مرکز رسانه ای اسطوره سازان

موسسه فرهنگی سینمایی اسطوره سازان براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

آخرین نظرات
  • ۱۸ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۴۷ - 111
    111
پیوندها

به گزارش خبرگزاری رضوی، دکتر سید محمد صادق مرکبی در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری گفت: می توان با استفاده از ظرفیت و توان رسانه و همچنین تقویت آن در عرصه های انتشار معارف رضوی از این سلاح نرم در برابر هجمه های فرهنگی و همینطور  برای گسترش فرهنگ اسلامی بهره اساسی گرفت.
 مرکبی با اشاره به اینکه «دریافت»، «پردازش» و «رساندنِ» پیام از وظایف ذاتی و تخصصی رسانه است، بیان کرد: اموری که امروزه شماری از رسانه‌ها، با عدم پای‌بندی و نادیده گرفتن آن‌ها، از ایفای نقش بایسته خود بازمانده اند، پیامد هایی دارد که در اولین گام، از جذابیت و تعداد مخاطب مؤثر آن‌ها کاسته شده، و از دایرة رسانه‌های تأثیرگذار و قابل إعتنا خارج شده‌اند.
وی ضمن بیان اینکه چنین آسیبی از آن‌جا آغاز می‌شود که رسانه به جای دریافت و پردازشِ مناسب پیام از «منبع» و «صاحب پیام»، در موارد و موضوعات مختلف، خود به تولید پیام‌هایی که مطابق با اندیشه و رویکردهایش است پرداخته، ادامه داد: بیشتر از آن‌که به وظایف ذاتی‌اش در دریافت و پردازش پیام، معطوف شود، ارگان و انرژی خود را صرف دست‌یابی به دغدغه‌هایش کرده و آن‌قدر در این مسیر پیش می‌رود که در مرحله رسانندگیِ پیام به مخاطب نیز از عمل و رفتار حرفه‌ای در چگونگی بسته‌بندی مناسب محصولاتش بازمانده و خوش‌ساختی محصولات رسانه‌ای، تحت‌الشعاع این تفکر و رفتار قرار گرفته و در نتیجه نه پیام اصلی به شکل بایسته‌ای منتقل شده و نه مخاطب راضی می‌شود.
رییس پیشین مرکز آموزش صدا و سیما ضمن تاکید بر اینکه اگر انتظار داشته باشیم که رسانه در ترویج و توسعة فرهنگ دینی، توفیق داشته باشد باید عواملی را مدنظر داشته باشد، اظهارکرد:  به نظر می‌رسد باید تحرکات رسانه‌ای ما در شبکه‌ای منسجم و متعامل، صورت پذیرد و «نظام تبلیغ فرهنگی» ما باید با محوریت «صاحب پیام» در جمهوری اسلامی ایران، مورد توجه و تأکید سیاست‌گذاران کلان فرهنگی کشور قرار گیرد، تا شعاع و تجلیات آن نیز در رسانه‌های محلی هم امتداد یافته و این ولنگاری رسانه‌ای، خاتمه یابد.
مرکبی با اشاره به اینکه در قانون اساسی آمده است: «جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ سعادت‏ انسان‏ در کل‏ جامعه ‏بشری‏ را آرمان‏ خود می‌داند و استقلال‏ و آزادی‏ و حکومت‏ حق‏ و عدل‏ را، حق همه مردم‏ جهان‏ می‌‌شناسد، بنابراین‏ در عین‏ خودداری‏ کامل‏ از هرگونه‏ دخالت‏ در امور داخلی‏ ملت‌های‏ دیگر، از مبارزه حق‏‌طلبانه مستضعفین‏ در برابر مستکبرین‏ در هر نقطه‏ از جهان‏ حمایت‏ می‌کند»، خاطرنشان کرد: بر این اساس پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هدایتِ آحاد افراد جامعه، از اهداف متعالی انقلاب محسوب شده و «تبلیغ» در عرصه‌های دینی و فرهنگی، بی‌شک از وظایف خطیر و اصول اساسی نظام جمهوری اسلامی است.
وی تصریح کرد: در فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) هم آمده است: «تبلیغ» که همان شناساندن خوبی‌ها و تشویق به انجام آن، و ترسیم بدی‌ها و نشان‌دادنِ راه گریز از آن است، از اصول بسیار مهم اسلام به شمار می‌رود.
رییس مرکز علمی کاربردی رسانه سازمان صدا و سیما، با بیان اینکه مقام معظم رهبری می فرمایند: «امروز دنیا، دنیاى «رسانه‌ها» و «تبلیغ» و «تبیین» است، افزود: امروز در مقابل شما امپراتورى خبرى دشمنانِ دنیاى اسلام قرار دارد که غالباً در کنترل صهیونیست‌هاست و یک اتوبان یک‌طرفة خبر و تحلیل از طرف رسانه‌هاى خبرى به سمت افکار عمومى دنیا از جمله افکار عمومى کشورهاى عربى و اسلامى و خود مسلمانان جارى است.
مرکبی با اشاره به اینکه امروز در میان مجموعه رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغی کشور، رسانه محوری و دستگاه اصلی، و دستگاه‌ها و رسانه‌های تابعه و پیرامونی، و سازوکار سبب‌سازی و ارتباطی بین آن‌ها به شکل منسجم و کامل، مشخص نشده است، بیان کرد: تا زمانی که این مهم محقق نشود، نمی‌توان انتظار داشت که در موقعیتِ حساس کنونی، تبلیغ و ترویج دینی مؤثر و مقابله انسجام‌یافته‌ای با تهاجم دشمن به فرهنگ و اعتقادات‌مان، صورت پذیرد و نواقص موجود در عرصه «تبلیغِ فرهنگی و دینی» مرتفع گردد.
وی اظهارکرد: در حال حاضر علاوه بر رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی دولتی، واحدهای مختلف و متعدد خصوصی و مردمی هم در حوزه انتقال و إبلاغ پیام‌های فرهنگی و دینی، فعالیت می‌کنند؛ اعم از مساجد، رسانه‌ها و نشریات مکتوب و مصور، هیأت‌ها، مؤسسات و مجامع فرهنگی، و کانون‌های آگهی و تبلیغات که همه و همه دارای کارکرد «تبلیغِ فرهنگی» از نوع «فرهنگِ هدف» هستند.
مرکبی ادامه داد: در این‌جا است که «فرهنگِ هدف» باید در منظومه طراحی ساختار «نظام تبلیغِ فرهنگی جمهوری اسلامی ایران»، مطمح‌نظر  قرار گیرد تا آن‌ها بتوانند به صورت یک کلِ منسجم و با نظم و جهت‌گیری مناسب، کارکردهای تبلیغی و ترویجی موردنظر را در خصوص توسعه فرهنگ دینی، به خوبی تأمین کنند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی