اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

شکل شناسی و گونه شناسی فیلم مستند

پنجشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۶، ۰۳:۲۱ ب.ظ

«شکل‌ شناسی و گونه ‌شناسی فیلم مستند» کتابی به قلم احمد ضابطی جهرمی است که در آن شکل، ساختار، روش‌ها و مضامین مربوط به فیلم مستند در آن آموزش داده شده است.
دکتر احمد ضابطی جهرمی یکی از مدرسان و مستندسازان سینمای ایران است که سعی کرده با نگارش کتاب‌هایی در زمینه گونه‌شناسی فیلم‌های مستند در بخش تئوری پردازی سینما و تلویزیون نیز قدم‌هایی بردارد. یکی از مهم‌ترین کتاب‌های او در این موضوع «شکل‌ شناسی و گونه ‌شناسی فیلم مستند» نام دارد که در سال ۱۳۹۳ به مناسبت برگزاری هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» منتشر شد.

مطالب کتاب «شکل ‌شناسی و گونه ‌شناسی فیلم مستند» بخش مرکزی و عمده‌ای از مباحث مربوط به طرح نظریه‌ای درباب «شناخت شکل فیلم مستند» را دربر می‌گیرد. بخش اصلی این نظریه مفاهیمی چون شکل، ساختار، روش‌ها و مضامین مربوط به زیرگونه‌های فیلم مستند را شامل می‌شود.

کتاب شامل ۱۰ بخش است که عناوین آن به ترتیب عبارتند از: «چشم‌انداز نظری»، «مستند شناسی»، «گفتمان شکل و ساختار در سینمای مستند»، «شکل ‌شناسی و گونه‌ شناسی فیلم مستند»، «شیوه شناسی و بازنمایی واقعیت در سینمای مستند»، «سبک‌های کهن و نوین مستند»، «مستندهای دورگه»، «محتوا و پژوهش در سینمای مستند»، «مقدمه سازی برای فیلم مستند» و «انسان شناسی تصویری و سینمای مستند».

ضابطی جهرمی در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «نظریه شناخت شکل به طور کلی به مطالعه، بررسی و معرفی گونه‌ها و زیرگونه‌های فیلم همچنین به ساختارهای فنی (بصری ــ تدوینی) و خصوصیات زیبایی شناسی آثار سینمایی می‌پردازد. این کار عمدتا از طریق ترکیب نتایج پژوهش‌های علمی و نظری چندگانه و مطالعات متنوع بین‌رشته‌ای انجام می‌شود.

اگرچه از اواخر دوره سینمای صامت (به ویژه در دهه ۱۹۲۰) تلاش گروهی از نظریه پردازان سینما متوجه وضع نظریه‌ای جامع و یکپارچه برای شناخت فیلم و توضیح چیستی آن از دیدگاه هنرشناسی بوده، لیکن هنوز نیز این هدف به طرز کاملا رضایت‌بخشی تحقق نیافته است، زیرا انجام این کار مستلزم مطالعات گسترده و ترکیب نتایج پژوهشی بسیاری از حوزه‌های سناخت است که تحولات سینما با آنها در زمانی نسبتا طولانی به طور بنیادی پیوند خورده است.»

«شکل ‌شناسی و گونه ‌شناسی فیلم مستند» نوشته احمد ضابطی جهرمی با شمارگان هزار و ۲۰۰ نسخه، ۳۲۸ صفحه و بهای ۲۰ هزار تومان از سوی نشر رونق به سفارش معاونت پژوهشی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی روانه کتابفروشی‌ها شده است.

«شیوه های بیان در سینما»، «سی سال سینما» و «پژوهش هایی در شناخت هنر ایران» از دیگر کتاب‌های منتشر شده این سینماگر و مدرس سینماست.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی