اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

بهترین فیلم ها درباره جنگ جهانی اول و دوم

يكشنبه, ۲۰ شهریور ۱۴۰۱، ۰۴:۲۵ ب.ظ

جنگ، واقعه‌ای تلخ و مرگبار که در نکوهش آن فیلم‌های قابل توجهی ساخته شده‌است. جنگ‌های جهانی اول و دوم، با میلیون‌ها نفر کشته، از خونین‌ترین و به لحاظ تاریخی و سیاسی از تاثیرگذارترین وقایع تاریخ بشر محسوب می‌شوند.

فیلم‌هایی که بر اساس وقایع جنگی ساخته شده‌اند؛ عمدتا در ژانر درام، تاریخی و جنگ دسته بندی می‌شوند. اغلب این فیلم‌ها، بر اساس اتفاقات واقعی هستند؛ مثل «دانکرک» از «کریستوفر نولان» که ماجرای محاصره، تقلا برای زنده ماندن و در نهایت نجات سربازان بریتانیایی در ساحل دانکرک را به تصویر کشیده است.

یا نمونه‌ی جسورانه و تحسین برانگیزی مثل «دیکتاتور بزرگ» که در عالمی خیالی روایت می شود؛ این فیلم، در سال‌های اولیه جنگ جهانی دوم که هنوز تصور کاملی از نازیسم نبود ساخته شد و از منظری غیرمستقیم به جنگ نگاه کرد.

در کل، نشان دادنِ هر چه ملموس‌تر عمق فاجعه در اینگونه فیلم‌ها، عامل اصلی ماندگار شدن آنها در اذهان عمومی است. برگ برنده آن، خواه یک داستان تاثیرگذار باشد یا یک جلوه ویژه میدانی خیره کننده یا ترکیبی از هر دو؛ به هر حال، خودِ جنگ به اندازه کافی هولناک و دلهره‌آور است و در ذهن و زندگی بسیاری ریشه دوانده است.

در این مطلب، بهترین فیلم های تاریخ سینما را که درباره وقایع جنگ‌های جهانی اول و دوم ساخته شده بر اساس آرای سایت IMDb، به ترتیب از کمترین به بیشترین امتیاز معرفی می کنیم.

بهترین فیلم ها درباره جنگ جهانی اول و دوم


26- خط باریک سرخ /The Thin Red Line

بهترین فیلم ها درباره جنگ جهانی اول و دوم - خط باریک قرمز (The Thin Red Line)ژانر: درام، جنگی

امتیاز آی ام دی بی: 7.6 (171384 رأی)

«خط باریک سرخ»(The Thin Red Line) فیلمی در ژانر جنگی به کارگردانی «ترنس مالیک» است که در سال ۱۹۹۸ اکران شد. این فیلم که در استرالیا فیلم‌برداری شده از دریافت‌کنندگان جایزه‌ی خرس طلایی است. فیلمنامه‌ی «خط باریک سرخ»(The Thin Red Line) توسط «ترنس مالیک» با اقتباس از رمانی به همین نام اثر «جیمز جونز» نگاشته شده است. «شان پن»، «جیمز کاویزل»، «جان کیوسک»، «آدرین برودی»، «جرد لتو»، «وودی هارلسون» و «جان تراولتا» از ستارگان این فیلم به شمار می‌روند.

داستان «خط باریک سرخ»(The Thin Red Line) در جنگ جهانی دوم می‌گذرد، زمانی که اولین درگیری عظیم نظامی آمریکا در جزیره گوادالکانال در اقیانوس آرام با ارتش ژاپن در حال رخ دادن است، برای پایان بخشیدن به این نبرد ارتش آمریکا تصمیم می‌گیرد با تمام قوا و تجهیزات آخرین مقاومت ژاپنی‌ها را در هم بشکند زیرا این جزیره تأثیر زیادی بر روی پیشرفت ارتش آمریکا دارد. این فیلم در هفت رشته نامزد جایزه اسکار بود.

25- دشمن پشت دروازه‌ها /Enemy at the Gates

بهترین فیلم ها درباره جنگ جهانی اول و دوم - دشمن پشت دروازه ها (Enemy at the Gates)

ژانر: درام، تاریخی، جنگی

امتیاز آی ام دی بی: 7.6 (241590 رأی)

«دشمن پشت دروازه‌ها»(Enemy at the Gates) فیلمی جنگی به کارگردانی «ژان ژاک آنو» محصول ۲۰۰۱ در مورد نبرد استالینگراد در طول جنگ جهانی دوم است که مرتبط به تک تیرانداز روسی به نام «واسیلی زایتسف» است. این فیلم بر اساس واقعیت است و کارگردان توانسته است به خوبی این واقعه را به تصویر بکشد. فیلمنامه‌ی این اثر توسط «ژان ژاک آنو» با همکاری «آلن گدار» نوشته شده است.

داستان «دشمن پشت دروازه‌ها»(Enemy at the Gates) در پاییز 1942 روایت می‌شود. زمانی که ارتش نازی تا پشت دروازه‌های استالینگراد پیشروی کرده و سعی در تصرف شهر دارد. در سوی دیگر، «واسیلی زایتسف» تک تیرانداز ماهر روسی برای مقاومت در برابر آلمان‌ها تبدیل به یک قهرمان محلی می‌شود اما با آمدن «سرگرد کونیگ» آلمانی که یک تیرانداز زبده است، مهارت او به چالش کشیده می‌شود. بدین ترتیب میان این دو نیز جدالی شخصی درمی‌گیرد و هر کدام سعی می‌کنند تا دیگری را هدف گلوله قرار دهند.

24- خشم /Fury

بهترین فیلم ها درباره جنگ جهانی اول و دوم - خشم (Fury)

ژانر: اکشن، درام، جنگی

امتیاز آی ام دی بی: 7.6 (421503 رأی)

«خشم»(Fury) فیلمی در ژانر جنگی است که اتفاقات آن در زمان جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد. کارگردانی و نویسندگی این فیلم برعهده‌ی «دیوید آیر» بوده است و ستارگانی چون «شایا لباف»، «جان برنثال» و «برد پیت» در آن فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. داستان فیلم در ماه‌های آخر جنگ جهانی دوم در آوریل ۱۹۴۵ واقع می‌شود. در شرایطی که متفقین آخرین ضربات خود را به European Theater (بخش اروپای جنگ جهانی) وارد می‌کنند.

داستان «خشم»(Fury) و شخصیت «گروهبان وارددی» برگرفته از وقایع‌نگاری‌های انجام‌شده توسط بسیاری از خدمه‌های تانک‌های متفقین در جریان جنگ جهانی دوم است. بارزترین نمونه آنها، سرگذشت فرمانده آمریکایی تانک، «گروهبان لافایت گرین پول» معروف به «وار ددی»(پدر جنگ) است که یک روز پس از نبرد نرماندی در خط مقدم پیاده شده و ۲۵۸ دستگاه از ادوات سنگین دشمن از بین بُرد.

23- امپراتوری خورشید /Empire of the Sun

بهترین فیلم ها درباره جنگ جهانی اول و دوم - امپراتوری خورشید (Empire of the Sun)

ژانر: اکشن، درام، تاریخی

امتیاز آی ام دی بی: 7.7 (114638 رأی)

«امپراتوری خورشید»(Empire of the Sun) فیلم سینمایی آمریکایی در ژانر درام و جنگی به کارگردانی «استیون اسپیلبرگ»و تهیه‌کنندگی «کتلین کندی» است. این فیلم در سال ۱۹۸۷ میلادی اکران شد. «کریستین بیل» و «جان مالکوویچ» بازیگران اصلی این فیلم‌اند. فیلمنامه‌ی «امپراتوری خورشید»(Empire of the Sun) توسط «تام استاپارد» با اقتباس از رمانی با همین نام به قلم «جی.جی بالارد» نوشته شده است.

داستان «امپراتوری خورشید»(Empire of the Sun) درباره‌ی یک پسر بچه انگلیسی بنام «جیمز گراهام» است که در دوران جنگ جهانی دوم به همراه خانواده‌اش در شانگهای سکونت داشته و توسط ژاپنی‌ها به اسارت گرفته می‌شود. این فیلم کاندیدای شش اسکار در بخش‌های موسیقی متن، اسکار بهترین تدوین، بهترین صدا، بهترین طراحی لباس، بهترین طراحی هنری و بهترین فیلمبرداری در سال ۱۹۸۸ شد.

 

22- کتاب سیاه /Black Book

بهترین فیلم ها درباره جنگ جهانی اول و دوم - کتاب سیاه (Black Book)

ژانر: درام، هیجان‌انگیز، جنگی

امتیاز آی ام دی بی: 7.7 (72247 رأی)

«کتاب سیاه»(Black Book) فیلمی هیجان‌انگیز درباره‌ی جنگ جهانی دوم به کارگردانی «پل ورهوفن» است که در سال ۲۰۰۶ به اکران عمومی درآمد. داستان این فیلم درباره‌ی یک زن جوان و زیبای یهودی است که در جریان جنگ جهانی دوم و اشغال هلند توسط ارتش نازی برای بقای خود می‌کوشد. وی برای کمک به گروه‌های آزادی‌بخش با یکی از فرماندهان ارتش نازی طرح دوستی می‌ریزد و از این راه نقشه‌های خود را اعمال می‌کند.

«کتاب سیاه»(Black Book) در جشنواره فیلم هلند در سال ۲۰۰۶ بیشترین تعداد جایزه را به خود اختصاص داد. رسانه‌های جهانی نیز به فیلم به ویژه نقش‌آفرینی «کاریس فن هاوتن» واکنش‌های مثبتی نشان دادند. این فیلم تا زمان ساخت، با بودجه ۱۷ میلیون یورویی، پرخرج‌ترین فیلم هلندی بوده‌است و همچنین پرفروش‌ترین فیلم سینمایی هلندی در هلند. تا ۱۲ ژانویه ۲۰۰۷ که یک میلیون نفر آن‌را تماشا کردند.

21- طولانی‌ترین روز /The Longest Day

بهترین فیلم ها درباره جنگ جهانی اول و دوم - طولانی ترین روز (The Longest Day)

ژانر: اکشن، درام،‌ تاریخی

امتیاز آی ام دی بی: 7.8 (51888 رأی)

«طولانی ترین روز»(The Longest Day) فیلمی آمریکایی در ژانر حماسی و جنگی به کارگردانی «کن آناکین»، «اندرو مارتون» و «برنهارد ویکی» است که در سال ۱۹۶۲ منتشر شد. فیلمنامه‌ی این اثر توسط «کرنلیوس رایان» با اقتباس از رمانی با همین نام نوشته‌ی خودش، به رشته‌ی تحریر درآمده است. «جان وین»، «رابرت رایان» و «ریچارد برتون» از بازیگران «طولانی ترین روز»(The Longest Day) هستند.

داستان «طولانی ترین روز»(The Longest Day) درباره‌ی روزی است که ارتش آمریکا به همراه ارتش متفقین برای بیرون کردن ارتش آلمان نازی از خاک فرانسه تصمیم می‌گیرند تا به ساحل نورماندی در فرانسه یورش ببرند. این فیلم موفق شد تا در پنج رشته نامزد دریافت اسکار شود که در نهایت اسکار بهترین فیلمبرداری و بهترین جلوه‌های ویژه را از آن خود کرد.

20- پسری با پیژامه‌ی راه راه /The Boy in Striped Pajamas

بهترین فیلم ها درباره جنگ جهانی اول و دوم - پسری با پیژامه راه راه (The Boy in the Striped Pajamas)

ژانر: درام، جنگی

امتیاز آی ام دی بی: 7.8 (188710 رأی)

«پسری با پیژامه‌ی راه راه»(The Boy in Striped Pajamas) یک فیلم سینمایی تراژدیک و تاریخی به کارگردانی «مارک هرمن» محصول سال ۲۰۰۸ است. این فیلم براساس رمانی به همین نام به قلم نویسنده‌ی ایرلندی «جان بوین است». محوریت داستانی «پسری با پیژامه‌ی راه راه»(The Boy in Striped Pajamas) فاجعه‌ی هولوکاست است که از طریق سرگذشت دو کودک هشت ساله روایت می‌شود.

داستان «پسری با پیژامه‌ی راه راه»(The Boy in Striped Pajamas) درباره‌ی پسری هشت ساله به نام «برونو» است که به همراه مادرش، خواهر بزرگتر و پدرش که از فرماندهان گردان حفاظتی حزب نازی است، به روستایی در اروپا نقل مکان می‌کنند جایی که پدر او ریاست یکی از اردوگاه‌های یهودیان را برعهده دارد. «برونو» در این اردوگاه با پسری بنام «شمول» که یهودی است، دوست می‌شود.

19- تاوان /Atonement

بهترین فیلم ها درباره جنگ جهانی اول و دوم - تاوان (Atonement)

ژانر: درام، معمایی، عاشقانه

امتیاز آی ام دی بی: 7.8 (248624 رأی)

«تاوان»(Atonement) فیلمی رمانتیک و درام به کارگردانی «جو رایت» محصول سال ۲۰۰۷ است. فیلم‌نامه این فیلم توسط «کریستوفر همپتون» با اقتباس از رمانی به همین نام اثر ایان «مک‌یوون» به نگارش درآمده است. «تاوان»(Atonement) از تحسین شده‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۰۷ می‌باشد که برنده جوایزی مثل جایزه گلدن گلوب و جایزه بفتا شد. همچنین در هفت رشته نامزد دریافت جایزه اسکار بود که تنها در بخش فیلم موفق به دریافت مجسمه‌ی طلایی شد.

این فیلم را «جو رایت» که تجربه و تخصص زیادی در ساخت عاشقانه‌های تاریخی دارد و این توانایی‌اش را پیشتر با فیلم «غرور و تعصب»(Pride & Prejudice) نشان داده بود، برای شرکت «ورکینگ تایتل فیلمز» و در تابستان ۲۰۰۶ در بریتانیا و فرانسه ساخته است. از بازیگران «تاوان»(Atonement) می‌توان به نام‌هایی مثل «کیرا نایتلی»،‌ «جیمز مک‌آووی» و «سیرشا رونان» اشاره کرد.

18- زیر شن /Land of Mine

بهترین فیلم ها درباره جنگ جهانی اول و دوم - زیر شن (Land of Mine)

ژانر: درام، تاریخی، جنگی

امتیاز آی ام دی بی: 7.8 (34960 رأی)

«سرزمین من»(Land of Mine) که در دانمارک با نام «زیرِ شن»(Under Sandet) شناخته می‌شود، فیلمی دانمارکی-آلمانی در ژانر جنگی و تاریخی به کارگردانی «مارتین زاندولیت» است که در سال ۲۰۱۵ اکران شد. فیلم با الهام از حوادث واقعی است که به ندرت در کتب تاریخی توصیف شده‌اند. «سرزمین من»(Land of Mine) به عنوان نماینده دانمارک در بخش بهترین فیلم خارجی زبان مراسم اسکار شرکت کرد اما این جایزه در نهایت به «فروشنده»(The Salesman) ساخته‌ی «اصغر فرهادی» رسید.

«سرزمین من»(Land of Mine) داستان اسرای جنگی آلمانی را بازگو می‌کند که برای پاکسازی میادین مین در دانمارک پس از جنگ جهانی دوم به سواحل غربی دانمارک فرستاده شده‌اند. تصور بر این است که که بیش از ۲۰۰۰ سرباز آلمانی مجبور به کشف مین شدند که تقریباً نیمی از آنها جان خود یا عضوی از بدن خود را از دست دادند.

17- نامه‌هایی از ایو جیما /Letters from Iwo Jima

بهترین فیلم ها درباره جنگ جهانی اول و دوم - نامه‌هایی از ایو جیما (Letters from Iwo Jima)

ژانر: اکشن، ماجراجویی، ‌درام

امتیاز آی ام دی بی: 7.9 (153286 رأی)

«نامه‌هایی از ایو جیما»(Letters from Iwo Jima) یک درام جنگی به کارگردانی «کلینت ایستوود»، نویسندگی «ایریس یاماشیتا» و تهیه‌کندگی «استیون اسپیلبرگ» است که در سال ۲۰۰۶ به اکران عمومی درآمد. این فیلم نبرد ایو جیما را از نگاه سربازان ژاپنی به تصویر می‌کشد. «نامه‌هایی از ابو جیما»(Letters from Iwo Jima) به‌طور کامل به زبان ژاپنی تهیه شده‌است.

این دنباله‌سازی موفق دقیقاً همان داستان فیلم دیگر «کلینت ایستوود» در همان سال یعنی «پرچم‌های پدران ما»(Flags of Our Fathers) را از دید ژاپنی‌ها روایت می‌کند. داستان هر دو فیلم درباره‌ی لحظات پایانی مقاومت ارتش امپراطوری ژاپن مقابل ارتش آمریکا در جزیره‌ی ایو جیما در خلال جنگ جهانی دوم است. «نامه‌هایی از ایو جیما»(Letters from Iwo Jima) یکی از نُه فیلم خارجی زبانی است که در بخش بهترین فیلم نیز نامزد جایزه اسکار شده است.

16- خرگوش جوجو /Jojo Rabbit

بهترین فیلم ها درباره جنگ جهانی اول و دوم - خرگوش جوجو (Jojo Rabbit)

ژانر: کمدی، ‌درام، جنگی

امتیاز آی ام دی بی: 7.9 (281937 رأی)

«خرگوش جوجو»(Jojo Rabbit) فیلمی کمدی به کارگردانی «تایکا وایتیتی» است که در سال ۲۰۱۹ اکران شد. از بازیگران آن می‌توان به «اسکارلت جوهانسون»، «تایکا وایتیتی»، «ربل ویلسون» و «سم راکول» اشاره کرد. این فیلم از سوی فاکس سرچلایت پیکچرز منتشر شد. «تایکا وایتیتی» موفق شد تا جایزه‌ی اسکار بهترین فیلمنامه‌ی اقتباسی را برای «خرگوش جوجو»(Jojo Rabbit) بدست آورد.

داستان «خرگوش جوجو»(Jojo Rabbit) در بازه زمانی جنگ جهانی دوم و در کشور آلمان اتفاق می‌افتد. پسر بچه‌ای به نام «جوجو» که تحت تأثیر پیرامون خود قرار گرفته و عاشق آدولف هیتلر است، آرزویش عضو شدن در گروه محافظین شخصی هیتلر است. او وارد بخش آموزشی نظامی می‌شود اما برایش مشکلاتی به وجود می‌آید و از آموزش اخراج می‌شود. مادر «جوجو» که مخالف عقاید هیتلر است تلاش می‌کند تا او را با حقیقت آشنا کند.


15- دانکرک /Dunkirk

بهترین فیلم ها درباره جنگ جهانی اول و دوم - دانکرک (Dunkirk)

ژانر: اکشن، درام، تاریخی

امتیاز آی ام دی بی: 7.9 (545316 رأی)

«دانکرک»(Dunkirk) فیلمی جنگی به نویسندگی و تهیه‌کنندگی و کارگردانی «کریستوفر نولان» محصول سال ۲۰۱۷ است. این فیلم دهمین اثر بلند نولان و اولین فیلم اوست که بر اساس یک رخداد واقعی ساخته شده‌است. داستان فیلم، در جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد و درباره‌ی تخلیه نیروهای بریتانیا، فرانسه و بلژیک از شهر دانکرک در فرانسه می‌باشد.

ایده اولیه «دانکرک»(Dunkirk)، زمانی به ذهن نولان رسید که در سن بیست و پنج سالگی به همراه همسرش «اما توماس» به کانال مانش سفر کردند. «نولان» فیلمنامه‌ای ۷۶ صفحه‌ای نوشت که کوتاه‌ترین فیلمنامه او محسوب می‌شد. «تام هاردی»، «کنت برانا» و «مارک رایلنس» اولین بازیگرانی بودند که در سال 2015 قرار خود را با «نولان» امضاء کردند.

«نولان» برای نقش اول فیلمش به دنبال جوانی تازه‌کار می‌گشت که به «فیون وایتهد» رسید. نقش‌آفرینی «وایتهد» مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و او را کشف جدید «نولان» خواندند.

 

14-بازی تقلید /The Imitation Game

بهترین فیلم های جنگی

ژانر: بیوگرافی، درام، مهیج

امتیاز آی ام دی بی: 8 (677602 رأی)

این فیلم به دستاورد نابغه بزرگ ریاضیات و رمزنگاری، «آلن تورینگ»، می‌پردازد. در طول جنگ جهانی دوم، ارتش نازی برای ارسال پیام‌های سری از ماشینی به نام «انیگما» استفاده می‌کرد. تورینگ با شکستن کد انیگما خدمت بزرگی در ....کردن حملات نازی‌ها داشت.

فیلم «بازی تقلید» نگاهی به تلاش‌های شبانه روزی «تورینگ» و همکارش «جوآن» در ساخت ماشینی برای خواندن کدهای انیگما دارد. این فیلم، نامزد 8 جایزه اسکار و برنده اسکار بهترین فیلمنامه شده‌است.

13-توهم بزرگ / La Grande Illusion

بهترین فیلم های جنگی-توهم بزرگ

ژانر: درام، جنگی

امتیاز آی ام دی بی: 8.1 (33561 رأی)

«توهم بزرگ»، اولین فیلم خارجی (فرانسوی) است که نامزد اسکار بهترین فیلم شده‌است. حوادث این فیلم مربوط به دوره جنگ جهانی اول است. فرانسوی‌هایی که اسیر شدند، بعد از چند تلاش ناموفق به زندانی امن منتقل می‌شوند که دیگر راه فرار ندارند. در این فیلم، «ژان رنوآر» در چارچوب ملیت، افرادی از طبقات اجتماعی کاملا متفاوت را در کنار هم قرار داده است. تقابل این افراد و تلاش آنها در کنار هم از نکات قابل توجه این فیلم است.

 

12-ستیغ اره ای/ Hacksaw Ridge 

بهترین فیلم های جنگ جهانی-ستیغ اره ای

ژانر: بیوگرافی، درام، تاریخی

امتیاز آی ام دی بی: 8.1 (428319 رأی)

«دزموند داس»، سرجوخه نیروی زمینی ارتش آمریکا، مردی ضدجنگ بود که به عنوان بهیار فعالیت می‌کرد. در جنگ جهانی دوم نشان داد که بدون شلیک حتی یک گلوله هم می‌توان در جنگ مفید واقع شد. او که در ابتدای ورودش به دلیل امتناع از اسلحه به دست شدن، مورد آزار و اذیت همرزمانش قرار می‌گرفت بعد از نجات جان ده‌ها نفر در جنگ «اوکیناوا» محبوبیت بسیاری به دست آورد و موفق به دریافت مدال افتخار شد.

«مل گیبسون» فیلمی درباره رشادت‌های او در اوکیناوا ساخته‌است و این فیلم نامزد 6 جایزه اسکار و برنده 2 اسکار بهترین صدا و بهترین تدوین شده‌است.

 

11-فرار بزرگ / The Great Escape

بهترین فیلم های جنگ جهانی-فرار بزرگ

ژانر: ماجراجویی، درام، تاریخی

امتیاز: 8.2 (222608 رأی)

این فیلم بر اساس یکی از قصه‌های معروف جنگ جهانی دوم و بر اساس رمانی با همین نام از «پل بریکهیل» ساخته شده‌است. طی جنگ جهانی دوم، تعدادی از متفین اسیر اردوگاه‌های آلمان‌ها هستند و سعی می‌کنند از آنجا فرار کنند. برای این کار باید تونل حفر کنند. باید با هر وسیله ای که شده خودشان را از محدوده آلمان‌ها خارج کنند و به جای امن برسانند؛ در این راه فقط عده انگشت شماری موفق می‌شوند نقشه را عملی کند.

سکانس موتورسواری «استیو مک کوئین» در این فیلم از صحنه‌های ماندگار سینما است. «فرار بزرگ»، نامزد اسکار بهترین تدوین شده‌است.

 

10-سقوط / Downfall

بهترین فیلم های جنگ جهانی-سقوط

ژانر: بیوگرافی، درام، تاریخی

امتیاز: 8.2 (328606 رأی)

این فیلم، آخرین روزهای زندگی «آدولف هیتلر» را نشان می‌دهد. هرچند عده‌ای عقیده دارند که هیتلر در آن زمان خودکشی نکرده و فرار کرده‌است؛ اما فیلم «سقوط» با فرض مرگ هیتلر، وقایع آن دوران را به تصویر می‌کشد.

پنهان شدن، ازدواج با معشوقه دیرینش، خودکشی آن دو در سنگر زیرزمینی فرماندهی و در کنار آن، فروپاشی آلمان نازی و پرده برداشتن از اعمال آنها، المان‌هایی هستند که در فیلم از آنها یاد شده‌است. فیلم «سقوط»، نامزد بهترین فیلم خارجی در اسکار شده‌است.

9- ۱۹۱۷ /1917

بهترین فیلم ها درباره جنگ جهانی اول و دوم - 1917

ژانر: درام، جنگی

امتیاز: 8.3 (398841 رأی)

«1917» فیلم سینمایی انگلیسی در ژانر جنگی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی «سم مندز» است که در سال ۲۰۱۹ به اکران درآمد. «مندز» فیلم‌نامه این فیلم را با همراهی «کریستی ویلسون» و با الهام از خاطره‌ای که پدربزرگش برای او تعریف کرده بود، به رشته تحریر درآورده است. داستان فیلم در بهار سال ۱۹۱۷ و در طی جنگ جهانی اول در شمال فرانسه رقم می‌خورد جایی که دو سرباز انگلیسی مأمور می‌شوند تا پیامی را به خط مقدم جبهه برسانند.

پرونده ساخت «1917» نخستین بار در ژوئن ۲۰۱۸ باز شد. «تام هالند» نخستین انتخاب «مندز» برای بازی در نقش اول فیلم بود اما به علت طولانی بودن مراحل فیلم‌برداری و تداخل با پروژه‌های دیگر «هالند»، او این پیشنهاد را رد کرد. اکتبر ۲۰۱۸ خبر رسید که «راجر دیکنز» به عنوان مدیر فیلم‌برداری به پروژه پیوسته است و سپس مشخص شد که «دیکینز» و «مندز» قصد دارند فیلم را به صورت برداشت بلند(سکانس پلان)، فیلم‌برداری کنند. «راجر دیکنز» جایزه‌ی اسکار بهترین فیلمبرداری را برای این فیلم کسب کرد.

8-حرامزاده های لعنتی /Inglourious Basterds

بهترین فیلم های جنگ جهانی-حرامزاده های لعنتی

ژانر: ماجراجویی، درام، جنگی

امتیاز: 8.3 (1251130 رأی)

در این فیلم «تارنتینو»، با روایتی خیالی، ماجرای پایان جنگ جهانی دوم و کشته شدن رایش سوم را به تصویر کشیده است. او برای نوشتن فیلمنامه و شخصیت پردازی کارکترهایش در «حرامزاده‌های لعنتی»، حدود 10 سال وقت صرف کرد؛ زمانی که نوبت به انتخاب شخصیت کلنل لاندا رسیده بود او بسیار سردر گم بود و احساس می‌کرد هیچکس نمی‌تواند این نقش را به خوبی بازی کند اما در نهایت نقش به «کریستوف والتز» رسید. «والتز» برای این نقش‌آفرینی، برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل شد.

«حرامزاده‌های لعنتی»، در کل نامزد 8 جایزه اسکار شده است.

7-کشتی/ Das Boot

بهترین فیلم های جنگ جهانی-کشتی

ژانر: ماجراجویی، درام، مهیج

امتیاز آی ام دی بی: 8.3 (1251130 رأی)

پیش از ساخت فیلم، سریال کوتاهی با همین نام و همین محتوا پخش و با بازخوردهایی منفی از سوی منتقدان مواجه شده بود. دلیل مخالفت منتقدان همدردی این فیلم آلمانی با جبهه خودشان و در واقع جبهه دشمن بود. بعد از اکران که بیننده‌ها متوجه شدند که از 4 هزار آلمانی که در زیردریایی‌ها بودند، 3 هزار نفر آنها دیگر برنگشتند و البته هنر فیلمسازی «ولفگانگ پترسن» آنها را متاثر کرد؛ فضا کمی تلطیف شد.

این فیلم در 6 رشته در اسکار نامزد شد اما جایزه ای به دست نیاورد. زبان اصلی این فیلم آلمانی است اما به انگلیسی هم دوبله شده است.

6-راه های افتخار/Paths of Glory

بهترین فیلم های جنگ جهانی-راه های افتخار

ژانر: درام، جنگی

امتیاز: 8.4 (176030 رأی)

«استنلی کوبریک» فیلمنامه این اثر را بر اساس رمانی از «هامفری کوب» که درباره وقایع جنگ جهانی اول است؛ نوشته‌است. از آنجا که در این فیلم، چهره خشنی از ارتش فرانسه نشان داده شده بود؛ اکران این فیلم در فرانسه ممنوع شد. در اسپانیا هم 11 سال بعد از مرگ «فرانسیسکو فرانکو» این فیلم اجازه اکران گرفت.

«کوبریک» بعد از فیلم، با دختری که در سکانس پایانی در کافه آواز می خواند؛ ازدواج کرد و تا پایان عمرش با او بود.

 

5-دیکتاتور بزرگ/ The Great Dictator

بهترین فیلم های جنگ جهانی-دیکتاتور بزرگ

ژانر: کمدی، درام، جنگی

امتیاز: 8.4 (200906 رأی)

این فیلم در اوایل جنگ جهانی دوم ساخته شد و گفته می‌شود خود «هیتلر» هم این فیلم را دیده و تماشای آن را در کشورهای تحت سلطه نازی‌ها ممنوع اعلام کرده بود. در این فیلم ضد نازی که شخصیت‌های خیالی دارد و در شهری خیالی اتفاق می افتد؛ شاهد قتل عام یهودی‌ها هستید. دیکتاتور بزرگ در این فیلم، «آدنوید هینکل» نام دارد که کاملا مشخص است به چه کسی اشاره دارد.

سخنرانی های این فیلم درابتدا به زبان آلمانی بود که برای کسی مفهومی نداشت اما بعد از حمله فرانسه به آلمان، «چارلی چاپلین» پایان فیلم را عوض کرد و سخنرانی مشهورش را ایراد کرد. این فیلم، در 5 رشته در اسکار نامزد شد اما در کمال تعجب هیچ جایزه ای به دست نیاورد.

 

4-پیانیست/ The Pianist

بهترین فیلم های جنگ جهانی-پیانیست

ژانر: بیوگرافی، درام، موزیک

امتیاز: 8.5 (720445 رأی)

«رومن پولانسکی» یکی از یهودیان بازمانده جنگ جهانی دوم و تنها عضو خانواده‌اش است که از جنگ جان سالم به در برده است؛ پدرش در اردوگاه کار و مادرش در آشوویتس کشته شدند. «اسپیلبرگ» پیشنهاد ساخت «فهرست شیندلر» را به «پولانسکی» داده بود اما او به دلیل تجربه های تلخی که داشت آن را نپذیرفت. در نهایت 9 سال بعد، او ورژن خودش از جنگ جهانی را ساخت.

«پیانیست»، سرگذشت واقعی «ووادیسواف اشپیلمان»، پیانیست لهستانی است که از نسل کشی‌های یهودیان جان سالم به در برد. این فیلم، نامزد 7 جایزه اسکار شد و 3 جایزه بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر نقش اول مرد را برد. «آدرین برودی»، جوان ترین بازیگری بود که توانست با 29 سال سن، اسکار بهترین بازیگر نقش اول را بگیرد.

3-زندگی زیباست /Life Is Beautiful 

بهترین فیلم های جنگ جهانی-زندگی زیباست

ژانر: کمدی، درام، عاشقانه

امتیاز: 8.6 (616029 رأی)

«روبرتو بنینی»، در این فیلم با روایتی کمدی، تلاش‌های یک پدر را برای دور نگه داشتن پسرش از آسیب‌های روانی جنگ را نشان می‌دهد. نیمه اول فیلم، قصه عاشق شدن و ازدواج «گوییدو» و نیمه دوم فیلم، اسیر شدن او و پسرش در اردوگاه کار اجباری یهودیان را به تصویر کشیده است. این فیلم نامزد 7 جایزه اسکار و برنده اسکار بهترین فیلم خارجی، بهترین بازیگر و بهترین موسیقی متن شده است.  

2-نجات سرباز رایان /Saving Private Ryan

بهترین فیلم های جنگ جهانی-نجات سرباز رایان

ژانر: درام، جنگی

امتیاز: 8.6 (1222060 رأی)

«رابرت رودات»، فیلمنامه نویس این اثر، با دیدن بنای یادبود 4 برادر که همگی در جنگ کشته شده بودند؛ ایده نوشتن «نجات سرباز رایان» را گرفت؛ فیلمی که در آن، گروهی مامور می‌شوند تا چهارمین پسر خانواده‌ای که 3 پسر دیگرش در جنگ کشته شده اند را از جنگ معاف کنند و نزد مادرش بازگردانند. وقایع این فیلم، مربوط به «نبرد نرماندی» در جنگ جهانی دوم است.

این درام جنگی موفق، نامزد 11 جایزه اسکار و برنده 5 تای آن از جمله بهترین کارگردانی برای «اسپیلبرگ»، بهترین فیلمبرداری، بهترین صدا، بهترین تدوین و بهترین جلوه های ویژه شد.

1-فهرست شیندلر/Schindler's List

بهترین فلیم های جنگ جهانی-فهرست شیندلر

ژانر: بیوگرافی، درام، تاریخی

امتیاز: 8.9 (1200842 رأی)

«استیون اسپیلبرگ» که خودش فرزند یک خانواده یهودی مهاجر است را برای ساخت فیلم‌های با درونمایه جنگ و هولوکاست می‌شناسند. در این فیلم، او زندگی واقعی «اسکار شیندلر»، تاجر یهودی را به تصویر می‌کشد؛ تاجری با نفوذ و عضو حزب نازی که تمام دارایی‌اش را صرف نجات جان یهودیان کرد.

سرگذشت تلخ یهودیان لهستان در طول جنگ و در اردوگاه‌های کار، تصاویری از اجساد کودکان در گورهای دسته جمعی و ترس  وحشت حاکم بر آنها، از عناصر تاثیرگذار این فیلم هستند. «فهرست شیندلر»، نامزد 11 جایزه اسکار و برنده 7 تای آن شده است.

کمدی یا تاریخی، بیوگرافی یا درام، فیلم‌هایی که درباره جنگ ساخته می‌شوند همگی درونمایه‌ای تلخ دارند؛ از فیلم‌های که درباره جنگ جهانی ساخته شده‌اند؛ فیلم مورد علاقه شما کدام است؟

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۶/۲۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی