اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

به گزارش ستاد خبری برنامه تلویزیونی «چهل چراغ»، مشاور ارشد سازمان سینمایی در  پاسخ به پرسش محمدرضا شهیدی فرد مبنی بر چرایی کم کاری صورت گرفته درباره ساخت آثار دینی، گفت: «من تحلیلی از مدیریت فرهنگی دارم که براساس سال ها تجربه فعالیت به من منتقل شده است و واقعیت امر این است که مدیریت فرهنگی، ایجاد یک فضا و یک اتمسفر و یک بستری است که در آن بستر فعالان حوزه هنر بتوانند بدون رودربایستی تمایلات خود را به مخاطب منتقل کنند و بتوانند وارد میدان شوند. اگر آن فضا فراهم شود شما ناخودآگاه با یک فرصت هایی روبرو می شوید و با یک افرادی که پیش از این گمان نمی کردید اصلا بخواهند وارد این بستر شوند و اعلام آمادگی کنند که ما هستیم

علیرضا رضا داد که بارها به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر فعالیت کرد، در ادامه به نقش مدیران فرهنگی در ایجاد فضایی مناسب برای فعالیت هنرمندان اشاره کرد و افزود: «اگر بتوانیم موانع را تشخیص بدهیم و از سر راه برداریم، به نظرم علائق در ذات هنرمندان وجود دارد و بروز پیدا خواهد کرد. فکر می کنم ما در این مسیر کوتاهی های زیادی داشتیم و اگر تجربیات بهتری داشتیم حتما موفق تر می شدیم. اگر بتوانیم برای اظهار تمایلات هنرمندان، منابع مختلف را فراهم کنیم، کار بهتر می شود. منابع هم فقط مالی نیست فرض کنید می توان امکانی را فراهم کرد که یک کارگردان و نویسنده بتواند به سرمنشاء یک سری تحقیقات دسترسی پیدا کند و فیلمنامه اش از وزن و اعتبار بیشتری برخوردار شود. وافعیت این است که ورود به حوزه فعالیت های دینی با توجه به حساسیت موجود در جامعه خیلی شهامت می خواهد.»

شهیدی فرد با اشاره به عجیب بودن تناقض موجود میان علاقمندی ارادتمندان دین با ترس از فعالیت برخی هنرمندان در این ارتباط از میهمان برنامه درخواست کرد تا چرایی این ابهام را بگشاید که «رضاداد» پاسخ داد: «برخی مواقع انتظارات آنقدر بالا است که هنرمندان را از کار منصرف می کند. البته دریافتم از هنرمندان این است که اگر درگیر کار شوند، خود مسائل را حل می کند و سر بچه های با انگیزه هنرمند هم برای برخی دردسرها درد می کند.»

شهیدی فرد با اشاره به برخی از آثار ماندگار تلویزیون و اندوخته ای که از سال ها فعالیت هنر دینی در کشورمان وجود دارد، از رضاداد خواست که به بخشی دیگر از کم کاری های صورت گرفته اشاره کند و میهمان برنامه «چهل چراغ» که مسئولیت های مختلفی را در تلویزیون به عهده داشته است، در این خصوص گفت: «در فاصله میان سریال امام علی(ع) و «مختارنامه» فضایی در سیمافیلم ایجاد شد که سریال هایی مانند «ولایت عشق» و «تنهاترین سردار» و کارهای مذهبی دیگر ساخته شود. مدیریت فرهنگی ایجاد همین فضای مناسب است تا همه آدم هایی که در کار نیستند دلشان تنگ شود. باید آن فضا ایجاد شود. البته کار سخت است و اطمینان به هنرمند هم مهم است. چون همه ما فرصت و عمرمان محدود است و هنرمند هم دوست دارد کارش نتیجه بدهد.» وی ادامه داد: «گاهی در کشورمان دچار برخی موارد حاشیه ای می شویم. مثلا بی دلیل برخی از آثار ارزشمند فاخر متهم به گران بودن و کم مخاطب بودن می شود. گاهی وقت ها این اتهامات هنرمندان را دلسرد می کند. یادم می آید که مثلا برای فیلم های «بازمانده» و «روز واقعه» در اکران خیلی اتفاق خاصی نیفتاد ولی امروز هر کسی که درباره هنر عاشورایی حرف می زند، نام فیلم «روز واقعه» را می آورد. البته برخی از دوره های مدیریتی فهم درستی نسبت به این ماجراها وجود نداشت و عدم ثبات مدیریتی هم تاثیر نامطلوب گذاشت.»

علیرضا رضاداد به برخی از کارشکنی ها و واهمه ها برای فعالیت در عرصه هنر دینی اشاره کرد و گفت: «به دلیل انتظارات بالایی که خودمان از کار داریم و دیگران هم دارند، برخی موانع شکل می گیرد. برای فیلم «محمد رسول الله(ص) با ترکیبی از عوامل ایرانی و خارجی فیلمی در دوره تحریم ساختیم و امکان پذیر شد و می خواهم بگویم این کار شدنی است. در حوزه ادبیات نمایشی و دیگر حوزه ها هم می توان کارهایی کرد. گروه کوچکی دور هم جمع می شوند و بعدا می بینیم که توانسته اند کاری کنند. خود جشنواره «چهل چراغ» به نظرم از نمونه های خوبی است که یک دفعه ایده ای وسط آمد و کار شد. اول فکر می کنیم مگر می شود در این زمینه با این محدودیت ها کار کرد اما سال اول برگزاری «چهل چراغ» تازه درها باز شد و دیدیم یک عده کارهایی وجود دارد که خیلی ها قبلا نمی دانستند. در مستندها و فیلم های کوتاه دستاوردهای کمی وجود نداشت. خود این یک انگیزه ای می شود تا دیگران هم این کار را انجام دهند.»

محمدرضا شهیدی فرد با اشاره به نخستین دوره برگزاری جشنواره فیلم و عکس «چهل چراغ» و با توجه به حضور علیرضا رضاداد در هیات داوران جشنواره، از مدیر شناخته شده حوزه سینما درباره دستاوردهای رخ داده از اولین «چهل چراغ» پرسید که مدیر اسبق بنیاد سینمایی فارابی پاسخ داد: «ارزیابی ام از اولین دوره جشنواره خوب است. هم سازمانِ جشنواره «چهل چراغ» توانست خیلی خوب اطلاع رسانی کند و هم آثار خوبی جمع آوری شد. به نظرم اکثر جشنواره ها در بخش دبیرخانه دارای نقطه ضعفی هستند که بتوانند از میان آثار مختلف براساس مقصد خود و مخاطب هدفشان اقدام به جمع آوری فیلم ها کنند. اما در اولین دوره جشنواره «چهل چراغ» اتفاق خوبی از این نظر افتاد. ترکیب هیات داوران جدا از بنده به گونه ای بود که شان و وزن بالایی داشت. یک کاری که خیلی خوب در «چهل چراغ» انجام شد و اتفاقا امسال در سطح دیگر و به شیوه دیگری با حمایت سازمان سینمایی و فارابی انجام می شود، سفری بود که دوستان برای هنرمندان علاقمند و فعال تنظیم کردند. رویداد اربعین بسیار بزرگ است و اصلا نمی توان با هیچ رخدادی در دنیا مقایسه کرد. انقدر که ما اطلاع داریم اصلا چنین رخدادی در دنیا بی نظیر است. از این نظر تلاش دوستان «چهل چراغ» خیلی ارزشمند است و برای جامعه هنری، فرصت و فضایی برای حضور در مراسم اربعین پیدا شد.»

رضاداد با اشاره به تجربه موثر دومین کاروان هنرمندان «چهل چراغ» عنوان کرد: «امسال در سازمان سینمایی به دنبال فضایی بودیم تا کسانی که علاقمند به فعالیت در این حوزه هستند، بتوانند این فضا را از نزدیک تجربه کنند. البته سال گذشته هم گفتم که رویدادهایی مانند «چهل چراغ» باید به شکل سالانه برگزار شود و در کنارش باید فضایی فراهم شود که از تولیدات حمایت شود یا سازمان هایی بیایند و خودشان را موظف کنند تا از تولیداتی که با این رویکرد است، حمایت کنند. به هر حال یکی دو دوره برای شکل گیری هر جشنواره ای احتیاج است اما امیدوارم که جشنواره «چهل چراغ» جزو تقویم سالانه رویدادهای فرهنگی هنری کشور قرار بگیرد.» وی در ادامه برنامه «چهل چراغ» گفت: «کاملا محسوس است که هیچ کس در این حوزه منفعت طلبانه و باری به جهت و سرسری برخورد نکرده است. ما هم در آثار این را متوجه شدیم و هم به شکل ذوقی تشخیصم این است که از متوسط فعالیت های فرهنگی هنری ما بالاتر است.»

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی