اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

خانه عباسیان کاشان؛ محل ساخت فیلم های تاریخی

پنجشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۶، ۰۱:۴۵ ب.ظ

 

خانه عباسیان یکی از خانه‌های تاریخی شهر کاشان است. معماری این بنا یکی از معروف ترین معماری‌های اسلامی و ایرانی است. صاحب این خانه حاج محمد ابراهیم تاجر کاشی است. در این خانه فیلم‌های زیادی مانند مسافر ری، ملاصدرا، خانه ای در تاریکی و... ساخته شده است.

حدود صد سال پیش حیاط بیرونی به یکی از تجار فرش کاشان به اسم آقای عباسیان به مبلغ هزار تومان فروخته شد. خبر خریدن خانه به این قیمت باعث معروفیت آن شد و بعد آن کل این مجموعه به خانه‌ی عباسیان مشهور شد.

این خانه به سبک گودال باغچه ساخته شده است. در این روش معماری، بنا پایین‌تر از سطح کوچه احداث شده و گود است و در ورودی در طبقات بالای ساختمان است. دلایل ساخت این بنا به این روش استفاده از آب قنات، استفاده و بهره برداری از خاک کف برای احداث ساختمان و عایق بودن خاک در برابر گرما و سرما بوده است. یکی دیگر از ویژگی‌های این ساختمان معماری محجّبه یا نقاب دار آن است، چون معماری زمان قاجار معماری مذهبی بوده و ساکنان شهر کاشان اکثرا مذهبی بوده‌اند خانه به دو بخش اندرونی و بیرونی، اتاقهای تو در تو و زیاد، جدایی محل سکونت آقایان و خانم‌ها در تالارها، وجود دیوار حجاب در اطراف فضای ساختمان برای گرفتن دید همسایه به داخل خانه و... است. حتی در کوبه‌ی درها هم دو دستگیره با صداهای متفاوت داشته است که از طریق صدای کوبه جنسیت فردی که پشت در بوده تشخیص می‌دادند.

خانه‌ی عباسیان وسعت 5 هزار متر دارد و در 5 طبقه ساخته شده است. این بنا 5 حیاط مجزا دارد.

 

تاریخچه

 

خانه‌ی عباسیان در سال 1377 با شماره‌ی ثبت 2020 به فهرست آثار ملی ثبت شد.

خانه‌ی عباسیان در حدود سال‌های 1245-1250 ساخته شد. ساخت این خانه حدود 20 سال زمان برد. از سازنده‌ی خانه مشخصاتی وجود ندارد و ناشناس است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی