می‌کردند و از کنار هر آنچه که با میل آنها همسو نبود , با سکوت می‌گذشتند. اما «پرس تی‌وی» توانسته بود صدایی را که تا پیش از این شنیده نمی‌شد, شنیدنی کند و به عبارتی قدرت رسانه‌های غربی در جهت دادن به افکار عمومی جهان را خدشه دار کند.
روزنامه لس‌آنجلس تایمز چاپ آمریکا با استقبال از شروع به کار «پرس تی‌وی» با شعار «آلترناتیو خبری» ابراز امیدواری کرد که این رسانه به رسانه‌ای چند صدایی تبدیل شود و واقعیات را همانگونه که هست منتشر کند. به کار بردن چنین تحلیل و توصیف‌هایی نشانگر آن است که رسانه‌های غربی واقعیات را آنگونه که هست منتشر نمی‌کنند.

«شکستن دژ مستحکم غربی‌ها بر رسانه‌های جهان» نیز عبارتی است که سی‌ان‌ان در واکنش به راه‌اندازی این شبکه خبری 24 ساعته به کار برد. دژی که رسانه‌های غربی برای خود ایجاد کرده بودند و با استفاده از آن تاثیری را که مد نظر سردمداران شان بود, بر افکار عمومی جهان می‌گذاشتند.

نگاهی به مواضعی که رسانه‌های غربی در اتفاقات جهان و اردوکشی‌های نظامی کشورهای سلطه در سراسر جهان اتخاذ کرده اند، درک جایگاه چنین رسانه‌ای را که صدای جمهوری اسلامی باشد , آسان تر می کند. و با کنار هم قرار دادن نکته اخیر در کنار عبارتی که سی‌ان‌ان به کار برده بود [«شکستن دژ مستحکم غربی‌ها بر رسانه‌های جهان»]، پی می‌بریم که راه‌اندازی چنین شبکه‌ای در آن برهه که فشارهای سیاسی و اقتصادی بر جمهوری اسلامی در حال شکل گیری بوده تا چه میزان راهبردی و استراتژیک بوده است و در امتداد ماجرا چقدر در کاهش فشارها علیه ایران موثر بوده است.

یکی از دستاویزهایی که همواره رسانه‌های غربی با پروپاگاندای رسانه‌ای به آن دامن زدند مسئله ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی (به خصوص شیعه هراسی) بوده است. از این حیث نیز اگر نیک بنگریم می‌بینیم که راه اندازی و تاسیس شبکه‌ای که تصویر صحیحی از اسلام و ایران به جهان ارائه کند ضرورت بسیاری داشته و «پرس تی‌وی» توانسته بار بخشی از این موضوع را در کنار دیگر شبکه‌های برونمرزی ایرانی مانند «جام جم»، «سحر» و ... به دوش بکشد.

از آنجا که گفتمان جمهوری اسلامی در جهان تا پیش از این توسط رسانه‌های غربی در حال تحریف و وارونه نمایی بوده است, بازنمایی آن توسط یک رسانه ایرانی امری ضروری بوده و در این مسیر, پرس تی وی موفق شده است تا به بازتولید گفتمان مدنظر جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی دست بزند و صدای جمهوری اسلامی را به صورت رسا به گوش جهانیان برساند.
همچنین با توجه به اینکه رسانه‌های جهان در راستای خدمت به مستکبران حرکت می‌کنند ضروری بود تا صدای مظلومان جهان نیز به طریقی مخابره شود و «پرس تی‌وی» توانست این مهم را به عهده بگیرد. این رسالتی است که جمهوری اسلامی برای خود تعریف کرده و همواره کوشش کرده است تا صدای مستضعفان جهان را بشنود و به آن لبیک بگوید و اکنون بعد از گذشت ده سال از تاسیس شبکه انگلیسی زبان 24 ساعته ایران که مجهز و ممهز به ابزارها و تکنیک های روز رسانه ای و زیرساخت های فنی تولید و پخش اخبار است, شاهد بالندگی پرس تی وی هستیم; رسانه ای که توانسته است صدای مظلومان را به گوش جان آزادگان عالم برساند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی