اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

20 فیلم برتری که درباره حضرت مسیح ساخته شد

چهارشنبه, ۱۶ شهریور ۱۴۰۱، ۰۸:۲۲ ق.ظ

داستان‌های مختلف مذهبی که در کتب مقدس مسیحیان وجود دارد در طول عمر هالیوود بارها و بارها مورد اقتباس قرار گرفته است که در مرکز تمام این آثار، بیشتر از همه نام حضرت مسیح (ع) می‌درخشد. و می شود گفت بیش از 200 فیلم درباره عیسی مسیح در سینما ساخته شده است.

گرچه طی چند سال اخیر شاهد داستان‌های حماسی دیگری چون «نوح» و «خروج: خدایان و پادشاهان» هم بوده‌ایم که درخشش فوق‌العاده‌ای داشتند. با تمام این اوصاف، اکنون در دوران تعطیلات سال نو قرار داریم و چند روز پیش هم روز تولد مسیح بود.

فیلم‌هایی که درباره حضرت مسیح ساخته شده‌اند همگی اقتباس مستقیم و دقیقی از داستان‌های انجیل، عهد عتیق یا عهد جدید نیست و در این میان برخی از فیلم‌سازان و کارگردانان نظرات و دیدگاه عرفانی، تاریخی یا شخصی خود را به داستان تزریق کرده‌اند.

در ادامه این مقاله به معرفی ۲۰ فیلم برتری می‌پردازیم که حول محور مسیح (ع) ساخته شدند؛ با ما همراه باشید.


۲۰. جاده انجیل: داستانی از عیسی (Gospel Road: A Story of Jesus)

محصول: ۱۹۷۳

حضرت مسیح

جانی کش علاقه بسیاری به مذهب مسیحی داشت و به همین جهت برای ساخت Gospel Road: A Story of Jesus دست در جیب خودش کرد. او به عنوان راوی در فیلم حاضر شد و همچنین آهنگ‌هایش ساندترک‌های فیلم را تشکیل دادند. بودجه نسبتا کمی که این اثر به خود دید موجب شد سازندگان راه‌های خلاقانه‌ای برای حل مشکلاتشان پیدا کنند.

به عنوان مثال مسیح هیچ‌گاه با جمعیت‌های بزرگ احاطه نمی‌شود و در عوض موسیقی و صداگذاری عالی فیلم این خلا مهم را به خوبی پر می‌کند. جونی کارتر همسر و همکار جانی کش هم در این فیلم به ایفای نقش پرداخته و تنها بازیگری است که خطوط دیالوگ دارد.

فیلم Gospel Road: A Story of Jesus که در سال ۱۹۷۳ اکران گردید توسط رابرت الفستروم کارگردانی و جانی کش و لاری موری نوشته شده است. جانی کش، جون کارتر، رابرت الفستروم، پاول ال اسمیت، اَلِن دیتر، توماس لونتال و جان پاول کی از جمله بازیگران فیلم هستند.

۱۹. The Passover Plot

محصول: ۱۹۷۶

حضرت مسیح

خیلی از فیلم‌هایی که درباره مسیح ساخته شده‌اند سعی دارند به جای یک تصویر تاریخی بر اساس شواهد، تئوری‌های جالبی را درباره او مطرح کنند. در حالی که فیلم The Da Vinci Code ایده ازدواج مسیح را مطرح کرد، The Passover Plot تئوری جالب توجه دیگری را به میان می‌آورد: «چه می‌شود اگر مسیح به زندگی بازگشته باشد، چراکه اصلا از دنیا نرفته؟»

این فیلم بر اساس یک رمان پرفروش از سال ۱۹۶۵ ساخته شده و ایده بازگشت مسیح را اینگونه مطرح می‌کند که یک داروی خاص مرگ او را شبیه‌سازی می‌کند و سپس او برای تکمیل ماموریت خود بازمی‌گردد.

گرچه این تنها ایده متفاوت و جالب توجه فیلم نیست و پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از اسپویل در اینجا خودتان آن را تماشا کنید. زالمن کینگ، دونالد پلزنس، هری اندروز، اسکات ویلسون، هیو گریفیث، دن هدایا، دن آدس و رابرت واکر جونیور از جمله بازیگران The Passover Plot هستند و مایکل کمپوس کارگردانی آن را برعهده داشته.

فیلم The Passover Plot نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین طراحی لباس هم شده بود.

۱۸. مسیح/ بشارت منجی (The Messiah)

محصول: ۲۰۰۷

حضرت مسیح

شاید تا کنون با لیستی مواجه نشده‌اید که یک فیلم ایرانی در آن پیدا شود اما این بار قضیه فرق می‌کند. سایت denofgeek در لیست خود از فیلم «بشارت منجی» به کارگردانی نادر طالب‌زاده هم نام برده که در نوع خود جالب توجه است.

مشخصا، این فیلم داستان مسیح (ع) را از دید مسلمانان و بر اساس آموزه‌های قرآن روایت می‌کند و در نتیجه تفاوت‌های فاحشی با فیلم‌های هالیوودی و مسیحی دارد. در The Messiah حضرت مسیح در واقع اصلا به صلیب کشیده نمی‌شود و یهودا ظاهر و صدای مسیح را به خود می‌گیرد و نتیجتا او است که توسط رومیان دستگیر شده و به صلیب کشیده می‌شود.

این داستان پردازی شاید برای ما ایرانیان جنبه تازه و خاصی نداشته باشد اما خب به گفته نویسنده denofgeek این نوعی از روایت است که اصلا برای مسیحیان کشورهای مختلف آشنا نیست.

احمد سلیمان نیا، فتحعلی اویسی، سیروس اسنقی، و مینا باقری از جمله بازیگران فیلم سینمایی «بشارت منجی» هستند.

۱۷. کتاب مقدس تصویری: انجیل یوحنا (The Visual Bible: The Gospel of John)

محصول: ۲۰۰۳

حضرت مسیح

این فیلم که هیچ ارتباطی هم به The Visual Bible: Matthew/Acts ندارد، توسط کریستوفر پلامر روایت می‌شود و هنری ایان کوسیک در آن نقش مسیح جوان را بازی کرده است (گرچه بازی دادن یک هنرپیشه خوش‌چهره به عنوان مسیح در سال ۲۰۱۴ با فیلم Son of God تکرار شد؛ فیلمی که به معنای واقعی کلمه نمرات افتضاحی از منتقدان دریافت کرد).

The Visual Bible: The Gospel of John بیشتر سعی کرده روی جنبه‌های کمتر دیده شده از زندگی مسیح تمرکز کند و اتفاقات روزمره و کوچک زندگی‌اش را به تصویر کشد.

علاوه بر هنری ایان کوسیک و کریستوفر پلامر، دانیل کش، استوارت بونس، لینسی بَکسچیر، اسکات هندی، ریچارد لینترن، دایانا پریمن و آلان ون اسپرانگ از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم «انجیل یوحنا» به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این فیلم که تنها ۱۶ میلیون دلار بودجه داشت در سال ۲۰۰۳ به کارگردانی فیلیپ ساویل به اکران درآمد.

۱۶. داستان یهودا (Story of Judas)

محصول: ۲۰۱۵

حضرت مسیح

Rabah Ameur-Zaïmeche فیلم‌ساز فرانسوی-الجزایری علاوه بر ایفای نقش یهودا، به عنوان نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان در پروژه Story of Judas حضور پیدا کرد. در این فیلم داستان شخصیت یهودا که اغلب فردی منفی و بدکار معرفی می‌شود کاملا متفاوت است. Ameur-Zaïmeche سعی کرده نگاه دیگری به این شخصیت داشته باشد؛ نگاهی که احتمالا به مذاق همه خوش نیاید.

در هر حال فیلم مذکور از نظر فنی کیفیت قابل قبولی دارد و طراحی‌های محیطی آن بسیار زیبا انجام شده است. در کنار Rabah Ameur-Zaïmeche بازیگرانی چون Nabil Djedouani، پاتریسیا ملوویسین، محمد آروسی، آبیل جفری، خاویر موسل و الیات خیاط در فیلم Story of Judas ایفای نقش کرده‌اند.

۱۵. فیلم مسیح (Jesus – The Film)

محصول: ۱۹۸۶

حضرت مسیح

مایکل برینتراپ فیلم‌ساز آلمانی علاوه بر حضور در Jesus – The Film در نقش مسیح، خودش کارگردانی اثر را بر عهده گرفته و یک شعار عجیب دارد: «هرکس این فیلم را ببیند رستگار می‌شود!»

این فیلم که به صورت سیاه و سفید فیلم‌برداری شده شامل ۳۵ بخش مختلف است و ۲۲ فیلم‌ساز در آن مشارکت داشته‌اند. هر کارگردان تنها چند دقیقه پیش از ضبط جزئیات بخش خودش را دریافت می‌کرده و قرار بوده هر کس با تخیلات و خلاقیت خود داستان را پیش ببرد.

داستان Jesus – The Film هم در نوع خود عجیب و غریب است. به عنوان مثال ابتدای فیلم می‌بینیم که مسیح در واقع دو قلو بوده و یوسف نجار به مردان خردمند می‌گوید: «شما آن بچه کوچک را بردارید و من هم بزرگ را.»

Jesus – The Film یک اثر آوانگاردی و پیشرو شناخته می‌شود که توانسته ورای داستان مسیح، یک سبک خاص و متمایز از فیلم‌سازی را شکل دهد. این فیلم در سال ۱۹۸۷ به اکران درآمد.

۱۴. پیلاطس و دیگران (Pilate and Others)

محصول: ۱۹۷۲

حضرت مسیح

رمان میخائیل بولگاکف تحت عنوان The Master and Margarita سه داستان جالب توجه در خود دارد: ۱. شیطان در دهه ۱۹۳۰ مسکو در قالب یک شعبده‌باز به دنیای ثروتمندان نفوذ می‌کند ۲. پونتیوس پیلاطس هنگام دادگاه مسیح با وجدان خود کلنجار می‌رود و ۳. در روسیه، مارگاریتا می‌خواهد عشق زندگی‌اش که یک نویسنده ناامید و پوچ‌گرا است را نجات دهد.

فیلم Pilate and Others علاوه بر روایت بخش انجیلی داستان، یک سری المان دیگر هم به آن اضافه می‌کند. اکنون زمان مدرن در کشور آلمان است و پیلاطس اعتقاد دارد مسیح یک مرد بیگناه است (گرچه یک فیلسوف دیوانه). اما آیا این برای نجات او کافیست؟

بخش انجیلی کتاب بولگاکف بارها در قالب داستان، فیلم و انیمیشن بازگو شده و می‌توان گفت شهرت خیلی زیادی در میان مخاطبان مذهبی دارد.

آندری وایدا، وویچخ پشونیاک، یان کرچمار، آندژی واپیتسکی، دانیل اولبریخسکی، مارک پرپچکو، ولادک شیبال و یژی زلنیک از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم Pilate and Others حضور یافته‌اند.

۱۳. مصائب مسیح (The Passion of the Christ)

محصول: ۲۰۰۴

حضرت مسیح

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، فیلم‌های مختلف روی جنبه‌های مختلفی از زندگی مسیح تمرکز کرده‌اند و The Passion of the Christ آمده و درد و رنج‌های فیزیکی این پیامبر خدا را به تصویر کشیده.

در ابتدای کار کسی باورش نمی‌شود یک بازیگر مشهور مثل مل گیبسون بتواند فیلمی درست و حسابی درباره مسیح بسازد اما برخلاف انتظارها، The Passion of the Christ اکنون یکی از پرسودترین فیلم‌های مخصوص بزرگسالا در ایالات متحده است.

نکته مهم‌تر اینکه مل گیبسون می‌خواهد دنباله‌ای بر این فیلم بسازد که گفته می‌شود در سال ۲۰۲۲ به اکران در می‌آید. در The Passion of the Christ: The Resurrection همچنین جیمز کاویزل یک بار دیگر نقش مسیح (ع) را ایفا خواهد کرد.

«مصائب مسیح» که در سال ۲۰۰۴ روی پرده نقره‌ای رفت شامل بازیگرانی چون جیمز کاویزل، مایا مورگنشترن، مونیکا بلوچی، هریستو ژیوکوف، هریستو شوپوف، لوکا لیونلو، کلاودیا جرینی و فرانچسکو د ویتو بود.

۱۲. راه شیری (The Milky Way)

محصول: ۱۹۶۹

حضرت مسیح

لوئیس بونوئل که به عنوان پدر سبک سوررئال در سینما شناخته می‌شود، عقاید جالب توجهی درباره خدا و خلقت داشت و به همین دلیل آثار ویژه‌ای با همین مضامین خلق کرد. The Milky Way داستان دو مسافر ولگرد را با چندین کاراکتر دیگر ترکیب می‌کند که همگی فلسفه مذهبی را مورد بحث قرار می‌دهند.

مشخصا، مسیح و مادرش به شکل مداوم در فیلم دیده می‌شوند و صحنه‌های جالب و بعضا مضحکی درست می‌کنند. جنبه‌های طنز The Milky Way واقعا کم‌نظیر و شگفت‌انگیز است و تنها مشکل ماجرا، مخالفت بسیاری از افراد مذهبی با نحوه روایت فیلم از مسیح و مادرش است (در یک صحنه عجیب و غریب مسیح برای درمان یک فرد نابینا در چشم او آب دهان می‌اندازد!).

فیلم‌نامه «راه شیری» به دست لوئیس بونوئل و ژان-کلود کریر نوشته شده و پل فرانکر، لورن ترزیف، ژان‑کلود کریر، میشل پیکولی، ادیت اسکوب، آلن کنی و پیر کلمنتی از جمله بازیگران آن بوده‌اند.

۱۱. شاهنشاه (King of Kings)

محصول: ۱۹۶۱

حضرت مسیح

King of Kings محصول ۱۹۶۱ و به کارگردانی نیکلاس ری پر از صحنه‌های حماسی، محیط‌های شگفت‌انگیزی، طراحی لباس خارق‌العاده و کلی بخش بی‌نقص دیگر است. گرچه این فیلم خیلی به جنبه‌های شخصیتی خود مسیح یا حتی مباحث مذهبی نمی‌پردازد و در عوض خیلی شما را سرگرم می‌کند.

به عنوان مثال همسر و دخترخوانده هرود چنان شیطان‌صفت و پلید هستند که کارگردان بیشترین زمان را در فیلم به آن‌ها داده است. در اینجا همچنین یک تئوری جدید درباره دلیل خیانت یهودا به مسیح هم مطرح می‌شود که شنیدن آن خالی از لطف نیست.

جفری هانتر، هرد هتفیلد، رابرت رایان، ریپ تورن، شیوون مک‌کنا، ویوسا لیندفورش، هری گواردینو و اورسن ولز از جمله هنرپیشگانی هستند که در فیلم King of Kings به ایفای نقش پرداخته‌اند.

۱۰. عیسی ناصری (Jesus of Nazareth)

محصول: ۱۹۷۷

حضرت مسیح

Jesus of Nazareth در واقع یک مینی‌سریال کوتاه محسوب می‌شود اما خب تنها ۲ قسمت دارد و به عقیده برخی یک فیلم سینمایی است که به دو قطعه تقسیم شده. در هر حال، این فیلم سعی کرده یک نگاه عارفانه به زندگی و شخصیت مسیح داشته باشد و رابرت پاول به یکی از خاطره‌انگیزترین بازیگرانی تبدیل شده که نقش مسیح را بازی می‌کند.

داستان فیلم هم تا حد زیادی کامل و جامع است؛ تولد، زندگی، رسالت، تصلیب و رستاخیز مسیح همگی در فیلم فرانکو زفیرلی جای گرفته‌اند. Jesus of Nazareth نامزد دریافت هشت جایزه شده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جایزه بهترین بازیگر مرد بفتا و جایزه امی پربیننده‌ترین برنامه اشاره کرد.

رابرت پاول، الیویا هاسی، آن بنکرافت، کریستوفر پلامر، ارنست بورگناین، لارنس اولیویه، جیمز فارنتینو، ایان مک شین و جیمز میسون بازیگران فیلم سینمایی تحسین‌شده Jesus of Nazareth بوده‌اند.

۹. برخاسته (Risen)

محصول: ۲۰۱۶

حضرت مسیح

فیلم Risen دیدگاه به‌شدت هیجان‌انگیز و متفاوتی دارد و تصلیب و وقایع پس از آن را از چشمان یک سرباز رومی روایت می‌کند. کلاویوس (با بازی جوزف فاینز) از سوی پونتیوس پیلاطس دستور سرسختانه‌ای گرفته تا مراقب بدن مسیح باشد. دلیل این فرمان از سوی پیلاطس آن است که او نمی‌خواهد اجازه دهد کسی بدن مسیح را بدزدد و سپس ادعا کند او عروج کرده.

یکی از نقاط برجسته Risen فیلم‌برداری و طراحی محیطی شگفت‌انگیز آن است. شخصیت کلاویوس هم در این میان توانسته حسابی توجه مخاطبان را به خود جلب کند. مخصوصا در صحنه‌هایی که او به دنبال بدن مسیح و همچنین پیروان اوست، بدون شک به بهترین شکل ممکن ساخته شده.

در این فیلم که کوین رینولدز کارگردانی آن را برعهده داشته، بازیگرانی چون تام فلتون، جوزف فاینز، کلیف کرتیس، پیتر فرث، ماریا بوتو، آنتونیو جیل، استوارت اسکادمور و لوییز کالجو در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

۸. پسر انسان (Son of Man)

محصول: ۲۰۰۶

حضرت مسیح

Son of Man به دست کارگردان اهل آفریقای جنوبی، مارک دورنفورد-می ساخته شده و وقایع تصلیب مسیح را در قالب یک داستان مدرن که در آفریقای جنوبی رخ می‌دهد، بازگو می‌کند.

یوسف نجار و مریم به یک پایگاه مهاجران فراخوانده می‌شوند و حکومت فعلی یک کابوس به تمام معنا است. همچنین اتمسفر فیلم پر از حس خطر و ناراحتی است و نشانه‌های ناآرامی سیاسی در گوشه گوشه کشور مشاهده می‌شود.

بدون شک یکی از منحصر به فردترین فیلم‌های این لیست Son of Man است که نباید به هیچ وجه تماشای آن را از دست بدهید. آندیل کاسی، پالین مالفان، آندرس بالی، زورو سیدلویی و روبی متثوا بازیگران این فیلم هستند.

۷. مریم مجدلیه (Mary Magdalene)

محصول: ۲۰۱۸

حضرت مسیح

بالاخره، یک فیلم از راه رسید که به جای تکرار اتفاقات همیشگی برای مریم – وقتی او را با یک فاحشه اشتباه گرفتند و… – او را به عنوان یکی از پیروان مسیح به تصویر می‌کشد. رونی مارا در این نقش واقعا عالی ظاهر شده و نقش مسیح هم که توسط ستاره مشهور هالیوودی واکین فینیکس ایفا می‌شود.

رونی مارا، واکین فینیکس، چیویتل اجیوفور، طاهر رحیم، آریان لابد، رایان کر، دونی منوشه، شیرا هاس و چارلز بابالولا از جمله بازیگران فیلم Mary Magdalene هستند. این فیلم توانسته نامزد جایزه آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی استرالیا برای بهترین بازیگر زن شود.

۶. Godspell

محصول: ۱۹۷۳

حضرت مسیح

جان مایکل تبلک فیلم‌نامه Godspell را در سال ۱۹۷۰ نوشت و سپس یک عده تهیه‌کننده مشهور به شکل اتفاقی آن را پیدا کردند و نهایتا استفان شوارتز را برای نواختن موسیقی فیلم برگزیدند؛ بقیه ماجرا هم که خب در تاریخ ثبت شده.

این فیلم طنز و موزیکال ویکتور گاربر را با لباس سوپرمن در نقش مسیح قرار می‌دهد؛ کسی که بقیه شخصیت‌ها را ترغیب می‌کند از زندگی عادی خود دست کشیده و به یک ماجراجویی بروند.

Godspell یک اثر متفاوت، مضحک و احمقانه است که برای بچه‌ها ساخته نشده! تجربه این فیلم می‌تواند برای همه گرمابخش و به یاد ماندنی باشد. دیوید هسکل،‌ رابین لمونت، گیلمر مک‌کورمیک، جفری میلت و ویکتور گاربر هم از جمله بازیگران آن هستند.

۵. کتاب مقدس تصویری: متی (The Visual Bible: Matthew)

محصول: ۱۹۹۳

حضرت مسیح

ساختن یک فیلم بر اساس داستان‌های انجیل آن هم با دقت کلمه به کلمه می‌تواند بسیار پر ریسک و دشوار باشد. با این حال فیلم The Visual Bible: Matthew با بازی بروس مارچیانو در نقش مسیح این کار سخت را به انجام رسانده است.

و خب برخلاف تقریبا تمام فیلم‌هایی که پیش از ۱۹۹۳ ساخته شده، The Visual Bible: Matthew یک نسخه همیشه بشاش و متفاوت از مسیح را به تصویر می‌کشد. عملکرد مارچیانو هم به طبع کم‌نظیر و خاص بوده و کمک می‌کند این فیلم چند قدم رو به جلو حرکت کند.

این فیلم به کارگردانی Regardt van den Bergh شامل بازیگرانی چون بروس مارچیانو، ریچارد کایلی، Dawid Minnaar، Gerrit Schoonhov و کوین اسمیت می‌شود.

۴. مسیحِ مونترال (Jesus of Montreal)

محصول: ۱۹۸۹

حضرت مسیح

فیلم Jesus of Montreal یک کمدی-درام فرانسوی کانادایی به نویسندگی و کارگردانی دنیس آرکاند است که مثل برخی از آثار دیگر در این لیست، با نگاه طنز و غیرسنتی خود می‌تواند افراد مذهبی را ناراضی کند.

این فیلم که در سال ۱۹۸۹ به اکران درآمد شامل بازیگرانی چون لوتیر بلوتو، کاترین ویلکینگ و یوهان-ماری ترمبلی می‌شد و دنی آرکان کارگردانی آن را برعهده داشت. جالب است بدانید Jesus of Montreal نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان هم شده.

۳. عیسی مسیح سوپراستار (Jesus Christ Superstar)

محصول: ۱۹۷۳

حضرت مسیح

Jesus Christ Superstar به کارگردانی نورمن جویسون در سال ۱۹۷۳ به اکران درآمد. جویسون به همراه ملوین براگ فیلم‌نامه آن را نوشته بود. داستان فیلم بر اساس یک اپرای راک – به همین نام – از سال ۱۹۷۰ ساخته شده و تد نیلی، کارل اندرسون، ایوان الیمان، باری دنن، باب بینگهام و کورت یاغجیان در آن ایفای نقش کرده‌اند.

نیلی، اندرسون و الیمان به ترتیب برای بازی در نقش مسیح، یهودا و ماری مگدالن در سال ۱۹۷۴ نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شدند اما خب این فیلم انتقاد برخی از گروه‌های مذهبی را به همراه داشت و به همین دلیل نهایتا نمرات متوسطی از منتقدان دریافت کرد.

۲. آخرین وسوسه مسیح (The Last Temptation of Christ)

محصول: ۱۹۸۸

حضرت مسیح

مارتین اسکورسیزی مشهور که خودش کاتولیک است علاقه زیادی به ساخت یک فیلم درباره مسیح داشت. او با استفاده از کتاب آخرین وسوسه مسیح نوشته نیکوس کازانزاکیس نویسنده یونانی و همچنین ستارگانی مثل ویلم دفو، هاروی کایتل، باربارا هرشی، دیوید بویی، ورنا بلوم و پل شرید فیلم The Last Temptation of Christ را ساخت.

با اینکه در ابتدای فیلم کارگردان اشاره می‌کند «اتفاقات داستان واقعی نیست» اما خب تب و تابی که The Last Temptation of Christ ایجاد کرد بی‌سابقه بود. خیلی از مذهبیون به سینماها حمله کردند و برخی دیگر هم اصلا حاضر نشدند آن را در سالن خود پخش کنند.

در هر حال فیلم‌نامه این اثر با ذکاوت و ظرافت خاصی نوشته شده و عملکرد ویلم دفو در نقش مسیح یکی از درخشان‌ترین حضورهای او جلوی دوربین است.

۱. معجزه‌ساز (The Miracle Maker)

محصول: ۲۰۰۰

حضرت مسیح

درک دبلیو. هایز و استینیزلاو سوکولوف برای ساخت The Miracle Maker با یکدیگر همکاری داشتند. پیش از سال ۲۰۰۰، آثاری چون Testament: The Bible in Animation و Shakespeare: The Animated Tales توانسته بودند با روایت داستان‌های قدیمی به شکل انیمیشن، موفقیت چنین ژانری را اثبات کنند.

The Miracle Maker یک انیمیشن ۹۰ دقیقه‌ای است که خیلی از اتفاقات زندگی مسیح را به صورت خلاصه‌تر بیان می‌کند اما خب کیفیت فیلم‌نامه آن حقیقتا کم‌نظیر است. گرچه وقایع داستان از چشم یک دختر کوچک روایت می‌شود. او مشاهده می‌کند که نجار محلی به یکی از شاخص‌ترین چهره‌های زمانه تبدیل می‌شود.

ریف فاینز، جولی کریستی، ایان هولم، ویلیام هرت، میراندا ریچاردسون، ریچارد ای گرانت، ربکا کالارد، آلفرد مولینا و مایکل برایِنت از جمله هنرپیشگانی هستند که در The Miracle Maker حضور یافته‌اند.

آثار شایان ذکر

  • کتاب زندگی (The Book of Life) – محصول ۱۹۹۹
  • تمدن (Civilization) – محصول ۱۹۱۵
  • مسیح جوان (The Young Messiah) – محصول ۲۰۱۶
  • عیسی (Jesus) – محصول ۱۹۹۹
  • آخرین روزها در کویر (Last Days in the Desert) – محصول ۲۰۱۶
  • زندگی برایان (Monty Python’s Life of Brian) – محصول ۱۹۷۹

نظر شما راجع به فیلم‌هایی که راجع به حضرت مسیح (ع) ساخته شده‌اند چیست؟

منبع: Den of Geek

نظرات (۱)

دوباره اسکورسیزی با یک فیلم لجن اخرین وسوسه مسیح دیگر برای زمینی کردن مسیح می آید
که مسیح یک منجی زمینی بوده و بس و ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی