اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

درباره سریال «امپراتور چین»

چهارشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۶، ۰۲:۱۵ ب.ظ

در میان این کشورها، چین که اکنون به کانون توجه فیلمسازان هالیوود تبدیل شده و حتی در رده کارگردانی و تهیه‌کنندگی اسکار را نیز از آن خود کرده است، در تلویزیون به دلیل هزینه‌های بالای تولید کمتر به سراغ ژانر تاریخی رفته است. سریال «امپراتوری چین» ـ که شبکه نمایش آن را برای پخش انتخاب کرده است ـ محصول سال 2009 تلویزیون دولتی چین است که براساس کتابی نوشته سان هاوهویی ساخته شده است. این سریال ظهور نخستین امپراتوری چین را به تصویر می‌کشد. این برای نخستین بار است که این حادثه تاریخی و سرنوشت‌ساز در قالب یک سریال بلند تلویزیونی به نمایش درمی‌آید.

جنگ در قلمروی امپراتور

مضمون اصلی داستان به قدرت رسیدن امپراتوری چین در سال‌های ۲۰۰ قبل از میلاد است و اشاره به روابط فرمانروایی چین با قدرت‌های بزرگ همسایه آن دوره مانند وی، چو و هان دارد. ژیائوکه فرمانروایی نوظهور چین را به عهده دارد، سعی می‌کند با بها دادن به افراد مستعد و شایسته قلمروی خود، فرمانروایی چین را به کشوری قدرتمند تبدیل کند. او در این راه از وزیری با هوش و زیرک که اصالتی از کشور وی دارد همپیمان می‌شود و با قدرت نظامی جنگجویان چینی و سیاست‌های خاص جنگی کشور را تبدیل به قدرت بزرگ منطقه می‌کند. این سریال بیشتر به اقدامات ژیائو برای گسترش قلمروی خود، استراتژی‌هایی که در این راه به کار می‌گیرد و روابط دربار او در این دوره می‌پردازد. عنوان اصلی سریال The Qin Empire یا امپراتوری شین است. فرمانروایی شین که بعد‌ها امپراتوری چین را تشکیل می‌دهد ابتدا کشوری ضعیف و فقیر است که در ادامه به کشوری قدرتمند تبدیل می‌شود و این سریال سعی می‌کند این روند را که به تشکیل نخستین امپراتوری در چین منجر شد در 51 قسمت 45 دقیقه‌ای به نمایش درآورد. ریشه نام کشور چین نیز همین کلمه شین است. این روند تاریخی اتفاقات و از همه مهم‌تر جنگ‌های بسیاری را به دنبال داشته است که سازندگان سریال امپراتوری چین سعی کردند آن را به تصویر بکشند. اگر چه هزینه‌های بالای بازسازی این نوع صحنه‌ها موجب شده بیشتر به حوادث پشت پرده و روابط و اتفاقاتی که نقش مهمی در تغییر مسیر و تحولات مهم تاریخی داشتند پرداخته شود. به عنوان مثال کینه پسر ژیائو از وزیر پدرش شانگ یانگ را نشان می‌دهد که پس از مرگ پدرش برخلاف سنت‌های آن زمان خود را فرمانروا اعلام کرده و با دسیسه مقدمات اعدام یانگ را فراهم می‌کند.

افسانه پادشاهان

واقعیت این است که تاریخ سرزمین چین به دلیل تشکیل امپراتوری قدرتمندی که قدمت زیادی نیز داشته همواره مورد توجه فیلمسازان قرارگرفته، تاریخی که مملو از اتفاقات و البته جنگ‌های خونین و طولانی است و ابهامات زیادی نیز در مورد برخی اتفاقات آن وجود دارد که به تصویر کشیدن این اتفاقات را مشکل می‌کند.

تقریبا تمام شخصیت‌های درباری در کشور شین و کشور وی در این سریال به تصویر کشیده و سعی شده با استناد به اسناد و مدارک تاریخی تمام جزیئات به نمایش درآید. طراحی صحنه و لباس‌ها و به تصویر کشیدن فنون و اداوات جنگی خاص آن دوران چالش اصلی سازندگان این سریال بود که سعی کرد با دقت تمام آن را انجام دهند. اما سریال تاریخی معروف دیگری که از اتفاقات تاریخی چین ساخته شد سریال کوتاه سه پادشاه است که بر اساس کتابی به نام عاشقانه‌های سه پادشاه ساخته شد. این سریال حوادث پس از فروپاشی سلسله هان را تصویر می‌کشد. این زمان تاریخی که به خونین ترین دوران تاریخ چین شهرت دارد همان داستان افسانه سه برادر و سرگذشت لیو بی و دو فرمانروای همپیمانش و سائو سائوست که دو نسخه انیمیشن و انیمیشن عروسکی از آن ساخته و با موفقیت به نمایش درآمد. موسیقی متن سریال امپراتوری چین توسط ارکستر ملی این کشور اجرا شده و یکی از ویژگی‌ها و جذابیت‌های آن به شمار می‌آید. میان بازیگران، چهره بین‌المللی دیده نمی‌شود، اما اکثر آنها از بازیگران شناخته شده تلویزیون چین هستند.

در مورد این برهه زمانی خاص یعنی اتحاد فرمانروایان مختلف و تشکیل نخستین امپراتوری در چین فیلم معروف امپراتور و آدمکش در سال 1998 در چین به کارگردانی چن کایگه ساخته و به نمایش در آمد که فیلم بسیار موفقی بود و مورد توجه بسیاری قرار گرفت. فیلم «قهرمان» ساخته ژانگ ایمو در سال 2002 نیز از زاویه‌ای دیگر به اتفاقات درباره تشکیل نخستین امپراتوری چین می‌پردازد.

جالب آن‌که امپراتوری چین که پایه‌گذاری آن از حدود 200 سال قبل انجام شده بود و برای اولین بار با اتحاد کشور‌های قدرتمند منطقه به وجود آمده بود، پس از تشکیل، چندان دوام نداشت وبعد از مدت کوتاهی این امپراتوری از هم پاشید.

جام جم

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی