اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

عجایب اسطوره ای سریال بازی تاج و تخت

سه شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۱ ب.ظ

سریال «بازی تاج و تخت» که یکی از پرهزینه ترین سریال ها به حساب می آید در فصل اول به طور متوسط در هر قسمت 6 میلیون دلار هزینه داشته که با 10 قسمتی که در فصل اول داشت چیزی حدود 60 میلیون دلار صرف ساخت آن شده است.

 سریال بازی تاج و تخت

فصل دوم سریال بازی تاج و تخت هم به جز قسمت دوم که هشت میلیون دلار هزینه داشت، بقیه همان حدود 6 میلیون  دلار برآورد شد که این تقریبا سه برابر هزینه ساخت سریال هایی است که معمولا برای شبکه های مختلف تلویزیونی ساخته می شود.

طبق صحبت های کارشناسان این سریال تاکنون برای 5 فصلش بیش از 350 میلیون دلار هزینه تولید داشته که این رقم منهای دستمزد بازیگرانی است که در آن به ایفای نقش پرداخته اند.
این سریال از شبکه کابلی پخش می شود و برای دیدن برنامه های آن باید ماهیانه بین 15 تا 20 دلار پرداخت کرد. البته خیلی ها هم این مبلغ را پرداخت نکردند و برای دیدن سریال دست به دزدی فرهنگی زدند و به همین دلیل سریال بازی تاج و تخت به عنوان «مسروقه ترین» محصول دنیای سرگرمی نام گرفت و بینندگانش برای دیدن آن به فضای اینترنت هجوم آوردند.
«بازی تاج و تخت» از کجا آمد؟
تعداد زیادی از آثار ادبی هستند که برای عوامل ساخت یک اثر سینمایی سکوی پرتاب می شوند و عوامل آن را از نقطه ای به نقطه دیگر می برند که در حالت عادی ممکن نیست. سریال «Game of Thrones» این اتفاق را برای عوامل خود رقم زد.


زمانی که «دیوید بنیاف» چشمش به رمان پرفروش «نغمه ای از یخ و آتش» افتاد و شروع کرد به خواندن آن، فهمید چیزی را یافته که سال ها برای ساختن یک سریال دیدنی به دنبال آن بوده است. دیوید بعد از این که جلد چهارم را به پایان رساند با توجه به تجربه ای که داشت متوجه شد این کتاب درونمایه تبدیل شدن به یک سریال جذاب را دارد و می توان با نویسنده آن سر میز مذاکره نشست.

دیوید به سرعت کتاب ها را برای دوستش «دیوید برت وایس» که نظرش را بسیار قبول داشت و معمولا با او کار می کرد پست کرد و از او خواست که نظرش را راجع به آنها بدهد. چند روز بعد «وایس» مانند دوستش دیوید فهمید این رمان قابلیت تبدیل شدن به یک سریال جنجالی را دارد.

آنها بعد از یک مکالمه تلفنی کوتاه تصمیم گرفتند با کمک هم فیلمنامه ای جذاب با الهام از این کتاب بنویسند و یک سریال بلند بسازند چون اگر قرار بود کتاب ها به یک فیلم (حتی چند قسمتی) تبدیل شوند، تعداد زیادی از شخصیت هایش را از دست می داد و مجالی برای نشان دادن جزییات خواندنی آن رمان نبود.
بعد از این که تصمیم نهایی برای ساخت سریال گرفته شد آنها طرحی که در ذهن داشتند را با نویسنده کتاب در میان گذاشتند و اینطور بود که پای «جورج آ آر مارتین» هم به ماجرا باز شد و او به عنوان یکی از تهیه کنندگان و مشاوران فیلمنامه نویسی وارد تیم سریال نویسی «بازی تاج و تخت» شد.
مارتین از این که توانسته است یک رمان چند جلدی بنویسد و بعد آن را به یک سریال چند فصلی تبدیل کند بسیار خوشحال شد. حق هم داشت چرا که رمان او تا الان به 45 زبان دنیا ترجمه شده و نزدیک به 60 میلیون نسخه از آن به فروش رسیده است که در نوع خود بی نظیر است.
تاج و تخت پیروز شد
زمانی که ساخت سریال «بازی تاج و تخت» نهایی شد عوامل تولید با خودشان قرار گذاشتند اول یک قسمت به شکل آزمایشی بسازند و اگر مورد تایید قرار گرفت، ساخت این سریال را به شکل رسمی آغاز کنند. زمانی که قسمت آزمایشی سریال بازبینی شد و مورد توجه قرار گرفت، تصویربرداری از دوم مارس 2010 آغاز شد.
همراهی بینندگان سریال و پولساز بودن این سریال تا آنجا پیش رفت که در حال حاضر گروه در حال پیش تولید و آماده کردن مقدمات تصویربرداری فصل ششم هستند. خیلی ها اعتقاد دارند که هیچ کس به جز نویسنده این سریال، آخر و عاقبت شخصیت ها را نمی داند اما «جورج آر آر مارتین» در مصاحبه های اخیرش اعلام کرده پایان داستان را برای عوامل اصلی کار گفته تا اگر اتفاقی افتاد یا او بر اثر مریضی یا سانحه ای فوت کرد، آخر و عاقبت شخصیت ها همانطور شود که او دلش می خواسته و کسی برای آنها سرنوشت دیگری در نظر نگیرد و قصه آنطور به پایان برسد که او دوست دارد.
یک قاره خیالی و یک زبان خیالی
تمام اتفاقات این سریال در یک قاره خیالی به وقوع می پیوندد. قاره خیالی به اسم «وستروس» که زمستان و تابستان های بسیار بلندی دارد. مردمان یک سمت قاره چند سال زمستان دارند و مردم سمت دیگر چند سال تابستان و این وضعیت، مشکلات زیادی را ایجاد می کند و هر ساله باعث مرگ و میرهای زیادی می شود.
شیرهای جذاب سریال «بازی تاج و تخت»
این قاره 7 اقلیم دارد که تا 17 سال قبل از نقطه آغازین شروع سریال، تحت سلطه فرماندهی خاندان «تارگریان ها» بود اما بعد از انقراض «اژدها»ها قلمرو آنها از سوی حکومت های دیگر مورد هجوم قرار گرفت و کشورهای تحت سلطه شان یکی یکی از دست شان خارج شد.

در این سریال علاوه بر قاره خیالی، یک قبیله وجود دارند که رهبری آنها را دختری به اسم «کالیسی» برعهده دارد. این قبیله با لهجه و زبان خاصی صحبت می کنند که نمونه آن در هیچ گوشه ای از دنیا پیدا نمی شود. البته این زبان طوری نیست که عوامل آن سریال از خودشان درآورده باشند.
عوامل سازنده تاج و تخت یک کمپانی ساخت زبان های خیالی را استخدام کردند تا برای قبیله «دوتراکی ها» یک زبان خوش آهنگ و البته نامفهوم اختراع کند که اتفاقا خیلی خوب از آب درآمده است. جالب است بدانید این شرکت که زبان ها و لهجه های تخیلی خلق می کند، برای خودشان الفبای مخصوص دارند و بازیگران موظف می شوند آن را حفظ کنند و اگر غیر از این باشد، آنها از کار کناره گیری می کنند.
کشتار شخصیت های محبوب
زمانی که مارتین نویسنده کتاب های «نغمه ای از یخ و آتش» تصمیم گرفت شخصیت های محبوب را یکی بعد از دیگری بکشد، مردم در دنیای مجازی شروع کردند به خالی کردن خشم شان و صحبت درباره این که «خالق سریال سادیسم دارد که تعداد زیادی از کاراکترها را یکجا کشته است».

این سریال رکوردشکن


حالا که فصل پنجم از راه رسیده، رده بندی مجموعه از قبل هم بهتر شده: با وجود لو رفتن چهار قسمت از فصل پنجم، تنها در آمریکا و از طریق شبکه ی تولید و توزیع کننده ی «بازی تاج و تخت»، 9 مییون نفر برای دیدن قسمت اول فصل پنجم، پای تلویزیون های شان نشستند. طبق اعلام شبکه ی اچ.بی.او، قسمت آخر فصل چهارم را 18.6 میلیون بیننده تماشا کردند؛ رکوردی که پیش تر و با 18.4 میلیون بیننده، متعلق به سریال پرطرفدار «سوپرانوز» بود. دیوید بنیاف و دنیل برت وایس، سازندگان و نویسندگان اصلی «بازی تاج و تخت» در سال 2005 برای طرح پیشنهاد ساختن مجموعه ای تلویزیونی، سراغ جوج آر.آر. مارتین رفتند: نویسنده ی آمریکایی مجموعه ای به نام «ترانه ی یخ و آتش» که نخستین جلدش، سال 1996 منتشر شده بود. 
 

تاج و تخت حاشیه ها دارد


آن ها نه فقط نویسنده، که شبکه ی اچ.بی.او را هم باید قانع می کردند که مجموعه کتابی که نازک ترین جلدش هزار صفحه دارد، می تواند به سریالی تلویزیونی تبدیل شود؛ به یک موفقیت تاریخ ساز. مشهور است که مارتین در نخستنی دیدارش با سازندگان، از آن ها امتحان گرفته تا مطمئن شود این دو کتابش را نه تنها خوانده اند، که زیر و بمش را می شناسند. ده سال بعد از آن نخستین دیدار، «بازی تاج و تخت» پرطرفدارترین و سودآورترین مجموعه تلویزیونی تاریخ نام گرفته است.

بده بستان نویسنده با هواداران

در چند سال اخیر پدیده ای اجتماعی شکل گرفته به نام جمعیت شیفتگان یا هواداران دو آتشه. این پدیده یا همه گیرشدن اینترنت و دسترسی آسان و پرسرعت به وب سایت ها و شبکه های اجتماعی خصوصا در قرن حاضر، به اوج رسید. در حسدی که واژه ی Fandom در بیشتر واژه نامه های مهم زبان انگلیسی، مدخلی جدید با تعریف جدید یافته است. این جمعیت شیفتگان علاوه بر هواداری، یک کار دیگر هم می کنند. 

 

تاج و تخت حاشیه ها دارد


داستان هایی براساس داستان یا فیلم یا سریال موردعلاقه شان می نویسند، فیلم کوتاه می سازند، وب سایت راه می اندازند، جلسه می گذارند و صدای شان را هرطور شده به گوش هنرمند مورد علاقه شان می رسانند. در مورد جورج آر.آر مارتین اما ماجرا به شکل دیگری است. مجموعه کتاب های «ترانه ی یخ و آتش» از سال 1996 منتشر می شود و نوجوان های امروزی آن را با دیدن سریال شناختند؛ یعنی از «بازی تاج و تخت» به «ترانه یخ و آتش» رسیدند. 

از آنجا که دو جلد دیگر از مجموعه کتاب ها هنوز منتشر نشده و پایان کتاب هم معلوم نیست و داستان سریال هم قرار است از فصل ششم از کتاب جدا شود، این هواداران شروع کردند به پست کردن پیش بینی های شان از سرنوشت شخصیت های اصلی کتاب. نویسنده در جلسه ای بیشتر این پیش بینی ها را رد کرد، و در دو مورد خاص، سکوت کرد. از آنجا که احتمال صحیح بودند این دو پیش بینی وجود دارد، به اشاره ای غیرمستقیم رضایت می دهیم: پیش بینی در مورد پدر و مادر واقعی جان اسنو و ارتباطش با دِنِریس تارگرین یا همان مادر اژدها.

بودجه در برابر سود

در زمان پخش قسمت های سریال (بازی تاج و تخت) مثل هر سریال دیگری شبکه ی اچ.بی.او، هیچ تبلیغاتی پخش نمی شود. این نکته پرسش های بسیاری را در مورد سودآوری و جبران بودجه ی هنگفت ساخت هر قسمت از این سریال به وجود آورده است. سریالی که هزینه ساخت هر قسمتش به طور متوسط 8 تا 10 میلیون دلار است. (اگر صحنه های جنگ مثل جنگ بلک واتر هم در آن باشد که دوبرابرش کنید) چطور بدون تبلیغات تلویزیونی، به سوددهی هم می رسد؟ نخستن اینکه  اج.بی.

 

تاج و تخت حاشیه ها دارد


او یک شبکه ی کابلی است؛ یعنی برای دیدن برنامه هایش ماهانه مبلغی بین ده تا پانزده دلار باید بدهید. این شبکه برای سریال «بازی تاج و تخت» سی تا چهل میلیون بیننده دارد. این از بخش عضویت در شبکه اچ.بی.او. یک مسئله ی دیگر هم هست که فرانشیز «بازی تاج و تخت» نام دارد و بخشی از آن، فروش آن لاین محصولات جانبی مربوط به سریال، بازی ویدیویی و موسیقی متن آن در آی تونز و مواردی از این دست است. از طرف دیگر، هر پک دی وی دی های مربوط به یک فصل سریال «بازی تاج و تخت» در وب سایت اچ.بی.او 60 دلار قیمت دارد. 

البته این حجم عظیم سودآوری، یک مسئله ی دیگر هم دارد: سریال «بازی تاج و تخت» دزدی شده ترین محصولی است که در دنیای سرگرمی دانلود می شود. دانلود غیرمجاز این سریال که بیشتر از همه از طریق تورنت انجام می گیرد، در مقایسه با سریال ها و حتی فیلم ها و موسیقی های دیگر، رکورددار است. در سال 2014، ده ساعت پس از پخش قسمت آخر فصل چهارم، 250 هزار کاربر در سایت تورنت فریک فایل را به اشتراک گذاشتند و 2.5 میلیون نفر آن را دانلود کردند. جف بیوکس، یکی از مدیران ارشد شبکه ی اچ.بی.او در واکنش به این ارقام گفت: «به نظرم این حجم مخاطب، از برنده شدن در جایزه ی تلویزیونی امی هم مهم تر است.»

باز هم تاریخ انگلستان

به نظر می رسد جورج آر.آر مارتین، ایده ی «هفت اقلیم» یا «هفت پادشاهی» یا «هفت سرزمین» اش را از «هفتس الاری» یا «هپت آرکی» در تاریخ انگلستان الهام گرفته است. هفت سالاری به ابتدای قرو وسطی و خروج لژیون روم از انگلستان امروزی مربوط می شود که در آن اتحادی میان سرزمین های آنجلیای شرق، اِسِکس، کنت، مِرسیسا، تورت آمبریا، ساسِکس و وِسِکس شکل گرفت. در اثر مارتین هم هفت سرزمین شمال، جزیره های آهنین، وِیل، وِسترلند، استورم لند، ریچ و دورن در کنار هم، پادشاهی هفت اقلیم را تشکیل داده اند و در ظاهر، همه از پادشاهی که در کینگرلندینگ، پایتخت، بر تخت آهنی می نشیند، پیروزی می کنند. 

 

تاج و تخت حاشیه ها دارد


یکی از دو خانواده ی اصلی که در شمال ساکن اند و دم و دستگاه حکومت برای خودشان راه انداخته اند، خانواده های استارک و لَنیستِر است. این دو خانواده خصومتی تاریخی دارند که حتی با وجود صلح ساختگی حاکم بر سرزمین ها و اتحادشان تحت پادشاهی رابرت برتیون، همیشه آتش این اختلاف فروزان است. این هم اشاره ای دیگر به رخدادهای تاریخ انگلستان: نبرد گل های سرخ یا جنگ رُزها بین یورک ها و لنکسترها که در نهایت در سال 1485 با پیروزی لنکسترها پس از سی سال، به پایان می رسد.

شعار این فصل از سریال بازی تاج و تخت : پایان آغاز می شود

شعار فصل هفتم سریال بازی تاج و تخت : پایان آغاز می شود

فصل هفتم چند قسمت است؟ 

HBO به طور رسمی در آوریل 2016 اعلام کرده بود که کار سریال بازی تاج و تخت تا هفت سال از شروع پخشش ادامه خواهد یافت (یعنی تا سال2018). مدیر برنامه ریزی این شبکه، «مایکل لومباردو» (Michael Lombardo) نیز این قضیه را روشن ساخت که فصل هشتم سریال، فصل آخر خواهد بود. او همچنین در ماه ژانویه گفته بود:«دیوید و دن احساس می کنند که تنها دوسال دیگر پس از فصل ششم باقی مانده است؛ و این چیزی است که ما در برنامه ی خود قرار داده ایم.»

در ماه ژوئن، دیوید بنیاف و دن ویس تایید کردند که تنها دو فصل دیگر که نسبت به بقیه کوتاه تر نیز هستند، ساخته خواهد شد. بنیاف همچنین گفته:«این دو فصل دیگر است که داریم درباره اش حرف می زنیم. در ابتداری کار تصمیم بر ساخت سریال برای حدود 70-75 ساعت بود. اما اکنون میخواهیم آنها را برای 73 ساعت زمان بسازیم.»

تا الان شش فصل یعنی 60 ساعت به نمایش درآمده است. پس با این حساب تنها 13 ساعت یعنی 13 قسمت تا پایان سریال باقی مانده و همچنین گفته شده سریال با 7 قسمت در سال 2017 بازمی گردد. در نتیجه ما در فصل آخر تنها 6 قسمت را خواهیم دید!. با توجه به این موضوع، بازی تاج و تخت در دو فصل آخر خیلی سریع تر پیش می رود و در مدت کوتاهی به پایان خود می رسد. البته لازم به ذکر است این را هم بگوییم که مدیر برنامه ریزی های جدید شبکه HBO یعنی «کیسی بلویز» (Casey Bloys)، تمایلی ندارد تا درباره قسمت های باقی مانده صحبت کند و تعداد آن ها را برای مخاطبان روشن سازد.
سریال محبوب «بازی تاج و تخت» به آخر خود نزدیک می‌شود و جدای از این واقعیت دردناک که داستان‌های وستروس سال آینده تمام خواهد شد به هر حال مجبور است انتهای نخ‌ها را به هم بچسباند و نتیجه گیری کند
پیش بینی هایی از سریال «بازی تاج و تخت»

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی