کتاب اینفلوئنسر: برندسازی شخصی در عصر رسانههای اجتماعی
کتاب اینفلوئنسر: برندسازی شخصی در عصر رسانههای اجتماعی نوشتهی بریتنی هنسی، به شما میآموزد که چگونه در تولید محتوا حرفهای شوید و با ابزارهای مورد نیاز برندی برای خود خلق کنید تا به ثروتی کلان دست یابید.
اینفلوئنسرها دقیقا چه کسانی هستند و چرا اهمیت دارند؟
در جهان امروز کلمه «اینفلوئنسر» معمولا به کسی گفته میشود که از راه کانالهای دیجیتالی خودش نفوذ میکند و وجههی اجتماعی دارد. بریتنی هنسی (Brittany Hennessy) در کتاب اینفلوئنسر (Influencer: Building Your Personal Brand in the Age of Social Media)، اصلهای اساسی و مهم برای موفقیت در دنیای بازاریابی تأثیرگذار در فضای مجازی را در چارچوب مباحثی مانند «تشکیل جامعه خود»، «معرفی برند»، «کسب درآمد از تأثیرگذاریها»، «برنامهریزی برای آینده خود» و... مورد بررسی قرار میدهد.
اینفلوئنسرها به دو دسته تقسیم میشوند:
تولیدکنندگان محتوا و اینفلوئنسرهایی که عکسهایی از زندگی روزانۀ خود میگذارند. تولیدکنندگان محتوا کسانی هستند که وبلاگ، ولاگ و عکسهای اینستاگرام را به طور معجزهآسایی خلق میکنند. اینفلوئنسرهایی که عکسهایی از زندگی روزانۀ خود میگذارند کسانی هستند که زندگی فوقالعادهای دارند و شما آنها را دنبال میکنید زیرا اثر عالی و هیجانانگیزی دارند.
خیلی از شما فکر میکنید برای کسب درآمد بالا به عنوان یک اینفلوئنسر، باید یک میلیون دنبال کننده داشته باشید اما الزاماً اینطور نیست. اینفلوئنسرهای تمام وقت زیادی هستند که با 100 هزار دنبال کننده و انجام کاری که عاشقش هستند پول خوبی به دست میآورند و موفق هستند.
وقتی در طول روز صفحه اینستاگرام خود را بالا پایین میکنید و از خود میپرسید، زمانیکه من لباس زیبا میپوشم، در حال خوردن غذاهای گران قیمت و هیجانانگیزی هستم، چرا کسی به من پولی نمیدهد تا از زندگیام لذت ببرم؟ یا اینکه تعداد زیادی دنبال کننده دارید و حس میکنید در تولید محتوا استعداد دارید، اما هیچگونه برنامهای برای آینده خود ندارید؛ این کتاب به شما یاد میدهد که چگونه میتوانید با وجود این شرایط منحصر به فرد خود اینفلوئنسر شوید و به ازای هر دقیقه کاری که انجام میدهید مبالغ زیادی را دریافت کنید.
این کتاب برای افرادی نوشته شده که احتمالاً به یکی از این سه دسته تعلق دارند:
دستۀ اول: شما در کل روز پستهای اینستاگرام را چک میکنید و به نقد عکسهای دیگران میپردازید. با خود میگویید؛ من هم میتوانم لباسهای زیبا و گران قیمت بپوشم و به تماشای غروب آفتاب بنشینم. بخش اول کتاب به شما کمک میکند تا برای برندتان نامی انتخاب کنید، محتوایی تولید کنید که ارزش دو بار کلیک کردن را داشته باشد.
دستۀ دوم: دارای تعداد قابل قبولی دنبال کننده هستید و فکر میکنید که واقعاً در تولید محتوا حرفی برای گفتن دارید، اما هیچ برنامهای در ذهن ندارید. در بخش دوم، در مورد استانداردها و آمار و ارقام و روابط عمومی صحبت خواهد شد.
دستۀ سوم: به دلیل داشتن تعداد زیادی دنبال کننده یا زندگی منحصر به فردی که دارید، برندها با شما وارد مذاکره میشوند. شاید در زمینۀ کاری خود بسیار مهارت دارید، شرکت یا محصولی را ایجاد کردهاید یا یک رقصنده، نوازنده، مدل یا بازیگر هستید. به هرحال در این شرایط خاص خود وقتی شروع به گفتن چیزی میکنید مردم به شما گوش میدهند و این همان تأثیرگذاری است! بخش سوم، دربارۀ مذاکرات بابت دست مزد افراد، تسلط بر قرارداد کاریتان و عقد قرارداد با مدیربرنامه صحبت میشود.
در بخشی از کتاب اینفلوئنسر: برندسازی شخصی در عصر رسانههای اجتماعی میخوانیم:
اولین سؤالی که مردم همیشه میپرسند این است که؛ آیا واقعاً لازم است در تکتک پلتفرمها حضور داشته باشم؟ و پاسخ این سؤال منفی هست. هرچند پیشنهاد میکنم نام کاربریِ مورد علاقۀ خود را در هر پلتفرمی حفظ کنید، تا کسی نتواند آن را تصاحب کند اما فقط باید در پلتفرمهایی فعال باشید که برای به روز رسانی آنها برنامه دارید. هیچچیز بدتر از این نیست که یک اینفلوئنسر بزرگ را در یک پلتفرم پیدا کنید اما متوجه شوید او از سه ماه پیش پست جدیدی نگذاشته است.
این یعنی هر کس باید در چهار پلتفرم مشهور یک صفحۀ کاربری داشته باشد: فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و یوتیوب. شما به یک صفحۀ کاربری اینستاگرام نیاز خواهید داشت زیرا اینستاگرام جایی است که اغلب کمپینهای بازاریابی تأثیرگذار در آن رقم میخورد. یوتیوب هم بازار بزرگی از ویدئوهای معرفی اجناس خریداری شده از برندهای مختلف و ویدئوهای آموزشی آرایش و زیبایی است و همچنین روش بسیار خوبی برای نمایش شخصیت ویدئوییتان به تبلیغ دهندگان است. ممکن است فکر کنید نیازی به فیسبوک یا توییتر ندارید اما اشتباه میکنید. برندها، معمولاً محتوایی را که شما تولید میکنید در فیسبوک و توییتر به اشتراک میگذارند و اگر نتوانند شما را در آنها تَگ کنند فرصتی طلایی را برای جذب دنبالکنندگان بیشتر از دست دادهاید. مهمترین دلیل حفظ صفحهای بهروزرسانی شده در فیسبوک این است که روزی میخواهید تأییدیه رسمی حساب خود را بگیرید. ممکن است آن تیکِ آبیِ کوچک، چیز مهمی به نظر نرسد اما اگر برندی که با آن کار میکنید هم یکی از آنها را داشته باشد مقررات فیسبوک ایجاب میکند هر اینفلوئنسری که آنها با او کار میکنند نیز تأیید شده باشد. به همین دلیل به اندازهای که در اینستاگرام کمپینهای تبلیغات اینفلوئنسری میبینید، در فیسبوک نمیبینید اما این در حال تغییر است و بهتر است برای آن آماده باشید. اگر یک بلاگر هستید علیالخصوص بلاگر غذا، خانه، دکور و «خودت انجام بده»، پینترست هم میتواند روش بسیار خوبی برای هدایت ترافیک به سایتتان باشد. براساس تجربۀ من بیشتر مشتریان سنجاقی در پینترست درخواست نمیکنند و پول زیادی هم برای آن پرداخت نمیکنند، مگر آنکه میلیونها دنبال کننده داشته باشید اما اگر فکر میکنید زمانِ کافی برای موفقیت به آن اختصاص میدهید، پلتفرم خوبی است که به آن بپیوندید.