اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

چندی پیش خبری کنجکاو ‌برانگیز در فضای رسانه‌ای منتشر شد: عربستان درحال ساخت انیمیشنی علیه ایران است؛ انیمیشنی که مردم در آن یک جنگ تمام‌عیار علیه ایران را شاهد خواهند بود.
روزنامه الریاض با انتشار انیمیشن ویدئویی پنج دقیقه‌ای،  بهنام «
بازدارندگی عربستان» مدعی شد این انیمیشن حاوی اطلاعات مهمی درباره سیستم بازدارندگی عربستان در زمین، آسمان و دریاست. نشان‌دهنده بخشی از عملیات واقعی! نامیده است. کار جوانان سعودی است و آن را از یک حساب توئیتر برداشته است.
در این میان دو نکته مهم وجود داشت؛ یکی علاقه محمد‌بن سلمان، ولیعهد 32 ساله سعودی به بازی‌های رایانه‌ای بود و دوم، یک بازی آمریکایی با نام call of duty با انیمیشن و ساختاری نسبتا قوی که در آن نیروهای آمریکایی به ایران حمله می‌کردند .

تصور غالب این بود که با بودجه و سرمایه‌گذاری بسیار زیاد عربستان و احتمالا به استخدام درآوردن بهترین سازندگان انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای، نتیجه کار یک انیمیشن خواهد بود با محتوای عقلانی و تلنگرزننده و ساختاری بسیار فراتر از آسیا و در حد بهترین انیمیشن‌های اروپایی و آمریکایی.
به هر حال تبلیغات و پشتیبانی نظامی، بخشی است که ضمیمه مهم موارد نظامی شمرده می‌شود و عربستان در زمینه نظامی بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ دنیا را با آمریکا بسته بود؛ قراردادی به ارزش 450 میلیارد دلار برای مدت ده سال که 110 میلیارد دلار آن به صورت آنی به آمریکا پرداخت شده بود.
اما وقتی انیمیشن عربستان منتشر شد، خنده و شوخی جای کنجکاوی را گرفت. ظاهرا این بار هم آمریکایی‌ها (که گویا سازندگان اصلی انیمیشن بودند) پول یک انبار باروت را از عربستان گرفته و ترقه تحویلش داده بودند؛ همان سیاستی که ترامپ از سال 2013 و زمانی که فقط یک ثروتمند معروف بود، آن را طرح می‌کرد؛ دوشیدن کشورهای جهان سوم و احتمالا در راس آنها عربستان.
در این انیمیشن آمریکایی- عربستانی، کشتی‌های جنگی عربستان، نیروی دریایی ایران را بدون کمترین دفاعی از بین می‌برند و پس از آن نیروگاه هسته‌ای بوشهر و فرودگاه مهرآباد را از بین برده و بعد سپاه را که حتی یک تیر هم برای دفاع شلیک نمی‌کند، منهدم کرده و فرماندهی را که تلاش کرده به عنوان سردار سلیمانی جابزند، دستگیر می‌کنند و بعد هم هلهله جمعیتی در کنار برج آزادی که عکس محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را در دست دارند.
شاید عربستان خیال می‌کرد این انیمیشن که منتشر شود با تشویق و تحسین مردم خود و کشورهای عرب زبان و شاید هم همان گروه ایرانی‌هایی که با شلوارک کنار برج آزادی ایستاده‌اند، مواجه خواهد شد و همین می‌تواند موجب ترس ایران از ورود به مجادله با عربستان شود، اما نتیجه انتشار این انیمیشن کاملا عکس این هدف بود.

اولین چیزی که باعث شد عرب‌ها نسبت به این انیمیشن واکنش بدی داشته باشند، نیروهای به اصطلاح عربستانی با لهجه غلیظ آمریکایی و مجهز به تسلیحات آمریکایی بودند که نوعی حس تحقیرآمیز را به مردم آنها منتقل کرده بود؛ به صورتی که بسیاری از آنها تنفرشان را از این نوع تحقیر انیمیشنی اعراب با گذاشتن کامنت در فضای مجازی نشان دادند.
کاربری نوشته است: چرا این فیلم به زبان بیگانه تهیه شده، ‌گویی زبان ما (اعراب) است، این فیلم و سناریوی آن مشابه ویدئویی متعلق به نیروهای چینی است...
کلنا تمیم از قطر نوشته است: فیلم با لهجه انگلیسی،‌ حماقت و کودنی است،‌ شما ای اعراب، باید به عربی حرف می‌زدید و ترجمه به انگلیسی و فارسی می‌بود، ای ...
حسین القطری مدعی شده است:
سعودی در مقابل قدرتمندان با چک‌ (پول)، ترانه و فیلم‌های کارتونی (اشاره به انیمیشن ضدایرانی) رودررو می‌شود، اما با ملت فقیر یمن با موشک و تیربار و... مقابله می‌کند.
زیواگو نوشته است: آنها (سعودی‌ها) نمی‌فهمند که ایرانی، ‌همانند یک شهروند بدوی خلیج(فارس) که معنای وطن و تاریخ را نمی‌داند،‌ جانش بی‌‌ارزش نیست.
کاربر دیگری هم از این ‌همه حماقت کلافه شده و آورده است: وای خدای من چقدر خنده‌دار است، قسم می‌خورم که عربستان سعودی به دست وی (بن سلمان) یک سومالی جدید خواهد شد.
کاربر دیگری به اظهارنظر مشهور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر دوشیدن رژیم‌های عربی توسط آمریکا اشاره کرد و نوشته: مادامی که آمریکا به دوشیدن آنها مشغول است، بازی ایران‌هراسی باقی خواهد ماند.
کاربر دیگری نوشته است: علاوه بر آن، آنچه خیلی مضحک است، کامنت‌هایی است که زیر این ویدئو آمده و ‌نشان می‌دهد که آنها(سعودی‌ها) آن را باور کرده‌اند، تازه خوشحال هستند که آخر فیلم، سلیمانی را دستگیر کرده‌اند، درحالی که حتی در این فیلم یک صحنه کوتاه هم از مقاومت ایران را نشان ندادند.
دیگر کاربران نیز نوشته‌اند:

...آمریکا، عربستان سعودی را در یمن گرفتار کرد و امروز می‌خواهد تاج و تخت آنها را از طریق جنگ علیه ایران سرنگون کند.
...این سناریوی ضربه زدن به ایران،‌ به خدا خیلی مضحک است. به خاطر شکم‌بارگی خیلی رویا می‌بینند...
و...


همه اینها فقط بخشی بسیار اندک و قابل چاپ از کامنت‌های مخاطبان عرب زبان در مواجهه با این انیمیشن بود. انیمیشنی که شاید آن ‌را بتوان پاسخ خیالبافانه محمد بن سلمان به حرف‌های طلال بن عبدالعزیز، شاهزاده سعودی دانست.
محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع 32 ساله عربستان را شاید بتوان شخصیت پشت پرده این انیمیشن و وقایع قبل از آن دانست. بن سلمان که علاقه زیادی به انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای دارد، در اوایل قدرت و به دست گرفتن مسئولیت وزارت دفاع، به خیال نشان دادن ضرب شست به بقیه کشورها یک عملیات تخیلی را (که آن هم در علاقه بن سلمان به بازی و انیمیشن ریشه دارد) تدارک دید؛ عملیاتی با نام توفان قاطع و با هدف مداخله نظامی عربستان در یمن و شکست سریع مخالفان یمنی.
بن سلمان بدون همکاری با نیروهای امنیتی و اطلاع دادن به وزیر گارد ملی سعودی که خارج از کشور بود، حمله را حدود سه سال پیش ترتیب داد. این جنگ فرسایشی که حالا دیگر شکست محسوب می‌شود، تاکنون برای پادشاهی سعودی، میلیاردها دلار هزینه داشته و هیچ دستاوردی برای عربستان نداشته است.
ماجرای گرفتاری عربستان در یمن تا جایی پیش رفت که طلال بن عبدالعزیز، شاهزاده سعودی که هجدهمین پسر عبدالعزیز آل‌سعود است و صاحب مناصب زیادی بوده در مصاحبه با شبکه آلمانی فاکس‌نیوز گفت: متحدان در جنگ یمن ما را تنها گذاشتند و خلبان‌های آمریکایی، اسرائیلی و فرانسوی وقتی دیدند جنگ سختی در پیش است برای هر پرواز 7500 دلار از ما پول می‌خواستند. سربازها هم شروع به فرار کردند.
او تاکید کرد: با این اوصاف اگر با ایران درگیر جنگ شویم، ظرف 24 ساعت نابود خواهیم شد.
شاید بعد از این صحبت‌های بن طلال بود که ولیعهد عربستان، اول او را تحت فشار قرار داد تا حرف‌هایش را تکذیب کند و به دنبال آن برای از بین بردن این فضای منفی و تحقیرآمیز علیه عربستان دوباره دست به دامن انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای شد؛ انیمیشنی که بیشتر از همه چیز، جنبه سرگرم‌کنندگی و خنده‌دار بودنش اهمیت دارد، این‌که سربازهای عربستانی با لهجه آمریکایی وارد ایران می‌شوند و سردار سلیمانی را دستگیر می‌کنند. آن هم سرداری که شکل و شمایل او کپی‌برداری ناشیانه‌ای از وی در انیمیشن «نبرد خلیج‌فارس» است و آنها حتی نتوانسته بودند طراحی درستی از چهره او داشته باشند. دست آخر هم مردمی که مثل کلیپ یکی از خوانندگان لس‌آنجلسی (که اخیرا شایعه تصادفش مطرح شد) پرچم به دست دارند و منتظر آمدن محمد بن سلمان‌هستند. انیمیشن ناشیانه و ابتدایی بن سلمان حالا به ابزاری علیه خود او بدل شده و بیش از پیش تفکر خیالبافانه و ناپخته او را آشکار کرده است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی