اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های 100 ثانیه‌ای با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدمهدی خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مؤمنی رئیس حوزه هنری، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما، حسین ربانی دبیر جشنواره، مجید مجیدی، سیدرضا ‌میرکریمی،‌ ابراهیم حاتمی‌کیا و جمعی از هنرمندان شاخص کشور در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم 100 ثانیه‌ای با شعار «سینمای اخلاق» به همت حوزه هنری استان تهران و با مشارکت جمعیت هلال احمر، معاونت اجتماعی وزارت کشور، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ،شبکه سوم سیما و سازمان ملی جوانان و شبکه ifilm از چند ماه پیش کار خود را آغاز کرد.

 مجموع 1135 اثر ارسالی به این دوره از جشنواره فیلم 100 توسط رضا میرکریمی؛ کارگردان سینما، عبدالله علی‌مراد؛ کارگردان انیمیشن، ابراهیم فیاض؛ مردم شناس، فرهاد توحیدی؛ فیلمنامه نویس و مهرداد اسکویی؛ مستند ساز مورد بررسی و داوری قرار گرفتند.

گفتنی است، آثار راه یافته به بخش رقابتی جشنواره، از نگاه داوران جوان نیز بررسی و برگزیدگان در هر بخش معرفی شدند، تا در مراسم اختتامیه از برگزیدگان با نمایش آثارشان تقدیر شود.

در این گزارش، به مشروح برنامه های مراسم اختتامیه هقتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های 100 ثانیه‌ای و اسامی و جوایز اهدا شده به برندگان و سخنرانی های 100 ثانیه ای هنرمندان و ..... خواهیم پرداخت.

در ابتدای این مراسم حسین ربانی دبیر جشنواره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای با اشاره به این که اخلاق، محور فیلم‌های جشنواره امسال فیلم 100 بود، گفت: سینما رساترین زبان فرهنگ و هنر است و باید اخلاق را در سینما پررنگ‌تر کنیم و سینما بیشتر از این به مخاطب خود پیام‌های اخلاقی بدهد.

*برترین‌های داوران جوان

در بخش اول این مراسم که دو هیئت داوران فیلم‌های منتخب آن را برگزیده بودند، نقی نعمتی، علی ملاقلی‌پور، امیر قادری، کورش سلیمانی و شبنم‌ قلی‌خانی به عنوان هیئت داوران جوان فیلم‌های منتخب خود را اعلام کردند.

شبنم قلی‌خانی در ابتدا گفت: ساختن فیلم کوتاه سخت است اما ساخت فیلم‌های 100 ثانیه‌ای سخت‌تر است و فکر می‌کنم هنرمندانی که فیلم‌های 100 ثانیه‌ای خلق می‌کنند، باید خیلی هنرمندانه فکر کرده باشند.

علی ملاقلی‌پور فرزند رسول ملاقلی‌پور نیز که به عنوان یکی از داوران این بخش فعالیت کرده بود، با بیان این که تاکنون چند فیلم کوتاه کارگردانی کرده‌ام، گفت: خام‌تر از سایر داوران جوان هستم و جسارت کرده‌ام که در انتخاب فیلم‌های برگزیده مشارکت کردم. امیدوارم تصمیم جمعی ما مورد قبول فیلمسازان قرار بگیرد.

در این بخش سیروس زارع‌امینی برای فیلم «حس پرواز» در بخش مستند، احسان بیگلری برای فیلم «اسباب‌بازی» در بخش داستانی و نیما میگلی برای انیمیشن «برزونامه» در بخش انیمیشن برگزیده شدند. برگزیدگان این بخش تندیس ویژه جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ 15 میلیون ریال دریافت کردند.

*نکوداشت مهری ودادیان

در ادامه کلیپی از کارنامه هنری هنرمند فقید مهدی ودادیان شامل تصاویری از مصاحبه فاطمه گودرزی با این هنرمند پخش شد سپس مجری برنامه با بیان این که قرار بود نکوداشتی برای این هنرمند قدیمی در این جشنواره برگزار شود، گفت: متأسفانه فرصت گرامیداشت از چند دهه فعالیت هنری ایشان نشد. در ادامه رسول نجفیان، شبنم قلی‌خانی و هما خاکپاش برای تقدیر از خانواده ودادیان به روی صحنه آمدند و دختر این هنرمند لوح تقدیر و تندیس جشنواره را دریافت کرد.

در این بخش هما خاکپاش درباره ودادیان گفت: در 24 سریال و فیلم ایشان نقش مادرشوهر من را بازی می‌کرد و همکاری تنگاتنگ و خوبی را با ایشان داشتیم و بسیار متأسفم که دیگر ایشان در میان نیست.

نجفیان نیز با اشاره به آخرین سریالی که در کنار این هنرمند بازی کرده بود، گفت: در سریالی ایشان نقش «مامان آفاق» بازی می‌کرد و به سختی دیالوگ‌ها را بیان می‌کرد... اگر دیالوگ‌ها را می‌گفت نقش از یادش می‌رفت و چندین بار سر صحنه بغض‌شان ترکید. بسیار تلخ است بازیگری که با عشق سال‌ها بازی کرده است، اینگونه حرکت از یادش رود. روحشان شاد.

دختر این هنرمند نیز با ذکر خاطره‌ای از وی گفت: مادر همیشه این بیت را برای ما می‌خواندند: استاد کائنات که این خانه را ساخت / مقصودش عشق بود جهان بهانه بود. و به ما توصیه می‌کردند عشق بورزید و اگر شقایق نبود باز هم زندگی کنید.

در ادامه، حضار یک دقیقه به یاد این هنرمند سکوت کردند.

*برندگان جایزه سوم جشنواره

سپس هیئت داوران جشنواره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای عبدالرضا کاهانی، بهرام عظیمی، فضل‌الله شریعت‌ پناهی و مرجان اشرفی‌زاده برگزیدگان جایزه سوم جشنواره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای را به شرح زیر اعلام کردند:

لوح تقدیر و مبلغ 10 میلیون ریال جایزه نقدی به بیژن اعرابی برای کارگردانی فیلم «آرزوی‌های از دست رفته» در بخش داستانی، زهرا ریاحی برای کارگردانی فیلم «برای انسان» در بخش مستند و علی‌اکبر فرشباف برای کارگردانی فیلم «پازل» در بخش انیمیشن برگزیده شد.

 کاهانی یکی از داوران این بخش با بیان این که این جشنواره، یکی از جشنواره‌های بسیار خوبی بود که در آن حضور داشتم، گفت: در هنگام داوری این جشنواره به من خیلی خوش گذشت و این که این روزها به آدم خوش بگذرد، بسیار عجیب است.

بهرام عظیمی نیز با اشاره به اینکه هنرمند به تشویق مردم زنده است، گفت: کارگردانان و هنرمندانی که در این مراسم حضور دارند قدر این دست‌هایی که به افتخارشان زده می‌شود را بدانند زیرا هنرمندی که مردم تشویقش نکنند هنرمند نیست.

*سکانس‌های برتر سینمای اخلاق معرفی شدند

در ابتدا بخش‌هایی از موسیقی فیلم «آژانس شیشه‌ای» نواخته شد و سپس سکانس آخرین دیدار حاج کاظم با پسرش به عنوان برترین سکانس انتخابی معرفی شد.

دومین سکانس انتخابی مربوط به فیلم سینمایی «بچه‌های آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی بود که مربوط به بوسه ماهی‌ها بر پای پسر بچه‌ فیلم بود.

سکانس برگزیده دیگر مربوط به فیلم «خیلی دور خیلی نزدیک» به کارگردانی رضا میرکریمی می‌شد که در آن پسر بیمار دکتر در خصوص دوری و نزدیکی ستارگان به زمین صحبت می‌کرد.

در ادامه بخش‌های از موسیقی فیلم «میم مثل مادر» رسول ملاقلی‌پور پخش شد و سکانس برگزیده بخش سینمایی اخلاق به تصاویری مربوط به تنگی نفس مادر و تقسیم آمپول بین فرزند و مادر تعلق گرفت.

همچنین فیلم سینمایی «مریم مقدس» به کارگردانی شهریار بحرانی نیز برای صحنه بازگشت حضرت مریم(س) و سخن گفتن حضرت عیسی به عنوان سکانس برتر اخلاقی معرفی شد.

سپس دکتر خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مؤمنی رئیس حوزه هنری، فاضل نظری رئیس حوزه هنری استان تهران برای تقدیر ویژه از ابراهیم حاتمی‌کیا، شهریار بحرانی، مجید مجیدی، رضا میرکریمی و همسر رسول ملاقلی‌پور به روی صحنه رفتند.

*اخلاق را باید در سینما توسعه داد...

در این مراسم سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز با اشاره به روایتی از حضرت رسول اکرم (ص) گفت: خداوند به پیامبر اکرم می‌فرماید ما تو را حکمت عنایت کردیم و حکمت بالاترین خیری است که به کسی داده می‌شود. باید اخلاق را توسعه داد تا توفیقات‌مان در این زمینه روزافزون شود.

محسن مؤمنی رئیس حوزه هنری در سخنانی کوتاه گفت: رسالت پیامبر گسترش اخلاق بود و خوشا به حال هنرمندانی که ادامه دهنده راه پیامبران باشند.

وزیر ارشاد در این مراسم با بیان این که این جشنواره مصداق این بیت است که؛ «کم گوی و گزیده گوی چون دُر» گفت: به جوانان برای تولید این فیلم‌ها تبریک می‌‌گویم و پیشکسوتان ما نیز باید تولیدات آثار سینمایی با پیام اخلاقی را پیگیری کنند.

ابراهیم حاتمی‌کیا در فرصت 100 ثانیه‌ایی که برای سخن گفتن به او داده بودند، گفت: حرمت گذاشتن به زمان معنی قشنگی دارد. اینکه من 100 ثانیه وقت مخاطب را بگیرم و به این 100 ثانیه احترام بگذاریم. بچه‌های فیلمساز را که می‌بینم یاد گذشته خودمان می‌افتم. حالا ما 100 ثانیه فیلم می‌سازیم و به همین میزان باید به مردم پاسخگو باشیم.

مجید مجیدی نیز با بیان اینکه این مکان و این فضا برایم خاطره‌انگیز است و بهترین سالهای عمرم را اینجا گذارنده‌ام، گفت: حوزه هنری محل تولد من است. هنرمندان زیادی در اینجا کار کرده‌اند و من خاطره عجیبی از این سالن دارم. سالنی که به مجللی الان نبود و ساده و صمیمی‌تر در آن مراسم‌ها را برگزار می‌کردیم.

وی با یاد قیصر امین‌پور، سیدحسن حسینی و سیدمرتضی آوینی گفت:‌ حوزه هنری رسالت بزرگی در آن سال‌ها انجام داد.

وی با اشاره به جشنواره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای گفت: در این جشنواره می‌توانیم استعدادهای بزرگی را کشف کنیم و یادمان باشد با توصیه و دادن امکانات و سفارشی کاری نمی‌توان هنرمند تولید کرد و هنرمند باید از درون جامعه به پا خیزد.

میرکریمی نیز با اشاره به موضوع جشنواره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای گفت:‌ تم این جشنواره اخلاق است. موضوعی که باید به جامعه ما بازگردد به خصوص در نزد بزرگان ما که بی‌اخلاقی را در جامعه افزایش می‌دهند. وی ادامه داد: تخریب فرهنگی و بداخلاقی‌هایی که در این سال‌ها انجام شده و ما را به نقطه فعلی رسانده است، زمان زیادی برای بازسازی نیاز دارد و در این میان مسئولیت هنرمندان ما بسیار سنگین است. حرف زیاد داشتم اما دیگر حرفی نمی‌زنم.

شهریار بحرانی یکی دیگر از برگزیدگان این بخش نیز با بیان این که سرعت و شتاب در دنیای کنونی بسیار بالاست، گفت: فرصت‌ها کم است باید بتوانیم با شتاب از فرصت‌ها استفاده کنیم.

*برندگان جایزه دوم جشنواره

در ادامه این مراسم جایزه دوم جشنواره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای توسط میرکریمی، توحیدی، اسکویی، ابراهیم فیاضی به برگزیدگان این بخش اهدا شد.

مهدی بختیاری کهتی برای فیلم «برای فردا» در بخش داستانی، سیروس زارعی امینی برای فیلم «حس پرواز» در بخش مستند و امیر محمدزاده برای فیلم «آن شب بارانی‌»‌ در بخش انیمیشن لوح تقدیر و مبلغ 15 میلیون ریال دریافت کردند.

مهرداد اسکویی این جشنواره را یکی از بهترین جشنواره‌های داخل کشور برشمرد و گفت: این جشنواره نشان می‌دهد که ایران تنها تهران نیست و استعدادهای خوبی در سراسر کشور وجود دارد.

*‌برندگان جایزه اول جشنواره

احسان بیگلری برای فیلم «راز نگاه» در بخش داستانی، احمد تیموری برای فیلم «دیروز امروز امروز» در بخش مستند و علی کامیاب برای فیلم «کسی به فکر ماهی‌ها هست؟» در بخش مستند برنده تندیس ویژه جشنواره، لوح تقدیر و 30 میلیون ریال جایزه نقدی شدند.

همچنین هیئت داوران رامین رهبر کارگردان فیلم انیمیشن «داستان دو خط»، احسان بیگلری کارگردان فیلم داستانی «اسباب‌بازی»، کیارش اسدی‌زاده کارگردان فیلم داستانی «مدار بسته»، بهرام لطفی کارگردان فیلم داستانی «سهم ما»، علی کامیاب کارگردان فیلم داستانی «کاغذ بی‌خط»، مرتضی علی عباس میرزایی کارگردان فیلم داستانی «‌به سلامتی خانم‌ها» و حبیب هوشیار کارگردان فیلم داستانی «در آغوش مادرم دریا» را شایسته دریافت حمایت از تولید فیلم 100 ثانیه‌ایی بعدی‌شان به مبلغ 25 میلیون ریال دانستند.

همچنین هیئت داوران جوان جشنواره آیت نادری کارگردان فیلم انیمیشن «آهنگ ماندن»، حامد سعادت کارگردان فیلم داستانی «راز نگاه» و مهدی بختیاری کارگردان فیلم داستانی «برای فردا» را شایسته دریافت حمایت از تولید فیلم 100 ثانیه‌ای بعدی‌شان به مبلغ 20 میلیون ریال دانستند.

* تقدیر بخش سینمای اخلاق از رضا کیانیان

در ادامه این مراسم در بخش سینمای اخلاق تقدیر ویژه‌ای از رضا کیانیان که با نمایش کلیپی از کارنامه هنری این هنرمند آغاز شده بود محمدمهدی عسگرپور تندیس ویژه و جایزه هیئت داوران را به نمایندگی از وی دریافت کرد.

 عسگرپور با اشاره به کیفیت برگزاری جشنواره‌ فیلم‌های 100 ثانیه‌ای گفت: خوشحالم که در سال 89 شاهد برگزاری یک جشنواره موفق و خوب بودیم. من در دو کار با کیانیان همکار بودم و شهادت می‌دهم در فیلم «قدمگاه» در شهر نطنز و در فیلم «هفت و پنج دقیقه» در شهر لیون فرانسه، اخلاق ایشان یکسان بود و بسیار بااخلاق بودند.

*اهدای جایزه بزرگ جشنواره و جوایز ویژه

جوایز بخش ویژه جشنواره نیز توسط سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سردار علیرضا افشار معاون اجتماعی وزیر کشور، سیدجواد هاشمی و حسین ربانی دبیر جشنواره اهدا شد.

جایزه بزرگ جشنواره که شامل تندیس جشنواره، لوح تقدیر، مبلغ 50 میلیون ریال جایزه نقدی و 50 میلیون ریال حمایت از تولید بعدی فیلمساز بود، به نغمه فرزانه کارگردان فیلم انیمیشن «محبوس در زمان» تعلق گرفت.

همچنین جایزه ویژه سینمای اخلاق به همراه تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ 20 میلیون ریال جایزه نقدی به محمد صفرزاده کارگردان فیلم داستانی «به اضافه یک» اهدا شد. این جایزه مشترکاً به شاهرخ کافی کارگردان فیلم داستانی «کابل برگردان» نیز تعلق گرفت و تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ 30 میلیون ریال جایزه نقدی به حامد سعادت کارگردان فیلم «راز نگاه» برای بهترین فیلم داستانی تعلق گرفت.

*برگزیدگان بخش بین‌الملل

در ادامه این مراسم برگزیدگان بخش بین‌الملل معرفی و رویال علی‌اف برای فیلم «سنگ قبر» از کشور آذربایجان، مجموعه آثار «الکساندر تانان» از کشور بلاروس، فیلم «ترس» از کشور تاجیکستان به کارگردانی نگیتا رجب‌اف و فیلم «497» از کشور ترکیه به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند.

مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم 100 ثانیه‌ای با شعار «سینمای اخلاق» جمعه 13 اسفند در تالار اندیشی حوزه هنری انجام شد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی