اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

جذابیت های فوتبال برای سینما

يكشنبه, ۲۲ آبان ۱۴۰۱، ۰۸:۲۹ ب.ظ

گزارشی درباره فیلم‌های فوتبالی/ دروازه نقره‌ای از مستطیل سبز مراقبت کرد+ فیلم

ادای دین سینما به فوتبال، از دهه ۵۰ میلادی آغاز شد. جذابیت‌های فوتبال، حالا فراتر از مستطیل سبز، به پرده نقره‌ای نیز رسید تا تولیداتی از ایران و جهان، به فوتبال و فرامتن این رشته پرطرفدار ورزشی بپردازد.

به گزارش ایرنا، از چند روز دیگر یعنی ۲۹ آبان به مدت یک ماه، بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی جهان آغاز به کار می‌کند. اتفاقی که امسال برای ما ایرانی‌ها، به دلیل حضور تیم ملی فوتبال کشورمان و البته نزدیکی محل مسابقات به خاک ایران، از شور و حرارت بیشتری برخوردار است.

فوتبال اما همواره سوژه خوبی برای تبدیل شدن به فیلم بوده است. رد پای فوتبال در سینما را می‌شود از دهه ۵۰ میلادی، به شکلی جدی پیگیری کرد. وقتی که در سال ۱۹۵۳، بازی بزرگ، تولیدات حرفه‌ای در این حوزه را آغاز کرد. در سال ۱۹۶۱، فیلم سیاه و سفید دو نیمه در جهنم، تقریبا با اقبال جهانی مواجه شد. جان هیوستون در سال ۱۹۸۱، درام فوتبالی فرار به سوی پیروزی را جلوی دوربین برد. فیلمی که محصول مشترک آمریکا،‌ انگلیس و ایتالیا بود و با استقبال خوبی هم مواجه شد.

این حجم استقبال سبب شد تا درام‌های ورزشی با محوریت فوتبال، تولیدات بیشتری را به خود ببیند. به‌طوری‌که در تمام این دهه‌ها، آثار قابل قبولی مانند دار و دسته، مثل بکام کات‌دار بزن، فوتبال شائولین، ماشین باهوش، گل! رویا آغاز می‌شود، گریسی، سالی که پدر و مادرم رفتند تعطیلات، یونایتد نفرین شده، اتحاد، مونته ویدئو: طعم یک رویا، انسان نخستین و نیمه سوم، پرچم‌دار فیلم‌های فوتبالی بوده‌اند.

فوتبال طی سالیان اخیر، خود را به سینمای مستند نیز تحمیل کرده به‌طوری‌که تنها طی چند سال اخیر، مستندهایی بین‌المللی با محوریت چهره‌های افسانه‌ای این ورزش نظیر پله، فرگوسن، دیگو مارادونا، مسی، زلاتان ابراهیموویچ، زیدان و این اواخر، روبرتو باجو، با اقبال بسیار خوبی در سراسر جهان مواجه شد.

گزارشی درباره فیلم‌های فوتبالی/ دروازه نقره‌ای از مستطیل سبز مراقبت کرد+ فیلم

زین‌الدین زیدان

در سینمای ایران هم به شکلی کجدار و مریز، به فوتبال پرداخته شده است. فوتبالیست‌ها در سال ۷۹، صریح‌ترین فیلمی بوده که به مقوله فوتبال و زندگی حرفه‌ای فوتبالیست‌ها پرداخته. سینمای ایران البته در ادامه، به شکلی غیرمستقیم، فوتبال را دستمایه ساخت کارهایی قرار داده است که از جمله این تولیدات می‌شود به فیلم‌های آفساید، ازدواج غیابی، مثلث آبی، من ناصر حجازی هستم، یادم تو را فراموش، زاپاس و عرق سرد اشاره کرد.

فوتبال البته به سریال هم ورود کرده که پژمان، به سوی افتخار، آخرین بازی و لژیونر از جمله این کارها به حساب می‌آیند.

این روزها هم فیلم بیرو به روی پرده سینماهاست که برداشتی از زندگی حرفه‌ای علیرضا بیرانوند؛ دروازه‌بان تیم ملی فوتبال کشورمان است.

گزارشی درباره فیلم‌های فوتبالی/ دروازه نقره‌ای از مستطیل سبز مراقبت کرد+ فیلم

فیلم سینمایی «بیرو»

جذابیتی سترگ که قطعا برای سالیان متمادی، به روی پرده نقره‌ای خواهد آمد و طرفداران این شاخه ورزشی را ذوق‌زده خواهد کرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی