اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

لیست تجهیزات سینمایی و فیلمسازی

سه شنبه, ۵ بهمن ۱۴۰۰، ۰۳:۱۶ ب.ظ

اگر در مورد فیلمسازی جدی هستید، تجهیزات مناسب بسیار به شما کمک خواهند کرد. آیا می دانید تجهیزات سینمایی و فیلمسازی شامل چیست؟ برای آشنایی با لیست تجهیزات سینمایی و فیلمسازی این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید.

سه‌پایه‌ای مناسب

لرزش دوربین برای تصاویر ثابت، ناخوشایند است و در ویدیو‌ها، می‌تواند اثر را به مرز نابودی بکشاند؛ بنابر‌این وجود سه‌پایه مناسب و حرفه‌ای ضروری محسوب می‌شود. برای پایه‌ها، نیاز به چیزی محکم و سبک دارید. در مورد سر سه‌پایه اما همه چیز پیچیده‌تر است. اگر قصد ندارید دوربین را حرکت دهید، هر نوعی کفایت می‌کند اما در نهایت که کارتان پیشرفت کرد، نیاز به مدلی پیشرفته‌تر دارید. سر‌های Fluid با امکان پذیر ساختن حرکت روان دوربین، گزینه‌ای بی‌نظیر محسوب می‌شوند.

Screen Loupe

استفاده همیشگی از صفحه نمایش موجود در پشت دوربین برای فکوس و تنظیم موارد مختلف، مشکلاتی به همراه دارد؛ مانند تابش خیره کننده نور خورشید. این ابزار چنین مشکلاتی را حل می‌کند. همچنین بزرگ‌نمایی بیشتر، دفت فکوس دستی را چندین برابر افزایش خواهد داد. لازم به ذکر است قابلیت استفاده از چشمی برای کاربرانی که به ثبت عکس‌های ثابت عادت دارند، مزتی بزرگ به شمار می‌آورد.

فیلتر ND

کار با سرعت شاتر هنگام ثبت ویدیو امری دشوار است و همواره توسط فریم ریت محدود می‌شود. هنگام بالا رفتن سرعت شاتر، سوژه‌ها کمی تار به نظر می‌رسند؛ فیلتر ND با فراهم ساختن امکان استفاده از دریچه دیافراگم باز‌تر و کاهش سرعت شاتر در نور بالا، به حل چنین مشکلاتی کمک بسزایی می‌کند.

ضبط کننده صدا یا میکروفون

DSLRها ویدیو‌هایی زیبا ثبت می‌کنند اما در مورد صدا، میکروفون‌های داخلی معمولا عملکردی ضعیف دارند. صدا نیز عنصری مهم در آثار ویدیویی است، پس بهتر است بخشی از بودجه خود را برای این کار کنار بگذارید.


ضبط کننده‌ صدای اکسترنال

در اختیار داشتن چنین دستگاهی آزادی بیشتری نسبت به میکروفون در اختیارتان قرار می‌دهد؛ زیرا می‌تواند آن را در هر موقعیتی به کار ببرید. از دیگر مزایای آنها می‌توان به قابلیت شخصی سازی بیشتر و استفاده راحت‌تر اشاره کرد. هرچند در نهایت، باید زحمت همزمان کردن صدا و تصویر را در مرحله ویرایش به دوش بکشید.

میکروفون Shotgun

به گزارش آسمونی این نوع میکروفون صدا را به طور مستقیم روی تصویر ثبت شده توسط دوربین ضبط می‌کند. چنین مدل‌هایی کیفیت صدایی بهتر نسبت به میکروفون داخلی دارند و برای مصاحبه‌ها مناسب محسوب می‌شوند. از نقاط ضعف آنها این است که به علت اتصال همیشگی به دوربین، صدا ممکن است هنگام حرکت دوربین دستخوش تغییر شود.

میکروفون Lavalier

این مدل برای مصاحبه و ساخت مستند‌ها ضروری محسوب می‌شود. این نوع میکروفون‌ها به افراد مختلف متصل شده و بهترین کیفیت صدا را در اختیارتان می‌گذارند. اگر فیلمسازی تازه کار هستید، احتمالا فعلا به چنین تجهیزاتی نیاز نخواهید نداشت.

کارت‌های حافظه سریع

ویدیوی با کیفیت حجم زیادی اشغال می‌کند، به همین علت باید همیشه فضای کافی در اختیار داشته باشید. سرعت مناسب نیز فاکتوری مهم محسوب می‌شود. اگر از کارت‌های SD استفاده می‌کنید، حتما مدلی با کلاس 10 خریداری کنید. کارت‌های CF که برای دوربین‌های خیلی حرفه‌ای به کار می‌روند، سرعت بسیار بالایی دارند اما برای داشتن آن‌ها، باید هزینه‌های هنگفتی بپردازید. در نهایت سعی کنید با توجه به بودجه خود، بهترین مدل را انتخاب کنید.

نرم‌افزار ویرایش ویدیو

ویرایش ویدیو‌های ثبت شده ممکن است در ظاهر ساده به نظر برسد اما هنگامی با دیدی متفاوت به آن‌ها نگاه کنید، کار به شدت پیچیده می‌شود. شروع کار با نرم‌افزاری ساده مانند Premiere Elements برای کاربران مبتدی توصیه می‌شود؛ این کار باعث می‌شود خیلی گیج نشوید و سپس سراغ ابزار‌های حرفه‌ای مانند Final Cut Pro بروید.

لیست تجهیزات سینمایی و فیلمسازی

ریل

حرکت دوربین برای ویدیو‌های حرفه‌ای ضروری است اما استفاده از این تکنیک مهارت بالایی می‌طلبد. ریل‌ها حرکت نرم دوربین را امکان پذیر ساخته و عملکرد بسیار بهتری نسبت به سه‌پایه به نمایش می‌گذارند. از جمله کاربرد‌های آن‌ها می‌توان به نزدیک یا دور شدن به اجسام و دنبال کردن سوژه‌های متحرک اشاره کرد. این نوع ابزار در دو نوع دستی و اتوماتیک عرضه می‌شوند.

استند مخصوص شانه

همیشه نمی‌توانید دوربین را روی سه‌پایه نگاه دارید؛ در چنین مواقعی Shoulder Rig بسیار کاربردی خواهد بود. از بهترین قابلیت‌های چنین ابزاری می‌توان به استحکام بالا و قابلیت اتصال بهتر لوازم جانبی مانند میکروفون‌ها اشاره کرد. این استند‌ها به هیچ عنوان ارزان قیمت نیستند اما اگر زیاد فیلمبرداری می‌کنید، می‌توانند تاثیر بسزایی رو سطح کار شما داشته باشند.

Follow Focus

به گزارش آسمونی فوکوس یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های فیلمبرداری با دوربین DSLR است. متاسفانه، استفاده از حلقه مخصوص به این کار روی لنز همیشه پاسخگوی نیاز‌های شما نخواهد بود؛ ابزار جانبی Follow Focus با اتصال به لنز، فوکوس کردن را برای شما راحت‌تر می‌سازد. به این نکته دقت کنید اگر کار با چنین دستگاهی را به خوبی بلد نباشید، نتیجه غیر حرفه‌ای خواهد بود.

صفحه‌نمایش اکسترنال

صفحه نمایش 3 اینچی دوربین می‌تواند بسیار شما را محدود کرده و از انجام حرفه‌ای کار باز دارد. انواع مختلفی از صفحه‌نمایش‌های اکسترنال وجود دارند که بیشتر آن‌ها از طریق پورت HDMI به دوربین متصل می‌شوند. با وجود مصرف بالای باتری، قابلیت مشاهده بزرگ‌تر ویدیو‌ها چیزی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی