اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها


نتفلیکس از ارسال و اجاره پستی فیلم‌ها در قالب DVD در دهه ۱۹۹۰، اکنون به یکی از پلتفرم‌های بزرگ‌ استریم فیلم‌وسریال تبدیل شده است.

به‌طور خلاصه نتفلیکس یکی از سرویس‌های محبوب‌ استریم فیلم و سریال به‌حساب می‌آید که فهرستی غنی از انواع فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و سریال‌های دست‌اولی را ارائه می‌دهد.

این سرویس ازطریق وب‌سایت و اپلیکیشن نصب‌شدنی روی پلتفرم‌های مختلف دردسترس خوره‌های فیلم و سریال قرار می‌گیرد و همین‌حالا می‌توانید برنامه‌ی آن را ازطریق اپ‌ استور یا گوگل‌ پلی روی آیفون یا گوشی‌های اندروید نصب کنید.

در این مقاله، قصد داریم نت فلیکس را معرفی کنیم و اطلاعاتی درباره‌ی محتوای محبوب نتفلیکس، هزینه‌ها و سرویس‌های آن با شما در میان بگذاریم. مثل همیشه با زومیت همراه باشید.
نتفلیکس چیست؟



نت فلیکس سرویس استریم و تماشای آنلاین و البته آفلاین فیلم و سریال است که اسم آن برای بسیاری از کاربران امروزی اینترنت آشنا است. در این سرویس، علاوه‌بر فیلم‌ها و سریال‌های تولیدشده‌ی سایر شرکت‌ها و شبکه‌ها، می‌توان محصولات اختصاصی نت‌فلیکس را نیز تماشا کرد.

برای بسیاری از افراد نام نتفلیکس به کابوس شومی تبدیل شده است و اعتقاد دارند که محصولات اختصاصی آن به سینما ضربه می‌زند و علاوه‌بر آلودگی زیاد به تحریف‌های اجتماعی و تاریخی کیفیت هنری خوبی ندارد؛ اما همچنان یکی از پلتفرم‌های محبوب‌ تماشای فیلم و سریال است. در این مطلب قصد نداریم عملکرد نتفلیکس را ازنظر کیفی بررسی کنیم‌؛ بلکه هدفمان معرفی نت‌فلیکس و کاربردهای آن است.

تاریخ کوتاهی از نتفلیکس

نتفلیکس در سال ۱۹۹۷

نتفلیکس در سال ۱۹۹۷ (۱۳۷۵ ) به‌عوان شرکتی پیشرو در اجاره دی‌وی‌دی به‌صورت پستی آغاز به کار کرد. درواقع، سازوکار اولیه بدین‌صورت بود که به‌جای دریافت هزینه به‌ازای هر DVD فیلم، از مشتریان حق اشتراک ماهانه‌ای دریافت می‌کرد.

درنتیجه‌ی موفقیت نتفلیکس، فعالیت بسیاری از مغازه‌های اجاره فیلم با مشکل مواجه شد تا اینکه رفته‌رفته ناپدید شدند. تا سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۳) تعداد مشترکان ثابت دریافت دی‌وی‌دی با پست نتفلیکس به رقم ۴٫۲ میلیون اشتراک رسید.

در سال ۲۰۰۷، نت‌فلیکس با انتشار بیانیه‌ای مهم، اعلام کرد که علاوه‌بر شیوه اجاره دی‌وی‌دی ازطریق پست، به مشترکانش امکان می‌دهد تا بتوانند مستقیماً فیلم‌ها و سریال‌های دلخواهشان را روی کامپیوترهای شخصی استریم کنند.

بعد از شروع ارائه‌ی سرویس استریم در نت‌فلیکس، طولی نکشید که این قابلیت در دستگاه‌های اپل و Xbox به‌صورت پیش‌فرض دردسترس کاربران قرار گرفت و کم‌کم به تعدادی از تلویزیون‌ها و گوشی‌‌های هوشمند و تبلت‌ها نیز راه پیدا کرد تا امروز که تقریباً در اکثر دستگاه‌ها اپلیکیشن آن وجود دارد.

البته استفاده از نت‌فلیکس در ایران به‌دلیل ضعف قوانین کپی‌رایت چندان مرسوم نیست؛ هرچند هزینه‌ی اشتراک آن با‌توجه‌به میانگین درآمد جامعه کاربران ایرانی توجیه اقتصادی ندارد. ناگفته نماند که فعالیت نتفلکیس در ایران در ابتدا به‌دلیل تحریم‌های دولت ایالات متحده‌ی آمریکا محدود شده بود و کاربران ایرانی نمی‌توانستند به این سرویس دسترسی داشته باشند.

در رویداد CES 2016، این شرکت اعلام کرد که قصد دارد ارائه‌ی خدمات خود در ۱۳۰ کشور دیگر ازجمله ایران را توسعه دهد و ظاهراً مانع قانونی برای این امر نیز برطرف شده بود. بااین‌حال، در سال ۱۳۹۴ مسئولان نتفلیکس را در ایران فیلتر کردند و مجدداً دسترسی کاربران ایرانی به این سرویس مسدود شد.

نصب و راه‌اندازی نتفلیکس

امکان نصب نتفلیکس روی انواع سیستم‌عامل‌ها وجود دارد و حتی درصورت تمایل، می‌توانید بدون نصب برنامه و ازطریق وب‌سایت به محتوای این سرویس دسترسی داشته باشید. گفتنی است که ایجاد حساب کاربری در نت فلیکس رایگان نیست و باید اشتراک تهیه کنید.

برای ایجاد حساب کاربری در نتفلیکس، به ایمیل یا شماره موبایل نیاز دارید. حین ثبت‌نام در نت‌فلیکس، رمزعبور باید انتخاب و اطلاعات حساب پی‌ پال یا هرگونه حساب اعتباری بین‌المللی برای پرداخت هزینه‌های حق اشتراک را وارد کنید.

بنابراین، جدا از هزینه‌های سرسام‌آور سرویس نتفلیکس با‌توجه‌به قیمت دلار‌، حتی فرایند ثبت‌نام و خرید اشتراک به‌فرض استطاعت مالی به‌دلیل تحریم‌های مالی و محدودیت‌های دسترسی داخلی برای کاربران ایرانی توجیه ندارد. بااین‌حال، با خریداری اشتراک از سایر وب‌سایت‌های دیگر که شرایط بهتری برای کاربران ایرانی تعبیه می‌کنند، از سرویس‌های استریم فیلم مشابهی می‌توان استفاده کنیم.

طرح‌های اشتراکی نتفلیکس

حق اشتراک نتفلیکس در سال ۲۰۲۳ بدین‌شرح است:

اشتراک استاندارد با تبلیغات: هزینه‌ی این اشتراک ۶٫۹۹ دلار در ماه است و امکان پخش با رزولوشن ۱۰۸۰ و کیفیت عالی را در یک دستگاه در هر زمان فراهم می‌کند. کاربرانی که این طرح را تهیه می‌کنند، فیلم‌ها و سریال‌های نتفلیکس را نمی‌توانند دانلود کنند. علاوه‌براین، در هر ساعت ۴ تا ۵ دقیقه تبلیغات نمایش داده می‌شود.

اشتراک پایه: با هزینه‌ی ۹٫۹۹ دلار در ماه، می‌توان فیلم‌ها را با رزولوشن ۷۲۰ و کیفیت مناسب تماشا کرد؛ در این طرح، امکان دانلود نیز وجود دارد و هیچ تبلیغاتی نمایش داده نمی‌شود. تماشای محتوا در هر زمان فقط در یک دستگاه ممکن است.

اشتراک استاندارد: با هزینه‌ی ۱۵٫۴۹ دلار در ماه دسترسی به محتوا با رزولوشن ۱۰۸۰ و کیفیت عالی و امکان دانلود فیلم‌ها و سریال‌ها در دو دستگاه وجود دارد و مشترک می‌تواند همزمان در دو دستگاه فیلم و سریال‌ها را تماشا کند.

اشتراک پریمیوم: پرداخت ۱۹٫۹۹ دلار در ماه دسترسی به محتوا با بهترین کیفیت و رزولوشن 4K+HDR و امکان نمایش همزمان در ۴ دستگاه و دانلود در ۴ دستگاه را فراهم می‌کند.

با‌این‌همه، نتفلیکس طرح آزمایشی و رایگانی ارائه نمی‌دهد و از لحظه‌ای که بخواهید حساب کاربری نت‌فلیکس را بسازید، باید اطلاعات حساب اعتباری خود را وارد کنید تا فرایند ساخت حساب تکمیل شود. البته امکان لغو و تغییر طرح‌ها در هر لحظه‌ای بدون هزینه‌ی اضافی برای کاربران وجود دارد.

برنامه‌های نتفلیکس

سریال Better Call Saul در نتفلیکس

بعد از ساخت حساب نت‌فلیکس روی صفحه‌ی اصلی حساب کاربری منویی را مشاهده می‌کنید که به شما اجازه می‌دهد تا بین هزاران برنامه تلویزیونی و فیلم و محتوای اختصاصی مختلف جست‌وجو کنید و برنامه‌ی مدنظرتان را تماشا کنید. ابزاری نیز تعبیه شده است تا براساس دسته‌بندی برنامه‌ها و فیلم و سریال را مرتب کنید. برای پخش برنامه‌ها روی آیکون برنامه کلیک کنید و به تماشای آن بنشینید.

نتفلیکس مجموعه‌ی وسیعی از برنامه‌ها را ارائه می‌کند و عناوین جدید به‌صورت منظم به فهرست آن اضافه می‌شوند و درمقابل نیز برنامه‌های قدیمی به‌صورت دوره‌ای از آن حذف خواهند شد. در نت‌فلیکس تعدادی از برنامه‌های شبکه‌های ABC ،CBS ،FOX ،NBC ،CW و AMC نظیر Breaking Bad و Better Call Saul و سایر سریال‌ها ازجمله Peaky Blinders دردسترس مشترک قرار می‌گیرد.

فیلم و سریال‌های اختصاصی نتفلیکس نیز شامل سریال محبوب Squid Game و Stranger Things و بسیاری از مجموعه‌های پرطرفدار دیگر می‌شود. علاوه‌براین، مجموعه‌ی وسیعی از عناوین سینمایی از قدیمی گرفته تا جدید در این پلتفرم ارائه می‌شود. به‌خاطر بسپارید که نت‌فلیکس ماهانه برنامه‌ها و فیلم‌های جدیدی اضافه و تعدادی را نیز حذف می‌کند.

دانلود از نتفلکیس

لوگو نتفلیکس Netflix نت فلیکس طرح قرمز و مشکی فلش رو به پایین

نتفلیکس امکان دانلود را در ۳ طرح از ۴ طرح اشتراکی خود فراهم می‌کند؛ اما این به‌معنای دسترسی همیشگی روی دستگاهی نیست که فایل در آن دانلود شده است. درواقع، امکان دانلود اغلب روی دستگاه‌های iOS و اندروید فراهم است و کاربر می‌تواند حین دانلود ویدئو را نیز تماشا کند.

قابلیت دانلود هوشمند نتفلیکس این امکان را فراهم می‌کند تا محتوای مدنظر را برای نمایش آفلاین دانلود کنید و دستگاه بعد از تماشای شما آن را به‌صورت خودکار حذف می‌کند. در این قابلیت، اگر در حال تماشای یک سریال باشید، زمانی‌که یک قسمت دانلودشده را تماشا کنید و حذف شود، درصورت برقراری اتصال اینترنت، دانلود قسمت بعدی به‌طورخودکار شروع خواهد شد.

قابلیت پخش کیفیت 4K در نتفلیکس

امکان پخش محتوای نتفلیکس با کیفیت 4K فقط در طرح اشتراک پرمیوم ارائه می‌شود؛ اما در همان طرح نیز فهرست برنامه‌های 4K را فقط زمانی می‌توان مشاهده کرد که نتفلیکس تشخیص دهد در دستگاهی اجرا می‌شود که نمایشگر سازگار با ویدئو 4K دارد.

بنابراین، کسانی که حساب کاربری یا اپلیکیشن نتفلیکس را روی دستگاهی نصب می‌کنند که با کیفیت 4K سازگاری ندارد، مجبور می‌شوند برنامه‌ها را با رزولوشن ۷۲۰ یا ۱۰۸۰ تماشا کنند. مانند یوتیوب، نتفلیکس سرعت اینترنت کاربران را نیز تحلیل می‌کند و رزولوشن ویدئو در حال استریم را متناسب با آن کاهش می‌دهد.

میزان مصرف داده نتفلیکس

مانند هر سرویس استریم دیگری، میزان حجم مصرفی داده در نتفلیکس نیز رابطه‌ی مستقیمی با کیفیت پخش ویدئوها دارد.

  • پخش ویدئو با کیفیت SD در هر ساعت یک گیگابایت داده مصرف می‌کند.
  • پخش ویدئو با کیفیت HD در هر ساعت حدوداً ۳ گیگابایت داده مصرف می‌کند.
  • پخش ویدئو با بهترین کیفیت که شامل رزولوشن 4K می‌شود در هر ساعت ممکن است تقریباً به ۷ گیگابایت برسد.

 

بهترین سریال‌‌های نتفلیکس

درادامه، چند نمونه از بهترین سریال‌هایی را معرفی کرده‌ایم که در نتفلیکس می‌توانید تماشا کنید. فهرست زیر براساس امتیاز IMDB رتبه‌بندی شده است.

۱۲. سریال The Witcher با امتیاز ۸٫۱ محصول سال ۲۰۱۹ در حال پخش است و فصل سوم آن در تابستان سال جاری پخش می‌شود.

۱۱. سریال Money Heist با امتیاز ۸٫۲ محصول سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ با ۵ فصل که پخش آن به اتمام رسیده است.

۱۰. سریال Ozark با امتیاز ۸٫۵ محصول سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ با ۴ فصل تمام شده است.

۹. سریال Last Kingdom با امتیاز ۸٫۵ محصول سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ با ۵ فصل به پایان رسیده است.

۸. سریال Daredevil با امتیاز ۸٫۶ محصول سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ که ساخت و پخش ادامه‌ی آن لغو شد.

۷. سریال The Crown با امتیاز ۸٫۶ محصول سال ۲۰۱۶ که همچنان پخش آن تمام نشده است. فصل ۶ این سریال در سال جاری پخش خواهد شد.

۶. سریال The Haunting of Hill House با امتیاز ۸٫۶ محصول سال ۲۰۱۸ در‌حال‌حاضر فقط یک فصل دارد که به پایان رسیده است.

۵. سریال Dark با امتیاز ۸٫۷ محصول سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ که با ۳ فصل به پایان رسیده است.

۴. سریال House of Cards با امتیاز ۸٫۷ محصول سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ که با ۶ فصل تمام شد.

۳. سریال Stranger Things با امتیاز ۸٫۷ محصول سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ که فصل پنجم آن احتمالاً در سال ۲۰۲۴ یا حتی ۲۰۲۵ پخش خواهد شد.

۲. سریال انیمیشنی BoJack Horseman مخصوص بزرگ‌سالان با امتیاز ۸٫۸ که ۶ فصل دارد.

۱. سریال Narcos با امتیاز ۸٫۸ محصول سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ است و ۳ فصل دارد که در جایگاه اول قرار خواهد گرفت.

بهترین فیلم‌‌های نتفلیکس

درادامه، فهرستی از فیلم‌های برتر پلتفرم نتفلیکس براساس امتیاز وب‌سایت IMDB را معرفی کرده‌ایم:

۱۲. فیلم Don't Look Up محصول سال ۲۰۲۱ با امتیاز ۷٫۲

۱۱. فیلم Okja محصول سال ۲۰۱۷ با امتیاز ۷٫۳

۱۰. فیلم The King محصول سال ۲۰۱۹ با امتیاز ۷٫۳

۹. فیلم Mudbound محصول سال ۲۰۱۷ با امتیاز ۷٫۴

۸. فیلم Tick, Tick... BOOM! محصول سال ۲۰۲۱ با امتیاز ۷٫۵

۷. فیلم Guillermo del Toro's Pinocchio محصول ۲۰۲۲ با امتیاز ۷٫۶

۶. فیلم Beasts of No Nation محصول سال ۲۰۱۵ با امتیاز ۷٫۷

۵. فیلم El Camino: A Breaking Bad Movie محصول سال ۲۰۱۹ و اسپین‌آفی از سریال کم‌نظیر Breaking Bad با امتیاز ۷٫۷

۴. فیلم Roma محصول سال ۲۰۱۸ با امتیاز ۷٫۷

۳. فیلم All Quiet on the Western Front محصول سال ۲۰۲۲ با امتیاز ۷٫۸

۲. فیلم The Irishman محصول سال ۲۰۱۹ با امتیاز ۷٫۸

۱. فیلم Marriage Story محصول سال ۲۰۱۹ با امتیاز ۷٫۹

 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی