اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

مجید مجیدی می‌گوید که جریان فیلم دینی را نباید در نسبت با فیلم‌های ضد اسلامی کوچک کنیم. واکنش نشان دادن و محکوم کردن فیلمی مانند عنکبوت مقدس بیشتر مایه تبلیغ آن فیلم می‌شود. فیلم‌ دینی و تاریخی ساختن بسیار دشوار شده است.

مجید مجیدی در حاشیه برگزاری مراسم رونمایی از پوستر جشنواره فیلم تصویر دهم، در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌های آنان پاسخ داد.

او درباره فاصله از ساخت فیلم‌های دینی بیان کرد: تمام فیلم‌هایی که در حوزه اخلاقی و انسانی است، دینی است و مستقیم سراغ موضوعات دینی که حتماً نباید رفت. خود ائمه معصومین و انبیا  و پیامبر برای هدایت بشریت آمدند تا اخلاق را نزد فطرت بشری زنده کنند. بالأخره پرداختن به موضوعات انسانی اخلاقی و حتی اجتماعی که به اخلاق و امید منتهی می‌شود، در نهایت جلوه‌هایی از نگاه دینی است. البته کار در این حوزیه از نظر شکلی و تاریخی سخت است.

او بیان کرد: در حال حاضر شرایط برای کار تاریخی و دینی بسیار سخت مهیا می‌شود. البته احتیاط‌هایی همیشه از اول بوده است و پرداخت مستقیم به مسائل دینی سخت بود و بسته‌تر هم شده است. هم به جهت تصویر و متن سخت است و هم از نظر اجرا دشوار است. برای فیلم محمد رسول الله (ص) چند سال از عمر خود را گذاشتم که برای من باعث افتخار بود. تولید در این پروسه تنها بحث مالی نیست بلکه قرائت و تفسیرهای دیگر از آن هم  اهمیت دارد.


وی در واکنش به اینکه شاید او دارای جایگاه ویژه‌ای برای ساخت فیلم‌های دینی باشد گفت: هیچ کس از نظر تفاسیر دینی در امان نیست حتی خود علما. در حوزه مسائل دینی نیز بعضاً نقدی به آنها وارد می‌شود. این حوزه، حوزه‌ای نیست که چون شما را می‌شناسند، کارت سبز بدهند. مسائل مختلفی وجود دارد که یکی از آنها محتوا است. اینکه چگونه ایده‌ای را به اثر هنری تبدیل کنیم مهم است و گرنه کلیشه‌ای ساخته می‌شود و فایده ندارد.

او در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره رفع موانع فیلم‌سازی تاریخی و دینی گفت: فرمول خاصی ندارد بلکه در نگاه کلان و نقشه فرهنگی باید درست شود. نقشه راه فرهنگی ما مشخص نیست و سلیقه‌ای برخورد می‌شود. باید در دراز مدت فرهنگ ما نجات پیدا کند. اما وزیری در چند سال می‌آید و تیمی همراهش هست تا دغدغه‌های خود را دنبال کنند نمی‌توانند فرهنگ را نجات دهند. این روزمرگی است که به فرهنگ ما آسیب می‌زند.

این کارگردان سینما درباره عملکرد مسئولین فرهنگی نیز گفت: متولیان فرهنگی ما اساساً با این مقوله به صورت شعاری آشنا هستند و بنا ندارند که به‌صورت جدی برنامه داشتند و صرفاً دستور و ابلاغیه می‌دهند. وزیر می‌گوید که چند فیلم فاخر می‌سازیم که به نظرم انگار سفارش کالا می‌دهد. هیچ وقت متولی فرهنگی خوبی نداشتیم مگر در دوره‌هایی که آن هم چندان امکانش را نداشتند. متولی باید برنامه داشته باشد اما آنها بیشتر بیانیه می‌دهند.

کارگردان "بچه‌های آسمان" و "رنگ خدا" درباره فیلم "عنکبوت مقدس" نیز گفت: در واکنش به قرائت‌هایی که از اسلام در دنیا مانند اسلام هراسی و داعش وجود داشت، فیلم محمد رسول الله (ص) را ساختم. من به عنوان هنرمندی که باوری دارم احساس کردم که ما باید کاری کنیم و اثری بسازیم که در مقابل جریان فکری که از اسلام در دنیا وجود دارد، نگاه دیگری نشان بدهیم اما اینکه صرفاً شعار بدهیم و محکوم کنیم اشتباه است. ما نباید این جریان را در واکنش به فیلم‌هایی مانند "عنکبوت مقدس" کوچک کنیم. من این فیلم را ندیدم و فعلاً درباره آن قضاوت قطعی نمی‌کنم اما اینگونه که دوستانم دیدند از نظر هنری کار سطحی است.

مجیدی ادامه داد: به عقیده من در مورد عنکبوت مقدس بی‌سلیقگی کردیم و بیشتر تبلیغش را کردیم. در اینکه باید به فکر باشیم و کاری بسازیم، شکی نیست. اما ما فقط منتظر محکوم کردنیم
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی