اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

قسمت اول:

داستان در جزیره‌ای به نام «برک» اتفاق می‌افتد. چند نسل از «وایکینگ‌ها» در این جزیره سکونت داشته‌اند و قهرمان داستان پسری لاغر اندام به نام «هیکاپ» است. روزی هیکاپ تصمیم می‌گیرد یک اژدها شکار کند، اما دلش به رحم می‌آید و او را آزاد می‌کند. اژدها هم بدون اینکه به او آزاری برساند با او دوست می‌شود...
فیلم سینمایی «چگونه اژدهای خود را آموزش دهید» How to Train Your Dragon برای گروه سنی کودک و نوجوان تولید شده است.


اطلاعات تکمیلی
کارگردان: Dean DeBlois, Chris Sanders
نویسنده: Dean DeBlois, William Davies
تعداد قسمت: سه بعدی کامپیوتری
کشور سازنده: امریکا
سال ساخت: 2010
شرکت سازنده: Dream works

قسمت دوم:

«هیکاپ» هنگام گشت‌زنی در اطراف «بِرک»، مادرش را که سال‌ها پیش آنها را ترک کرده بود، مشغول تربیت چندین اژدها پیدا می‌کند و نزد پدر می‌برد. از آن طرف، مردی به نام «دراگو» که خود را مربی اژدها می‌داند، می‌خواهد افراد برک را نابود کند. مادر و پدر هیکاپ که اکنون باهم آشتی کرده‌اند، به کمک هیکاپ وارد جنگ می‌شوند. اما دراگو به‌وسیلۀ اژدهای غول‌پیکرش بی‌دندون و سایر اژدهایان را تحت کنترل خود درمی‌آورد. در این جنگ پدر هیکاپ می‌میرد. هیکاپ قصد دارد انتقام پدر را از دراگو بگیرد...
این فیلم با نام اصلی «How to Train Your Dragon 2» برای گروه سنی کودک و نوجوان تولید شده است.

اطلاعات تکمیلی
کارگردان:Dean DeBlois
نویسنده:Dean DeBlois
موسیقی:John Powell
تکنیک:سه بعدی کامپیوتری
مدت:1 ساعت و 27 دقیقه
کشور سازنده:امریکا
سال ساخت:2014
شرکت سازنده:DreamWorks Animation

 

 وصال روحانی در روزنامه ایران یاداشت"نمادهای صلح و مهربانی" را درباره قسمت دوم فیلم کارتونی و پرفروش «چگونه اژدهای خود را تمرین بدهید» نوشته است.

قسمت دوم کارتون «چگونه اژدهای خود را تمرین بدهید» موفق‌ترین و پرفروش‌ترین انیمیشن این روزهای سینمای جهان است و شایسته توجهی درخور است و ارائه برخی توضیحات درباره آن الزامی می‌نماید.
قسمت اول این کارتون که در سال 2010 پخش شد و آن هم با فروشی هنگفت مواجه شد، متمرکز بر پسری نوجوان به اسم هیکاپ و اژدهای دست‌آموز او بود که آن را Toothless و به روایتی بی‌دندان می‌نامیدند. آن فیلم، داستانی شیرین و آموزنده داشت و از اثر مثبتی می‌گفت که در دوستی انسان و حیوانات برای هر یک از آنان می‌تواند وجود داشته باشد. در آن فیلم می‌دیدیم که پسرک و اژدها با تکیه بر هم  زندگی و به پشتوانه یکدیگر به سوی آینده حرکت می‌کنند  و می‌کوشند که به شکارچیان اژدها درمنطقه محل زندگی‌شان بیاموزند که مهربان‌تر باشند و صلح را گرامی دارند و احترام و حق زندگی حیوانات را محترم بشمرند.
قسمت دوم آن فیلم که اینک در امریکای شمالی و جنوبی، اروپا، آسیای شرقی و شمال آفریقا بر اکران است و در اکثر کشورهای محل اکرانش در نقاط بالای جدول پرفروش‌ها قرار دارد، دقیقاً بینندگان را به 5 سال بعد از وقایع فیلم اول منتقل می‌کند و ما می‌بینیم که هیکاپ تبدیل به یک جوان 23 ساله و بالنده شده و هر روز سری به اطراف و اکناف می‌زند و با این و آن صحبت و چاره‌جویی و برای بهبودی امور تلاش می‌کند و خیالش راحت است که دیگر در آن اطراف همه به دنبال صید اژدها و تجارت روی این قضیه نیستند و برعکس روابط‌شان مهربانانه شده است و برای اژدها‌ها و سایر حیوانات حق زندگی قائل هستند.
 یک آدم کریه
با وجود این، این بار هم روستای محل زندگی هیکاپ در معرض تهاجم‌های کاراکتر بد قصه که یک آدم کریه و دفرمه شده (با صدای ژیمون هونسو) است، قرار دارد. این آدم قواعد و قول و قرارهای موجود در مورد زندگی مسالمت‌آمیز انسان‌ها و اژدهاها را زیر پا گذاشته و چند اژدها را به اسارت خود درآورده تا به وی خدمت کنند و برده‌های او باشند و طبعاً هیکاپ که جوان و نیرومندتر شده، باید بساط ظلم او را برچیند و اژدهاها را مجدداً نجات بدهد.
نکات مثبت متعددی در متن داستان و چگونگی پردازش در «چگونه اژدهای خود را تمرین بدهید 2» همچون قسمت اول آن وجود دارد و مهمترین آن فضاسازی درست و کاراکتر‌سازی قوی است و اگر معتقد باشیم که صحبت روی کاراکترهای کارتونی هم نوعی بازی و ارائه هنر بازیگری است، بازی‌ها هم در این فیلم قوی و حرفه‌ای نشان می‌دهد. در این ارتباط باید جی باروچل را نام برد که به جای هیکاپ صحبت می‌کند و با لهجه‌ای کانادایی دائماً اژدهای خود را «باد» می‌نامد. همچنین تی‌جی میلر، کیت بلنشت (صدای مادر سختگیر هیکاپ) و کیت هرینگتون در این ارتباط قابل نام بردن هستند.
 توجه بزرگسالان به دغدغه‌های کودکان
از دیگر محسنات این انیمیشن که در امریکا و کانادا در همان سه روز نخست اکرانش 50 میلیون دلار فروخت، هنر استفاده درست از بدایع و قابلیت‌های انیمیشن‌های دیجیتال و کامپیوتری و بهره‌گیری صحیح از جذابیت‌های سیستم 3 بعدی است.
این قابلیت‌ها سبب شده صحنه‌های بزرگ و وسیع جنگ‌ها و رویارویی‌ها در فریم‌های چندگانه به طور همزمان عرضه و ترسیم شوند. شاید از همه جالب‌تر پیام‌هایی باشد که فیلم به بینندگانش می‌دهد و یکی از مهمترین آن‌ها لزوم بذل توجه هر چه بیشتر بزرگسالان به دغدغه‌های کودکان و موضوعات و نمادهای زندگی آنان است. این یک رویکرد جالب و فرآیند عجیب اما رایج در سطح جهان است که بزرگسالان اخیراً توجهی بیشتر از گذشته به داستان‌های نگاشته شده برای طبقه سنی کودکان نشان می‌دهند و شاید به همین خاطر باشد که چند سالی است صنعت ساخت فیلم‌های کمیک استریپی بسیار پرصرفه شده و از هر قشری به تماشای آن می‌روند در حالی که مخاطبان اصلی این آثار و دوستداران درجه اول کمیک بوک‌ها، کودکان و نوجوانان هستند.
 خشونت نکنید
در عین حال این را هم باید پذیرفت که فیلم‌هایی چون هر دو قسمت «چگونه اژدهای خود را تمرین بدهید» با استعاره‌های مختلف درخصوص زندگی بشر و سلوک کم یا زیاد آن‌ها کنار حیوانات در برخی جوامع و محیط‌های زیستی، چه در گذشته و چه حال به گونه‌ای راهگشا و آموزش دهنده‌اند و طیف آموزش‌های‌شان حتی بزرگسالان را هم در برمی‌گیرد. یک ویژگی ارزشمند هم در اکثر این کارتون‌ها شامل قسمت دوم «چگونه اژدهای خود را تمرین بدهید» به کارگردانی دین دو بلواز (که فیلمنامه را هم نوشته) وجود دارد و آن ایجاد یک دیدگاه تازه و صحیح برای کودکان و نوجوانان و حتی جوانان نسبت به فلسفه‌ها و روش‌های زندگی و اصول آن است. برخی بازی‌های ویدئویی در سطح جهان خشونت را در  این ارتباط تبلیغ می‌کنند و در نیتجه باید قدر کار جدید دین دو بلواز را دانست زیرا به مخاطبان خود می‌گوید: نه  فقط انسان‌ها بلکه حیوانات را هم دوست بدارند و به زندگی‌های مسالمت‌آمیز معتقد باشند و آن را بر شکار حیوانات نگون‌بخت و حتی اژدهاها ارجح بدارند. از این دیدگاه اژدهای این فیلم مانند اژدهای قسمت اول و حتی فراتر از آن پیام‌آور دوستی و نماد مهربانی نسل‌ها و موجودات و فرهنگ‌ها است.
 مشخصات فیلم
* عنوان: «چگونه اژدهای خود را تمرین بدهید 2»
*محصول: شرکت‌های فاکس و دریم وورکز
* تهیه‌کنندگان: بانی آرنولد و کریس ساندرز
*کارگردان: دین دو بلواز
* سناریست: دین دو بلواز، براساس سری داستان‌های «چگونه اژدهای خود را تمرین بدهید» نوشته کره سیدا کاول
* مشاور جنبه‌ها و جلوه‌های بصری: راجر دیکینز
* تدوینگر: جان کی کار
* موسیقی متن: جان پاول
* طراح صحنه: پی‌یر اولیویه وینسنت
* کارگردان هنری: ژائوپینگ وی
* آراینده صدا: ال نلسون
* مسئول دپارتمان نقاشی کامپیوتری کاراکترها: سایمون اوتو
* صداپیشه‌ها: جی باروچل، کیت بلنشت، جرارد باتلر، کریگ فرگوسن، آمه‌ریکا فرارا، جونا هیل، کریستوفر مینتز پلاسه، تی.جی. میلر، کریستین ویگ، ژیمون هونسو و کیت هرینگتون.

 نقد این انیمیشن

بازی این انیمیشن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی