اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

معرفی فیلم سینمایی بازمانده

يكشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۶، ۰۱:۵۵ ب.ظ

فیلم‌سینمایی «بازمانده»‌ به عنوان یکی از بهترین آثار ساخته شده درباره جنایات رژیم صهیونیستی، ادای دینی است که سینمای ایران به این وقایع دلخراش داشته است.
فیلمی که زنده‌یاد سیف‌الله داد آن را به یادگار گذاشت و با گذشت سال‌ها و ساخت فیلم‌های دیگری درباره موضوع مظلومیت مردم فلسطین، هنوز به عنوان تأثیرگذارترین اثر محسوب می‌شود.

کارگردان: سیف‌الله داد
تهیه‌کننده: منوچهر محمدی، منوچهر عسگری‌نسب، سیف‌الله داد

نویسنده  سیف‌الله داد
بازیگران: سلما مصری
جیانا عید
جمال سلیمان
بسام کوسا
غسان مسعود
موسیقی : مجید انتظامی
فیلم‌برداری : علیرضا اخشابی
تدوین : مرحوم سیف‌الله داد
گونه: درام تاریخی و جنگی

این فیلم در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۷۴ جایزه ویژه هیات داوران را کسب کرد و کاندیدای بهترین فیلمنامه و بازیگر نقش اول زن هم شد. سلما مصری هم بخاطر بازی در این فیلم لوح تقدیر دریافت کرد.
سیف‌الله داد فیلمنامه این فیلم را بر اساس داستانی از غسان کنفانی نویسنده مصری به نام بازگشت به حیفا نوشته است و موضوع آن به سال ۱۹۴۸ و تشکیل کشور اسرائیل و حکومت آن بر شهر حیفا باز می‌گردد.

موسیقی این فیلم ساخته مجید انتظامی در تأثیرگذاری آن نقش بسزایی را ایفا می‌کند و خود این آهنگساز هم از «بازمانده» به عنوان یکی از بهترین موسیقی‌هایی که برای آثار سینمایی ساخته، یاد می‌کند.
انتظامی پس از گذشت سال‌ها با مرور خاطرات ساخت موسیقی این فیلم به ایسنا گفت: سیف‌الله داد اصرار داشت تِم کار خیلی عربی نباشد، ایشان یک موسیقی کلاسیک می‌خواست که آن حالت را بیان کند.
وی یادآور شد: کار را با کامپیوتر ضبط می‌کردیم و بعد از گذاشتن روی فیلم، کارگردان نقطه نظراتش را می‌گفت و اگر راهی برای بهتر شدن داشت آن را انجام می‌دادم و کار را در استودیو ضبط می‌کردیم.
این آهنگساز با بیان اینکه خیلی دیر در جریان ساخت موسیقی متن این فیلم قرار گرفته است، ادامه داد: تیتراژ اول را با نی ضبط کردیم اما سیف‌الله داد دوست نداشت از نی واقعی استفاده کنیم و به علت اینکه خیلی عربی می‌شد، خواست با دستگاه انجام شود. در اصل موسیقی که در استودیو ضبط کرده بودیم، نی ضبط شده با دستگاه را بر روی آن گذاشتیم.
وی افزود: قرار بود موسیقی تکه‌تکه باشد و از تصاویر گذر کند که خوشبختانه روی فیلم هم خوب چفت شد. آن موقع یک دستگاه سیتی سایزر کوچک داشتم و با اندازه گرفتن پلان‌ها سعی می‌کردم، موسیقی سر موقع عوض شود. سیف‌الله داد هم وسواس زیادی داشت و تأکید می‌کرد ساز همان جایی بیاید که باید بیاید.
انتظامی نقش سیف‌الله داد را در موسیقی «بازمانده» بسیار تأثیرگذار دانست و به ایسنا گفت: او پشتکار زیادی داشت و می‌دانست چه می‌خواهد و آنچه می‌خواست از عوامل می‌گرفت. هنگام ضبط موسیقی هم هر روز به استودیو می‌آمده و نقطه نظراتش را منتقل می‌کرد.
وی با بیان اینکه تا زمانیکه موسیقی به دلش ننشیند و با آن ارتباط برقرار نکند ضبط‌ آن را آغاز نمی‌کند،‌ادامه داد: هر کدام از موسیقی‌هایی که برای فیلم ساخته‌ام ۶،۵ بار نوشته و پاره شده است و به جایی رسیده که حس من و کارگردان به هم نزدیک شده تا توانستیم آن را در استودیو ضبط کنیم.

این آهنگساز ،بزرگترین مشکل در راه ساخت موسیقی «بازمانده» را معمول نبودن برخی سازها عنوان کرد و گفت: برخی سازها معمول نیست و هر کسی آن را نمی‌زند. ضمن آنکه با سازهای آرکستر سمفونیک هم همخوان نمی‌شود. مانند نی عربی و من معمولا خیلی با رغبت سمت این کارها که ساز محلی دارد نمی‌روم.


 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی