اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

تصویرگری معصومین در رسانه در فرهنگ و ادبیات دینی ما  از جایگاهی متفاوت با فرهنگ و سینمای غرب برخوردار است. تاکنون سه پایان نامه ارشد در دانشکده صدا و سیما قم با این موضوع دفاع شده است.

دکتر سیدحمیدر رضا قادری در یاداشت"بگذار سقا پس پرده آرام بگیرد" نوشت: "واقعیت آن است که هر دین و فرقه‌ای برای خود حیاط‌ خلوتی دارد که تلاش می‌کند آن حیاط‌ خلوت دست‌نخورده و رازآلود باقی بماند. تلاش می‌کند برخی گزاره‌ها و رازهایش نامکشوف بمانند" از جدی ترین های مباحث نظری مرتبط با فیلم رستاخیز است.
 نمایش چهره بزرگان حاضر در واقعه عاشورا به ویژه حضرت عباس (ع) اصلی ترین دلیل معترضان برای جلوگیری از اکران این فیلم بود، اعتراضاتی که برخی نقدها به روایت های تاریخی و مستندات فیلم هم بعدها به آنها افزوده شد.
پس از ایجاد حاشیه ها
احمدرضا درویش کارگردان فیلم برای کم کردن حاشیه ها به اعمال اصلاحات فیلم و افزودن افکت نوری رضایت داده تا شاید این پایانی بر «توقیف» اکران فیلمش باشد. اما مهمترین حاشیه این فیلم حفظ ادب در برابر منتقدین که مراجع عظام تقلید هم بینشان بودند بود.

ادب و سکوت احمدرضا درویش دربرابر انتقدها ستودنی است:

شاید احمدرضا درویش بعنوان متولی این اثر بهترین فردی باشد که بتواند در رابطه با «رستاخیز» و حواشی آن اظهار نظر کند وی پس از اعتراضات به فیلمش  عنوان کرد: «شرایط کنونی به گونه‌ای است که بهتر است سکوت کنم و پاسخی به اعتراضات ندهم. من می‌دانم که باید به عنوان کارگردان فیلم پاسخی دهم یا صحبتی کنم اما بگذارید فعلا دوستان نظرشان را بدهند. اعتراضات اشکالی ندارد، من فعلا در این خصوص پاسخی نمی‌دهم.»

درویش به حذف برخی سکانس هی فیلم هم رضایت داد که  توضیح مومنی شریف رییس حوزه هنری در این خصوص جالب است:

« کم کردن 40 دقیقه از یک فیلم کار ساده ای نیست. سینماگران می دانند که حتی حذف یک دقیقه از فیلمشان هم کار سختی است چه برسد به 40 دقیقه از آن. این 40 دقیقه شاید نتیجه زحمت 2 سال گروه بوده است.» 
 امیدوارم ایرادهایی که به ساخت فیلم های مذهبی گرفته می شود موجب نشود از این پس سینمای ایران جرات ساخت فیلم های دینی - تاریخی را نداشته باشد و سینما بیشتر به سمت ساخت فیلم با موضوع مثلث های عشقی و ... برود. معتقدم در شرایط کنونی سینما باید واقع بین باشیم و گمان می کنم آن دسته از منتقدان رستاخیز اگر نسخه جدید را ببینند راضی خواهند شد. 

با حذف تقریبا 40 دقیقه از رستاخیز و کاهش زمان آن 3 به 2 ساعت و 10 دقیقه همچنین اضافه شدن گفتار متن به فیلم که به معرفی شخصیت ها و فهم فیلم کمک بسیاری می کند همه چیز را برای اکران بی حاشیه این فیلم فراهم کرده است.

سید رضا میرکریمی، کارگردان سینمای ایران و مدیرعامل خانه سینما نیز در واکنش به اعتراض های اخیر به اکران فیلم احمدرضا درویش گفت: «اینکه بخشی از مردم نگرانی‌هایی در مورد فیلم‌های مربوط به زندگی معصومین داشته باشند چیز خوبی است، ولی باید در این زمینه از هر نوع نگاه توأم با افراط و تعصب بی‌منطق پرهیز کرد.»

حال معلوم نیست مشکل جدید اکران رستاخیز چیست؟

فیلم رستاخیز درباره واقعه عاشورا است که با همراهی بکیر فرزند حر ابن یزید ریاحی به قیام امام حسین (ع) و متن حوادث واقعه عاشورا می پردازد. این فیلم مقطع زمانی مرگ معاویه تا قیام امام سوم شیعیان را به تصویر می‌کشد. فیلمبرداری پروژه «روز رستاخیز» از 16 بهمن‌ ماه سال 88 همزمان با اربعین حسینی در شهرستان بم آغاز شد و پس از پشت سرگذاشتن بیش از 250 جلسه فیلمبرداری در شهرهایی چون شهداد کرمان، اصفهان، شاهرود، رباط کریم و تهران 12 دی ‌ماه 89 به پایان رسید.

 

نظرات (۱)

این دکتر قادری چه قلم قشنگی داره بازم ازشون مطلب بذارید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی