اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

امروزه با گسترده شدن رسانه های جمعی و دسترسی همگان به نمایشگرهای کوچک و بزرگ، انسان بیش از هر زمان دیگری به رسانه های تصویری و متحرک دسترسی دارد و تولیدات هنری و رسانه ای متحرک، بیش از هر زمان از قدرت تاثیرگذاری بر مخاطب عام برخوردار است. در عین حال، پیشرفت فناوری های ساخت تصاویر و جلوه های بصری با چنان سرعت فزاینده ای رو به افزایش است که می توان به جرأت گفت این فناوری ها در رده بالاترین فناوری ها در دنیای امروز، از حیث سرعت در پیشرفت هستند.

در این مقاله سعی شده با بررسی فیلم گودزیلا و مقایسه نسخ قدیمی با نسخه های به روز این فیلم، مختصری به نقش تکنولوژی دیجیتال در سه دهه اخیر سینما پرداخته شود.

می توان با مقایسه ای ساده، به تاثیر عظیم تکنولوژی دیجیتال در پیشرفت صنعت سینما پی برد:

تا اواخر دهه ۸۰ میلادی، در تمامی فیلم هایی که از موجود خیالی “گودزیلا” ساخته شده بود سازندگان سعی داشتند با ساخت ماکت ساختمان های شهر و عروسک های کوچک مخاطب را قانع کنند که این تصاویر، تصاویر حقیقی از حمله یک موجود غول‌آسا به شهر است.

در دهه ۱۹۹۰ میلادی با اوج گیری به کار گیری تکنولوژی های کامپیوتری در ساخت جلوه های دیداری، در سال های بین ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ شرکت مایکروسافت برای اولین بار در تاریخ، سفارشی متفاوت از سوی شرکت ترای استار (از شرکت های متعلق به سونی) داشت. شرکت سونی قصد داشت تا تخیلات و رویاهای کارگردانان و هنرمندان خود را به شکل ویژه ای به تصویر بکشد. حاصل این همکاری بین ماکروسافت و سونی، خلق نرم افزاری بود به نام سافت ایمیج (SOFT IMAGE) که در همان سال ها، سونی با این ابزار قدرتمند توانست فیلم گودزیلا (۱۹۹۸) را به گونه ای متفاوت خلق کند.

تصاویر نفس گیر سر برآوردن گودزیلا از آبهای اقیانوس و قدم گذاشتن در شهر و تخریب ساختمان ها، چنان حقیقی و لمس شدنی بود که بینندگانی که برای اولین بار با این سطح از پیشرفت تکنولوژی مواجه شده بودند را متحیر می نمود. این تجربه در مقایسه با آنچه تا کنون روی پرده های سینما به عنوان جلوه های ویژه دیداری مشاهده کرده بودند تفاوت بسیاری داشت و همین تفاوت بر شگفتی و تاثیر پذیری مخاطب می افزود.

با این مقایسه ساده و مشاهده تاثیر استفاده از جلوه های دیداری کامپیوتری بر تولیدات رسانه ای، می توان پی برد که این تکنولوژی ها بسیار سریع تر از آنچه انسان بتواند تصور کند، باعث پیشرفت و ارتقای این صنعت شده.

هم اکنون پس از گذشت دو دهه از شکوفایی و اوج گیری جلوه های پیشرفته و نوین بصری در صنعت سینما و تلویزیون، اکنون دنیای رسانه به جایگاهی رسیده که هیچ مرزی برای خلق رویاهای یک کارگردان وجود ندارد و اکنون وقت آن رسیده که سینما گر در ویلای خود روی تپه های بِوِرلی هیلز بنشیند، با خاطری آسوده، خیال خود را پرواز دهد و بدون داشتن دغدغه در مورد به تصویر کشیدنش، طرح اثر را به سوپروایزر جلوه های ویژه تحویل دهد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی