سلبریتی یا محبوب سازی چگونه اتفاق می افتد؟
سلبریتی چیست؟
سلبریتی و معنای آن دامنه گسترده ای را شامل میشود و میتوان گفت سلبریتی را میتوان بر اساس برخی از پارامترهای اجتماعی تشخیص داد. سلبریتی عبارتست از افرادی که مورد توجه رسانه ها هستند چه از لحاظ ورزشی و چه از لحاظ هنری البته این دایره از ورزش و هنر فراتر است. یکی از پارامترهای سلبریتی کسب درآمد زیاد این افراد از طرق شغلشان است. یپس یکی از ویژگی های اصلی یک سلبریتی کسب درآمد بالاست.
همانطور که گفتیم سلبریتی محدود به هنر و ورزش نیست بلکه افرادی نظیر باراک اوباما بعلت نفوذ و قدرت سیاسی و اینکه برای مردم جالب است آن ها در زندگی خود چه میکنند سلبریتی بشمار میروند.
بحث مربوط به سلبریتی مختص حالا نیست بلکه در قرون بسیار دور نیز این افراد مورد توجه بودند بعنوان مثال در زمان های بسیار دور افراد و شاعران زیادی بودند که در وصف قهرمانان کشور خود شعر میگفتند و مردم بخاطر علاقه به این افراد به شاعران پول، هدیه و غذای رایگان میدادند.
امروزه هر منطقه سلبریتی های خاص خود را دارد همینطور هر فرهنگ یا دین . بعنوان مثال در کانادا و ایالت کبک که مردم آنجا به زبان فرانسه صحبت میکنند خود سلبریتی های مخصوص خود را دارند در حالی که ممکن است این سلبریتی ها در ایالت یا استان همسایه ناشناس باشد . همین اتفاق در ایران هم رخ میدهد که مشخصا خواننده های محلی یک منطقه یا استان خاص سلبریتی همان منطقه بشمار میروند.
سلبریتیها به چه درد میخورند؟
فرهنگ شهرت چیزی فراتر از علاقه به آدمهای مشهور است؛ نمایش انتظارات اجتماعی و واقعیتهای اقتصادی
نباید نقش آدمهای معروف را در انتخاب اولویتها دستکم گرفت. به همین دلیل است که تبلیغکنندگان، میلیونها دلار پول به آنها میدهند تا محصول خود را به فروش برسانند. آدمهای معروف یکی از منابع مهم و مؤثر چرندوپرندهای شبهدانشمندانهاند و میتوانند همۀ ما را جادو کنند. رواج نوشیدنیها، سمزدایی، رژیمهای ترک اعتیاد، برنامههای نرمشی عجیبوغریب و یک عالمه محصولات و تمرینهای زیبایی و ضدپیری، همهوهمه مستقیماً با تأیید آدمهای معروف مرتبط است. فرهنگ شهرت چیزی فراتر از علاقه به آدمهای مشهور است؛ انعکاسی از ارزشهای جمعی ما و نمایش رابطۀ پیچیدۀ میان انتظارات اجتماعی و واقعیتهای اجتماعیاقتصادی است.
سلبریتی ها چرا سلبریتی می شوند؟
روزگاری، سلبریتی ها و ستاره های سینما برای مخاطبان خود یادآور توانایی ها و استعدادهای خارق العاده شان در دنیای هنر بودند، اما امروزه، رسانه های جمعی عوامل دیگری را برای برتری و به شهرت رسیدن افراد به وجود آورده اند که همین، تشخیص خاستگاه به شهرت رسیدن آنان را دشوار می کند . در جامعه معاصر سلبریتی بودن لزوما به این معنی نیست که یک فرد در مقایسه با میانگین افراد آن جامعه از استعداد و مهارت بیشتری برخوردار است، بلکه صرفا به این معنی است که یک نفر بهتر از دیگران توانسته کالایی را که مردم می خواهند، به خوردشان بدهد . فرقی ندارد این کالا زیبایی ای با سبک بوراک اوزچویت باشد یا فعالیت های بشر دوستانه کریستیانو رونالدو .
مهم این است که مردم با دیدن آن بتوانند رویایی از آن چه را ندارند، در سر بپرورانند. به همین خاطر است که با بررسی سلبریتی های هر جامعه می توان به فرهنگ توده ای و شکاف های اصلی آن جامعه در یک دوره مشخص پی برد . چرا که فرهنگ شهرت چیزی فراتر از علاقه به آدم های مشهور، انعکاسی از ارزش های جمعی و نمایش رابطه پیچیده میان انتظارات اجتماعی و واقعیت های اجتماعی- اقتصادی است .
ما طرفدار آن چیزی هستیم که نداریم و دوست داریم روزی به دست بیاوریم . ما جذب سبک زندگی، زیبایی، ثروت، شهرت و نوع دوستی سلبریتی ها می شویم، چون پکیج کاملی از همه آن چیزهایی است که در زندگی انتظارش را می کشیم. پس بیهوده نیست که به آن ها عشق می ورزیم و دوستشان داریم.
هنگامی که به سبک لباس پوشیدن و استایل افراد مشهور توجه می کنید به نظر می رسد برای شما نیز می تواند مناسب باشد . اگر می خواهید شیوه زندگی خود را تغییر دهید الگو گرفتن از یک فرد مشهور می تواند به شما کمک کند.