شعار تبلیغاتی شرکت های مطرح IT
تقریباً تمامی صنایع و کسب و کارهایی که در اطرافمان میبینیم، چه کسب و کارهای خارجی و چه داخلی، هریک به دنبال دستیابی به هدفی خاص هستند که در این بین پیروی از یک شعار تبلیغاتی میتواند آنها را در رسیدن به آن هدف خاص هدایت کند.
معمولاً شعار تبلیغاتی جزء اولین قدمهایی است که در شروع یک کسب و کار به ذهن هر فردی خطور میکند و گاهی تا مدت ها بعد از آغاز به کار کسب و کار، همچنان به دنبال شعار تبلیغاتی مناسب برای کارشان هستند.
در هر صورت وجود شعار تبلیغاتی برای هر کسب و کاری بسیار ضروری است چرا که دیگران میتوانند با شنیدن شعار تبلیغاتی شما، به خوبی شما را به یاد بیاورند و در واقع یک شعار تبلیغاتی خوب دقیقاً باید دارای چنین ویژگی مثبتی باشد. به خوبی نمایانگر نوع فعالیت شما باید و به راحتی در ذهن سپرده شود.
در ادامه شعارهای تبلیغاتی (slogan) برخی شرکت های بین المللی فعال در صنعت کامپیوتر، IT و مخابرات را خواهید دید و با مفاهیمی که هریک دنبال می کنند بیشتر آشنا می شوید.
Apple: «متفاوت بیندیش» (Think different) یکی از قدیمی ترین و معروف ترین شعارهای تبلیغاتی محبوب ترین شرکت کامپیوتری در میان کاربران است که در حقیقت تا به امروز پایه و اساس تولیدات این شرکت هم قرار گرفت. این شرکت برای سیستم عامل تولیدی اش شعار «قدرت مکینتاش است» (Power is Macintosh) و «برای آیندگان» (For the rest of us) را برای کامپیوترهای شخصی اش ارائه کرد. Apple دو شعار «هزار آهنگ در جیب شما» (1000 Songs in your Pocket) و «پنج هزار آهنگ در دستتان» (5000 Songs in your hand) را برای فروشگاه اینترنتی iTunes خود معرفی کرد.
SONY: پیام make believe با برقراری ارتباطی یکپارچه با مخاطبان، قصد دارد چهره ای واحد از نقش سونی را به جهانیان معرفی کند. این امر به برجسته تر شدن برند سونی منجر شده و جادوی سونی را در دل مردم برمی انگیزاند. این شعار نمادی از روح برند سونی محسوب می شود و دلالت دارد بر قدرت خلاقیت ، توان تحقق بخشیدن ایده ها و به واقعیت تبدیل کردن هر آنچه به ذهن خطور می کند.
Dell: شرکت آمریکایی Dell که در سال های اخیر در زمینه تولید و عرضه کامپیوتر های شخصی و خصوصاً لپ تاپ توانسته به جایگاه خوبی در بازار جهانی برسد، شعارهای مختلفی را برای تبلیغ محصولات خود در نظر گرفته است. «به راحتی دل » « Easy as Dell» «صرفا تو» (Purely you) و «این تنها یک معامله نیست، یک Dell است» (It s not just a deal , Its a Dell) جزو پرطرفدارترین شعارهای تبلیغاتی این شرکت در سال های اخیر هستند.
HP: ثروتمند ترین شرکت فعال در زمینه IT در سرتاسر دنیا که محصولات باکیفیتی را هم در این زمینه به بازار عرضه کرده است، بیشتر با عبارت «اختراع کنید» (Invent) شناخته می شود. این شرکت علاوه بر این در گذشته از شعار «کامپیوتر دوباره شخصی می شود» (The Computer is personal again) هم برای تبلیغات محصولاتش استفاده می کرد.
Microsoft: معروف به غول نرم افزاری جهان می باشد که در دهه 1990 شعار «امروز می خواهی به کجا بروی؟» (where do you want to go today?) و «استعداد شما، علاقه ما» Our Passion Your Potential را در دهه 2000 به عنوان شعار تبلیغاتی خود انتخاب کرد. همچنین مایکروسافت جمله «با پروانه بهتر است» (It’s better with butter fly) را برای تبلیغات خدمات اینترنتی MSN8 خود نیز ارائه کرد.
IBM: به عنوان قدیمی ترین شرکت تولید کننده کامپیوترهای شخصی شناخته می شود که یکی از قدیمی ترین شعارهای تبلیغاتی را نیز در این زمینه دارد. در سال 1914 IBM اولین شعار تبلیغاتی خود را با عنوان «بیندیش» (Think) ارائه کرد. بعد از آن اما این شرکت سعی کرده با استفاده از واژه کلیدی «راه حل» در تبلیغاتش توجه کاربران بیشتری را جلب کند. «راه حل هایی برای مشکلات یک سیاره کوچک» (Solutions for a small planet) و «راه حل هایی برای تجارت الکترونیک» (e-business solutions) شعار های تبلیغاتی دیگر این شرکت در دهه 2000 بودند.
Intel: بزرگ ترین تولیدکننده پردازنده های رسانا و نیمه رسانای دنیا با دو شعار «درون Intel (Intel inside) e» و «جلوتر از دیگران حرکت کنید» (Leap ahead) شناخته می شود.
CISCO: این شرکت نرم افزاری با جمله «به شبکه انسانی خوش آمدید» (welcome to the human network) در میان کاربرانش شناخته می شود.
AOL: شرکت عرضه کننده خدمات اینترنتی America online یا AOL در دهه 2000 با دو شعار «اینترنت بهتری می خواهید؟ شما به America online تعلق دارید.» (Want a better internet? You belong at America online) و «بسیار آسان برای استفاده، تعجبی ندارد که شماره یک است» (So easy use, no wonder it’s number 1) به عرصه تبلیغات وارد شد.
EBay: بزرگ ترین سایت حراج اینترنتی دنیا می باشد که دو جمله «هر آنچه وجود دارد را در ebay به دست می آورید». (whatever it is, you get it on eBay) و «بخرید، بفروشید، به آن عشق بورزید». (Buy it. Sell it. Love it) را به عنوان شعارهای تبلیغاتی خود انتخاب کرده است.
You Tube: پرطرفدارترین وب سایت به اشتراک گذاری فیلم دنیا که سال گذشته توسط موتور جست وجوی Google خریداری شد با جمله «خودتان را پخش کنید» (Broadcast your self) در میان کاربران سراسر دنیا به شهرت رسیده است.
پارمیس: پارمیس در میان شرکت های تولید کننده نرم افزار حسابداری ایرانی به عنوان یکی از پرچمداران این زمینه می باشد که از ابتدا با شعار تبلیغاتی"همه زیر چتر پارمیس" فعالیت خود را آغاز کرد و پس از آن شعار خود را به گونه ای جامع به "از خانه ای کوچک تا کارخانه ای بزرگ با نرم افزارهای مالی پارمیس" تغییر داد که به صورت جامعی به طیف وسیع انواع نسخه های نرم افزار حسابداری پارمیس اشاره میکند.
AT&T: بزرگ ترین شرکت مخابراتی آمریکا عبارت «بی حد و مرز» (Boundless) را به عنوان اولین شعار تبلیغاتی خود ارائه کرد. بعد از آن اما در دهه 1990 این شرکت شعارهای تبلیغاتی مختلفی را مانند «به کسی فکر کنید و با او تماس برقرار کنید» (Reach out and touch some one)، «بهتر صدا می کنیم بیشتر بشنوید». (The more you hear , the better we Sound) ، «انتخاب درست شما» (your true choice) و «صدای واقعی شما» (your true voice) ارائه کرد. و اما آخرین شعار تبلیغاتی این شرکت «دنیای شما، به دنیا آمد» (your world Delivered) بود.
BT: شرکت مخابرات انگلستان که این روزها به بخش خصوصی واگذار شده است با سه شعار تبلیغاتی «برای صحبت خوب است» (Its good to talk)، «برای توست» (Its for you) و «ما به تو جواب می دهیم» (Its you we answer to) در میان کاربران انگلیسی شناخته می شود.
T-Mobile: شرکت مخابراتی بزرگ T-Mobile عبارت های «بیشتر بگیرید» (Get more) و «کاملاً نزدیک تر» (Simply Closer) را به عنوان شعارهایی تبلیغاتی خود انتخاب کرد.
در ادامه با شعار تبلیغاتی و استراتژیک برخی دیگر از شرکت های معتبر خارجی دیگر آشنا می شوید.
فولکس واگن: کوچک فکر کنید.
پورشه: جایگزینی نیست.
آستون مارتین: قدرت، زیبایی و روح.
وال مارت: پول بیشتری ذخیره کنید، زندگی بهتری داشته باشید.
ریبوک: من همانی هستم که هستم.
نایک: فقط انجامش بده!
آدیداس: غیر ممکن وجود نداره.
مارک اند اسپنسر: حق همیشه و کاملاً با مشتری است.
تری ام: نوآوری
آی مکس: بزرگ فکر کن.
دوپونت: معجزه دانش.
انرگایزر: به مسیرت ادامه بده، ادامه بده، ادامه بده …
پلی استیشن: در دنیای خود زندگی کنید، در دنیای ما بازی کنید.
بلاگر: دکمه انتشار را فشار دهید.
کانن: آن چیزی که ما اعتقاد داریم را ببینید.
نیکون: در قلب تصویر
کداک: لحظاتت را به اشتراک بذار، زندگی ات را به اشتراک بذار.
فدکس: وقتی که هیچ فردایی نیست.
دیزنی لند: شادترین نقطه ی روی زمین
فورچن: برای افرادی که تغییر را رقم خواهند زد.
مک دونالد: من عاشقشم!
کوکاکولا: درب قوطی را باز کن تا سرحال شی.
ام اند ام: در دهانتان آب می شود، نه در دستانتان
بی اف تی: بازگشت به سوی خود