اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

انیمیشن « شگفت انگیزان » یکی از موفق ترین آثار پیکسار در طول دوران فعالیت این شرکت بوده است. انیمیشن اَبَرقهرمانی که در سال 2004 به نمایش درآمد، یعنی دورانی که هنوز اَبَرقهرمانان بر پرده و گیشه های سینما چیره نشده بودند و فیلمهایشان تا این حد محبوب و جذاب نبود. نگاه طنازانه سازندگانقسمت نخست به مقوله اَبَرقهرمان نیز در نوع خود جالب و اتفاقاً پیشرو بود. یعنی جایی که شخصیت طراح لباس در قسمت نخست، ایده های جذابی درباره مدرنیزه کردن مفهوم طراحی لباس اَبَرقهرمانان مطرح کرد که در سالهای بعد نیز آن الگوها به کار گرفته شد و شنل کلاسیک، کاربرد سابق خود را در فشن لباس اَبَرقهرمانان از دست داد!

با اینحال پیکسار هرگز ریسک ساخت قسمت دوم « شگفت انگیزان » را نپذیرفت و در 14 سال گذشته همواره از کنار نام این عنوان گذشت و در عوض به سراغ ساخت دنباله های دیگر مانند « ماشین ها » و « جستجوی نمو » رفت که خیلی هم نتوانستند در مقایسه با قسمت نخست توفیقی کسب نمایند. با اینحال در نهایت پیکسار پذیرفت که دنباله ای برای انیمیشن محبوب خود بسازد و شگفت انگیزان محبوب و دوست داشتنی را بار دیگر به سینما بازگرداند تا نسل جدیدی از از تماشاگران خردسال اینبار به تماشای داستان خانواده شگفت انگیز بنشینند و کودکان و نوجوانان سابق که حالا بزرگسال شده اند نیز در کنار آنها خاطرات خوش گذشته شان را تکرار نمایند.

داستان دقیقاً از نقطه ای آغاز می گردد که قسمت اول به پایان رسیده بود. خانواده شگفت انگیز به همراه فروزن، با یک شرور جدید به نام « آندرماینر » مواجه می شوند که قصد نابودی شهر را دارد. شگفت انگیزها طی یک درگیری موفق به رهایی از شر او می شوند اما در عین حال خسارت عظیمی نیز به شهر وارد می کنند. آنها که هنوز نمی توانند مانند افراد عادی جامعه زندگی کنند، با یک شانس جدید روبرو می شوند. یک خواهر و برادر میلیاردر که معتقد هستند حضور اَبَرقهرمانان می تواند جامعه را از پلیدی نجات دهد، تصمیم می گیرند بر روی مادر خانواده شگفت انگیزها یعنی الاستیگرل سرمایه گذاری بزرگی انجام دهند. این در حالی است که باب مجبور است در منزل بماند و از بچه ها مواظبت کند اما...

پیکسار در ساخت « شگفت انگیزان 2 » ویژگی های جذاب قسمت نخست را بطور دقیق حفظ کرده و از ایجاد تغییرات بزرگ خودداری نموده تا ریسک تغییر مسیر قسمت دوم به حداقل برسد. بزرگترین و جالب ترین تصمیم پیکسار در ساخت « شگفت انگیزان 2 » را می توان پایبندی به طراحی گرافیکی انیمیشن دانست یعنی جایی که علی رغم اختلاف 14 ساله قسمت اول و دوم و پیشرفت چشمگیر تکنولوژی در این سالها، سازندگان تصمیم گرفته اند انیمیشن را با حال و هوای قسمت نخست طراحی نمایند تا تجربه دیداری تماشاگران در دو قسمت تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته باشد.

 

در بخش داستانی انیمیشن تقریباً همان روندی را طی می کند که در قسمت نخست تجربه کرده بود با این تفاوت که اینبار قهرمان داستان که خانواده را ترک می کند یک زن است و باب است که می بایست در محیط خانواده با فرزندان غیرقابل کنترلش مواجه شود. اتفاقی که باعث خلق موقعیت های کمیک و فوق العاده ای در محیط خانواده شده است و نویسندگان با قلم طنازانه خود ، لحظاتی را خلق کرده اند که به شدت جالب است و باعث خنده مخاطب می شود.
یکی از بهترین لحظات قسمت نخست این انیمیشن که در دقایق پایانی با آن مواجه می شدیم، حضور شخصیت خردسال خانواده شگفت انگیزان یعنی جک جک بود. شخصیت بامزه ای که محبوبیت آن باعث خلق انیمیشن کوتاهی درباره اش نیز شد که بسیار هم تماشایی بود. در این قسمت نیز سازندگان از پتانسیل حضور جک جک در داستان آگاه بوده اند و به خوبی نیز از او در جریان داستان استفاده کرده اند. جک جک غیرقابل مهارترین اَبَرقهرمانان خانواده شگفت انگیز به شمار می رود که مجموعه ای از توانایی های اَبَرقهرمانی را در خود دارد و البته کسی هم نیست که بتواند او را مهار نماید!

 

« شگفت انگیزان 2 » تمام ویژگی های دوست داشتنی قسمت نخست را حفظ کرده و به بهترین شکل ممکن آنها را در قالب یک داستان جدید به مخاطب ارائه داده است تا دنباله این انیمیشن یکی از موفق ترین و هوشمندانه ترین آثار پیکسار طی سالهای اخیر باشد. اینکه سازندگان خیلی جسارتی برای ایجاد تغییرات مهم در ساختار داستان نداشته اند را نمی توان به عنوان ایراد محسوب کرد. تغییرات گاهی می توانند مفید و راه گشا باشند و این فرمول مخصوصاً درباره آثاری مانند « سریع و خشمگین » کارساز بوده اما « شگفت انگیزان » عنوان فوق العاده ای بود که به نظر نمی رسید نیازی به تغییرات بنیادین در ساختار خود داشته باشد. خانواده شگفت انگیزان طی بیش از یک دهه اخیر همواره نزد تماشاگران دیروز و امروز سینما محبوب باقی مانده اند و حتی شخصیت های مکمل داستان از جمله " فروزن " نیز وضعیتی مشابه آنان داشته اند. پس بهترین تصمیم می توانست بازخوانی مجدد این ویژگی ها در قالب یک داستان جدید باشد که نتیجه آن نیز یکی از بهترین انیمیشن های سال را رقم زده که حتما و بدون شک باید آن را دید و هربار از تماشای آن لذت برد.

نظرات (۱)

از طرف روبیکا
وبلاگ عالی دارید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی