اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

ماموریت اصلی صداوسیما کشف استعدادهاست

دوشنبه, ۲۳ اسفند ۱۴۰۰، ۰۳:۱۰ ب.ظ

رئیس صداوسیما در اولین نشست “افق تحول”، تحول در ارائه محتوای فاخر را اولویت اول در دوره تحولی صداوسیما دانست و تاکید کرد: در برنامه‌سازی، محتوا باید بر کمیت و جذابیت برنامه‌ها اولویت پیدا کند.
به گزارش روابط عمومی سازمان صداوسیما، نخستین نشست “افق تحول” یکشنبه، ۲۲ اسفند با حضور مدیران سازمان صداوسیما و جمعی از خانواده شهداء، جانبازان و ایثارگران صداوسیما در مرکز همایش‌های بین‌المللی به صورت گفت‌وگومحور برگزار شد.
پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در این همایش در مقابل محمدحسین ساعی، رئیس دانشگاه سوره و عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی به پرسش‌های او درباره رویکردهای تحولی صداوسیما در دوره جدید مدیریتش پاسخ داد.
محمدحسین ساعی ابتدا پرسشی درباره ویژگی‌های سند تحولی صداوسیما مطرح کرد و گفت: وجه تمایز این سند از سایر سندهای برنامه توسعه چیست؟
پیمان جبلی در پاسخ توضیح داد: این سند، سند توسعه نیست بلکه سند تحول است. بسیاری از اسناد نگاه اولیه‌اش، تحولات ساختاری و زیرساختی است اما در سند تحول، ما تلاش کردیم در وهله نخست گرفتار تغییرات ساختاری نشویم و اولویت اول را به تحول در آنچه از آنتن صداوسیما پخش می‌شود، دادیم.
وی با اشاره به این‌که دغدغه مقام معظم رهبری در دوره‌های مختلف سازمان ناظر به حوزه محتوا بوده است، یادآور شد: اگر با تدابیری که در این برنامه تدوین شده، در زمان پیش‌بینی شده، تحول مطلوب در محتوا ایجاد شود ساختاری تغییر نخواهد کرد و با همین ساختار کار را پیش خواهیم برد و فقط ساختارهایی را تغییر خواهیم داد که نتوانسته است به تحول در محتوا کمک کند.
رئیس صداوسیما در عین حال از سه حوزه تحول در دوره جدید در همه بخش‌ها اعم از سیما، صدا، برون‌مرزی و خبر یاد کرد و گفت: تحول در محتوا، تحول در رویکرد و تحول در ساز و کار، سه حوزه تحولی سازمان خواهد بود.
در ادامه ساعی سه رسالت هویت‌محوری، عدالت‌گستری و شتاب‌دهی را از مولفه‌های سند تحول برشمرد و از رئیس سازمان خواست جمع‌بندی‌اش را از وضعیت کنونی سازمان ارائه بدهد.
جبلی سپس با ارائه مقدمه‌ای این‌گونه بیان کرد: دو محور هویت‌محوری و عدالت‌گستری به عنوان پیشران پیشرفت هستند. هویت یعنی آنچه ما را به آن می‌شناسند و وجه تمایز مردم ایران است. به نظر می‌رسد انعکاس ابعاد زیادی از ابعاد هویتی ما در طول سال‌ها در رسانه مغفول مانده است، در حالی که در سراسر کشور نشانه‌های هویت ملی و اسلامی‌ به وفور هویداست.
رئیس صداوسیما نیز با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی‌ که مقام معظم رهبری از آن به عنوان چهل‌واره دوم انقلاب یاد کرده‌اند، اظهار کرد: ایشان با بیان ایستگاه‌هایی که در این ۴۰ سال طی شده، فرمودند، آنچه در آن به نقطه مطلوب نتوانستیم برسیم، مفهوم عدالت بوده است. صداوسیما می‌تواند نقش مهمی در برطرف کردن این مشکل و عبور دادن جامعه از این چالش ایفا کند.

اولویت برنامه‌ها اول محتواست
وی همچنین درباره نقش سازمان صداوسیما در مطالبه‌گری گفت: عدالت تک‌ساحتی نیست و به همان میزان که حق جامعه برای بروز یافتن و توجه به عدالت در مطالبه کردن محقق می‌شود، به همان نسبت بیان پیشرفت‌ها و دستاوردهای نظام در گسترش عدالت نقش دارد.
جبلی با اشاره به مفهوم عدالت خاطرنشان کرد: عدالت یعنی هر چیز به جای خود باید باشد و ما همان‌قدر که باید به مطالبات مردم توجه کنیم، باید به تلاش و پیشرفت‌ها و دستاوردهای نظام، که آن‌هم برآمده از اراده مردم است نیز توجه کنیم.
رئیس سازمان صداوسیما سپس در پاسخ به پرسش محمدحسین ساعی در زمینه معنای سند تحول، گفت: معنای تحول نو به نو شدن است، این‌که تصور کنیم باید به نقطه‌ای برسیم و در آن نقطه بمانیم، نگاه تحولی نیست، ما باید همواره از حالی به حالی بهتر تحول یابیم.
او سپس به وجوه مختلف سند تحول پرداخت و در عین حال مأموریت کلان صداوسیما را شعار هویت‌محوری و عدالت‌گستری تا نیل به تمدن اسلامی ایرانی دانست و افزود: ابعاد سه‌گانه تحول در سیما و صدا در سه محور رویکرد، محتوا و ساز و کار دیده شده که در محور تحول رویکردی در سیما و صدا این واقعیت را پذیرفتیم که باید مسیر را برعکس کنیم و به‌جای این‌که کمیت بر جذابیت و جذابیت بر محتوا غلبه داشته باشد، اولویت با محتوا و سپس جذابیت و در آخر کمیت باشد. ما به علت‌های متعدد در مراحلی از تحولات اجتماعی در کشور در دهه ۷۰ و به بعد به علت فشارهای رسانه‌های خارجی و هجمه مجبور شدیم بار سنگینی بر خودمان تحمیل کنیم که مقابل نفوذ فرهنگی و پیام‌های رسانه‌های معاند را بگیریم، لذا حجم برنامه‌ها را بالا بردیم و این افزایش به تدریج موجب شد اولویت اول به کمیت، سپس جذابیت و بعد محتوا داده شود.
ترجیح مدیریت خط سبزی به مدیریت خط قرمزی از دیگر رویکردهای تحولی سند تحول بود که پیمان جبلی از آن سخن گفت و در توضیح این مطلب بیان کرد: ما به بسیاری از حوزه‌ها توجه نکرده‌ایم. به طور مثال ما در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال، راهپیمایی مردم عزیز را در روستاها به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی به تصویر کشیدیم که پیش از این انجام نشده بود. معنای ترجیح مدیریت خط سبزی بر مدیریت خط قرمزی آن است که همزمان و بیشتر از آن‌که مراقب باشیم چه کارهایی را نباید بکنیم، مراقبت کنیم که چه کارهای را باید می‌کردیم و نکردیم.
همچنین ورود جدی به عرصه فضای مجازی، تقویت حضور تفکر عمیق انقلابی و دینی در ابتدای زنجیره تولید و پرهیز از میدان دادن به نگاه‌های منفعل و سکولار از دیگر محورهایی بود که رئیس صداوسیما درباره آن صحبت کرد.
وی گفت: زنجیره تولید از خلق ایده آغاز می‌شود تا به نقطه نهایی پخش برسد. باید دید این زنجیره از مرحله طرح و ایده شروع می‌شود یا از مرحله سفارش دادن و چیدن جورچین محتوایی که مد نظر رسانه است. آنچه ما در این تحول رویکردی به آن توجه کردیم، این بود که ابتدای زنجیره باید نگاه و تفکر دینی و انقلابی باشد یعنی از زمان شکل‌گیری طرح و خلق داستان، این نگاه باید وجود داشته باشد، نه این‌که پیشنهادی را بگیریم و در آخر با نگاه انقلابی و دینی به جرح و تعدیل کار تولیدشده بپردازیم.
جبلی یکی از مأموریت‌های دوره جدید را کشف استعدادها دانست و تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از استعدادهای سازمان صداوسیما کشف نشده و ساز و کارهایی باید ایجاد شود تا از همه توانمندی‌های سازمان به‌علاوه توانمندی‌های مردمی و جبهه فرهنگی در خارج سازمان استفاده شود.
او با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری درباره اهمیت جبهه فرهنگی انقلاب، اظهار کرد: تعبیر مقام معظم رهبری پس از سال ۸۸ در استفاده نیروی انسانی، گزاره آتش به اختیار بود که به توانمندی‌های خودی در بدنه جامعه اشاره می‌کرد و این تعبیر با هم‌افزایی‌هایی که انجام می‌شود حتما محقق خواهد شد.
رئیس صداوسیما در پایان صحبت‌هایش با اشاره به اهمیت نظرسنجی و جامعه‌سنجی در سازمان، گفت: در این حوزه کارهای درخشانی انجام شده‌ اما اکنون باید به حوزه اثرسنجی بیشتر توجه شود که تاکنون مغفول مانده‌است. برای ما تأثیرپذیری مخاطب اهمیت به‌سزایی دارد و پس از این، کنش رفتاری مخاطب باید رصد شود تا نظرسنجی‌های سازمان از قالب بررسی میزان مخاطب و میزان علاقه ‌مندی، به قالب بررسی میزان تأثیر و نفوذ محتوا در مخاطب برسد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی