«استفاده ابزاری» از بانوان در تبلیغات ممنوع است
اطلاعیه امروز اداره کل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط با ممنوعیت استفاده ابزاری از زنان، کودکان و مردان در تبلیغات را باید در چارچوب استفاده برخی تبلیغات ارزیابی کرد که توسط برخی شرکت های تبلیغاتی ساخته و در فضای مجازی پخش میشود.
به نظر میآید بیانیه اداره تبلیغات وزارت ارشاد هدفگذاریاش آن دسته از تبلیغاتی باشد که بیرون از دایره نظارتی این وزارتخانه و سازمان صداوسیما تولید و پخش میشوند.
اداره کل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیانیهای با استناد به مواد قانونی مربوط به تبلیغات در کشور، بر ممنوعیت «استفاده ابزاری» از زنان، مردان و کودکان در تبلیغات تاکید کرد و نه آنچه که برخی منابع خبری درباره استفاده از زنان در تبلیغات اشاره کردهاند.
به گزارش ایسنا، در اطلاعیه دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است:
«مطابق قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور هرگونه «استفاده ابزاری» از زنان، مردان و کودکان ممنوع است؛ چنانچه در مجموعه قوانین تبلیغاتی کشور به این مهم بدینگونه اشاره شده: «در تبلیغ کالا، خدمات و محصولات استفاده ابزاری از زنان و مردان و کودکان ممنوع است.»
همچنین در آییننامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان نیز با صراحت از جمله مصادیق «تبلیغ خلاف واقع و نادرست» آمده: استفاده ابزاری از زنان، مردان و کودکان که نقش اصلی را در معرفی کالا و خدمات ایفا مینماید.»
مجموعه قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور در وبسایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشانی https://ad.farhang.gov.ir/ershad_content/media/image/۲۰۲۰/۱۱/۱۰۲۲۳۵۴_orig.pdf
قابل مشاهده و دریافت است.