اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

تأثیر سوپراستارهای ایرانی بر فروش فیلم‌ها

يكشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۶، ۰۹:۰۵ ق.ظ

میزان تأثیرگذاری و کمک به فروش 9 بازیگر مطرح در 6 سال اخیر سینمای ایران در این گزارش بررسی می‌شود.

در هیاهویی که در چند سال اخیر درباره دستمزد بازیگران مطرح می‌شود، میزان فروش هر بازیگر و کمکی که به گیشه فیلم می‌کنند یکی از مسائل مغفول است. برای اینکه به شمایی روشن برسیم کارنامه 9 بازیگر را بررسی کردیم تا ببینیم چه آورده در گیشه داشته‌اند. برای این منظور دست روی چهره‌های شاخص گذاشتیم که دستمزدشان در هر پروژه چشمگیر است. نتیجه نهایی می‌گوید همه‌شان به کمک گیشه فیلم نمی‌آیند و به اصطلاح نامشان کار نمی‌کند.


مخالفان می‌گویند در چنین شرایطی چرا باید حجم بیشتر بودجه فیلم به بازیگران اختصاص یابد. از آن سو فراموش نمی‌کنیم کارگردان‌ها برای رسیدن به فیلم مطلوب‌شان گاهی به این نام‌ها نیاز دارند. ذکر این نکته هم ضروری است که وضع برای بازیگران درجه دو که پول زیادی می‌گیرند ولی فروش فیلم شان نصف دستمزد یکی از آنها هم نمی‌شود فاجعه است.

 

شهاب حسینی

میزان فروش فیلم‌ها: 29 میلیارد تومان

چند فیلم داشته: 16 فیلم

سوپر استارهای سینمای ایران؛ سودآور یا زیان ده؟ 
پرفروش و کم فروش‌ترین«فروشنده» که سال پیش روی پرده رفت بیش از 15 میلیارد تومان فروش داشته است. کم فروش‌ترین فیلم او «من و زیبا» است که حدود 270 میلیون تومان فروش کرد. فیلم «چهارشنبه» در گروه هنر و تجربه اکران شده و آمار رسمی از آن به دست نیاوردیم بنابراین در جمع بندی نهایی لحاظ نشده است.

میانگین فروش: 1 میلیارد و 8 میلیون تومان

تحلیل فروش: کارشناسان او را بهترین بازیگر سینمای ایران می‌دانند. گفته می‌شود او دستمزد بالایی برای پروژه‌ها می‌گیرد اما حواسش هم به فیلم های لوباجت هست و به آن‌ها تخفیف می‌دهد. با این حال پول دادن بابت شهاب حسینی اصلا دور ریختن سرمایه نیست؛ حضورش باعث می شود یک فیلم معمولی تبدیل به اثری ویژه شود. جنس بازی حسینی و نیز تاثیری که روی دیگر بازیگران دارد عامل اصلی این اتفاق است. از آن سو در سال های اخیر تبدیل به بازیگری محبوب شده و خیلی ها برای دیدن فیلم هایش صف می بندند همان طور که «امتحان نهایی» به رغم اینکه ظاهرا نباید گیشه داشته باشد، به فروش 500 میلیونی رسید.

 

رضا عطاران

میزان فروش فیلم ها: 63 میلیارد

چند فیلم داشته: 14 فیلم

سوپر استارهای سینمای ایران؛ سودآور یا زیان ده؟

پرفروش و کم فروش ترین«نهنگ عنبر» با فروش بیش از 20 میلیارد تومان موفق ترین فیلم عطاران در گیشه است. «چه خوبه که برگشتی»هم یک میلیارد و 240 میلیون تومان فروش داشته. البته با احتساب قیمت بلیت وضع برای این فیلم بهتر است؛ سال پیش «آب نبات چوبی»یک میلیارد و 350 میلیون تومان فروش کرد که برای عطاران شکست به حساب می آید.

میانگین فروش: 4 میلیارد و 600 میلیون تومان

تحلیل فروش: رقم تقریبی 63 میلیارد تومان خیلی خیلی چشمگیر است. رضا عطاران اما توانسته یک تنه این میزان پول را به گیشه ها تزریق کند. او از معدود بازیگرانی است که مردم برای تماشای فیلم او صف می بندند و به سینما می روند. همین «نهنگ 2» که به قصه اش کلی ایراد وارد بود به خاطر اسم عطاران فروش بیش از 20 میلیارد تومان را تجربه کرد. نکته جالب اینکه اسم عطاران در فیلم های جدی مثل«استراحت مطلق» و «کلاشینکف» هم پول آوری داشته است. فیلم دوم که خیلی تلخ است ولی خب این جادوی اسم عطا است. یا «آب نبات چوبی» که به واسطه نام او فروش کرد.

 

محمدرضا گلزار

میزان فروش فیلم ها: 17 میلیارد و 500 میلیون تومان

چند فیلم داشته: 3 فیلم

سوپر استارهای سینمای ایران؛ سودآور یا زیان ده؟

 پرفروش و کم فروش ترین«سلام بمبئی» با 13 میلیارد و 700 میلیون تومان پرفروش ترین و «مادر قلب اتمی» با یک میلیارد و سیصد میلیون تومان کم فروش ترین فیلم اوست.

میانگین فروش: 5 میلیارد و900 میلیون

تحلیل فروش: سهم محمدرضا گلزار از اکران در سال‌های اخیر خیلی خیلی پایین است. او علاوه بر سریال‌های شبکه خانگی، «دلم می خواد»بهمن فرمان آرا را هم بازی کرد که هنوز اکران نشده. گلزار به زعم غالب کارشناسان سینمای ایران تنها سوپراستار کشورمان است که نامش می‌تواند به فروش بالای فیلم ها کمک کند. همیشه هم درباره رقم دستمزد او شایعه های زیادی به گوش می رسد و اتفاقا رقم 90 میلیونی برای سه روز بازی بود که چند سال پیش ماجرای دستمزدها را پیش کید و تا مدت ها موضوع رسانه ها بود. گلزار هر چقدر هم دستمزد بگیرد می تواند به گواه آمار ادعا کند که در گیشه موفق بوده. برای اثبات آن فیلم های «سلام بمبئی»، «خشکسالی و دروغ» و «مادر قلب اتمی» کافی است. تازه دو تای آخر فیلم گیشه نیستند.

 

لیلا حاتمی

میزان فروش فیلم ها: 12 میلیارد تومان

چند فیلم داشته: 9 فیلم

سوپر استارهای سینمای ایران؛ سودآور یا زیان ده؟

پرفروش و کم فروش‌ترین: از نظر رقمی «رگ خواب» با نزدیک به پنج میلیارد تومان پرفروش ترین فیلم لیلا حاتمی است که امسال روی پرده بود، «پله آخر» هم حدود 300 میلیون تومان فروش داشته است.

میانگین فروش: 1 میلیارد و 330 میلیون تومان

تحلیل فروش: لیلا حاتمی بازیگر توانمندی است که حضور در فیلم شاید به گیشه کمک کنند اما می توان مطمئن بود با یک اثر خوب رو به رو هستیم. این را جوایز مختلفی که حاتمی گرفته نشان می دهد. بازی او تحسین منتقدان را همیشه به همراه داشته و البته نامش باعث ترغیب سخت پسندها برای رفتن به سینما شده است؛ نمونه متاخرش «رگ خواب» که بخش بالایی از فروش را باید به حساب او گذاشت.

در کارنامه سال های اخیر حاتمی «جدایی نادر از سیمین» هم دیده می شود. این فیلم با فروش سه میلیارد و 200 میلیون تومان در ایران، سومین فیلم پرفروش سال 1390 پس از فیلم های اخراجی ها 3 و ورود آقایان ممنوع بود. البته می دانیم که نباید از حواشی اکران و نام اصغر فرهادی گذر کنیم ولی سهم حاتمی هم بالا است.

 

نیکی کریمی

میزان فروش فیلم ها: پنج میلیارد تومان

چند فیلم داشته: 11 فیلم

سوپر استارهای سینمای ایران؛ سودآور یا زیان ده؟

 پرفروش و کم فروش ترین«جرم» مسعود کیمیایی موفق ترین فیلم نیکی کریمی در گیشه است که خرداد سال 1390 اکران شد و به فروش 800 میلیونی دست یافت. «در امتداد شهر» علی عطشانی با 115 میلیون تومان فروش شکست خورده ترین فیلم نیکی کریمی است.

میانگین فروش: 450 میلیون تومان

تحلیل فروش: نیکی کریمی ستاره دیرپای سینمای ما است اما در سال های اخیر فیلم هایش گیشه نداشته اند. او همچنان در دسته سرشناس ترین بازیگران سینمای ایران جای می گیرد اما نکته عجیب اینکه طی شش سال گذشته نه تنها هیچ سهمی در بین فیلم های پرفروش سال ندارد بلکه حتی یک فیلم با فروش بالای یک میلیارد تومان هم در کارنامه کاری اش دیده نمی شود.

یک نکته دیگر اینکه حتی در اگر بازی زمانی را طولانی تر هم می گرفتیم در کارنامه خانم کریمی به فیلم های پرفروش اندکی می رسیدیم. یکی از دلایلش هم جنس انتخاب اوست؛ با این حال کریمی جزو بازیگرانی است که دستمزدشان چشمگیر است و سهم زیادی از بودجه یک پروژه باید صرف آن شود.

 

ترانه علیدوستی

میزان فروش فیلم ها: 21 میلیارد تومان

چند فیلم داشته: 7 فیلم

سوپر استارهای سینمای ایران؛ سودآور یا زیان ده؟

پرفروش و کم فروش ترین: «فروشنده» سال پیش اکران شد و بیش از 15 میلیارد تومان فروش داشت. «آسمان زرد کم عمق» هم با 700 میلیون تومان کمترین فروش را در میان فیلم های ترانه علیدوستی داشته است.

میانگین فروش: 3 میلیارد تومان

تحلیل فروش: ترانه علیدوستی جزو بازیگران گران سینمای ایران دسته بندی می شود. از آن سو محبوب طیف زیادی از منتقدان هم هست و جمع این دو ویژگی به او موقعیتی خاص بخشیده است. در کارنامه سال های اخیر او که نگاه می کنیم فیلم شکست خورده نداشته. جالب آنکه این فیلم ها نسبت مستقیم با گیشه ندارند ولی خب فروش شان در برخی موارد از فیلم های گیشه پسند بیشتر بوده. مجموع 21 میلیارد تومان رقم چشمگیری برای یک بازیگر است که جزو بازیگر تجاری هم به حساب نمی آید، اما فراموش نکنیم بیشتر آن به خاطر یک فیلم است: «فروشنده». این فیلم نام اصغر فرهادی را کنار خود داشت؛ در کن درخشیده بود و شهاب حسینی در آن بازی می کند. از آن سو برخی حواشی باعث شد حرف و حدیث درباره اش زیاد باشد و همه اینها به فروش بالایش کمک کرد.

 

پرویز پرستویی

میزان فروش فیلم ها: هشت میلیارد و 800 میلیون تومان

چند فیلم داشته: فیلم

سوپر استارهای سینمای ایران؛ سودآور یا زیان ده؟

پرفروش و کم فروش ترین«بادیگارد» موفق ترین فیلم پرستویی در گیشه است که سال پیش اکران شد و بیش از هفت میلیارد تومان فروش داشت. در مقابل فیلم «بیداری برای سه روز» او فقط 16 میلیون تومان فروش کرد.

میانگین فروش: 1 میلیارد و 100میلیون تومان

تحلیل فروش: نگاهی به کارنامه پرویز پرستویی نشان می دهد، او یکی از پولسازترین بازیگران سینمای ایران از نیمه دوم دهه هفتاد تا نیمه دوم هشتاد است. با این حال در سال های اخیر علاقه‌مندی‌اش به سمت فیلم هایی بوده که گیشه نداشته اند. در مقابل اما روایت است که این بازیگر دستمزد بالایی می گیرد و برایش تفاوتی ندارد که فیلم گیشه خواهدداشت یا نه. البته این را هم فراموش نکنیم که پرستویی بازیگر توانمندی است و حضورش برای کارگردان ها غنیمت است اما خب نامش فعلا گیشه ندارد. کافی است فروش هفت میلیارد تومانی بادیگارد را از کارنامه کاری پرستویی حذف کنیم. تصور می‌کنید میانگین فروش هفت فیلم دیگری که در دهه 90 از او اکران شده روی هم چقدر می‌شود؟ چیزی کمتر از 250 میلیون تومان.

 

حمید فرخ نژاد

میزان فروش فیلم ها: 43 میلیارد و 341 میلیون

چند فیلم داشته: 14 فیلم

سوپر استارهای سینمای ایران؛ سودآور یا زیان ده؟

پرفروش و کم فروش ترین: تازه ترین فیلم اکران شده با بازی حمید فرخ نژاد «گشت 2» است که بیش از 20 میلیارد تومان فروش داشت. کمترین فیلم او در گیشه هم «یاسین» است که تنها 25 میلیون تومان فروش کرد.

میانگین فروش: 3 میلیارد تومان

تحلیل فروش: اولین نکته درباره گیشه فیلم های حمید فرخ نژاد، دو فیلمی است که امسال با بازی او روی پرده رفت. یعنی «گشت 2» سعید سهیلی و «خوب، بد، جلف» پیمان قاسم خانی. فرخ نژاد اگر این دو فیلم را نمی داشت حالا با یک کارنامه کاملا شکست خورده مواجه بود. همان طور که تا پیش از این فقط یک فیلم در میان 10 فیلم پرفروش سال داشت و آن هم «گشت ارشاد» است. به عبارت دیگر اگر فیلم های «گشت 2» و «خوب، بد، جلف» را از کارنامه حمید فرخ نژاد کنار بگذاریم می ماند هفت میلیارد تومان فروش برای 12 فیلم. یعنی تقریبا هر فیلم 580 میلیون تومان که خب برای بازیگر گران و البته توانایی به نام حمید فرخ نژاد رقم بسیار پایینی است.

 

حامد بهداد

میزان فروش فیلم ها: 13 میلیارد تومان

چند فیلم داشته: 16 فیلم

سوپر استارهای سینمای ایران؛ سودآور یا زیان ده؟

پرفروش و کم فروش ترین«نیمه شب اتفاق افتاد» با یک میلیارد و 700 میلیون تومان فروش، بهترین فیلم حامد بهداد در گیشه است. از آنسوفیلم «فرزند چهارم» فقط 95 میلیون تومان فروش داشته است. البته این فیلم سال 92 روی پرده رفت که قیمت بلیت سه هزار تومان بود.

میانگین فروش: 820 میلیون تومان

تحلیل فروش: حامد بهداد بازیگر توانا و محبوبی است اما گیشه فیلم هایش فروش معقولی نداشته است. در کارنامه اش فیلم شکست خورده کم پیدا نمی شود. حامد بهداد به گفته بسیاری از تهیه کنندگان جزو گرانترین بازیگران سینمای ایران است اما پرفروش ترین فیلم او در شش سال اخیر حتی به فروشی دو میلیاردی هم نرسیده. او در این سال ها فقط دو فیلم میان 10 فیلم برتر سال داشته است که برای بازیگری در اندازه بهداد آمار ناموفقی به حساب می آید. یکی از آن ها «سعادت آباد» است که به جز او کلی بازیگر ستاره دیگر هم داشت.

 

منبع: برترین‌ها

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی