اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها



در یاداشت نگاهی به موفقیت های فیلم سینمایی تروی "Troy"   به نقد تروی پرداختیم اینجا بیشتر به حواشی و پشت صحنه این شاهکار سینمایی می پردازیم
تروی یا تروا (Troy) فیلم تاریخی و درام به کارگردانی ولفگانگ پترسن، کارگردان آلمانی است و از ستارگان آن می توان به برد پیت، اورلاندو بلوم و اریک بانا اشاره کرد. این فیلم بر اساس کتاب ایلیاد هومر، شاعر مشهور یونانی ساخته شده است.

درجه فیلم : R
ژانر: تاریخی، جنگی، درام
زمان فیلم: 163 دقیقه
تاریخ اکران: 13 می 2004
استودیو: وارنر بروس
خلاصه فیلم

شاهزاده تروا که پاریس نام دارد عاشق هلن (ملکه اسپارتا) شده و او را می دزدد. پادشاه یونان به بهانه بازگرداندن هلن عازم تروا می شود و جنگی عظیم به وقوع می پیوندد …
 

فروش فیلم تروا

این فیلم در ایالات متحده آمریکا و کانادا 133.3 میلیون دلار، در سایر کشورها 364 میلیون دلار و در مجموع 497.4 دلار فروش داشته است.


 

داستان کامل فیلم

خطر اسپویل و لو رفتن داستان:

ارتش پادشاه آگاممنون و ارتش پادشاه تروا در مقابل یکدیگر صف آرایی کرده اند و آماده نبرد هستند اما جنگ به نبرد میان دو سرباز یعنی آشیل مبارز خود سر یونانی و یک قهرمان تروایی محدود می شود.

آشیل با یک ضربه رقیبش را شکست می دهد و پادشاه تروا اتحاد با آگاممنون را می پذیرد.

شاهزاده هکتور از سرزمین تروا و برادر کوچکترش پاریس، با منلائوس (پادشاه اسپارتا) در حال مذاکره برای پیمان صلح هستند. در مراسم جشنی که برگزار می شود پاریس عاشق ملکه هلن (همسر منلائوس) می شود و او را می دزدد و به صورت پنهانی به کشتی می برد.

هکتور در میانه راه بازگشت به تروا متوجه این موضوع شده و بسیار ناراحت می شود، او قصد بازگشت به اسپارتا را دارد اما با اصرار پاریس از این کار منصرف می شود.

زمانی که منلائوس از این مسئله آگاه می شود با برادر بزرگ ترش یعنی آگاممنون ملاقات می کند و از او می خواهد تا در حمله به تروا به او کمک کند.

آگاممنون با این درخواست موافقت می کند زیرا با فتح تروا می تواند کنترل دریای اژه را به دست بگیرد. آگاممنون از ادیسه، پادشاه ایتاکا می خواهد تا آشیل را راضی به شرکت در این جنگ کند. آشیل از آگاممنون متنفر است و علاقه ای به شرکت در جنگ ندارد، اما مادرش او را به داشتن جلالی هزاران ساله وسوسه کرده و تشویق می کند در جنگ شرکت کند.

پادشاه پریام (پادشاه تروا) از دیدن هلن ناراحت می شود اما او را می پذیرد و تصمیم می گیرد برای جنگ آماده شود.

یونانی ها به ساحل تروا حمله کرده و با یکه تازی و شجاعت آشیل آن جا را فتح می کنند. آشیل به معبد آپولو یورش می برد و بین سربازان او و ارتش کوچک هکتور درگیری کوتاهی رخ می دهد.

در این جنگ زمانی که هکتور تنها می ماند آشیل با این بهانه که هنوز برای کشتن شاهزادگان زود است به او اجازه فرار می دهد، ارتش او دختری به اسم بریزیس را به اسارت می گیرند.

روز بعد ارتش تروا و و ارتش یونان در خارج از دیوارهای تروا صف آرایی می کنند. قبل از شروع جنگ، پاریس پیشنهاد می دهد تا در ازای صلح خودش با منلائوس دوئل کند. آگاممنون که تنها به قصد تصرف شهر آمده است نمی خواهد پیشنهاد پاریس را بپذیرد اما منلائوس که به دنبال بازگرداندن شرافتش است برای پذیرفتن پیشنهاد به او اصرار می کند.

در نبرد تن به تن بین منلائوس و پاریس، پاریس زخمی می شود و از آن جا که به شدت ترسیده به سوی برادرش می گریزد. منلائوس با این که پیروز میدان است قصد دارد پاریس را بکشد اما هکتور مانع شده و منلائوس را می کشد و این گونه جنگ آغاز می شود.

در طول جنگ، هکتور در نبردی سخت آژاکس را از پای در می آورد. جنگ به نفع تروا پیش می رود و با اصرار ادیسه، آگاممنون دستور عقب نشینی می دهد.

در اردوگاه پس از سوزاندن جسد آژاکس و منلائوس، آگاممنون و ادیسه در مورد این که چرا در این جنگ شکست خوردند بحث می کنند. آگاممنون که از کناره گیری آشیل از جنگ ناراحت است، بریزیس را به ​​سربازانش می دهد اما آشیل به موقع سر می رسد و او را نجات می دهد.

آشیل در همان شب تصمیم می گیرد تروا را ترک کند اما پسر عمویش پاتروکلوس از این تصمیم او ناراحت می شود.

علی رغم مخالفت های هکتور، پادشاه پریام دستور می دهد تا قبل از طلوع آفتاب ساحل تروا را پس بگیرند و یونانیان را مجبور به بازگشت خانه کنند. این حمله باعث می شود یونانیانی که با هم اختلاف داشتند متحد شوند.

هکتور در جنگی که رخ می دهد با پاتروکلوس (که به عنوان آشیل وارد میدان شده) مبارزه می کند و او را می کشد. هکتور بعد از آگاه شدن از این مسئله بسیار ناراحت است و با ارتش یونان توافق می کند که جنگ به روزهای بعد موکول کنند.

آشیل از مرگ پسر عموی خود توسط هکتور مطلع می شود و می خواهد انتقام بگیرد. در تروا هکتور که می داند آشیل به دنبال انتقام جویی خواهد بود، به همسرش یک تونل مخفی در زیر قصر نشان می دهد تا اگر شهر سقوط کرد فرزندشان و همه بازماندگان را از شهر خارج کند.

روز بعد، آشیل به دیوارهای تروا می رسد و هکتور را به مبارزه دعوت می کند. هکتور با عزیزانش از جمله همسر و پسرش خداحافظی می کند و به جنگ با آشیل می رود.

هکتور در ابتدا به خوبی مبارزه می کند اما خیلی زود خسته شده و در نهایت آشیل او را می کشد، سپس جسد هکتور را به ارابه بسته و به ساحل تروجان می کشاند.

شب هنگام، پادشاه پریام، مخفیانه و با لباس مبدل وارد اردوگاه آشیل می شود و به او التماس می کند تا جنازه هکتور را برای یک مراسم خاکسپاری شایسته به مردمش برگرداند. آشیل که از کار خود ناراحت است با این مسئله موافقت کرده و می گوید هکتور قوی ترین جنگجویی بوده که تاکنون با او جنگیده است.

آشیل به تروا قول آتش بس دوازده روزه می دهد و به بریزیس اجازه می دهد تا همراه با پادشاه پریام به تروا بازگردد.

آگاممنون از ناکامی اش در جنگ بسیار ناراحت است و قصد دارد به هر قیمتی شده تروا را تسخیر کند.

ادیسه که در میان سربازانش نشسته با دیدن یک اسب چوبی کوچک طرحی به ذهنش می رسد، او ارتش را وادار می کند یک اسب چوبی عظیم الجثه را به عنوان پیشکش صلح ساخته و در ساحل تروا را رها کنند در حالی که ادیسه و سربازانش داخل این اسب چوبی پنهان هستند.

مردان تروا این اسب را پیدا می کنند و پاریس می گوید آن را بسوزانند اما کاهن معبد این اسب را هدیه ای برای آرامش خدایان می داند و پادشاه پریام دستور می دهد اسب را به شهر بیاورند.

در آن شب سربازان یونان از داخل اسب بیرون آمده و مخفیانه به سربازان تروا حمله می کنند. پس از باز شدن دروازه های شهر ارتش یونان به شهر هجوم می آورد و به کشتار و غارت مردم می پردازد.

همسر هکتور، هلن و دیگر نزدیکانش را از طریق تونل به بیرون شهر راهنمایی می کند و پاریس شمشیر تروا را به پسر جوانی می سپارد و خود به قلعه باز می گردد.

آگاممنون که از پیروزی اش خوشحال است به سربازانش دستور سوزاندن تروا را می دهد و خود نیز پریام را به قتل می رساند. او در معبد بریزیس را پیدا کرده و تهدید می کند اما بریزیس خنجرش را در گلوی آگاممنون فرو کرده و او را می کشد.

در این حین آشیل از راه می رسد، او سعی دارد بریزیس را نجات دهد که تیر پاریس به پایش برخورد می کند، پاریس با پرتاب چند تیر دیگر آشیل را زخمی کرده و قصد دارد بریزیس را به محلی امنی می برد. آشیل قبل از مرگ از بریزیس می خواهد همراه پاریس بگریزد.

صبح روز بعد ادیسه جسد آشیل را با احترام می سوزاند.
نقد و بررسی فیلم

تروا فیلمی تاریک با حال و هوای مهیج است که یکی از مهم ترین جنگ های حماسی یونان باستان را به تصویر کشیده است، جنگی که در کتاب ایلیاد هومر نیز به آن اشاره شده است.

داستان فیلم نوعی رویارویی غیر کلیشه ای میان خوب و خوب را به تصویر کشیده به گونه ای که در پایان فیلم نمی دانیم حق را به چه کسی بدهیم: آشیل که انتقام پسر عمویش را از هکتور گرفت؟ یا پاریس که آشیل را ناجوانمردانه کشت؟ برای پریام دل بسوزانیم که شهرش در آتش سوخت یا با ادیسه همراه شویم که به فکر سربازانش است؟

فیلمنامه مناسب و و دقیق تمامی این موارد را به تصویر می کشد و از سوی دیگر بازی خوب بازیگران بر قدرت صحنه ها می افزاید.

نقش آفرینی برد پیت بسیار برجسته است و شخصیت آشیل را با زیبایی هرچه تمام تر به نمایش می گذارد.

اگرچه جلوه های ویژه فیلم چندان جالب به نظر نمی رسد اما موسیقی با حال و هوای فیلم کاملا هماهنگ است. فیلم تروا اگرچه خالی از اشکال نیست اما تاثیر عالی آن روی مخاطبانش غیر قابل انکار می باشد.


«فیلم تروی» علاوه‌بر اینکه به شدت سرگرم‌کننده است، بهترین اقتباس از افسانه‌های هومر نیز به حساب می‌آید. کارگردان این فیلم، ولفگانگ پترسن در سال ۲۰۰۴، افسانه‌ی تروی را زیرورو و فیلمی اکشن با بودجه‌ی ۱۸۵ میلیون دلاری ارائه کرد. او در تولید این فیلم از جلوه‌های کامپیوتری دیوانه‌واری استفاده نمود؛ به‌طوری که در صحنه‌های جنگ با داشتن هزار سرباز، نبردی عظیم و پنجاه‌هزار نفری خلق کرد.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی