اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

انیمیشن سینمایی «بنیامین» به کارگردانی«محسن عنایتی» و تهیه کنندگی«مصطفی حسن‌آبادی» است. این انیمیشن سه بعدی تایمی نسبتا بلند دارد و به گفته فیلمساز، در مدت زمانِ کم و با وجودِ محدودیت های زمانی و مالی تولید شده است. این انیمیشن در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اکران شد و دیپلم افتخار بهترین پویانمایی به مصطفی مزرعتی برای این فیلم تعلق گرفت.

روایت فیلم:

روایت این فیلم، تاریخی و بر اساسِ ساختارِ کلاسیک میباشد؛ ساختاری که مقدمه، میانه و پایان دارد. پویانمایی«بنیامین» داستان پسری از قوم بنی اسراییل است که برای آزادی جان مادرش مجبور به سفری خطرناک می شود.

نقاطِ عطف، گره افکنی، کششِ دراماتیک، تعلیق و شخصیت پردازی و حتی فراتر از آن، قهرمان پروری و پایان بسته همه را با هم داراست. از لحاظِ تکنیک ساخت، فیلمساز توانسته به گفته خود بطور  محیر‌العقول، فیلم را بدون استوری بورد کلید بزند!


اما با این همه، شخصیتهای انسانی را به طور نسبی درست آنالیز کرده ولی می توانست در تجزیه کاراکتر غیرِ انسانی یعنی طاووس( که نمادِ آموزگار و راه بلد است ) بیشتر کوشا باشد.

با وجود آنکه روایت فیلم داستان قرآنی ندارد و شخصیت‌هایش تخیلی و اتفاقات داستان ساخته و پرداخته ذهن سازندگان آن است، محتوای کلی اثر سرشار از مضامین دینی و قرآنی است.

ساختار فیلمنامه:

از لحاظِ ساختارِ فیلمنامه، داستان مبتنی بر روایتِ سفرِ قهرمان و وام گرفته از نظریاتِ «کریستوفر ووگلر» و «ولادمیر پراپ» و «جوزف کمپل» می باشد.

با قهرمان قصه، بنیامین همراه می شویم، قهرمانی که در ابتدا نه تنها منفعل است، بلکه فریب می خورد و قسمتِ شخصیت سایه بر وی غلبه می کند. تا جایی که به حرفِ صمیمی ترین دوستِ خود شک می‌کند و او را پس می‌زند ولی به مانندِ دیگر قهرمان ها، از نقطه ی a به نقطه  b می‌‌رسد، رشد و نمو ( تحول ) می‌کند به قهرمان راغب تبدیل می‌شود و در سفرِ ظاهری و معنوی خود دیگران را با خود همراه می‌کند و تبدیل به قهرمانِ گروه مدار می شود( پدر، مادر، دوستش و طاووس و جماعتی که چشم به کمکِ وی دارند) و در نهایت با از خودگذشتگی در موردِ مادرش، نشانِ موعود ( در اینجا موسی ) را از دست نشانده فرعون باز پس می‌گیرد.

 

بنیامین به کمک همراهانش سربازان فرعون را شکست داده و در این مسیر پدرش را از دست می‌دهد ولی مصمم‌تر شده و در نهایت مقدمه ظهور منجی را فراهم می‌کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی