سریال موفق و نوستالوژیک کیف انگلیسی
کیف انگلیسی نام مجموعه داستانی تلویزیونی ساخته سید ضیاءالدین دری (۱۳۷۸) است. داستان «کیف انگلیسی» در دوران موسوم به دهه طلایی آزادی اتفاق میافتد. و داستان شخصیت سیاستمدار – روشنفکری را در این دوران به تصویر میکشد. این مجموعه از مجموعههای موفق تلویزیونی دهه ۷۰ بود که مورد توجه هر دو طیف مخاطبان خاص و عام قرار گرفت. آهنگساز این مجموعه فرهاد فخرالدینی است که آلبومی هم به همین نام به بازار ارائه داد که مجموعه ای از موسیقیهای ساخته شده برای این سریال بود.
خلاصه داستان: منصور ادیبان که تحصیل کرده رشته حقوق در فرانسه است، پس از شکست در رقابتهای انتخاباتی مجلس، با حمایت مستانه دختری از طبقه رجال، در انتخابات دوره بعدی مجلس پیروز میشود. وی تحت تاثیر مستانه با انگلیسیها آشنا شده و از این رهگذر تغییرات اساسی در زندگی خصوصی و تفکرات قبلیاش پدید می آید، به طوری که ...
بازیگران: علی مصفا, لیلا حاتمی, محمدرضا شریفی نیا ,سیروس گرجستانی, فرهاد اصلانی ,صبا کمالی ,قطبالدین صادقی, فاطمه نوری ,حسام نواب صفوی, پیمان شریعتی, فرشید ابراهیمیان, جعفر بزرگی, عبدالله اسفندیاری ,منصور والامقام ,مهدی تقینیا
کیف انگلیسی صرفا راوی حوادث تاریخ نیست و سعی در شکافتن پوستههایی از عنصر سیاست نیز دارد.
وضعیت قهرمان سریال، منصور ادیبان، یک موقعیت نمونهای است از ورود به عرصه حکومت و سیاست که قوانین و قواعد بازی خاص خود را دارد و کسی که اهل تردید و تزلزل باشد جایی در این عرصه ندارد. کیف انگلیسی حکایتگر غارت اخلاق فردی و اخلاق سیاسی است و روایتگر آرمانهایی که صرفا پیش از دستیابی به قدرت سیاسی، مقدس هستند و به محض قرار گرفتن در پشت میز سیاست و وارد شدن به بازار داد و ستدهای سیاسی، رنگ میبازند و جز نام و شعاری از آنها باقی نمیماند. سریال کیف انگلیسی به درستی وضعیت نیروهای شبهاپوزیسیونی را بازگو میکند که در جوامع سیاسی در حال توسعه، در پارلمان علیه دولت اقتدارگرا موضع میگیرند، اما همین پارلمان به تدریج خاستگاهی میشود برای اعمال سیاستهای ارعاب و تهدید و تطمیع که از مجراهای مالی، حیثیتی و حتی عاطفی و جنسی ابراز میشود و در نهایت نیروهای شبهاپوزیسیون عملا تبدیل به کارگزاران تقویت سلطه همان حکومتی میشوند که روزگاری نان مبارزه علیه آن را میخوردند. در صحنهای از قسمت ماقبل آخر سریال، این طنز تلخ به صورتی آشکار مطرح میشود: منصور ادیبان و خیل نمایندگان به سوی مجلس شورای ملی (مجلس پانزدهم) روان هستند، در حالی که در دست هر یک از آنها کیفی انگلیسی به نشانه مزدوری برای اجانب قرار دارد و همزمان سرور شورانگیز «ای ایران ای مرز پرگهر» مرحوم روحالله خالقی و مرحوم بنان نیز روی صحنه شنیده میشود. این استحاله منفی که آشکار کننده آن روی دیگر سکه سیاست و حکومت است و ابزاری بودن بسیاری از شعارها و موقعیتها و شخصیتها را مینمایاند، طبعا برای بینندگان سریال که دهههاست در جامعهای بسیار سیاسی زندگی کردهاند جذاب و مطبوع است و شاید در حکم آینهای باشد که حقیقت، امیال و آرزوهای پنهان جامعه را بازتاب میدهد. ۳- اما بودهاند بسیاری از سریالها و فیلمهایی که با موضوعهای تاریخی سیاسی که با اقبال عمومی مواجه نشدهاند.
لذا مهمترین عامل توفیق کیف انگلیسی را باید هماهنگی گروه سازندهاش دانست که مجموعهای از عوامل موثر را به شکلی مناسب در کنار یکدیگر قرار داده و به تماشاگر عرضه کردهاند: فیلمنامهای پرکشش با جنبههای دراماتیک و تعلیق قوی، میزانسنهای پرمعنا و زنده (مثلا در آخرین صحنه سریال که مستانه با بازی لیلا حاتمی برای آخرین بار با قهرمان محبوبش که دیگر او را قهرمان نمیپندارد وداع میکند و میزی را که دور و برش را امریکاییان اشغالگر احاطه میکنند، ترک میگوید و از طریق توری پاره، وارد زمین تنیس خلوت میشود و نگاهی پر حسرت به دورنمایی مبهم میاندازد)، تدوین و ضرباهنگ مناسب و نسبتا سریع (بر خلاف اغلب مجموعهها که عمدتا کند و کشدارند)، موسیقی همساز با موضوع و فیلمبرداری همگام با متن و همچنین کارگردانی سنجیده، عواملی هستند که این سریال را ممتاز جلوه میداد