کمین کرهای برای فرهنگ جهانی با گروه بیتیاس
هلدینگ رسانهای وسبک زندگی Hybe Corporation کره بالاخره از تیزر سریال جدید خود رونمایی کرد و به مشتاقان خود این علامت را فرستاد که بهزودی شاهد تماشای سریالی هستند که از چهار سال قبل، وعده نمایش آن داده شده بود. اماچرا این سریال این همه مشتاق دارد و برای آن خبرسازی وخبررسانیهای پیاپی صورت میگی
چون این سریال درباره زندگی اعضای گروه «بیتیاس» است. نام سریال «جوانی آغاز میشود»هنوز زمان قطعی برای انتشار آن اعلام نشدهاست. خود کمپانی سازنده در این زمینه چیزی نگفته و ازسال۲۰۲۰ تنها به دادن اطلاعاتی قطرهچکانی درباره ساخت سریال بسنده کرده ولی گمانهزنیهای رسانهای حاکی است همین امسال شاهد پخش این درام زندگینامهای خواهیم بود که درآن زندگی شش عضو گروه به سوژه یک سریال تبدیل خواهد شد. همچنین مشخص شده که این سریال اقتباسی از یک کتاب داستانی برگرفته از زندگی اعضای گروه است که قبلا منتشر وبا استقبال زیادی روبهرو شده بود.بیتیاس را یکی ازبزرگترین جلوههای موفقیت موج کرهای ارزیابی میکنند.یک گروه موسیقی که موفق شد مرزهای کرهجنوبی وشرق آسیا را درنوردد وبه یکی ازموفقترین و پرطرفدارترین گروههای موسیقی پاپ در سطح جهان تبدیل شود.موج کرهای که نخست باسرمایهگذاری وبرنامهریزی در حوزه فیلم و سریال، بهراه افتاد و توانست تولیدات این حوزه را به چهارگوشه جهان صادر کند،ازاواسط قرن بیستویکم با ورود به حوزه موسیقی، واردمرحلهای تازه شد.گروههای موسیقی پاپ کرهایکه بهkpopمشهورند، بهسرعت توانستند بااستفاده از برنامهریزیهای طولانیمدت کره، موفقیت موج کرهای را در حوزه تلویزیون و سینما، این بار درحجمی وسیعتر وعجیبتر تکرار کنند اما واقعا بیتیاس و دیگر گروههای موسیقی پاپ کرهای چه میگویند و چرا به این سرعت محبوب شدند؟ البته باید به این نکته اشاره کرد که همزمان با شتاب چشمگیر ترویج فرهنگ کرهای در سراسر جهان، کشور ما هم از این موج سنگین و سهمگین بینصیب نمانده است. این موج که آسیبهای فرهنگی غیرقابلجبران و جدی بر فرهنگ ملی و بومی و سبک زندگی نوجوانان و جوانان ایرانی برجای خواهد گذاشت، در غفلت و بیخبری دستاندرکاران فرهنگی و سیاستگذاران کشور، روز به روز بر گستره نفوذ خود میافزاید. در این مطلب میخواهیم به این سؤالات پاسخ بگوییم. کره از سال۱۹۷۰برنامهای آیندهنگرانه برای توسعه فرهنگ ملی را به منظور احساس تعلق مردم خود به فرهنگ کرهای به مرحله اجرا گذاشت. این برنامه با وجود تزلزل سیاسی در رأس حاکمیت این کشور درطول چند دهه دنبال شد.برگزاری بازیهای المپیک۱۹۸۸سئول، نقطه اوج این برنامه بود وهمراه کارگزاران سیاسی، برنامهریزی برای جهش صنعت سرگرمیسازی را در این کشور پایهریزی کردند. کیمدائه جونگ، رئیسجمهور از اواخر دهه ۸۰میلادی راهبرد «فرهنگ بهعنوان یک ملت» را برپایه صنایع خلاقه فرهنگی بهعنوان پیشران اصلی توسعه مطرح کرد و با استفاده از ظرفیتهای جدیدی که با قانونگذاری ایجاد با تزریق بودجه به این بخش همراه شد، گامهای مهمی برای تسلط بر بازار فرهنگی و هنری شرق آسیا برداشت. درآغاز قرن بیستویکم، رونق این صنایع در کره آغاز شد و درسال۲۰۰۵، دولت کره با اعلام اعطای یارانه دولتی سنگین به سازمانهایی که فرهنگ کره را درخارج ازکشور ترویج میکنند،هدفگذاری جهانی خود را پایهریزی کرد و این سیاست تاجایی موفق بود که تنها گروه موسیقی بیتیاس درسال۲۰۱۸،بادرآمد ۴.۶۵میلیارد دلاری خود، ۰.۳درصد به تولید ناخالص داخلی کره جنوبی کمک کرد.حمایت دولت ازاین گروه وگروههای مشابه تا جایی بود که درسال ۲۰۲۰ اعضای این گروه را مشمول مقرراتی برای تعویق خدمت سربازی کرد.این سیاست همچنین باعث رشد اقتصادی کره از طریق افزایش جذابیتهای این کشور برای خارجیها شد؛ به گونهای که کنسرتهای Kpop به منبعی برای گردشگری کره جنوبی تبدیل شده وطرفداران را ازخارج ازکشور وامیداردکه به کره جنوبی پرواز کنند تا بتوارههای خودرابهصورت زنده در کنسرتها، گردهماییهای طرفداران و صحنههای اجرای نمایشهای موسیقی ببینند.
نگاه به شرق
بیشتر جذابیت جهانی کیپاپ بر شرق و جنوب شرق آسیا متمرکز بوده و هنرمندان این رشتهها در این کشورها چنان محبوبند که در تبلیغات محلی محصولات بازارهای این کشورها نیز بادریافت مبالغ بالا،حاضر میشوند وفروش محصولات را تضمین میکنند.دلیل اینکه کرهایها ترجیح دادند از چین و ژاپن بهعنوان سکوهای پرشی برای صادرات فرهنگی خود استفاده کنند، به همگرایی فرهنگی بین این کشورها برمیگردد.این کشورها بهخصوص چین وکره تحت تاثیر فرهنگ کنفوسیوسی هستند وریشههای فرهنگی، سبک زندگی و ارزشهای یکسانی دارند. ارزشهایی چون عشق بیپیرایه، مبارزه سرسختانه و احساسات میهنپرستانه. البته باید این نکته را هم اضافه کرد که فرهنگ کرهای با فرهنگ غربی تلفیق شده و به همین دلیل تفاوتهای فرهنگی نیز میان چین و کره وجود دارد. به عبارت دیگر موج کرهای با ایجاد تلفیقی میان فرهنگ خانوادههای امروز کرهای، موسیقی، طنز و فرهنگ سنتی کنفوسیوسی برای ساکنان کشورهای تحت تأثیر این فرهنگ، جذابیت ویژهای دارد. ژیان گنوو یک پژوهشگر چینی در مقالهای که درباره تاثیرگذاری این سبک موسیقی بر جوانان کشورش نوشته، اشاره میکند که از دهه ۱۹۹۰، گروههای محبوب دخترانه و پسرانه کرهای، بهتدریج چین را تحت تاثیر قرار دادند و اولین گروهها S.E.S و H.O.T بودند که در کنار فیلمها و سریالهای تلویزیونی تولید موج کرهای به واسطه تلفیق پیشینه فرهنگی و بستهبندی سرگرمیسازی و گرافیکی خوب، توجه بیسابقه جوانان سراسر آسیای شرقی بهخصوص چین، ژاپن و ویتنام را به خود جلب کردند. موج کرهای به گسترش علاقه به غذاهای کرهای، آداب و رسوم، لباس و زیباییشناسی کرهای در آسیا انجامید و پس از آن بیشتر شرکتهای سرگرمی به رهبری سه شرکت بزرگ سرگرمی کرهای، توجه خود را از آسیا به اروپا و آمریکا معطوف کردند، به گونهای که گروههای پاپ کره، تورهای جهانی خود را در اروپا و آمریکا آغاز کردهاند. در سالهای اخیر، گروه مردانه بیتیاس و گروه زنانه Blackpink بهتدریج نفوذ خود را در اروپا و آمریکا گسترش دادهاند و موفقیت بیسابقهای به دست آوردهاند. فرم اجرای منحصربهفرد آنها اینگونه است که آواز، رپ و رقص را بهصورت یکجا ترکیب میکنند و هر آلبوم مفهوم و موضوع متفاوتی دارد که با جهتگیری زیباییشناختی و ارزشهای جوانان معاصر مطابقت دارد.در سالهای اخیر فرهنگ KPOP بهتدریج در اروپا و آمریکا محبوبیت خود را گسترش داده و جای پای خود را در نمودارهای موسیقی اروپا و آمریکا باز کرده است. زمانبندی انتشار در بازار و قابلیتهای بستهبندی و بازاریابی قدرتمند، بخش مهمی از طراحی کرهایها با ترکیب رسانههای نوظهور و سنتی برای گسترشدادن صنعت موسیقی پاپ خود در غرب بوده است.
رسانههای اجتماعی در خدمت کیپاپ
کره باطراحی وتوسعه یک برنامه مؤثر برای توزیع موسیقی ازطریق رسانههای دیجیتال،ازقدرت رسانههای اجتماعی برای گسترش دامنه محصولات خود استفاده کرده و با تبلیغات هدفمند توانسته مخاطبان کی پاپ را در سطح جهان به خرید محصولاتی که تأیید گروههای موسیقی کرهای را با خود دارند، راضی کند.ضمن اینکه دولت کره قوانین سفت و سختی برای حفاظت از کپی رایت وضع کرده و با تضمین حقوق صنعت موسیقی و فیلمسازی درکره، امکان توسعه صنایع خلاقانه خوبی را در این کشور تضمین کرده است. علاوه بر این توانایی هنرمندان و دستاندرکاران این صنعت در نوآوریهای مستمر به آنان امکان داده در بازار جهانی رقابت همواره حضور جدی داشته باشند و مانع فروکش کردن موج کرهای درطول چند دهه شوند. آنها با تلاش در جهت عقلانی سازی خلاقیت و اجتناب از تکرار موفقیتهای آزمون شده، تحلیل منطقی بازار، درک عمیق شبکه صنعت سرگرمیسازی و تقویت آگاهی از ارتباطات فرهنگی، امکان رشد و توسعه را به صورت پایدار و پیوسته به خود و بازارهایشان دادهاند. استفاده درست وبهنگام از فرصت انتقال رسانهها ازعصرآنالوگ به دیجیتال نمونهای ازاین درک عمیق ازوضعیت فعلی و پیشروست. یوتیوب سهم بزرگی در رشد جهانی کی پاپ داشته و درمرحله بعد فیسبوک، اینستاگرام و توییتر بسترهای اصلی بارگذاری تیزرها، ویدئوها، تبلیغات و جلوههای بصری صنعت موسیقی پاپ کره بوده است.چهرههای فعال کیپاپ ازرسانههای اجتماعی برای بهروزرسانی برنامههای خود وتبلیغ کنسرتهاوفعالیتهایشان بهصورت هدفمنداستفاده میکنند.یوتیوب ژانرKpop رادر دسامبر۲۰۱۱ به صفحه اصلی خود اضافه کرد،این درحالی بودکه صفحات اصلی موسیقی این رسانه اجتماعی تا قبل براساس ژانر موسیقی تقسیمبندی میشد، نه کشور سازنده موسیقی ومورد موسیقی کره، استثنایی بزرگ و بینظیر بود. جالب است بدانید موزیک ویدئوهای کی پاپ درسال۲۰۱۲ میلادی ۲.۹میلیارد بیننده در یوتیوب جذب کرد درحالی که این آماردرمورد آمریکا ۱.۱میلیارد و اروپا ۰.۷میلیارد نفر بود. این حجم ازاستقبال،باعث شد کیپاپ به یک نیروی جدید برای توسعه اقتصادی تبدیل شود. نهفقط باعث رشد صنعت گردشگری بلکه سبب افزایش صادرات محصولات کرهای مانند لوازم جانبی، لوازم آرایشی و پوشاک شد و اشتیاق شرکتهای چندملیتی برای بهرهمندی از توانایی تبلیغاتی هنرمندان کیپاپ را برانگیخت. برای مثال شرکت اینتل، سازنده تراشههای نیمههادی، تبلیغاتی را با آهنگ گروه کرهای « نسل دخترها» منتشر کرد یا اینکه گروه بیتیاس، در سال ۲۰۲۱همراه با مک دونالد یک بسته غذایی فست فودی به نام BTS Meal رادرشرق آسیا راهاندازی کردند و بهسرعت BTS Meal در توییتر ترند شد و در فیسبوک و اینستاگرام چرخید. اعضای بیتیاس، بیشترین و خلاقانهترین استفادهها را از رسانههای اجتماعی برای ایجاد فرهنگ هواداری کردهاند و زمان زیادی را در رسانههای اجتماعی صرف تعامل با فالوئرها میکنند. برای هواداران این گونه موسیقی پاپ، گوش دادن به موسیقی کی پاپ چیزی فراتر از شنیدن مورد علاقه و در واقع یک فعالیت فرهنگی مشارکتی از طریق پخش آنلاین، خرید آلبوم، رفتن به کنسرت و شرکت در برنامههای دیدار با هنرمندان است. تریلر آهنگ این گروه به نام luv BTS که با همراهی هالسی، خواننده آمریکایی درهفتم آوریل۲۰۱۹ بایک کلیپ ۱۳ثانیهای از این آهنگ به کارگردانی یونگ سوک چوی منتشر شد، توانست رکورد سریعترین ویدئوهای پسند شده و سریعترین ویدئو را در یوتیوب به دست آورد، به طوری که در عرض دو ساعت به سه میلیون لایک و ۷۴.۶میلیون بازدید در۲۴ساعت پس از انتشار رسید که آن را به پربازدیدترین ویدئوی یوتیوب در ۲۴ ساعت اول پس از انتشار تبدیل کرد. بیتیاس در مدت فعالیت خود با خوانندگان مشهور دیگری همچون اندرو تاگارت، نیکی میناژ و اد شیرن همکاری کرده است تا از شهرت و محبوبیت آنان در شبکههای اجتماعی به سود خود بهره ببرد.شیائونان ژوآنگ و یوژوانگ دین، استادان آکادمی بینالمللی شنژن چین در مقالهای با اشاره به موفقیت ویدئوی گانگنام استایل درسال۲۰۱۲، این رکوردشکنی رانقطه آغاز اوجگیری کی پاپ درسطح جهان ارزیابی میکندکه بعدها توسط گروههای دیگری چون BLACKPINK که یک گروه کی پاپ دخترانه است، نیز تکرار شد. تکآهنگ این گروه دخترانه در نرم افزار چند رسانهای iTunes در۶۷کشور لیست شده و رتبه اول را کسب کرده است. این گروه درمارس۲۰۲۱به۲۰میلیون طرفدار دررسانه پخش موسیقیSpotify رسید که بیشترین تعداد طرفداران در بین هر گروه موسیقی دخترانه در سطح جهان است. این گروه که طرفدارانش در سطح جهان خود را Blink به معنی سوسوزدن میخوانند، یک پای دعواهای دیوانهوار طرفدارانی بوده است که بر سر بهتر بودن آنها نسبت به دیگر گروهها، مدام در حال جنگ و دعوا با طرفداران دیگر گروههای موسیقی هستند.
پسران دخترنما یا مردان دیپلمات؟
یکی از اتفاقات عجیب و غریب در تاریخ فعالیت گروه بیتیاس، سخنرانی اعضای بیتیاس در سازمان ملل متحد و به دنبال آن دیدار با رئیسجمهور آمریکا بود. قبل از سفر اعضای گروه بیتیاس به نیویورک، آنها با مون جائه این، رئیسجمهور کرهجنوبی دیدار کردند و از سوی او بهعنوان «فرستاده ویژه ریاست جمهوری برای نسلها و فرهنگ آینده» منصوب شدند.در این دیدار عجیب و غریب، رئیسجمهور کرهجنوبی به اعضای گروه، پاسپورت دیپلماتیک اهدا کرد و از آنها برای مشارکت در چالشی جهت حمایت از افراد کمشنوا تشکر کرد و کسب سه جایزه در مراسم جوایز ویدئو موسیقی امتیوی را تبریک گفت. مون از بیتیاس برای مشارکت در تقویت «قدرت نرم کرهجنوبی» تشکر کرد و گفت که آنها از نظر دیپلماتیک به او بسیار کمک کردهاند. وی گفت که سران کشورها اغلب در مکالماتشان با او احساس خود را از کی پاپ ابراز میکنند. رئیسجمهور کره ابراز امیدواری کرد که این گروه به بسیج نسلهای آینده برای مقابله با تغییرات آب و هوایی کمک کند.رئیسجمهور کره در این دیدار، به اعضای گروه گفت که او را بهعنوان فرستاده ویژه، مون را در سفر به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۲۱ همراهی خواهند کرد و در دومین نشست درباره توسعه پایدار در نیویورک حضور خواهند داشت.موضوع هفتادوششمین مجمع عمومی سازمان ملل در آن سال «ایجاد تابآوری از طریق امید به بهبود از بیماری کووید-۱۹، پاسخگویی به نیازهای کرهزمین، احترام به حقوق مردم و احیای سازمان ملل متحد» بود و این گروه، در مجمع عمومیسازمان ملل متحد در نیویورک درباره تغییرات آب و هوایی پیامی را منتشر کردند.این اقدام تأثیر بزرگی در معرفی گروه به عنوان مهمترین نماینده موج کرهای در سطح جهان داشت و زمینهساز دیدار اعضای گروه با جو بایدن، رئیسجمهور آمریکا، نیز شد. بایدن از اعضای این گروه دعوت کرده بود که در مراسم «ماه میراث آمریکاییان از تبار آسیایی، بومیان هاوایی و جزایر اقیانوس آرام» شرکت کنند. حضور آنان در آمریکا با زمینهسازی و برنامهریزی گسترده رسانهای همراه بود. آنها به عنوان نخستین گروه موسیقی آسیایی که در چنین رویدادی شرکت میکردند، در مراسمی رسمی از فرودگاه بینالمللی اینچئون به واشنگتن دیسی رفتند و روز ۳۱ می از کاخ سفید بازدید کردند.آنها در این دیدار درباره موج خشونتی که علیه آسیاییتبارها بعد از همهگیری کرونا و تبلیغات ضدآسیایی و تنفرپراکنی علیه مردم چین، در رسانههای غربی راه افتاده بود، صحبتهای ملایمی کردند و در حالی که کت و شلوارهای مشکی یکدست به تن کرده، شمایلی دیپلماتیک به خود گرفته بودند به بایدن گفتند هرکسی تاریخ خودش را دارد. امیدواریم که امروز یک قدم به احترام و فهم هر فرد به عنوان یک شخصیت ارزشمند نزدیکتر باشیم. این ژست رسمی و دفاع از حقوق آسیاییها بدون اشاره به تهاجم سازمانیافته رسانههای غربی به آسیاییتبارها بهخصوص چینیها، یک مرحله دیگر از کارزاری است که کرهجنوبی برای برعهده گرفتن نقش قیم و سخنگوی آسیاییها در راستای دیپلماسی عمومی به راه انداخته است. کرهایها نشان دادند که در مواقع لزوم بهخوبی بلدند پسران دخترنمایی را که بهخوبی روی صحنه میرقصند، در قامت مردان دیپلمات کشورشان روی صحنه بفرستند و نمایش جدید از آنها بخواهد.
«بیتیاس» و رواج یک تفکر جهانی
طرفداران گروه بیتیاس، بهشدت در برابر اتهام تبلیغ تفکرات شیطانپرستی در آثار این گروه مقاومت میکنند ولی واقعیت این است که در ویدئوهایی که از این گروه منتشرشده است، نمادهای مربوط به این گونه تفکرات بهصورت محسوس و نامحسوس وجود دارد اما جدا از این نمادهای پیدا و پنهان، آنچه از اشعار این گروه به ذهن مخاطبان القا میشود، در راستای تفکر جهانی لیبرالدموکراسی است. شعرهای بیتیاس از نظر ادبی چیز خاصی ندارد وسعی شده است درآنها با سادهترین عبارات، مفاهیم منتقل شود. این مسأله البته در اغلب آثار مربوط به موسیقی پاپ امروز دیده میشود اما مسأله این است که در پس این شعرهای ساده و بدون پیچیدگی، مفهوم یک سبک زندگی با گستره جهانی به مخاطبان ارائه میشود. نخستین مؤلفه همچنان که گفتیم، جهانگستری است. در این شعرها، نگاه به وطن، ملیت و خاک رخت بربسته است و نگاهی با گستره همه کره زمین حاکم است. این ویژگی باعث شده نسل نوجوان امروز که زبان، ادبیات، فرهنگ و ارتباطات جهانی را از ابتدای زندگی خود تجربه کرده است، با این اشعار ارتباط برقرار کنند وازسویی دیگربرای یک فرهنگ جهانی که درآن مفاهیم ملی وسنتی جایی ندارد، آماده شود. کنار گذاشتن همه ارزشهای سنتی هم در لایهلایه مضامین شعرهای این گروه دیده میشود.درجهان مطلوب نئولیبرالیسم، جایی برای هویتهای بنیادین بشری که مانع از بسط یافتن مفاهیم جدیدی که قرار است جهان را در یک فرهنگ بزرگ و فرامرزی غرق کند، وجود ندارد. بیتیاس بهدلیل انتشار اخلاق لائیک مورد توجه و حمایت جهان غرب قرار دارد؛ اخلاقی که در آن حتی جنسیت و خصوصیات ظاهری انسان که برآمده از تفاوتهای طبیعی اوست، جایی ندارد. اما همه این مفاهیم فرع بر قضیه اصلی است. ملیت، جنسیت، خانواده و مانند آن، حاشیههایی است که قرار است متن را بپوشاند. متن، کتمان یا بیاعتنایی به مفهومی به نام «خدا» و به تبعیت از آن دین است. یک تفکر لائیتیسه جهانی که قرار است نهفقط دین را از سیاست و مظاهر زندگی اجتماعی بهصورت بیسر و صدا حذف کند بلکه قرار است لذتجویی انسان مدرن را در برابر تفکر آخرتگرایی قرار دهد که به عقاب و پاداش معتقد است. در این تفکر، انسان به همین جهان و لذتهایی که در آن برایش فراهم شده است فکر میکند و اصلا وقت ندارد خود را درگیر خدا و دین و بهشت و جهنم کند. البته این تفکر پشت عنوانهای جذابی چون صلح جهانی، داشتن انرژی مثبت و تن دادن به عشق پنهان شده است. به همین دلیل است که کیپاپ با وجود ظاهر نرم و مهربان و لبخندهای رنگین، موسیقی و دعوت به آرامش و عشقورزی، رفتاری تهاجمی را القا میکند. طرفداران این گروه در سطح جهان، خود را ارتش بیتیاس مینامند و در دفاع از سلیقه خود، اصلا مهربان و نرمخو نیستند. این رفتار تهاجمی، بخشی از آشوبی است که علیه سنتهای خانوادگی، ملی و مذهبی ایجاد شود تا زمینهساز فرهنگ جهانی لائیکی باشد که در آن خدا به تعطیلات فرستاده شده و نسل شورشی که با نمادهای شیطانی بهصورت زیرپوستی بزرگ شده است، ارتش اجرای این کودتای فکری و فرهنگی درسطح کره زمین باشد.با این نگاه حجم حمایت سیاسی و رسانهای از بیتیاس قابل توجیه است.اینکه یک گروه موسیقی به سازمان ملل بهعنوان نماد تفکر مرکزگرای جهانی و کاخسفید بهعنوان قلب تفکر لیبرالیستی دعوت شوند و با رئیسجمهور آمریکا دیدار کنند، نشانههایی از این نکته است که موج حمایت از این گروه، فقط دلایل هنری یا فرهنگی ندارد و تفکر سیاسی فکرشدهای پشت این مسأله است.
اسطورهسازی با استفاده از رسانهها
ظهور موسیقی پاپ کرهای(Kpop) در اواخر دهه۱۹۸۰ و اوایل دهه۱۹۹۰ با تغییرات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کره همراه بود. در آن زمان «کیپاپ» آهنگهای عاشقانه، تصنیفها و ژانرهای رقصمحور مانند هیپهاپ را در بر میگرفت اما از اواخر دهه ۱۹۹۰ موسیقی پاپ کره، تحت تأثیر ژانر رقص گروهی ژاپنی، دست به ایجاد گروههای موسیقی جوانان پسر و دختر زدکه همزمان توسط تیمهای تولیدی وبازاریابی متعدد پشتیبانی میشدند.آنها باسنجش مدام جنبههای عقلانی وعاطفی مصرفکنندگان و انتخاب افرادی برای گروههای موسیقی که مهارت واستعداد بالایی نهفقط در موسیقی و خوانندگی، بلکه در زمینههای مختلف صنعت سرگرمی دارند، باعث شد این جریان نخست از طریق تایوان از مرزهای کره بیرون رفت وسپس در شرق آسیا و بهدنبالآن در مناطق دیگر جهان گسترش یافت و به «موسیقی فراملیتی» تبدیل شد.چهرههای فعال در کیپاپ همواره زیر نظر آژانسهای سرگرمی کره قرار دارند، کارآموزانی که میخواهند وارد این رشته شوند، بهصورت مستمر و طولانی در زمینه رقص، آواز، آداب و رسوم، مد، سبکهای مختلف و جلوههای بصری و هر چیزی که در تجاریسازی موسیقی نقش دارد آموزش میبینند. آنها سالها آموزش میبینند که چگونه برقصند، اجرای زنده چه ریزهکاریهایی دارد و چطور در کنسرتهای زنده، مخاطبان خود را تا سرحد مرگ تحت تاثیر قرار دهند و از خود بیخود کنند. این آموزشها چنان طولانی، سختگیرانه و غیرانسانی است که تاکنون برخی از اعضای گروههای موسیقی پاپ کرهای در سالهای جوانی حجم فشاری را که بر اثر این آموزشها به آنان وارد میشود برنتافته و خود را کشتهاند.کرهایها برای اینکه این گروهها را به گروههای محبوب مردم کره، کشورهای شرق آسیا و دیگر نقاط جهان تبدیل کنند با استفاده از زنجیرهای از تولیدات رسانهای فراگیر، سعی در تبدیل آنان به شخصیتهایی اسطورهای و فراانسانی دارند. ساخت موزیکویدئو، تورهای سفر و کنسرت جهانی، نمایشهای سیاسی و تبلیغاتی، سخنرانی، تبلیغات بازرگانی، بازی، کتابهای داستان و کمیک، پوستر، فیلم کوتاه، فیلم بلند و سریال همگی با محوریت زندگی شخصیتهای موسیقی کرهای، راهبردهایی برای تبدیل آنان به اسطورهها و بتوارههایی برای نسل جوان است.موج کرهای که پیشتر با موفقیت سریالهای تلویزیونی گام نخست را برای جهانیشدن برداشته بود، در دو دهه گذشته با بهرهمندی از فرصت رسانههای دیجیتال گسترش توفانی خود را آغاز کرد و بهسرعت همه بسترهای رسانههای اجتماعی مانند یوتیوب، توییتر، فیسبوک و...را دراختیار خود گرفت. باید این نکته را گفت که شرکتهای تولید موسیقی پاپ کرهای، تنها تولیدکنندگان محتوا در مورد ستارههای کیپاپ نبودند، بلکه طرفداران این ستارهها درسطح جهان بودند که بیشترین نقش رادرتبلیغ، جذب وحفظ طرفداران جدید داشتند وبراساس حس طرفداری خود، محتواهای جدید و انبوهی ساخته و منتشر کردند.افزایش سریع محبوبیت این گروههای موسیقی درسراسرجهان چنان بوده که بسیاری از پژوهشگران رشدی اینگونه درحوزه موسیقی رادرچنین مدت کوتاهی در تاریخ بیسابقه ارزیابی کردهاند.
مروری بر تاریخچه گروه بیتیاس
۲۰۱۳ اعلام رسمی فعالیت گروه تحت حمایت کمپانی Big Hit Music و انتشار نخستین آلبوم به زبان کرهای
۲۰۱۴ انتشار نخستین آلبوم به زبان ژاپنی کنسرتهای محدود و در لسآنجلس آمریکا
۲۰۱۵ برگزاری تور کنسرت درکره و ژاپن
۲۰۱۸ دریافت جایزه بهترین گروه هنری از جوایز موسیقی آسیایی امنتبرای سومینسال پیاپی
۲۰۱۸ قرار گرفتن در صدر جدول بیلبورد ۲۰۰ و جدول موسیقی بریتانیا
۲۰۱۹ برگزاری کنسرت در سئول با حضور ۱.۶میلیون طرفدار و در قالب ۴۲کنسرت
۲۰۲۰ قرار گرفتن در صدر جداول ۱۰۰ آهنگ داغ و ۲۰۰ آهنگ جهانی بیلبورد
۲۰۲۰ فروش ۴.۱میلیون کپی از آلبوم نقشه روح: ۷، در ۹ روز
۲۰۲۱ سخنرانی در سازمان ملل متحد
۲۰۲۲ رسیدن مجموع جوایز موسیقی بیلبورد به ۱۲جایزه، رکورد بیشترین تعداد جوایز در تاریخ این مراسم
۲۰۲۲ دیدار با جو بایدن در کاخسفید
۲۰۲۲ اجرا در جامجهانی فوتبال قطر